WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Värdelöst webbhotell (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1041790)

fr33r1d3 2010-04-29 08:50

Värdelöst webbhotell

Jag måste bara få skriva av mig här.

Jag har ett konto på ett svenskt webbhotell (tänker inte skriva vilket just nu, men det kanske kommer), som bara strular och strular.
Mitt konto har blivit hackat och det har inte gått att fixa till med nån backup.
Kontot har legat nere 5 gånger på en vecka. Jag har själv fått ringa och säga till att det inte fungerar. De säger bara "jaha, ojdå".
Nu har alla mina e-postkonton helt plötsligt raderats.

Jag kommer säga upp mitt konto där senare idag. Det jag undrar är om man kan kräva pengarna tillbaka eller nåt. De har ju knappats gett mig det jag betalat för.

Jag inväntar deras svar på ett argt mail just nu. Jag får se vad svaret blir, om jag skriver deras namn här eller ej. Tidigare har de valt att inte svara på mail över huvud taget.

emilv 2010-04-29 09:17

HUR har kontot blivit hackat? Det vanligaste enligt min erfarenhet är genom säkerhetsluckor i skriptkod, det näst vanligaste är att de fått tag på FTP-lösenordet medan bara en försvinnande liten del (noll?) beror på riktiga intrång som serveradministratören kunnat påverka.

De allra flesta säkerhetshål är alltså ditt eget ansvar.

Att de inte kunnat ordna med backup känns ju rätt dåligt dock, särskilt om det ingår i din tjänst. Vissa webbhotell har ju bara backup för sin egen del vilket i så fall förhoppningsvis framgår vid beställningen, även om jag kan tycka det är lite fattigt att inte ens kunna återställa mot betalning.

Har webbhotellet kunnat förklara hur e-postkontona raderats?

Danielos 2010-04-29 09:36

på de webbadresser du har i din profil är det lätt att räkna ut att det borde vara Binero. Men det troliga är att dom fått tag på ett ftp lösenord som emilv säger eller att dom utnyttjat säkerhetshål i dina webbapplikationer, tänk på att du bör se till att webbhotellet du ligger på har installerat mod_security.

fr33r1d3 2010-04-29 09:45

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20353233)
på de webbadresser du har i din profil är det lätt att räkna ut att det borde vara Binero. Men det troliga är att dom fått tag på ett ftp lösenord som emilv säger eller att dom utnyttjat säkerhetshål i dina webbapplikationer, tänk på att du bör se till att webbhotellet du ligger på har installerat mod_security.

Det är inte binero.
Det är det andra. ;-)

fr33r1d3 2010-04-29 09:47

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20353230)
HUR har kontot blivit hackat? Det vanligaste enligt min erfarenhet är genom säkerhetsluckor i skriptkod, det näst vanligaste är att de fått tag på FTP-lösenordet medan bara en försvinnande liten del (noll?) beror på riktiga intrång som serveradministratören kunnat påverka.

De allra flesta säkerhetshål är alltså ditt eget ansvar.

Att de inte kunnat ordna med backup känns ju rätt dåligt dock, särskilt om det ingår i din tjänst. Vissa webbhotell har ju bara backup för sin egen del vilket i så fall förhoppningsvis framgår vid beställningen, även om jag kan tycka det är lite fattigt att inte ens kunna återställa mot betalning.

Har webbhotellet kunnat förklara hur e-postkontona raderats?

Fisk just ett svar från dom.
De skrev att det var nåt mer konto som bara hade försvunnit, och de har inte en aning om hur det hänt.

Känner bara att det är dags att byta hotell nu.
Bye bye theland.se

webbaccess 2010-04-29 12:19

Verkar vara ett seriöst webbhotell...

Telefontider mellan 13-17
Varierande information från sida till sida.
"Untitled page" som title...

Smart sida... trycker man på "Kontrollpanel" och logga in utan information inmatad, så blir man inloggad på ett konto för va-instrument.se, där man kan ändra all information via deras "kontrollpanel"

BarateaU 2010-04-29 12:28

Citat:

Ursprungligen postat av webbaccess (Inlägg 20353250)
Verkar vara ett seriöst webbhotell...

Telefontider mellan 13-17
Varierande information från sida till sida.
"Untitled page" som title...

Smart sida... trycker man på "Kontrollpanel" och logga in utan information inmatad, så blir man inloggad på ett konto för va-instrument.se, där man kan ändra all information via deras "kontrollpanel"

hah katastrof, där står mail konton och lösen osv.
Kan ändra domäner och se statistik osv

V-Me 2010-04-29 12:49

Max102 påhitt eller?

eliasson 2010-04-29 12:55

Sidan skriker ju oseriös.

Danielos 2010-04-29 12:58

Ja det där var ju inte mycket till kontrollpanel :D
men tydligen har dom lyckats bli .SE registrar. fr33r1d3, hur hittade du till det där roliga hotellet?

emilv 2010-04-29 13:10

Något Theland Webbhotell AB verkar inte heller finnas. Däremot verkar det vara denna snubbe som driftar det:
http://allabolag.se/800622PLJA

Andra företag som drivs av honom är Skyrocket AB och Bobshop AB:
http://allabolag.se/befattningshavar...0207969831aa82

Tråd på Sweclockers om Bobshop/Boulevard.se:
http://www.sweclockers.com/forum/13-...541-boulevard/

emilv 2010-04-29 13:12

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20353260)
men tydligen har dom lyckats bli .SE registrar.

Jaså? Jag kan inte hitta dem på .SE:s registrarlista. Theland.se är registrerad via SE Direkt.
Var hittade du att de är .se-registrar?

Edit: Såg nu att det stod längst ner att de är IIS-ombud, men ombuden är ju avskaffade så det är nog inaktuell information.

Helix 2010-04-29 13:43

theland webbhotell har funnit länge. Tyckte att jag såg deras webbhotell många, många år sedan , runt 2001-2002 ... sedan är ju frågan hur seriösa de är. Jag valde inte de då, förmodligen av någon anledning. :)

theland 2010-04-29 13:50

Tänkte passa på att skriva ett inlägg när det nu ändå handlar om mig. Är flitig läsare av forumet men inte särskilt aktiv skribent.

fr33r1d3: Utifrån hur dåligt det fungerat för dig sista tiden så har vi definitivt inte levererat det vi åtagit oss till. Du har min info. Hör av dig så löser vi det på bästa sätt!

emilv: Korrekt att informationen är inaktuell. Har tagit bort detta.

webbaccess: Beklagligt. Inget annat. Ändrat inloggningen.

Vad gäller försvunna e-postkonton är det troligen något i migreringen till DotNetPanel som inte varit 100%. Tyvärr har jag inte hittat något i logg-filerna för varken DotNetPanel eller mailservern. Felsökningen fortsätter dock.

Min tid de senaste åren har varit begränsad och som många säkert ser och förstår har webbhotell tyvärr inte fått den tid det skulle behöva.

webbaccess 2010-04-29 14:43

Citat:

Ursprungligen postat av theland (Inlägg 20353264)
Tänkte passa på att skriva ett inlägg när det nu ändå handlar om mig. Är flitig läsare av forumet men inte särskilt aktiv skribent.

fr33r1d3: Utifrån hur dåligt det fungerat för dig sista tiden så har vi definitivt inte levererat det vi åtagit oss till. Du har min info. Hör av dig så löser vi det på bästa sätt!

emilv: Korrekt att informationen är inaktuell. Har tagit bort detta.

webbaccess: Beklagligt. Inget annat. Ändrat inloggningen.

Vad gäller försvunna e-postkonton är det troligen något i migreringen till DotNetPanel som inte varit 100%. Tyvärr har jag inte hittat något i logg-filerna för varken DotNetPanel eller mailservern. Felsökningen fortsätter dock.

Min tid de senaste åren har varit begränsad och som många säkert ser och förstår har webbhotell tyvärr inte fått den tid det skulle behöva.

Ur min synpunkt så känns det som fel som inte får lov att uppstå, dels att konton försvinner och sen att man kan komma åt konton utan att behöva logga in med någon input.
Sedan att kalla sig för ett företagsnamn när man har ett annat som är aktiebolag är inte lagenligt.

Theland: blir du så förbannad för kritik att du måste köra SQL injektioner?

johan1234 2010-04-30 08:32

Blir också mycket nyfiken vad som får dig att välja detta webbhotell när det finns otaliga seriösa aktörer? Även de som är riktigt billiga om det är priset om påverkar.

digi 2010-04-30 09:15

http://webbhotell.theland.se/ <-- wait wat?

Westman 2010-04-30 09:18

Citat:

Ursprungligen postat av webbaccess (Inlägg 20353270)

SQL-injektioner? Vad har jag missat?

theland 2010-04-30 09:50

Citat:

Ursprungligen postat av webbaccess (Inlägg 20353270)
Ur min synpunkt så känns det som fel som inte får lov att uppstå, dels att konton försvinner och sen att man kan komma åt konton utan att behöva logga in med någon input.
Sedan att kalla sig för ett företagsnamn när man har ett annat som är aktiebolag är inte lagenligt.

Inte alls förbannad. Snarare tacksam för att informationen även om jag hellre hade fått informationen direkt till mig istället för i ett forum. Av ren nyfikenheten så testade jag att logga in med ' och % hos dig. Inget illa ment. Ber om ursäkt.

digi 2010-04-30 09:53

Citat:

Ursprungligen postat av theland (Inlägg 20353354)
Inte alls förbannad. Snarare tacksam för att informationen även om jag hellre hade fått informationen direkt till mig istället för i ett forum. Av ren nyfikenheten så testade jag att logga in med ' och % hos dig. Inget illa ment. Ber om ursäkt.

Av ren nyfikenhet dyrkade jag upp ditt lås hemma och kollade runt lite. Inget illa ment. Ber om ursäkt.

webbaccess 2010-04-30 10:18

Citat:

Ursprungligen postat av digi (Inlägg 20353355)
Av ren nyfikenhet dyrkade jag upp ditt lås hemma och kollade runt lite. Inget illa ment. Ber om ursäkt.

digi: KLOCKRENT svar! :D det ska du helt klart ha creds för. Perfekt hypotes att jämföra

fr33r1d3 2010-04-30 12:03

Jag kommer ej ihåg varför jag valde just theland.se en gång i tiden. Det var ett tag sedan.

Till theland. Jag har varit i kontakt med er ganska många gånger. Flera gånger svarar ni inte ens på mail.

fr33r1d3 2010-04-30 12:18

Nu är hela deras sida under ombyggna.

emilv 2010-04-30 21:09

Citat:

Ursprungligen postat av fr33r1d3 (Inlägg 20353367)
Till theland. Jag har varit i kontakt med er ganska många gånger. Flera gånger svarar ni inte ens på mail.

De kanske kör ett spamfilter på sin inkorg eller något liknande dumt?

KristianE 2010-04-30 22:08

..ett spam-filter som klipper allt. :)

AnOnYmUs 2010-05-01 14:13

Citat:

Ursprungligen postat av digi (Inlägg 20353355)

Snarare "försökte jag dyrka upp ditt lås".

webbaccess 2010-05-01 15:24

Citat:

Ursprungligen postat av AnOnYmUs (Inlägg 20353446)
Snarare "försökte jag dyrka upp ditt lås".

Hur funkar den meningen? "Av ren nyfikenhet försökte jag dyrka upp ditt lås hemma och kollade runt lite. Inget illa ment. Ber om ursäkt"

AnOnYmUs 2010-05-01 15:39

Citat:

Ursprungligen postat av webbaccess (Inlägg 20353454)
Hur funkar den meningen? "Av ren nyfikenhet försökte jag dyrka upp ditt lås hemma och kollade runt lite. Inget illa ment. Ber om ursäkt"

Ja hur funkar den meningen med att han testade en injektion, eller som han själv skrev % och sedan skulle kunna snoka runt?! Om han nu inte kom in, hur skulle han då kunna snoka runt?

"Av ren nyfikenhet försökte jag dyrka upp ditt lås hemma. Inget illa menat. Ber om ursäkt".
(är väl tvungen att klargöra det ännu mer eftersom du inte förstod det).

webbaccess 2010-05-01 16:49

Citat:

Ursprungligen postat av AnOnYmUs (Inlägg 20353455)
Ja hur funkar den meningen med att han testade en injektion, eller som han själv skrev % och sedan skulle kunna snoka runt?! Om han nu inte kom in, hur skulle han då kunna snoka runt?

"Av ren nyfikenhet försökte jag dyrka upp ditt lås hemma. Inget illa menat. Ber om ursäkt".
(är väl tvungen att klargöra det ännu mer eftersom du inte förstod det).

jo jag fattade vad du menade... men dy ändrade bara en del av meningen.. därför jag var tvungen att kommentera :D

fr33r1d3 2010-05-01 17:26

Kanske skulle flytta tråden till nåt svenska-språk-forum nu i stället?!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson