![]() |
Vilka rackskenor?
Hej! Har beställt co-location hos FS-Data och ska skicka iväg min HP Proliant DL360 G4 så fort jag hittat ett par rackskenor till den. De använder rittals 80cm djupa 19"-rack, så är det någon som vet vilka skenor jag ska köpa? Clas Ohlssons (http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=135959090) passar inte på servern, och dessutom är de för långa. Det är en djungel det här...
|
varför frågar du inte fs-data?
|
varför skulle FS-data ha koll på vilka skenor en colo ska ha? :S
Jag skulle nog snarare säga att HP är de som har koll på det om du behöver fråga någon. |
Vi använder de vi får med maskinerna, och vad jag sett så brukar de vara lite olika skenor mellan olika HP maskiner.
Skulle kunna gå ner i hallen o titta efter nått nr men de är ju trotts allt HP. |
Har din DL360 G4 inga rackskenor? Dom ska alltid följa med maskin från nyköp. Att hitta begade skenor till en G4 är inte speciellt lätt, ännu svårare till den DL360, jag har gått bet själv en gång och fick köpa nya skenor för 1900kr ex. moms, men det ser ut som serverhuset har några liggande: 364996-001 RAIL KITS FOR DL360 G4
http://www.serverhuset.se/html/lagerlista_hp.html |
Ebay har allt annars om du behöver skenor, och bör vara många även i Sverige som har en hög skenor ligandes för DL380.
Tycker mer synd om dig, välkommen till helvetet att ha colo hos fsdata typ :P Annars får du väl skaffa par L-skenor/hylla att lägga på istället. |
Det finns på eBay, jag har precis köpt ett par till en DL360 G4p.
PS. Det du länkat till på Clas O. är de man bygger rack med = där dina skenor ska sitta |
Precis, har redan frågat FS-Data och de vet inte vad som passar till en HP-server. Köpte datorn begagnad för 2500 kr, så 1900 för ett par nya låter ju i överkant... Tack för hjälpen, har kontaktat serverhuset så förhoppningsvis finns de fortfarande kvar.
|
Jag hade bara till 380.
|
Jag är lite nyfiken, vad var det som gjorde att FS-Data fick ditt förtroende som leverantör på colocation?
|
Citat:
|
Skulle väl gissa på fsdata falska marknadsföring och bedrägliga beteende. Och minst inte all deras reklam dom har i alla datortidningar.
|
Det låter som det är öppna stativ på FS-Data och inte låsta skåp?
|
Du ska givetvis fråga vad för rackstativ som fsdata har.
roundhole / square hole 4 post t.ex. Sen ebayar du som någon föreslog rackskenor, eller bestället från HP's säljakanaler direkt. T.ex. via dustin . Patrikweb må snacka skit om alla firmor som nämns här på WN förutom sin egen.. men jag låter det va osagt om det han säger om FSData stämmer i detta fall. |
Kan också fråga detta om FS-data - men än mer - vad får dig att inte välja dedikerad server idag - eller molnlösning? Har svårare och svårare att rekommendera dedikerad - men co-lo där du ändå har stort ansvar själt (om du inte kör managed på ett eller anant sätt) känns som mer jobb än vad som behövs idag? Tex att leta rackskenor? Vill bara ha ett loginnamn idag - inte mer. :-)
patrik - vad är det för falsk reklam de kör? Känner det att jag drar lite på smilbanden då de kör med reklam om dubbelt utrymme när standarutrymmet är dubbelt mot deras dubbla erbjudande hos många andra. :-) Dyrt värre i alla fall... Men - de tjänar stora pengar på sina kunder och då kanske man bara skall vara tyst. :-) |
Citat:
"Garanterad högsta möjliga upptid på samtliga tjänster. " "Ny serverhall med senaste teknologin och redundans på alla tjänster. " Det skulle varit mer "Garanterad högsta inkompetens med senaste nertiden på alla tjänster." |
Ojdå, det var verkligen anti-FS-Data här... Nu får ni mig att bli lite nervös :-S Anledningen till att jag valde co-lo var först och främst att det var kul att pyssla med en egen server, men även att det i längden skulle bli billigare för motsvarande prestanda jämfört med dedikerad server (då jag behöver Windows Server som har en väldigt hög månadsavgift överallt). Sen hade jag planerat att ta bilen och lämna servern till dem, hade missat att kolla att den var på andra sidan landet så det blev ju lite dyrare. Anledningarna till att jag valde FS-Data var två: lägsta månadskostnaden jag hittade plus att de inte verkar ha någon trafikgräns. Då jag bygger ett community känner jag inte att stabiliteten är prio 1 (om det är nere någon timme nån gång är det inte hela världen) utan det är pris och prestanda jag värderar högst. När den här servern inte hänger med längre tänkte jag satsa på Win Azure elelr någon moln-vps. Såå, vad är det som är så dåligt med FS-Data?
|
..att de varit utslagna fyra-fem gånger hittils i år?
|
Citat:
|
Citat:
|
Rackskenor är bristvara...:-)
Citat:
|
Det märker du om Fsdata är bra eller dålig.. Det är alltid lätt och vara liten sprätta skit på en större aktör. Windows Server är väl inte så farligt dyrt, oftast hyr man licenserna. Även LAMP är att föredra..
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Jo, men det tror jag, men skenor är egentligen inte tillbehör när det gäller HP utan ska ingå i maskinen. Jag har köpt många bättre begagnade HP maskiner, typ 6-9mån gamla och 2/5 hade inte skenor med i priset och jag köpte aldrig en maskin utan skenor, utom en 2 mån. gammal DL360G4p (för några år sedan) för 2000kr och då hade jag råd med skenor :D
|
Köp en hyllajävel och ställ servern på istället - problem löst.
|
Citat:
|
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Så här ska det se ut ;)
|
Fin ILO-lapp! :D
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
Nä, det där såg inte kul ut, du förlorar ju dessutom ett U som det ser ut. ;)
Dom ser fina ut de där DL360G1´orna du har på hyllan :D |
|
Citat:
Citat:
|
Från början accepterade jag att folk tog med servrar utan rackskenor, vi satte upp hyllor och fixa och dona.
Men det är alltid nån maskin som får något strul när de inte är fastmonterade helt korrekt. Nuförtiden har vi strikta regler om rackskenor. Då slipper man 1. burkar som blir "hyllplan" åt andra 2. burkar som rör sig i sidled / djupled och till slut elkablage/nätverkskablage som vickar ur. Så mitt råd är att bara ha hyllplan för lagring av icke aktiv utrustning. |
Citat:
|
Jag hoppade av FS-Data av den enda anledningen att det var fruktansvärt krångligt och dyrt att hitta emballage och att skicka ned servern till Helsingborg. Hursomhelst har jag spanat in en ny colo-leverantör, men de har en 100 MBit-lina som alla kunder delar på. Så, min fråga är hur mycket bandbredd ni tror att jag behöver per samtidig användare på sajten? Förstår att det är svårt att uppskatta, men kan man säga någonting om vad jag bör tänka på när det gäller bandbredd för ett webbcommunity?
|
Citat:
Själv har man som policy att den ska finnas minst 1-2Gbit ledigt vid högtrafik på dagen. För ditt eget behov lär du inte behöva så mycket trafik, du bör nog inte ens ligga på 1Mbit om du inte har en större community med många tusentals aktiva användare och många bilder/filer. |
100 Mbit kan räcka långt om deras leverantör i sin tur har ett bra skydd (och kan använda det) mot t.ex. DoS-attacker.
|
Ja om dom nu köper en fullskydd DoS/DDoS tjänst ja, men mindre troligt normalt.
Men 100Mbit är ändå lite, några nerladdningar fyller ju lätt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:43. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson