![]() |
När man är moderator på wn gör man vad man vill
Om man inte bara raderar någons inlägg rätt upp och ner utan att säga varför eller pm'a så skapar man lätt istället trådar som man sedan bara kan välja att låsa när det inte passar en längre som: http://www.wn.se/showthread.php?p=20355249
Tycker wn en lång tid har sköts dåligt, och att det blev en uppryckning det senaste året med vB och annat, men nu verkar vi bara tillbaka till översittarfasoner av moderatorer och ansvariga för WN. På "normala" forum raderar man inte rätt upp och ner och sedan undrar alla vad som hände, utan man redigerar texten och anger skäl till varför texten togs bort. Hör av er till mig så kan jag hålla en kurs i hur man normalt moderarar forum. ;) |
Kära Daniel, hade det varit bättre om jag bad en annan moderator låsa tråden istället?
Jag vet inte vilka inlägg du syftar på som tagits bort, och förmodligen inte relaterat till tråden du nämner utan i ett annat sammanhang. Men jag vet att du är en stjärna på att göra egenreklam, vilket tydligt strider mot WNs regler så det kan vara därför? Inlägg som tas bort helt bryter förmodligen helt mot reglerna. I annat fall redigeras väl inläggen efter moderatorns tycke... |
Nej, jag tänker faktiskt inte bara på mina egna inlägg som blivit raderade ibland utan även många andras, samt många ber moderatorer stänga deras trådar men det görs ofta inte.
När det gäller egenreklamen hade vi en tråd om detta som helt plötsligt raderades en gång i tiden rätt upp och ner. Ibland blir faktiskt egenreklams regeln helt absurd. Man bör helt klart se över denna regel. Det är absolut inte bara jag som kommer ikläm utan många andra. Ta en titt tex på denna tråden (finns mängder med andra trådar om man letar) http://www.wn.se/t1037747-15-2.html Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Det är otroligt sällan man ser att moderatorerna har redigerat och skrivit anledning, själv hittar jag noll just nu och de raderade inläggen går ju inte att hitta nu som du kanske förstår. Min gissning är att denna tråden är en början på samma tråd som en gång bara raderades utan att en enda admin kommenterade något. Du ska se att även denna tråd helt plötsligt kommer att försvinna under en moderator/admins hand. Men, men vi kan väl se vad andra på wn tycker och tänker, jag ska inte vara den som klagar om de flesta andra är nöjda. |
får hålla med om att det finns trådar som går upp i rök, min första tråd om min försäljning av ett WP-tema försvann över natten och fick skriva om hela igen, och sen stod den kvar.
Men varför den raderades från början har jag ingen aning om, och den blev skapad... |
Daniel, förstår dig till viss del men överlag tycker jag det fungerar bra. Jag håller med dig om att det finns tveksamheter i vissa fall då trådar raderats eller låsts men de är relativt få och i de flesta fall är det mycket flams och trams som inte tillfört forumet något alls. Det brukar snabbt bli ganska mycket att läsa igenom inlägg för inlägg i sådana trådar och de flesta av oss har inte tid till detta. Det blir då enklare och smidigare att helt enkelt radera hela tråden. Det behöver inte nödvändigtvis vara bra men är ofta den minst dåliga lösningen.
Egenreklamsregeln är som de flesta säkerligen inser ett måste så det känns inte riktigt nödvändigt att diskutera detta ytterligare än gång. Jag tycker tvärtom att forumet håller en hög klass fortfarande. Det dyker upp fler jobbannonser och framför allt dyker de upp snabbare nu än tidigare. Detta är absolut en av de viktigaste delarna av forumet. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Generellt sett så anser jag att forumet håller bra standard, både från användare och moderatorer.
Men jag måste hålla med om att det förekommer en del udda beteende ibland från moderatorsidan. Det jag framförallt tänker på då är när moderatorer låser en tråd när dom själva anser att det inte finns något mer att diskutera, även fast tråden i övrigt håller full fart och folk vill prata vidare. Det känns väldigt konstigt att i ett forum helt stänga en diskussion bara för att en individ anser att konversationen är över. Jag kan inte se faran med att låta medlemmar prata klart om ämnet som diskuteras, finns det saker kvar att reda ut så driver ni ju användaren till att starta en ny tråd, och det måste ju vara sämre än att den första växer? Detta har jag sett på flera trådar. Ibland raderas även inlägg när man låser tråden, helt utan egentlig anledning, ännu en gång, för att en individ anser att det inte tillför något. Varje inlägg måste ju inte alltid tillföra något enormt värde, det måste ju få förekomma en fri dialog. Det blir ett väldigt konstigt forum om man låser trådar för att man själv inte har något mer intresse att följa den, och raderar inlägg som inte bryter mot en enda regel. Här krävs det kanske att man blir lite mer konsekvent i sitt beteende, detta varierar säkert kraftigt bland moderatorerna... Självklart ska man däremot vara hård när det bryts mot regler, spammas, förekommer personangrepp osv. Men i övrigt så känns det som att man vill ha en fri dialog. Moderatorer är ju till för att hålla ordning i forumet, inte tillämpa censur efter egen fri smak. Att trådar helt raderas har jag själv inte märkt, men det låter ju oroväckande om detta förekommer utan att några regler har kränkts. Ännu en gång vill jag säga att överlag tycker jag att forumet håller en hög nivå, och jag vet av tidigare egna erfarenheter att det inte alltid är ett lätt jobb att moderera massa pratsjuka medlemmar, alltid blir någon missnöjd. Men det känns ändå som att man i detta fall bör bli lite mer konsekvent, fokusera mer på regler och mindre på egen smak, när man modererar forumet. För övrigt tycker jag att det är kul att se att moderatorerna oftast är lika mycket "deltagare" i diskussionerna som "moderator", det kan lätt bli att man alltid har polishatten på sig... |
När det gäller mig själv så har jag sällan raderat hela trådar. I de flesta fallen har det då handlat om felaktiga jobbannonser eller spam av något slag så jag kanske är fel person att svara på "anklagelserna".
|
Citat:
|
Jag ändrade en inställning nu vilket kommer innebära att ni vanliga medlemmar kommer att se anledningarna till att en tråd tas bort.
Jag vet inte varför detta inte är standard faktiskt. Men nu skall ni inte känna att man inte alls får någon respons. |
Ingen medlem på WN är vanlig. :D
|
Kanon Alex, nu syns det!
|
Citat:
|
Citat:
|
ja, det är aktiverat från inlägg också.
|
jag kan ocksa se raderade inlagg och tradar nu med angiven beskrivning ocksa.
|
OK, det låter bra. Tack.
|
Citat:
|
Det skall fortfarande fungera. Det är bara Admins som kan ändra inställningen, och som ni vet är det i princip bara jag och Clarence som fortfarande är aktiva som admins.
|
Märkligt, 2-3 inlägg som jag gjorde igår kväll försvann utan att det visades något.
|
Citat:
|
Tänkte "kidnappa" tråden för en konstig sak.
Lämnade ju lite kritik i den här tråden: http://www.wn.se/t1041906.html Som ett brev på posten fick jag denna i min brevlåda: "Hej! Tog en titt på din profil och ser att du inte har en fungerade webbplats i din profil. Uppdatera gärna detta efter gällande regler på WN. Mvh, Fredrik" Självklart har jag en fungerade URL. Jag lägger ingen värdering i vad WN varför det är viktigt att man har en adress där, eller vilket syfte det har men att 3 sekunder efter man är lite kritisk i en tråd få ett brev från moderatorn som skapade inlägget i tråden jag refererar till känns så otroligt barnsligt imho. |
Citat:
Enligt, http://www.wn.se/t3490.html, §4 så skall alla medlemmar ha en fungerande hemsida i sin profil. Givetvis kan det kännas lite fånigt med tanke på att du har tre stycken fungerande länkar i din signatur. Men en del medlemmar väljer att inte visa signaturer i forumet, vilket då innebär att man inte vet vem medlemmen man pratar med är, om det saknas en hemsida i profilen. Att PM kom från Fredrik handlar nog bara om att han var nyfiken på vem du är, och kikade in på din profil, och såg det före någon utav oss andra. Så, var vänlig och uppdatera din profil med en hemsida. |
Citat:
Kalla mig paranoid eller liknande men i vissa sammanhang är det inte alltid lämpligt att annonsera ut ens arbetsplats som det handlar om i det här läget. Så frågan är, kommer jag bli bannad nu? :) |
Citat:
Om du vägrar efter tillsägelse så brukar vi ta steget att sätta användaren i Read Only. Det är inget konstigt med det. Vill man vara med och skriva på WN får man allt följa reglerna som gäller. |
Jättebra Alex, jag står helt bakom dig att följa denna, åtminstone för mig otroligt viktiga regel att veta vem man pratar med och vem som svarar på ens inlägg. WN är inte rätt ställe för någon som vill gå runt och smyga anonymt. Detta är ju webmasters forum och jag anser personligen att en person som inte kan stå för sitt webmaster jobb eller sida är inte en traditionell webmaster. Det känns inte rimligt att man teoretiskt inte kan fråga:
Är du webmaster? - Javisst! Jaha, på vilket sätt och vad heter sidan? - Det är hemligt, det kan jag inte säga, "I'm under cover", sidan jag webmastrar över är topphemlig. Jaså, spännande. Du vet vem jag är och jag har inte en susning om vem du är. - Jo, men jag är "webmasterfredrik" |
Citat:
Citat:
För att säg vad man vill men i månget fall så tolkas saker och ting som "officiella uttalanden" oavsett om man hänger här i egenskap av privatperson. Inte för att jag i praktiken tror att det skulle vara några större problem med det hela men jag föredrar att vara på den säkra sidan. Kalla mig gärna paranoid och gud vet vad men det är mitt val att vara anonym. Sedan om man inte får diskutera med andra utan att tvunget ge ut sina personuppgifter, nåja, kan någon admin radera mitt konto? |
Jo, jag förstår dig WoxAnYv, men om du är här i egenskap som privat person borde du väl åtminstone ha en privat hemsida, eller webbprojekt eller liknande?
En hängiven webmaster utan egen hemsida eller som inte har ett litet eget projekt tycker jag personligen inte är en riktig webmaster, slå gärna på mig, men detta står jag för. |
Citat:
Jag har aldrig programmerat eller designat hemsidor och vill precis som WoxAnYv och sakert manga andra vara anonym. Finns en personlig integritet som manga haller pa. Kanske darfor manga lagger bud helt anonymt igenom att skicka PM eller email? Tankt pa det? :) |
Citat:
Citat:
|
Citat:
For mig spelar det ingen roll da jag forutsatter att alla som ar har inne och deltar inte trollar, utan att man ar serios och lojal mot varandra. Sen kanske det ar nagon stackare som har drivit en sida med en mycket mork bakgrund och da kanske det inte ar sa roligt att uppge en webbplats nar man registrerar sig har, for da kan andra anvandare enkelt kolla upp vem som star pa domanen och sedan anvanda google. Nar man sedan ser att den har manniskan har en mork bakgrund for sina tidigare sidor sa blir man inte tagen pa allvar. Du forstar sakert hur jag menar och jag forstar dig fullt ut! :) Jag driver sjalv ett par sidor som jag sa men jag valjer att inte skriva dem just for att jag kan bli tagen som en oserios och porrskadad aktor pa marknanden. |
Det är inte många killar över 15 som inte är porrskadade på ett eller annat sätt så det är inget att skämmas över.
Jag förstår dock dilemmat. |
Citat:
Det har hänt flera gånger att folk öppet kritiserar eller klagar på mig eller på mina inlägg och det framgår inte vem det är och då brukar jag svara: Och vem är du då? Detta är något jag inte alls tycker om att behöva svara. Att kritisera/klaga går bra, men inte om man är anonym. Citat:
Här är ett jättebra exempel på en som kommer med anklagelser rätt ur luften utan signutur och som har gjort väldigt få inlägg: http://www.wn.se/showthread.php?p=20357301 |
Citat:
Men ska man skriva da i sin presentation, "Hej, mitt namn ar Zac Smith och jag bor i Lawrenceville som ligger x antal mil soder om New York"? Manga lagger ju bud helt anonymt och da kan man fraga sig varfor lagger en del bud helt anonymt igenom att skicka PM eller e-post? Vad ar det som ar sa hemskt med att skymta med sitt nickname i en trad och skriva 11.000 SEK exempelvis? Visst, det ar en annan femma om man inte ar medlem har, men om man ar medlem, varfor inte lagga bud oppet i traden? Tva exempel: http://www.wn.se/showpost.php?p=20357145&postcount=14 http://www.wn.se/showpost.php?p=20357006&postcount=12 (anvandaren ar registrerad pa WN) Intressant amne som vacker en del tankar och ideér faktiskt! :) |
Jo, visst finns det både fördelar och nackdelar med att ha sin hemsida i sin profil, men nu är det bestämt så i reglerna och själv kommer jag inte att ändra min egen inställning.
|
Om man vill vara anonym kan man antingen registrera en .com-domän anonymt och lägga upp vilken konstig sida som helst och sen skriva att det är sin sida.
En följdfråga: Får man inte vara medlem här om man inte har en egen sida. Tex om man sköter ppc-kampanjer eller jobbar med ppc-arbitrage eller liknande? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:22. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson