WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   SERP, blir inte klok (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1041969)

olsserik 2010-05-10 11:12

SERP, blir inte klok

Hej,
Jag fokuserar för närvarande på ett sökord för en av mina sajter.
Min sajt har efter lite SEO dykt upp på första sidan på Google.

Naturligtvis kollar jag konkurrenterna och har god koll på 1:an.
Nr 2 är dock en ren skitskida, pagerank 0, inga inlänkar hos google och riktigt få indexerade sidor. Sajten är ett skämt seo-mässigt.

Vad är det som gör att just denna sida ligger 2:a i serp och vad mer kan jag kolla upp ang detta?

Störande? Ja!

Viktor 2010-05-10 11:27

Hög trust? Kan ha funnits på nätet väldigt länge.

kw_wasabi 2010-05-10 14:35

jag tror också det handlar om sajtens ålder. Kolla whois när domänen är registrerad så får du en indikation om hur gammal den är.

Hur gammal är din sajt? På många av mina sajter har jag märkt stor skillnad efter ca: 6 månader av indexering. Google gillar sajter som funnits ett tag, och 6 månader verkar vara en viktig gräns.

olsserik 2010-05-10 14:56

Hej,
Trodde jag svarat dig Viktor, men jag måste glömt spara knappen.
Till både kw_wasbai och viktor: Min konkurrent är startad 2004 och jag 2005, knappt ett år.

Men eftersom min sida har många länkar och konkurrenten knappt några kanske det är där det ligger?

Viktor 2010-05-10 15:30

Det är svårt att säga vad det beror på. Kan vara hundra olika saker, min misstanke är dock att du inte har optimerat för just det ordet så länge och kommer att se en ökning med tiden. Tänk dock på att det inte är mängden inlänkar som gäller utan det är styrkan på dem som avgör.

Lycka till..

kw_wasabi 2010-05-10 18:07

Jag är lite inne på samma spår som Viktor. Det tar tid innan optimeringen av ett sökord slår igenom.

Först ska Google hitta alla nya inlänkat till din sajt, vilket inte sker direkt vid publicering av dem utan först när Google besöker/indexerar den länkande sidan på nytt. Beroende på hur ofta denna sajt (som länkar) besöks av Google kan det ta allt från en dag till flera månader innan Google ens får vetskap om länken.

Därefter misstänker jag att Googles "byrokrati" måsta ha sin gång. Kan t.ex. handla om att Google jämför relevansen mellan länktexten och innehållet på din sajt.

Det blev lite spekulationer, men det är min förenklade bild av hur Google upptäcker och värderar länkar.

olsserik 2010-05-10 18:25

Ja, jag hoppas ni har rätt.
Själv är jag inne på att jag kanske varit överambitiös och skapat keyword cannibalization på min sajt. En sida till av mina följer den som nu kommit in på första sidan, men än så länge på sid 2.
Detta tycker jag är bland det svåraste, att vikta rätt inom sidan och lägga krutet där det ska vara.

Captain Thailand 2010-05-10 23:30

Hej,

Googles vägar äro outgrundliga (ibland), Jag har sidor som jag lagt ner minimalt med SEO-tid på som ändå (nästan sedan starten) toppar SERP:en på relevanta och eftertraktade söktermer.

Samtidigt har jag ett par "svarta får" som jag lagt ner hur mycket tid på som helst och som ändå ser sig passerade i sökresultaten av halvkassa sidor som sällan uppdateras.

Mina "problem" ligger kanske i för aggresivt SEO-arbete beträffande vissa nyckelord samt alltför många utlänkar.

Numer undviker jag att optimera så väldans och försöker helt enkelt erbjuda en relevant sajt för besökaren och inte Google (floskligt, jag vet). Tillsammans med användandet av "nofollow" på vissa länkar (exempelvis affiliates/annonser etc) samt genomtänkta sidtitlar och text generellt verkar det funka ganska bra.

Richie72 2010-05-11 21:53

Har samma problem, studsar runt i de nedre regionerna på förstasidan trots att jag har en superoptimerad sida, bra inlänkar från kataloger osv. Förstaplatsen har tillhört samma sida i typ två år. Har haft ett seo-proffs som kollat på sidan och han säger att textalks lösning skapar ett duplicate content problem. (samma sida på butik21.com som på butik21.com/se). Det är anledningen, vet inte riktigt om det stämmer.

Har någon några förslag på åtgärder?

Oskar G 2010-05-11 22:55

Citat:

Ursprungligen postat av Richie72 (Inlägg 20354941)
Har samma problem, studsar runt i de nedre regionerna på förstasidan trots att jag har en superoptimerad sida, bra inlänkar från kataloger osv. Förstaplatsen har tillhört samma sida i typ två år. Har haft ett seo-proffs som kollat på sidan och han säger att textalks lösning skapar ett duplicate content problem. (samma sida på butik21.com som på butik21.com/se). Det är anledningen, vet inte riktigt om det stämmer.

Har någon några förslag på åtgärder?

Personligen tror jag inte att duplicate content internt är ett jättestort problem, för att citera SuperAnton "så dum är inte ens Google att man straffas för duplicate content internt (som exempel)".

Du skriver "bra inlänkar från kataloger", om du frågar mig så finns det bara "ok länkar från kataloger". Bra länkar är något helt annat. Tror det är där ditt problem ligger

kw_wasabi 2010-05-12 01:46

Citat:

Ursprungligen postat av Oskar G (Inlägg 20354953)
Personligen tror jag inte att duplicate content internt är ett jättestort problem, för att citera SuperAnton "så dum är inte ens Google att man straffas för duplicate content internt (som exempel)".

Du skriver "bra inlänkar från kataloger", om du frågar mig så finns det bara "ok länkar från kataloger". Bra länkar är något helt annat. Tror det är där ditt problem ligger

Kan inte annat än att hålla med. Internt duplicate content finns överallt. Mest vanligt är det väl på standardinstallationen av Wordpress. Där finns samma innehåll på inläggssidan, arkivsidorna, kategorisidorna samt under en begränsad tid på förstasidan. Google verkar vilja komma till rätta med detta genom att göra rel="canonical" till någon form av standard, om det inte redan är det (dåligt påläst om just canonical).

Jag är (nästan) beredd att hävda att alla länkar från länkkataloger är skitlänkar. De är sällan så relevanta som de bör vara, de (o)samsas med många andra länkar, både på den enskilda sidan men även på sajten som helhet. Dessutom misstänker jag att Google känner till många av länkkatalogerna och automatiskt sänker kraften i dessa länkar.

Jag gör mycket hellre större byten med en och samma person. Någon som precis som jag sitter på ett gäng sajter. Då kan man få till många länkbyten på samma gång.

Richie72 2010-05-12 09:44

Okej, jag har antagligen fel om både länkar och duplicate content men faktum är att jag mestadels är kvar längst ner på sidan 1 på mitt sökord stödstrumpor utan att förstå varför.
Mina skäl till varför jag borde vara etta är:
Jag har störst utbud av stödstrumpor av alla sajter i Sverige.
Jag har relevanta sidor och relevanta sökord på nästan alla sidor. Den information jag har ska ju leda till köp på min sida så det är ingen liten satellitsida.
Sidan har funnits sedan slutet på 2007 (tror jag det var) så vi borde ändå vara seriösa enligt google.
Sidan är gjord för besökaren, inte för google.

Men angående pagerank, jag kollade nu på http://www.kollapagerank.se/
www.butik21.com har pagerank 4
www.butik21.com/se har pagerank -1

Vad innebär det? Någon som vet? Någon som har synpunkter?

olsserik 2010-05-12 10:01

Hej,
Kan det vara keywords i inlänkar som ställer till det tro?
Har bara läst om detta men skröna eller ej att Vita Huset hamnade etta på google.com när man sökte på "failure" eftersom så många bloggare ankartextat failure till deras sajt?

Är ankartexten i inlänkar så hårt viktad tro?

Oskar G 2010-05-12 12:21

Richie72, förstå mig rätt, men hur många skäl du än har till att din sida ska ranka 1:a så är det uppenbarligen du och inte Google som "gör fel" bedömning :)

Har inte riktigt tid att göra en djupanalys av din sida, men jag kollade i serpen och där ligger som sagt butik21.com, när man klickar på den blir man dock redirectad till butik21.com/se.

Jag kollade hur dina redirects ser ut och det är inte vackert. Jag är inte helt säker på hur jag tolkar resultatet, men det ser ut som att du laddar in textalk.se (din shop?) via en frame som sedan redirectas i flera steg varav enbart den sista är en sökmotorvänlig redirect.

Där tror jag du har någon ting att börja på.

http://301redirect.se/resultat/butik21.com

Olsserik, ja, ankartexten och sidans relevans spelar oerhört stor roll när det kommer till länkar. De är de två faktorer jag värderar högst.

Richie72 2010-05-12 12:39

Citat:

Ursprungligen postat av Oskar G (Inlägg 20355001)
Richie72, förstå mig rätt, men hur många skäl du än har till att din sida ska ranka 1:a så är det uppenbarligen du och inte Google som "gör fel" bedömning :)

Hej Oskar
Självklart är det Google som har rätt. Intressant som du visade med länken. Blir inte riktigt samma resultat med www.butik21.com som med butik21.com men din poäng är extremt tydlig.

Jag tror tyvärr att det är textalk som gör att det ställer till det. Funderar på att byta men vet inte till vad. Kan inte programmera själv och e-butik verkar inte heller bättre på något sätt.

Jag har mailat till textalk men det verkar inte som de bryr sig speciellt om just detta problem.

/Richard

Oskar G 2010-05-12 12:52

Intressant, det hade jag missat. www.butik21.com kör en 301 redirect vilket är bra. Dock så såg jag nu att om man går till butik21.com så kommer man till en sida som laddar in allt via en frame. Det ser väldigt lustigt ut.

Finns det någon anledning att butiken ligger på /se och inte direkt i roten?

Jag skulle slå ett slag för Prestashop (gratis e-handelslösning), dock så bör du kanske prata med en mindre/billig webbyrå som hjälper dig med flytt, konfigurering och implementering av befintlig design. Om du har budget för det vill säga.

Svårt att säga säkert om det är det det beror på, men i mina ögon ser det ganska grötigt ut.

Conny Westh 2010-05-12 14:18

Citat:

Ursprungligen postat av olsserik (Inlägg 20354634)
Hej,

Nr 2 är dock en ren skitskida, pagerank 0, inga inlänkar hos google och riktigt få indexerade sidor. Sajten är ett skämt seo-mässigt.

Vad är det som gör att just denna sida ligger 2:a i serp och vad mer kan jag kolla upp ang detta?

Störande? Ja!

Det kan väl knppast vara dålig SEO-mässigt om den ligger 2:a...? det är väl snarare så att de SEO-reglerna är uselt definierade.

kw_wasabi 2010-05-12 16:52

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20355016)
Citat:

Ursprungligen postat av olsserik (Inlägg 20354634)
Hej,

Störande? Ja!

Det kan väl knppast vara dålig SEO-mässigt om den ligger 2:a...? det är väl snarare så att de SEO-reglerna är uselt definierade.

Det han menar är antagligen att sajten i fråga har en dålig onpage-optimering. Det är det enklaste att kolla upp genom att ta en titt på källkoden. Hittar man inga H, P, EM, STRONG och liknande taggar, utan istället en massa <font> och <br>, så kan man nog dra slutsatsen att de inte gjort någon ansträngning att optimera den.

Därmed inte sagt att sajten omöjligt kan ranka bra. Olsserik skriver att sajten har 0 inlänkar hos Google. Jag ser det som en omöjlighet för en sida att ranka så bra utan en enda inlänk, hur bra onpage-optimerad den än är.

Google visar inte alla länkar till en sajt när man t.ex. söker på "link:http://www.sajt.se". Testa att kolla i Yahoo Site Explorer också om det kommer upp några inlänkar.

Det finns en anledning till att Google väljer att placera denna sajt som nr. 2, det gäller bara att hitta den.

olsserik 2010-05-12 19:02

Hej,
Jag kanske uttryckte mig lite hårt, ursäkta isåfall.
Min sajt har 416 inlänkar från andra sidor på Yahoo, konkurrenten som ligger två i serpen har 23.

Min sajt har 40 länkar på Google och konkurrenten har 0.

Men antagligen är någon klassad som riktigt hög hos konkurrenten samt en klockren ankartext.

Men man får se det positivt, konkurrensen torde inte vara hård, bara att jobba vidare mot toppen!

kw_wasabi 2010-05-12 19:26

Citat:

Ursprungligen postat av olsserik (Inlägg 20355052)
Hej,
Jag kanske uttryckte mig lite hårt, ursäkta isåfall.
Min sajt har 416 inlänkar från andra sidor på Yahoo, konkurrenten som ligger två i serpen har 23.

Min sajt har 40 länkar på Google och konkurrenten har 0.

Men antagligen är någon klassad som riktigt hög hos konkurrenten samt en klockren ankartext.

Men man får se det positivt, konkurrensen torde inte vara hård, bara att jobba vidare mot toppen!

Ok, har du undersökt värdet på länkarna konkurrenten har? Har den sajten 23 starka länkar kan det gå åt många fler länkar av sämre kvalitet för att komma upp i samma nivå.

Kolla även upp värdet på dina länkar, samt om alla länkarna kommer från olika domäner. 400 länkar är inte svårt att få om man räknar sitewide-länkar. Men de har långt ifrån samma väde som 400 länkar från olika domäner.

Att konkurrenten har så få länkar på Google kan tyda på att sajten inte har så många länkar totalt. Därför väljer Google att inte visa några alls. Detta styrks av att Yahoo säger att de har 23 länkar.

Det räcker nog att konkurrenten har 1-2 länkar från sajter med riktigt hög trust för att de ska slå värdet på dina.

Om så är fallet kan det vara extra viktigt att du försöker få en länk från en sajt med hög trust. Hög PR kan vara en indikation på hög trust. Jobba även med länktexter i de kommande länkbytena. Se till att du har det exakta sökordet eller den exakta sökfrasen i säg de tio nästkommande inlänkarna.

Richie72 2010-05-12 20:39

Det konstiga tycker jag är att om man söker på bing så ligger jag etta och tvåa och länken som är etta på google.se finns inte ens med i sökresultatet.
Yahoo där ligger jag etta (och googles etta finns inte).

Jag tror personligen att google av någon anledning ogillar min sida. Jag förstår inte varför men något är det för ingen av de andra sidor är fokuserade helt på min produkt. Tror tyvärr att jag måste byta butikslösning.

Magnus500 2010-05-19 15:59

Jag skulle vilja påstå att din startsida är välbyggd för att ranka på just stödstrumpor, det är inte där problemet ligger. Det här resultatet får du i vårt verktyg, ett mkt bra resultat på on pagen: http://www.sokmotorkonsult.se/verkty.../E.AFxWHDA5U_/

Länkarna du har däremot är rent av spammiga, jag pratar om footerlänkar från porrfilms-sidor på fel språk, finska länkkataloger etc. Jag skulle hellre säga att det är ett under att du lyckas hålla en så bra position som du gör och tror inte att det långsiktigt kan hålla med den typen av länkar.

Anledningen till den bra placeringen i Bing är att Bing inte klarar av att ha lika bra filter för hantering av spam som Google, den är inte lika känslig alltså och därmed får du i Bing nytta av dina porrlänkar till skillnad från i Google där de helt enkelt sorteras bort och inte räknas.

Konkurrenten har å andra sidan bra länkar, t ex från svenska myndigheter. Tycker inte det är det minsta konstigt att den rankar bättre.

rigust 2010-05-27 14:24

Hej,

butik21.com är inte pekat till Textalk Webshop. Därför får du problem. Lägg en 301:a på butik21.com till www.butik21.com

Rikard

Mahadevaa 2010-06-18 15:41

Vill bara passa på att säga att din tjänst är riktigt häftig Magnus.

kw_wasabi 2010-06-23 00:39

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus500 (Inlägg 20355933)
Länkarna du har däremot är rent av spammiga, jag pratar om footerlänkar från porrfilms-sidor på fel språk, finska länkkataloger etc. Jag skulle hellre säga att det är ett under att du lyckas hålla en så bra position som du gör och tror inte att det långsiktigt kan hålla med den typen av länkar.

Jag brukar ibland tumma på relevansen och tänka att en länk är bättre än ingen länk alls. Men när det kommer till rena porrsifor och irrelevanta länkkataloger så är det bara dåligt. Skadar det inte rankingen så är det definitivt en förlust i arbetstid man kunde lagt på att skaffa bra inlänkar.

Så här skulle jag vilja ranka länkaden webbplatser:
1. Sajter med relaterat innehåll och hög pagerank (PR4 och högre)
2. Sajter med relaterat innehåll
3. Sajter med hög pagerank (PR4 och högre) och bra innehåll
4. Innehållsrika sajter (dock orelaterat) oavsett pagerank
5. Helt orelaterade sajter med låg pagerank
6. Sajter med lite innehåll (< 5 sidor)
7. Länkkataloger (samt vissa länksidor)

I denna lista använder jag pagerank till viss del som ett mått på trust. Hög PR brukar jag tolka som ett tecken på hög trust.

Richie72 2010-07-02 18:16

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus500 (Inlägg 20355933)

Anledningen till den bra placeringen i Bing är att Bing inte klarar av att ha lika bra filter för hantering av spam som Google, den är inte lika känslig alltså och därmed får du i Bing nytta av dina porrlänkar till skillnad från i Google där de helt enkelt sorteras bort och inte räknas.

Konkurrenten har å andra sidan bra länkar, t ex från svenska myndigheter. Tycker inte det är det minsta konstigt att den rankar bättre.

Tack för bra svar. Jag har sagt upp avtalet med de företag som jobbar med länkar så porrlänkarna borde försvinna snart. Jag har åkt ner i Bing så de har väl gjort någon typ av korrigering där också.

De finska länkkatalogerna länkar förhoppningsvis till www.butik21.com/fi och är registrerade för min räkning.

Hur hittar jag min konkurrents inlänkar från myndigheter?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson