WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Hålla koll på sina projekt? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1042062)

Helix 2010-05-15 22:21

Hålla koll på sina projekt?

Hej,

Söker ett bra sätt att hålla koll på mina projekt/sidor.

OBS! Jag vill inte ha någon projektprogram. Skall inte hålla koll på utvecklingen, det kan jag göra på annat håll, utan vill mer hålla koll på sidor man har, vilka ändringar jag gör i de, vilken version av mjukvara som används mm. Nästan som en lagerföring ...

VIll därmed lägga in mina sidor, och för anteckningar på ett effektivt sätt. Bra om man har möjlighet att lägga till egna fält, typ: "mjukvara", "version", mm.

Hoppas det finns något därute så man slipper koda ihop något enkelt själv.

freakie 2010-05-15 22:26

Kanske en mind map kan fungera för dig?

Helix 2010-05-15 22:43

Nja, inte riktigt. Skulle som sagt vilja lägga till:

- grupper för olika sorters projekt: projekt om bilar, projekt om bostäder mm.,

- lägga in befintliga sidor/projekt under rätt kategori,

- kunna lägga till anteckningar för varje projekt, föär att hålla koll på olika sorts ändringar man gör.

Helst med ganska bra första sida, så man kan se vilja projekt/sidor man har online och kör, samt vad de har för mjukvara och version.

heavenclouds 2010-05-15 22:48

Citat:

Ursprungligen postat av Terabyte (Inlägg 20355447)
Nja, inte riktigt. Skulle som sagt vilja lägga till:

- grupper för olika sorters projekt: projekt om bilar, projekt om bostäder mm.,

- lägga in befintliga sidor/projekt under rätt kategori,

- kunna lägga till anteckningar för varje projekt, föär att hålla koll på olika sorts ändringar man gör.

Helst med ganska bra första sida, så man kan se vilja projekt/sidor man har online och kör, samt vad de har för mjukvara och version.

Mmmm..det hade varit sjukt nice med något sådant. Jag hittade en för ett par veckor sedan men det visade sig att det kostade att ha fler än 1 projekt (duh!).

Hoppas någon har något tips =)

Helix 2010-05-15 22:52

För projekthantering använder jag collabtive, som är enkelt och tillräckligt för mig och jag skulle kunna använda det till just detta, men där kan jag inte skapa grupper och extra fält, som just får mig att hitta något annat.

Vill helst inte ha en hostad lösning utan så jag kan själv ha den installerad.

Citat:

Mmmm..det hade varit sjukt nice med något sådant. Jag hittade en för ett par veckor sedan men det visade sig att det kostade att ha fler än 1 projekt (duh!).
Vad hittade du? Har inget emot att betala en slant om jag hittar något intressant script.

--

forngren 2010-05-15 23:16

Kan Open Atrium vara något? 100% gratis och open source. Bygger på publiceringsverktyget Drupal.

Helix 2010-05-15 23:30

forngren,

ett riktigt kul projekt, men jag tror inte det uppfyller mina enkla krav. Som sagt så behöver det inte vara så mycket funktioner utan just de enkla jag vill ha. Kommer använda detta ensam, så det behöver inte vara någon script för samarbeten.

Som sagt så finns det massor av olika script för samarbeten kring projekt och de har oftast fööör mycket funktioner och inte alls just de enkla som jag vill ha.

Det kanske blir så att jag får ta och lägga till två extra fält till collabtive istället och köra på det så länge. Är nog inte så svårt att koda lite där. Blir dock att hoppa över grupper så länge.

StefanW 2010-05-15 23:44

För några veckor sedan tänkte jag precis samma sak och tänkte sätta mig ner och koda något i php bara för mig själv. Men jag har inte börjat riktigt än... :(

Fredrik-s 2010-05-16 10:13

Evernote kanske funkar. http://www.evernote.com/

BarateaU 2010-05-16 10:25

http://www.phprojekt.com/ kanske är nått

rhuse 2010-05-16 17:48

Jag har börjat ta efter min farfar som skriver ner allt han gör på sommarstugorna etc. i kronologisk ordning i en liten bok. Själv så har jag en mapp för varje projekt och i den mappen finns worklog.txt där allt jag gjort hamnar i kronologisk ordning. Jag vet inte om det uppfyller dina krav men det är så jag löst det.

Helix 2010-05-16 17:54

Tack för föslagen!

Helt klart finns det inget enkelt som uppfyller mina krav. Så det blir att välja ett projektverktyg som kommer nära nog att kunna användas för både projekt och sedan för att hålla koll på de avslutade projekten. Får se vilket blir enklast att modifiera lite på egen hand.

http://www.phprojekt.com/ verkar kanon med sin amoduler man kan skapa, men tyvärr helt hopplöst att installera på IIS. Version 5:an fungerade utan problem, men 6:an är nog ganska körd. Skall dock försöka någon gång till sedan ger jag upp :(

Gustav 2010-05-16 20:00

Citat:

Ursprungligen postat av rhuse (Inlägg 20355541)
Jag har börjat ta efter min farfar som skriver ner allt han gör på sommarstugorna etc. i kronologisk ordning i en liten bok. Själv så har jag en mapp för varje projekt och i den mappen finns worklog.txt där allt jag gjort hamnar i kronologisk ordning. Jag vet inte om det uppfyller dina krav men det är så jag löst det.

Du ser inte det som en säkerhetsrisk? Eller hur hanterar du lösenord mm? Till varje projekt så brukar det vara minst ett tiotal lösenord kopplade vad gäller styrning dnsér, e-postadresser, administrationspaneler, hosting, mm, mm.

Själv använder jag KeePass. Riktigt bra för lösenord, men mindre bra för att spara anteckningar och andra uppgifter. Vore toppen att hitta något med nästan samma enkelhet och flexibilitet som en .txt-fil, men med högre säkerhet för sparade lösenord och känslig data.

rhuse 2010-05-16 21:04

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20355566)
Du ser inte det som en säkerhetsrisk? Eller hur hanterar du lösenord mm? Till varje projekt så brukar det vara minst ett tiotal lösenord kopplade vad gäller styrning dnsér, e-postadresser, administrationspaneler, hosting, mm, mm.

Själv använder jag KeePass. Riktigt bra för lösenord, men mindre bra för att spara anteckningar och andra uppgifter. Vore toppen att hitta något med nästan samma enkelhet och flexibilitet som en .txt-fil, men med högre säkerhet för sparade lösenord och känslig data.

worklog.txt innehåller saker som "2010-05-16 Sökmotoroptimerade sidan onsite genom att...". Sen har jag andra txt-filer som har information liknande en affärsplan, designriktlinjer etc. För lösenord och annan känslig info använder jag keepass precis som du. Jag hoppas i och för sig i framtiden kunna hitta ett alternativ till keepass som kan lagra t.ex. känsliga pdf-er också (såg ett sånt program för mac) men för tillfället är det keepass som gäller. Kanske blir jag mer nöjd om jag tar tag i införskaffandet av en android-telefon och kör keepass på den också.

lawyer01 2010-05-19 14:25

Jag använder ToDo App eller Dunnit på iPhone..
Enkla att använda och sen kan jag ha den runt med mig.

qm-alexander 2010-05-26 13:53

Jag använder mig av http://collabtive.o-dyn.de/ som är ett helt underbart system :) och det är 4free ;)

Helix 2010-06-14 21:41

Citat:

Ursprungligen postat av qm-alexander (Inlägg 20356848)
Jag använder mig av http://collabtive.o-dyn.de/ som är ett helt underbart system :) och det är 4free ;)

Har använt den, ja, fortfarande använder denna, men även om den är snygg i sig, så är den inte tillräckligt flexibel.

Tänkte dela med mig denna istället, som uppfyller alla mina krav på enkelhel och extrem flexibilitet för just mig:

qdPM - www.qdpm.net

Jag kan i grund och botten ha egna status, fält för projekt, användare, uppgifter, typ av projekt, . Visst ett enkelt system med tillräckligt flexibelt. Finns inte grupper för projekt, men det kan jag leva med så länge jagkan ha ett extra fält och sortera på det.

Såg på SF att många verkligen tycker systemet är kanon och måste instämma att få små grupper eller enskilda utvecklare räcker detta lååångt. Synd bara att jag inte hittade den innan.

kw_wasabi 2010-06-15 00:07

Jag håller på att flytta över och strukturera alla mina spridda anteckningar och statistik m.m. till ett Exceldokument. Använder mig av flikarna för att skapa olika worksheets för olika typer av dokumentation. Jag tycker det funkar ganska bra om man trixar och är lite uppfinningsrik med strukturen.

abergman 2010-06-15 00:34

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20359452)
Jag håller på att flytta över och strukturera alla mina spridda anteckningar och statistik m.m. till ett Exceldokument. Använder mig av flikarna för att skapa olika worksheets för olika typer av dokumentation. Jag tycker det funkar ganska bra om man trixar och är lite uppfinningsrik med strukturen.

microsoft onenote är sjukt underskattat annars!

Helix 2010-06-15 05:40

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20359452)

Att gå från papper till Excel är för mig tyvärr som att gå från år 1995 till 2000 tyvärr.
Men det är kanske bara jag ...

Gillar att kunna hålla rätt på saker i from av tidrapportering mm.

Som sagt tidigare - ett stort plus i kanten för qdPM - www.qdpm.net om man vill ha något nätbaserat.

--

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson