![]() |
AllaWebbhotell - Sök och jämförelse av webbhotell
Jag har i ett par års tid velat utveckla en komplett tjänst för att söka och jämföra webbhotell. Alla Webbhotell är starten på de tankar och idéer jag haft och skulle gärna uppskatta lite feedback på det jag gjort hittills.
Adressen till webbplatsen: http://www.allawebbhotell.com Från er WN-medlemmar önskar jag all möjlig feedback som ni kan tänkas ge. Berätta gärna vad ni tycker om följande:
Jag har en del framtidsplaner för projektet vilket närmast inkluderar:
|
Snygg sida, hittar dock ingen funktion om vart man kan tipsa om webbhotell?
|
Här kommer min feedback:
F: Första intrycket: S: äntligen något man kan tycka om och som inte känns meningslöst syfte. F: Designen och upplägget på sidorna S: Designen känns tyvär lite stel lägg till lite bättre fäger samt en bg som passar, själva upplägget är helt okej. F: Färger, text och typsnitt S: Fägerna är dåliga, texterna måste bli bättre samt hitta något tysnitt som ser bättre ut och mer fastare F: Funktionerna på webbplatsen S: Lite för lite se om du hittar lite olika funktioner på liknande sidor och gör dom din egna. övrigt önskar jag att du för in funktion som att lägga in hotell ifrån andra länder, kanske till och med göra en engelsk version av din sida. EDIT: jag glömde påpeka loggan på sidan verkligen inte passar eller ser snygg ut! bör kanske ändras till något mer klarare och passande Lycka till med ditt projekt. |
Snyggt med Twitter- och WN-rutorna. Lite stelt med samma blåa och svarta färg överallt kanske.
Sedan undrar jag varför det är så komplicerat att recenseras ett webbhotell, eller rättare sagt varför man inte bara kan betygsätta det utan ett ge namn, epost och en kommentar? |
Tack för feedback! :D
@nelsta: Det finns ingen sådan funktion, däremot kan du maila in och på så sätt tipsa om ett webbhotell. Jag kommer dock så snart som möjligt ta fram en funktion för företag att lägga in sitt egna webbhotell. Det finns för många där ute för att kunna administrera alla. mynameisfredrik: Ja det är nog för få färger, jag får kanske på sikt jobba med ett bättre gränssnit. Eller rättare sagt, någon som är bättre än mig får göra det :) Jag har fastnat för Arial, men kanske är Verdana bättre? Ja det kommer tillkomma funktioner och tjänster på webbplatsen. Detta är vad jag tagit fram att börja med. Har några tips på fler funktioner än de jag nämner i mitt första inlägg så tar jag gärna emot det :) Internetionella marknaden är så stor. Jag har tittat på det men det är ingen lätt marknad att ge sig in på. Kanske när jag känner att den svenska tjänsten utvecklats längre än vad det har idag. @Santos: Ja jag håller med, lite mer färger hade inte skadat. Jag får nog ta in en designer och göra en ansiktslyftning med tiden. Anledningen varför det är så "komplicerat" att recensera ett webbhotell är för att jag vill undvika en stor del fusk och smutskastning mellan konkurrenter. Vid recensionen så antar jag att du menar att utlåtandet är jobbigt att skriva. Jag ser det som en recension utan utlåtande inte är värt speciellt mycket för en blivande kund. Därför tycker jag man ska kunna argumentera varför man ger betyget som man ger. Sen tar det ungefär 2 minuter att skriva och skicka in en recension. Det ser inte jag som "komplicerat". Det är så jag tänker men jag förstår vad du menar :) |
1 bifogad(e) fil(er)
Hittade en bugg på sidan.
Jag kör: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; sv-SE; rv:1.9.2.3) Gecko/20100401 Firefox/3.6.3 |
Förövrigt så är sidan helt okey tycker jag. En fin bg på sidan vore inte fel, utöver det så var det en fin struktur och en lätt navigerad design.
|
Bra sida! Smart idé att lägga in kommentarer från twitter. Får man fråga hur du implementerat den kopplingen och varför du lagt tweetsen i databasen istället för att använda en twitter-widget? Också smart att du listar de senaste recensionerna på framsidan det borde ju göra folk mer benägna att recensera.
Designen tycker jag inte är helt 100%. Vissa boxar har rundade hörn och andra fyrkantiga. Plus att färgerna i färgschemat känns fel. Footern ser amatörmässig ut. Länken "Mer om Surftown på Twitter..." på alla sidor länkar dessutom alltid till Loopia. |
Tackar! ;)
Citat:
Citat:
Citat:
Tack, ska ha det i åtanke när jag ser över designen sen. En snyggare footer hade helt klart inte varit fel, det håller jag med om :) Länken till twitter fungerar nu korrekt. |
Nej det är inte löst.
Citat:
Om du behöver hjälp så kan jag ställa upp. Citat:
|
En lista med alla webbhotell i arkivet kanske vore något? :)
|
Jag var ju kontakt med dig via email och du nämnde att paket som är gratis aldrig kommer att vara med, och jag tänke höra hur du tänker där? Andra prisjämförelsesiter inkl. comparias har ju med paket som är gratis. Är tanken bakom att man ska svälta ihjäl gratis tjänster, eller att man ska ignorera gratistjänster och sätta dom som oseriösa och inte alls går att lita på?
|
Jag tycker det skulle vara bra att ha både och. Om inte, så vill jag fråga varför!
Citat:
|
Citat:
Citat:
Eftersom det inte är ekonomiskt försvarsbart som företag att erbjuda en tjänst som inte genererar några intäkter så kan detta komma att ändras för alla kunder som använder tjänsten om det skulle bli för stort tryck på tjänsten. Det är av den anledningen jag inte vill ha med gratis webbhotell eller webbhotell som kostar 1kr/månad etc. Jag har liknande syn på "Fri Trafik" som jag istället kallar för "Begränsad Trafik". Det går inte att erbjuda något obegränsat när det kommer till bandbredd och trafikmängd därför tycker jag mitt begrepp är mer förknippat till verkilgheten. Sortering efter trafik/utrymme lägger även de med "obegränsat" sist i listan eftersom det inte går att avgöra hur mycket de egentligen erbjuder. AllaWebbhotell främsta avsikt är att vägleda webbhotellskunder, inte att vilseleda dem. |
Att det inte skulle vara ekonomiskt försvartbart är ju nonsens, åtminstone i vårt fall.
För det första så ligger vi på runt 5% av normala webbhotellsomkostader. Vi har kunnat betala alla våra 35 servrar kontant. För det andra har jag drivit gratis webbhotell under 2 års tid och det är ingen plötslig kampanj. För det tredje så driver vi inte en "gratistjänst", vi ju inte bort bara gratiskonton, utan vi har ju ett komplett webbhotellsutbud med stora betalpaket och olika betaltjänster, samt numera som .SE registrar säljer vi även domäner. Vi har dagligen gratiskonton som uppgraderar och köper supportpaket som ger tom bättre om mer omfattande support än de flesta andra webbhotell. Om du tittar på vårt senaste bokslut (Web 2.0 AB) så både har vi bra omsättning och resultat. Det känns ju mer som att du utför censur snarare än har en objektiv jämförelsetjänst, vi har ju en annan prismodell och enligt dig så får man bara vara med om ens företagsidé går igenom ditt godkännande, för en genomarbetad affärsidé har vi, det kan jag lova dig, och i den ingår inte att lägga in reklam plötsligt och lura kunder, och vi får se vad andra på wn har för synpunkter på detta. |
Ett företags främsta uppgift är att maximera intäkter/vinst i bolaget? Agree?
Att då erbjuda något gratis utan avsikt att dra direkt dra in pengar är endast reklam för sina andra produkter, marknadsföra sitt namn eller vad du vill kalla det för :) Vad händer om du skulle få 5.000 gratis-kunder som alla utnyttjar din gräns på 150GB/mån och lägger upp bilder/filmer etc.? Kan du påstå att du som företagare är villig att gratis skicka 750TB trafik utan att dra in en krona på dessa kunder? Nej det är inte ekonomiskt försvarsbart att erbjuda något gratis så länge man inte räknar med/använder det för att öka sin försäljning av andra produkter. Således väljer jag inte att ta med gratis webbhotellspaket och jag anser att de lämpar sig bättre på en egen lista någon annan stans. |
Citat:
Citat:
Om det nu handlar om att inte översälja borde du ju ta bort minst 1 hotell i din lista. Hittills har jag i alla inte en enda som missbrukar sitt konto, min grej är inte att översälja med "fri trafik" utan att verkligen erbjuda ett vanligt webbkonto för vanligt bruk helt gratis och reklamfritt och där har jag många nöjda kunder. Om du har ett webbhotell som erbjuder support men endast 60% utnyttjar support och kanske 20% utnyttjar supporten så pass mycket att dessa konton går med förlust tagen till hur mycket support dom kräver innebär det ju detta att 40% får betala för att ge support till andra, konton som i princip skulle kunna vara kostnadsfria eller nästan, och om man däremot som jag har supportpaket och tar betalt efter den support som behövs så är det lätt att ge bort konton gratis där noll support ingår. Jag anser att support endast behövs när det inte fungerar. Varför ska alla kunder drabbas av att vissa ber om support när dom egentligen inte kan eller har kunskap att driva ett webbhotellkonto och borde lära sig och söka information i forum? Citat:
Du verkar inte se att jag sparar in 10 tusentals kronor på att inte ge bort 50% till affiliates samt de stora kostnader man normalt har på reklam. Hur många webbhotell, mellan tummen och pekfingret har du i Sverige idag som erbjuder gratis reklamfria konton och som drivs som AB och som går med vinst och som är godkänd .SE registrar? Du buntar ihop med de som jag vet absolut missbrukar detta med gratis och reklamfritt som är hur oseriösa som helst, inte minst utomlands. Jag anser att det är billigare att ge bort gratiskonton än att spendera dessa pengar. Vad du gör är att du sågar min affärsidé till förmån för de traditionella affärsidérna. Personligen tycker jag se i dina argument att webbhotellens affärsidéer måste godkännas av dig för att du ska lägga in, detta är inte objektivitet enligt min mening, dina argument tycker jag haltar och är inkonsekventa, men, men lägg in mina 2 andra konton så länge i alla fall. Men nu förstår jag varför det kommer nya webbhotellsjämförelser och tester hela tiden, ingen klarar av att fixa det, om det inte är det ena så är det de andra, binero vann i år som bästa webbhotell när inte ens Oderland var med i testen. |
Citat:
Jag vet att du gärna vill se det som att dina andra paket betalar för detta, men jag vill se det på paketnivå och inte ur ett helt webbhotellsperspektiv. Citat:
Hur mycket pengar du går i vinst eller sparar på annat förändrar inte faktumet att det är gratis... Citat:
Citat:
Självklart ska jag lägga in dina andra två konton, men det blir lite senare under dagen. |
Citat:
För det är inte alla som du som tänker lägga in mitt webbhotell, många webbhotellistor ignorar mig helt, trots att jag ligger på dom. |
Kom och tänka på den här tråden: http://www.wn.se/t1041058.html. Självklart spelar något som kostar 0kr i en helt annan liga än det man betalar för, uppenbart ju tycker jag. Annars undrar jag om man inte kan få "köpa" en 40-100 st gratiskonton att lastbalansera en maffig site på...
|
Förstår hur det tänker Bjorne, men eftersom för de flesta normalanvändare så behövs inte mysql databas så ingår inte detta i baskontot som är gratis så din idé faller där. Samt den där tråden handlar ju om inaktiva konton som vi tar betalt för att återaktivera innan vi definitivt raderar dom. Man kan sammafatta det som att vi är gratis för de som sköter sig men vi är inte gratis intill dumhet och det är inte gratis att utnyttja oss. Det har tom i vissa fall gått så långt att många som har gratis reklamfria konton begär support gratis både via telefon, email och ticket och när dom inte får detta så blir dom så upprörda att dom säger upp sitt konto, när vi säger att för detta måste man ha köpt ett supportpaket.
|
Nu är jag med på listan och ser redan direkt grava fel och något som gör att listan blir både obalanserad och rättvis och definitivt inte objektiv, för det måste väl ändå vara ditt mål?
Det är en användare som har givit dålig feedback på vår tjänst, det är en kund vi har haft stora problem med och alla hans inlägg i vårt supportforum måste godkännas innan de kommer upp. I gratis kontona inte ingår support, ändå klagar han på support !? Vi måste ju ges möjlighet liksom på ebay, freelancer att kunna svara på dålig feedback, för detta ingår väl ju i web 2.0 applikationer!? Om än med mkt begränsade teckenmängder med någonting åtminstone som. "Support ingår inte, samt upptid har nästan varit 100% enligt pingdom" Det är inte det enda problemet, han klickade fel när han vill ge 1 på support och klickade istället på 1 när det gäller vår enormt höga uppetid, han kan ju nu inte ändra sitt felaktigt lagda betyg. Ett tredje problem är att trots 2 andra mycket goda omdömen kommer vi dåligt till i listan, känns ju inte speciellt seriöst. |
AllaWebbhotell.com är ingen färdig tjänst, vilket nämns i första inlägget. Jag har däremot glömt att nämna att tillsammans med möjlighet att lägga till och redigera webbhotell även kunna kommentera recensioner. Men jag har inte kommit så långt ännu...
- Om du inte erbjuder någon support, hur kan han då vara nöjd med supporten? - Om ditt webbhotell har 33% missnöjda kunder, ska ditt webbhotell då listas bättre än de med mindre missnöjda kunder? Eller du kanske vill vara klistrad överst med ett påhittat omdömme? - Ditt webbhotell har ett gratiskonto, du uppmanar dem att skriva recension, och sen är det mitt problem om de är missnöjda med din produkt? Mitt betygsystem betygsätter webbhotell, inte paketen i sig. Sen att jag inte vill ha paket som är gratis inlagt är en annan femma. Jag tror inte han klickade fel, jag tror han förväxlade Kundsupport och Tillgänglighet. Men ja, det borde kanske finnas möjlighet att ändra, eller skicka in en ny som skriver över den gamla. Men som sagt, detta är ingen färdig tjänst och heller inget som blir klart imorgon eller nästa vecka. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Han klickade fel på upptid och support, vilket ser illa ut. Han ville ge supporten dåligt betyg, en etta, men han är ju i såfall missnöjd med en produkt han inte har eller har köpt? Det känns ju helt kalle anka anser jag, man ska ju bedöma den tjänst man har, inte tjänster man inte har eller som inte ingår. Eftersom denna person har gett betyg på ett gratiskonton, som ju inte är med i din jämförelsetjänst, så blir ju detta galet. Och av den anledningen borde du ta bort recensionen, eller hur? Det måste ju vara de som har mina normalpaket och proffspaket som rimligen ger recension, eller hur? Så det rimligaste måste vara att du tar med mitt gratispaket eller raderar den som recenserar gratispaket. Men som jag har sagt innan, jag skulle helst se att du inte raderar recensioner utan att du tar med gratispaketet för att det ska bli rimligt. Eftersom minga gratiskunder är aktiva kommer ju mitt gratispaket säkerligen snedvrida hela tanken du har med att erbjuda en objektiv och riktig jämförelsetjänst där kunderna påverkar mycket. 95% kommer bedömma ett paket hos dig som inte ens finns med på din sida. Jag hoppas du ser problematiken. Jag har en liten fråga dock, om något webbhotell av någon anledning inte vill vara med på din lista, tar du bort det hotellet då? Visst ligger jag på som en igel, och du tänker säkert: Inte den där danielos igen! Men jag vill ändå påpeka att din tjänst är den enklaste, snyggaste och mest attraktivaste jämförelsetjänsten och jag tycker det ska bli mycket intressant och se tjänsten utvecklas, min förhoppning är att du tar något från min kritik och förbättrar åtminstone något :) |
Är det meningen att topplistan ska lista alla webbhotell, men rangordnade?
Det står att ni har 21 hotell inlagda men topplistan visar bara 20. Sedan sakar jag någon funktion för att söka efter ett specifikt webbhotell. Antingen att man kan fritextsökning eller leta upp det i en lista med hotellen i bokstavsordning. Man vill ju kunna hitta och kolla upp recensioner m.m. på ett specifikt webbhotell. |
Citat:
Om eHoster skrev du bla. : Det är ett webbhotell som jobbar på att hålla en hög kvalitet men samtidigt till ett väldigt lågt pris. - (helt subjektiv bedömning) Om Manufrog Webbhotell: syfte att erbjuda en stabil och driftsäkert webbhotell - (helt subjektiv bedömning) Jag förslog denna presentation för EgenSajt: EgenSajt.se är en utveckling utifrån tjänsten EgetForum.se som startades 2005, även om EgenSajt.se idag är en tjänst och ett webbhotell helt skilt från EgetForum.se Företaget bakom heter Web 2.0 AB och registrerades 2007 och vår serverhall finns i Linköping. Vi har sedan länge arbetat hårt på skapa bästa möjliga tekniska plattform samtidigt som vi erbjuder marknadens bästa priser. Målgrupper är privatpersoner och små- och medelstora företag, eftersom vi både erbjuder attraktiva priser samt konton med hög kvalitet och prestanda. och det blev: Webbhotellet Egensajt drivs av företaget Web 2.0 AB som grundades 2007. Webbhotellet erbjuder tre olika webbhotellspaket där det ena är gratis och de andra två är betalpaket. Servrarna är placerade i ett datacenter i Linköping. Dvs du kapade bl. a. följande text för mig: Vi har sedan länge arbetat hårt på skapa bästa möjliga tekniska plattform samtidigt som vi erbjuder marknadens bästa priser. Och detta trots att EgenSajt verkligen har en av världens mest annorlunda och extrema klustrade lösning, och ovanpå den mest extrema prissättningen. Är jag generellt hård, nej, de man älskar agar man, och jag gillar verkligen din tjänst. |
Hmm, varför redigeras den texten öht? Som jag ser det så blir den texten något som Alla Webbhotell står för till skillnad mot om den är helt oredigerad så är det det aktuella webbhotellet som står för innehållet i texten. Vill man vara riktigt petig så skulle man kunna kalla det för minirecension.
|
Det verkar som ditt system har en bugg, jag gjorde en recension på Surftown och den gav totalt 60% och ändå har Surftown 100% och företagsfliken är tom.
|
Citat:
Ja, jag kommer nog lägga till en Google-sökruta på webbplatsen. Citat:
Citat:
Du betygsätter Surftown för att du hade en hemsida där 2005 och blev utslängd och det känns inte riktigt aktuellt längre. Dessutom är recensionen inskickad som representant för ditt företag, som inte grundades förrän 2007. Edit: Jag uppskattar feedback och ni får gärna fortsätta ge det men låt det vara konstruktivt. Jag är dock mer än nöjd för tillfället och har tillräckligt på "att-göra-listan" för ett bra tag fram över. |
Vore ju vettigt om hotell med mindre än 5 recensioner inte kom med med på listan i början. Blir lite missvisande när ett hotell har en recension som ger dem 100% och då ligger etta före ett med 5-6 stycken som då troligen har en mer nyanserad betygssättning.
|
Citat:
|
Några kommentarer:
1.) Vad har guiden för koppling till WN då ni kan visa trådar från WN på Er site? Självklart är ju WN inte en organisation och något samarbetsavtal lär väl knappast finnas - Men det borde vara bra att tydliggöra hur det faktiskt förhåller sig? 2.) Det känns ju inte ett dygg seriöst om man gör en filtrering av webbhotell. När jag började med prisjämförelser på internet för en sådär 10 år sedan hade jag samma inställning men kom snabbt fram till att det är kunden som får välja. Många bredbandsoperatörer har haft löjligt låga priser under många år men dom omsätter flera miljarder, är dom i så fall oseriösa? Att i överhuvudtaget filtrera information är dåligt - Hur kan man då lita på att vad som står om webhotellen kommer från dom? 3.) Branschen borde kunna jobba med en central databas. Detta lyckades jag väldigt bra på Bredband då både Prisjakt, Kelkoo, Torget mfl. använde samma databas vilket gjorde bredbandsoperatörerna glada. Comparias har idag 131 webbhotellstjänster, vilket är en stor del av marknaden. Alla företag kan när som helst logga in och ändra sina tjänster. Detta syns även på exempelvis Internetworld (Ni vet dom som gör sveriges största webbhotellstest..) |
Citat:
|
Citat:
Citat:
2. Vad är det som inte känns seriöst? Att jag på förväg inte vill ha med gratis webbhotell? Det är i så fall redan besvarat i tråden och inget som vi behöver dalta med. Sen är det stor skillnad på att ha låga priser eller att ge något gratis. 3. En central databas för webbhotell? Det finns så enormt mycket fler parametrar att ta hänsyn till än om man jämför bredband exempelvis. Så det är inte lika lätt att lösa. |
Citat:
På vilket sätt visar du trådar från WN? Har WN ett API som jag missat eller screenscrapar du WN? Citat:
Citat:
|
Citat:
Citat:
43 variabler täcker de mest grundläggande, men det går säkert att fylla på med ett par hundra till om man vill. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:29. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson