![]() |
Hur bokför jag saker jag betalt från personkonto
Jag har enskild firma och är ganska grön med detta med moms och skattekonto osv men lär mig.
Dock råkade jag ut för att jag inte betalt in moms för 2 månader som jag registrerat att jag skulle fått in och fick då ett kontoutdrag med uppgifter hur jag skulle betala men just då hade jag inte pengarna på företagskontot och tog ur mitt personliga konto. Sedan blev tydligen denna betalning försenad så fick krav på 500kr ytterligare efter någon månad som jag också betalade från personligt konto. Men nu har jag fått in pengar på företags kontot och vill få in dessa betalningar i bokföringen och ta ut dessa pengar till mitt personliga konto. Jag förstår dock inte hur jag ska redovisa detta, någon som vet? Det rör sig om 518kr första betalningen som på pappret från skatteverket står "betalningsuppmaning" och andra betalningen är en förseningsavgift på 500kr om detta nu har någon betydelse när jag redan betalt dessa från personligt konto. |
Enklast är ju att bokföra båda betalningarna mot egen insättning, alltså att du tar egna pengar in i firman och betalar dina räkningar. Med det lilla att epngarna aldrig finns på företagets konto.
Sedan bara göra du en överföring av pengar från företaget till ditt eget konto, och bokför det som eget uttag. Verfikatet i detta läge blir sjävla transaktionskvittot. |
Tackar! Var lite inne på detta tidigare men ville kolla vad fler tyckte.
|
Följd fråga, är detta rätt bokfört:
Verifikation 1 Konto - Benämning - Debet - Kredit 2018 Egna insättningar - 518 - 1920 - Bank, PlusGiro - - 518 Verifikation 2 Konto - Benämning - Debet - Kredit 2012 - Egna skatter - 518 - 1650 - Fordran moms - - 518 Eller ska man bokföra detta på något annat vis? |
Är verkligen hela beloppet moms? Det är inte så att det är preliminärskatt (som innehåller moms, men även annat)?
För enskild firma: Privat konto -> Firmakonto = Egen insättning Firmakonto -> Privat konto = Eget uttag Firmakonto -> Skattekonto = Eget uttag Privat konto -> Skattekonto = Bokförs ej |
Tar upp denna gamla tråd.
Jag ska bokföra mervärdesskatt som jag betalade från mitt egna konto (privata). Pengarna gick direkt från mitt privata konto till skatteverkets konto och aldrig igenom företagskontot/företaget. Att bokföra som ovanstående beskriver känns inte rätt. För då bokför jag att pengar har kommit in till företaget som "Företagarens egna insättning av kapital" och varit inne och vänt på företagskontot, vilket de aldrig har. Hur bokför jag detta "bäst"? |
Citat:
Skatteverket är ganska tydliga med detta i sina informationsblad. |
Citat:
|
Så här ska man bokföra:
För enskild firma: Privat konto -> Firmakonto = Egen insättning Firmakonto -> Privat konto = Eget uttag Firmakonto -> Skattekonto = Skatteinbetalning dvs skatteskulden minskar OCH saldot på bankkontot minskar Privat konto -> Skattekonto = Egen insättning OCH Skatteinbetalning dvs 2 transaktioner Varenda transaktion ska bokföras!!! Inga undantag! |
Citat:
|
Jodå jag har läst hela tråden.
Fredrik-s frågade hur han ska bokföra en momsinbetaning när han betalade från sitt privata konto direkt till skatteverkets skattekonto. Fredrik-s hade läst inlägget BkörnJ och tyckte inte det stämde riktigt. Erik Stenman svarade att BjörnJ har fel i sitt inlögg, vilket är sant, man ska inte göra som BjörnJ skriver. Jag kopierade den text BjörnJ skrivit och justerade så deblir rätt (hoppas jag). Men för att vara extremt tydlig med vad jag vill få fram så kan jag beskriva det för sig: När man betalar företagets (enskild firma) momsskuld till skatteverket från sitt privata konto, ska man först bokföra det som en egen insättning i företaget (ökning av det egna kapitalet är ett klass-2-konto 2018 Övriga egna insättningar), sen ska man även bokföra överföringen till skattekontot (minskning av skatteskulden klass-2-konto 2850 Skattekontot). Man blandar aldrig in företagets bankkonto i denna transaktion Man bör givetvis fört ha bokfört försäljning och ökning av momssskuld men det var inte frågan utan det förutsatte jag att det redan var gjort. Jag svarade dock inte på Fredrik-s inlägg nr 8, om informationsbadet, utan jag besvarde sakfrågan i stället. |
Jag förtydligar min sammanfattning; Så här ska man bokföra:
För enskild firma: Privat konto -> Firmakonto = Egen insättning (Debitera konto 1930 bankkonto, kreditera konto 2018 Övriga egna insättningar) Firmakonto -> Privat konto = Eget uttag (Kreditera konto 1930 bankkontot, Debitera konto 2013 eget uttag) Firmakonto -> Skattekonto = Skatteinbetalning dvs skatteskulden minskar OCH saldot på bankkontot minskar (Kreditera konto 1930 bankkontot, Debitera konto 2850 skattekontot) Privat konto -> Skattekonto = Egen insättning OCH Skatteinbetalning (Kreditera konto 2018 Övriga egna insättningar, Debitera konto 2850 skattekontot) (Observera också att man alltid börjar en transaktion med ett tillgångskonto om det finns med, annars tar man ett skuldkonto och sist tar man resultatkonton, i princip kan man bokföra konton i nummerordning m a o). Varenda affärstransaktion ska bokföras!!! Inga undantag! |
Har glömt kolla i denna tråden. Tack Conny för ett bra svar!
|
Eget uttag
Oj, gammal tråd...
Det jag skrev är inte fel. Det gäller för enskild firma där man betalar F-skatt/preliminärskatt (inkl allt) som privatperson. D.v.s. när moms, egenavgifter, kommunalskatt etc. är ihopklumpat. Det blir förstås annorlunda om man redovisar moms separat och inte i sin privata självdeklaration. Citat:
|
Citat:
Privat konto -> Skattekonto = Bokförs ej Vilket är direkt felaktigt, om det rör firmans pengar vilket var förutsättningen i denna diskussion! |
Citat:
Trådskaparen verkade vara ny och osäker när det gäller enskild firma och beloppet var bara 518 kronor, vilket tyder på att det var F-skatt med inkluderad moms han pratade om. Citat:
Citat:
Jag har svårt att tolka det på annat sätt än att F-skatten betalas privat, och alltså inte ska bokföras om man betalar från privat konto, eller bokförs som vilket eget uttag som helst om man betalar från firmans konto. Skatteverket skriver tydligt att F-skatten är en privat kostnad, och alltså inte rör firmans pengar. När jag skrev inlägget visste jag inte att diskussionen skulle ta en annan riktning två år senare från att (troligen) handla om F-skatt med inkluderad moms till att handla om enbart moms. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:31. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson