WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Loopia nere (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1041662)

jlg 2010-04-21 21:53

Loopia nere

Nu var det dags för Loopia. Tjänsterna är nere, precis när man satt och skulle avsluta lite jobb. :-(

Magnus_A 2010-04-21 21:56

Nån som kan tipsa om en backup namnserver tjänst? Får gärna kosta.

Jawn 2010-04-21 22:01

Loopia har klyddat mycket på sistone...

KristianE 2010-04-21 22:04

Tyvärr kör ju nästan de flesta webbhotell med alla sina DNS:er i
samma datacenter.. Och när de har problem så tappar de allt.

Vi är några få som väljer att hålla sprida riskerna och placera dem
i olika datacenters - och olika operatörer. Egenreklam? Möjligen, men
det finns fler här. Jag kan rekommendera Jine som spritt ut sina
servrar på flera olika platser.

Hur många domäner är det du vill skydda?

Magnus_A 2010-04-21 22:08

Bara ett tiotal. Huvud namnservrarna kan ligga kvar på Loopia, orkar inte flytta dem.

KristianE 2010-04-21 22:21

Menar du Slav-DNS:er som ska hämta data från Loopia?

daniel_ 2010-04-21 23:02

Är det bara jag som inte ser någon driftstatus på Loopias driftsida, eller är den borttagen?

Danielos 2010-04-21 23:07

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20352256)

Jodå, t. om. vi som har gratis konton kör dns servrar på olika platser i Sverige :D

kw_wasabi 2010-04-22 02:35

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_ (Inlägg 20352272)
Är det bara jag som inte ser någon driftstatus på Loopias driftsida, eller är den borttagen?

Den har varit borttagen i flera veckor nu. Det var antagligen lite väl mycket problem någon gång.

Bästa sättet att fixa dem är att inte meddela om dem :)

eliasson 2010-04-22 09:15

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A (Inlägg 20352253)

afraid.org

Westman 2010-04-22 10:47

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20352273)
Jodå, t. om. vi som har gratis konton kör dns servrar på olika platser i Sverige :D

Och sen finns det de som kör med DNS:er i olika länder. :D

Westman 2010-04-22 10:48

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A (Inlägg 20352253)

Jag har använt ZoneEdit sen urminnes tider, inte den nyaste och fräschaste designen men den fungerar och det är väl det viktigaste. Finns både gratis och betaltjänster hos dem.

EvaF 2010-04-22 10:51

Citat:

Jadå, vi är flera här som sprider riskerna.

EvaF 2010-04-22 10:51

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20352319)

Jajamensan, det också!

Danielos 2010-04-22 10:57

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20352319)

Jaha, och det gratis? Bara skoja :D

Loopia gör ett jättebra jobb på många områden och kämpar på, men man verkar ha gått in för att försöka sätta rekord i hur dåligt man kan göra för att sprida risker, dns:er, reservkraft mm

Kanske för att man inte vill höja sig ur mängden, skulle Loopia skärpa sig på även dessa områden och fixa sega mysql servrar skulle dom lätt bli bäst på allt.

LoopiaAB 2010-04-22 16:19

Citat:

Störningen igår berodde på överbelastning.
Anycast-DNS är en väldigt bra lösning i flera avseenden t ex partitionering av last, lokala routingproblem, underhåll av tjänsten mm. Men det hade inte hjälpt igår.
Överbelastningen flyttats bara till nästa punkt i anycastnätet.

Detsamma gäller om man inte har anycast-DNS utan bara har DNS-servrar med olika IP-adresser på olika geografiska platser. Resolvers skickar frågor till alla IP-adresser.

Man kan vidta dämpande åtgärder, men det går inte att skydda sig 100% mot överbelastning, men även här arbetar vi på en långsiktig lösning som ska förbättra våra tjänster i framtiden.

LoopiaAB 2010-04-22 16:22

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20352323)
Jaha, och det gratis? Bara skoja :D

Loopia gör ett jättebra jobb på många områden och kämpar på, men man verkar ha gått in för att försöka sätta rekord i hur dåligt man kan göra för att sprida risker, dns:er, reservkraft mm

Kanske för att man inte vill höja sig ur mängden, skulle Loopia skärpa sig på även dessa områden och fixa sega mysql servrar skulle dom lätt bli bäst på allt.

Vi jobbar kontinuerligt på att förbättra alla delar av våra tjänster och många syns inte utåt.
Vi har under det senaste året jobbat med att förbättra prestandan för våra
MySQL-kunder och jobbar med att migrera dessa till den nya lösningen. De
kunder som inkommer till vår support angående databaserna blir flyttade till
den nya lösningen omgående efter avtalad tid med support. Alla kunder som
gått över har varit mer än nöjda med flytten. Om någon här fortfarande
upplever att deras databaser har långa svarstider så är de välkomna att
kontakta oss på [email protected] så kommer vår personal att hjälpa er med
en flytt till det nya systemet.

/Jimmie Eriksson

patrikweb 2010-04-22 16:58

Att Loopia misslyckas med klara av en överbelastning är väl inte så konstigt, tanke på att ni inte ens har redundans i infrastruktur eller ens riktigt reservkraft.

En välbyggd anycast lösning är mycket stabil, får man så stor överbelastning har man gjort något mycket fel.

Enda ni ökar med varje år är avbrott som endast beror på grov vårdlöshet och inkompetens från er sida.

Vad får man för pengarna? Garanterad problem vid strömavbrott, garanterad problem vid lite ddos?

Ja massa mailproblem ingick ju ett år med.

Vad har förbättrats på 5 år?

Avamia 2010-04-22 17:29

Nu ligger e-posten nere...

Henkutt 2010-04-22 20:07

Varför går dom inte ut med sån här info. Jag hade bytt från Loopia när som helst om det inte vore för att det är så himla mycket jobb involverat i det.

Deras kundservice är dock trevlig och hjälpsam - men dom ser aldrig att det är något fel - även om det plötsligt börjar funka efter att man pratat med dom.

Jawn 2010-04-22 20:55

Citat:

Ursprungligen postat av LoopiaAB (Inlägg 20352361)
Störningen igår berodde på överbelastning.
Anycast-DNS är en väldigt bra lösning i flera avseenden t ex partitionering av last, lokala routingproblem, underhåll av tjänsten mm. Men det hade inte hjälpt igår.
Överbelastningen flyttats bara till nästa punkt i anycastnätet.

Detsamma gäller om man inte har anycast-DNS utan bara har DNS-servrar med olika IP-adresser på olika geografiska platser. Resolvers skickar frågor till alla IP-adresser.

Man kan vidta dämpande åtgärder, men det går inte att skydda sig 100% mot överbelastning, men även här arbetar vi på en långsiktig lösning som ska förbättra våra tjänster i framtiden.

Det var ingen attack utan en vanlig överbelastning? känns som det borde vara något som man kan se innan en överbelastning händer?

overlake 2010-04-22 21:26

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20352375)
Att Loopia misslyckas med klara av en överbelastning är väl inte så konstigt, tanke på att ni inte ens har redundans i infrastruktur eller ens riktigt reservkraft.

En välbyggd anycast lösning är mycket stabil, får man så stor överbelastning har man gjort något mycket fel.

Enda ni ökar med varje år är avbrott som endast beror på grov vårdlöshet och inkompetens från er sida.

Vad får man för pengarna? Garanterad problem vid strömavbrott, garanterad problem vid lite ddos?

Ja massa mailproblem ingick ju ett år med.

Vad har förbättrats på 5 år?

http://www.pingdom.com/reports/7lu3jf3rrbbk/

Jawn 2010-04-22 21:37

Citat:

Ursprungligen postat av overlake (Inlägg 20352440)

Jäklar vad Average response time skiljer sig hos de olika bolagen...

johan1234 2010-04-25 11:13

Inte bara skiljer det sig rejält - det är enormt höga responstider som pingdom visar. Kan det verkligen stämma - responstider inom Sverige skall ju ligga på, eh, klart lägre siffror?

Jawn 2010-04-25 11:49

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20352756)
Inte bara skiljer det sig rejält - det är enormt höga responstider som pingdom visar. Kan det verkligen stämma - responstider inom Sverige skall ju ligga på, eh, klart lägre siffror?

Gissar på att pingdoms ping servrar inte står i sverige :)

Men ändå 1.4 sek är inte okej

tartareandesire 2010-04-25 12:19

Att Loopia generellt ligger på det dubbla gentemot exempelvis Binero är mina personliga erfarenheter också. Riktigt dåligt och irriterande i många fall.

Jawn 2010-04-25 12:39

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20352760)
Att Loopia generellt ligger på det dubbla gentemot exempelvis Binero är mina personliga erfarenheter också. Riktigt dåligt och irriterande i många fall.

Känns inte som det skulle vara en bra idé att ha en engelskspråkig hemsida på loopia :)

Jag har några servrar på The Planet i USA och dit får jag 149 ms när jag pingar.

Björklund 2010-04-25 12:51

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20352756)

Det beror ju såklart på hur "avancerad" förstasidan är.
Om man har en sida som generar ren html och några bilder utan databasanrop så går det fort.
Om man har en sida som generar 100 SQL-frågor så tar det lite längre tid.

Tittar man på den snabbaste och den långsammaste sidan så ser man att den långsamma har 4 gånger mer data att överföra (mer information, mer design) än den snabba.
Den långsamma går dessutom på https vilket innebär att det blir ytterliggare lite långsammare.

Det enda som igentligen är intressant att titta på är latency i själva nätet. Inte hur snabba script själva hemsidan har...

tartareandesire 2010-04-25 13:19

Citat:

Ursprungligen postat av Jawn (Inlägg 20352765)
Känns inte som det skulle vara en bra idé att ha en engelskspråkig hemsida på loopia :)

Jag har några servrar på The Planet i USA och dit får jag 149 ms när jag pingar.

Nja, det finns väl ingen anledning alls till att lägga en engelskspråkig sajt i Sverige. Oftast kommer den största andelen av besökarna då från Nordamerika även om det givetvis finns undantag.

Det är inte så stor poäng med att diskutera de exakta siffrorna, det är jämförelsen som är det intressanta.

Amori 2010-04-25 16:35

Citat:

Ursprungligen postat av jlg (Inlägg 20352252)
Nu var det dags för Loopia. Tjänsterna är nere, precis när man satt och skulle avsluta lite jobb. :-(

Loopia har aldrig krånglat för mig. Sen har jag aldrig upplevt bra service som Loopia.. =)

bo0ork 2010-04-28 14:48

Och nere igen. Denna gången är det MySQL servern som inte svarar. Intressant nog svarade Pierre på supporten att det är webservern som är problemet. Då jag påpekade att meddelandet "Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL" betyder att PHP och Apache funkar bra, men databasservern är nere fick jag informationen att de är sammankopplade, men webservern är under felsökning. Så bra. Kanske Loopia skulle hyra in några femåringar från min dotters dagis som supportpersonal? De förstår i alla fall enkel logik.

lazat 2010-04-28 15:46

Citat:

Ursprungligen postat av bo0ork (Inlägg 20353166)
Och nere igen. Denna gången är det MySQL servern som inte svarar. Intressant nog svarade Pierre på supporten att det är webservern som är problemet. Då jag påpekade att meddelandet "Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL" betyder att PHP och Apache funkar bra, men databasservern är nere fick jag informationen att de är sammankopplade, men webservern är under felsökning. Så bra. Kanske Loopia skulle hyra in några femåringar från min dotters dagis som supportpersonal? De förstår i alla fall enkel logik.

Mycket som inte är logiskt när det gäller servrar.. Det kan ju även vara databasdrivern som av någon anledning inte fungerar. Då är det ju webbservern som det är fel på...

patrikweb 2010-04-28 15:57

Citat:

Ursprungligen postat av lazat (Inlägg 20353174)
Mycket som inte är logiskt när det gäller servrar.. Det kan ju även vara databasdrivern som av någon anledning inte fungerar. Då är det ju webbservern som det är fel på...

Det ligger ju inte på webbservern, utan i mysqllibsen för php/perl isåfall.

buran 2010-04-29 17:41

Citat:

Ursprungligen postat av Amori (Inlägg 20352787)
Loopia har aldrig krånglat för mig. Sen har jag aldrig upplevt bra service som Loopia.. =)

Vänta bara,det kommer..

1 timma har jag suttit och försökt använda sidan,inte ens den sketna driftbloggen kan dom uppdatera.
Driftstatusikoner tog dom bort.

suck..

KarlKanin 2010-05-01 21:51

nån fler än jag som inte kommit in på loopias hemsida på hela dagen?

heavenclouds 2010-05-01 22:04

Citat:

Ursprungligen postat av KarlKanin (Inlägg 20353486)
nån fler än jag som inte kommit in på loopias hemsida på hela dagen?

Under de senaste fyra dygnen har Loopia.se varit svåråtkomligt dygnet runt. Ibland kan man komma in. Jag har testat de tre vanligaste webbläsarna i både Windows 7 och Linux från flera olika nätverk och nätverkstyper.

Riktigt frustrerande. Vill dock tipsa om att försöka besöka Loopia genom iPhone. Det har alltid fungerat för mig dessa problematiska dygn då det inte fungerat från datorn.

AnOnYmUs 2010-05-01 22:30

Om ni inte når Loopia via huvudsidan, så testa att logga in via Driftbloggen.se istället. Det funkade för mig.

KarlKanin 2010-05-01 22:41

tack, funkade via driftbloggen.

Jine 2010-05-03 11:55

http://www.pingdom.com/reports/7lu3j...th=5&year=2010

Pingdom rapporterar 100% DOWNtime, måste vara rekord.

overlake 2010-05-03 12:16

Men eftersom loopia.se fungerar så kanske det är Pingdom som får se över sina prylar

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson