![]() |
Diet, någon som har prövat det?
Är det någon som har provat någon slags diet? Som verkligen kan visa att det har fungerat... Har suttit och skummat lite på olika hemsidor och jag hittar tusentals preparat som skall minska ens vikt.
Som detta t.ex: http://www.svensktkosttillskott.se/p.../complete_diet *kanske inte hör hemma på WN, men eftersom det är Off topic så tycker jag att det inte spelar någon roll vart jag väljer att lägga upp tråden någonstans.* Som topic lyder, har ni provat banta förut? Och vad har det gett för resultat? |
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Att sluta äta (banta) gör mer skada än nytta tycker jag. Bättre att se det lite långsiktigt och skynda sakta. |
Kan tipsa om VLCD dieten för den fungerar, kör du ordentligt så tappar du runt 2kg per vecka + att du får energi som heter duga.
http://www.vlcd.se/ |
http://www.svensktkosttillskott.se/p.../complete_diet Är ett VLCD preparat som används..
Finns det bättre och sämre VLCD preparat? Citat:
|
Jag har gått på Cambridge-kuren. Jag kan rekommendera den OM den genomförs i samråd med en duktig rådgivare. Jag har gott om bekanta som har kört den i 1-2 veckor för att snabbt tappa vikt (vilket fungerar) och sen bara gått tillbaka till att äta "vanligt" för att relativt snabbt gå upp i vikt igen.
Jag gjorde den med en kostrådgivare, vilket innebar 3 veckor med sk "ren" kur (tappade 12 kg på den tiden) och sedan ytterligare 9 veckor i en "urtrappningskur", där jag tappade ytterligare ca 10 kg. Det är tre år sedan jag var "klar" med kuren och har under dessa tre år gått upp nånstans kring 5-10kg (runt 10 just nu, efter en lång period av skador och sjukdom vilket har förhindrat träning). |
Berätta gärna lite mer om Cambridge-kuren... Och vart man kan hitta en rådgivare som ställer upp.. vad kan det kosta?
Citat:
|
Citat:
Allt med så lite kolhydrater och kalorier som möjligt bara :) |
Om du ska köra VLCD så kör en ren kur i 3-4 veckor och gå sedan stegvis över till en LCHF diet under de sista 2 veckorna. Läs mer om LCHF på www.lchf.se eller googla.
Kombinera detta med motion varje dag så är det inga större problem att gå ner 10-12 kg under dessa 4 veckor. För VLCD kuren kan jag rekommendera Nutrilet Choklad Pulver som finns att köpa på närmaste Ica/Willys, en av de få smaker som är god. En bra informationskälla för VLCD är denna tråd på Flashback, https://www.flashback.org/t315485 , finns svar på de flesta frågor där. |
Citat:
|
Okej! Jag hade tänk att köpa mig lite pulver och prova i 1-2 veckors tid - endast äta det(?) antar jag..
Sen gå över till att inte äta t.ex. Makaroner Ris Potatis Är det något mer man måste tänka på? Vad ska man inte trycka i sig? Jag förstår att man inte ska käka godis/chips etc.. Citat:
|
Ta en titt på http://www.kostdoktorn.se
Han förespråkar så få kolhydrater som möjligt och har väldigt mycket info om varför på sin blogg. Efter att ha läst igenom allt så känns det logiskt att äta sig mätt på fett istället för kolhydrater. |
Citat:
Jag rekommenderar att du läser igenom information på http://www.vlcd.se/faq |
Dieter i all ära men till slut är det detta som gäller:
intag - förbrukning = resultat När man väljer dieter, särskilt de som utesluter (till stor del iaf) kolhydrater/fett osv., så måste man vara 100 på att man inte har någon sjukdom eller ligger i riskzonen. T.ex. är ett totalt uteslutande av kolhydrater lika farligt som att helt utesluta fett. Ska man använda sig av t.ex. LCHF så är det viktigt att man ser till att man får i sig en liten mängd kolhydrater varje dag och inte drar iväg och bara trycker i sig kött och bearnaise. Ta hjälp av en kostrådgivare om du är det minsta osäker. |
I övergången som min kostrådgivare la upp för mig så var det en successiv upptrappning av mängden både energi och kolhydrater. När upptrappningen var klar var tallriksmodellen fortfarande med minskad mängd kolhydrater.
Kuren kostar ca 500kr / vecka under ren kur. Kontakta cambridgekuren (punkt se) för att hitta en BRA konsulent i närheten av dig. Jag körde min i Säter, och hon ska tydligen vara exceptionellt bra, med bakgrund som kostrådgivare och fysiolog (heter det så när man jobbar med träning?) |
Nu har jag läst allt som står på http://www.vlcd.se/faq och det känns som att jag skulle vilja prova på det!
Tack till er alla, ni kan gärna prata vidare angående dieter! :) |
Tips för att få och hålla en normalvikt utan att svälta eller motionera:
* Ät inget som har mer än 5% kolhydrater. * Kroppen måste ändå ha energi, så du måste äta fett. Välj bort allt som har nyckelshålmärkning eller heter något på "Light". Välj smör istället för margarin. * Koka broccoli eller blomkål istället för pasta/potatis om du tycker att du saknar det. * Sätt upp denna på kylen och ta med dig när du handlar mat. http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/01/lchf-5.pdf * Laga mat som du brukar, men tillsätt grädde i såsen eller extra ost på gratängen och skippa de kolhydratrika tillbehören. I min bekantskapskrets är det nu snart 10 personer som gått över till detta och alla går ner ca 1kg i veckan, äter sig mätta, är pigga hela dagarna, inga blodsockerfall m.m. Jag har själv skippat kolhydraterna i snart ett år. Jag går inte längre ner i vikt då kroppen anser att jag håller en bra vikt. Automagiskt (BMI 22). Motion väljer du själv, det är bra på många sätt men det påverkar bara vikten marginellt. Jag själv motionerar en hel del, åker bl.a. vasaloppet varje år. Jag tjänar inget på att rekommendera detta, jag har ingen koppling till Kostdoktorn som jag länkar till, jag gör det för att jag vill sprida kunskap om att ett överintag av (framförallt snabba) kolhydrater förstör människans kropp. Vissa kallar det LCHF, Low Carb - High Fat. Andra kallar det för GI-0, Njutmetoden, eller som Björn Ferry kallar det: Jägarkost. Fler tips: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgan...-ga-ner-i-vikt |
Hej,
Dieter hit och dit, det gäller snarare att ändra livsstil (vilket iofs seriösa dieter gör såvida man fortsätter med dem hela livet). - Jag äter sedan ett år knappt något rött kött utan mer fisk och skaldjur. - Jag äter knappt smör och margarin utan olivolja och solrosolja - Jag har skurit ner på snabba kolhydrater (socker, vitt bröd, vitt ris mm) då de har en tendens att vissa feta. Men att inte något som har mer än 5% kolhydrater tror jag kan vara förödande för vissa individer om de gör det under flera år. Kolhydrater fungerar som ett utmärkt bränsle och i moderata mängder fyller de en utmärkt funktion i en välmående kropp. - Jag dricker mycket vatten, men inte överdrivet. - Jag tar Omega 3 som kosttillskott. - Jag tränar numer på gym eller spelar tennis 4-6 ggr i veckan. Resultaten börjar synas påtagligt nu trots att jag inte är direkt ung längre. |
Hur överviktig är du?
Beroende på hur pass många kilon du skall göra av med finns det också skiljda metoder för ändamålet. Mer övervikt (fetma) kräver givetvis en desto mer drastisk åtstramning av kalori-tillförseln. Men generellt sett, är metoder som förespråkar extremt låga kalori-intag dels inte hälsosamma för individen som utför dieten, dels så håller inte resultaten i längden. Tidigare studier, har vad jag läst, endast rekommenderat VLCD-metoder för extremt överviktiga individer under uppsyn och i samråd med läkare. Mitt tips till dig för en hållbar vikt och en mer hälsosam livsstil: Ät bättre, ät mindre, gör av med mer. |
Citat:
|
Visst saker med mycket kolhydrater kan vara gott ibland men ett liv med mycket lite kolhydrater (5%) har gjort mig mycket piggare/gladare, varför? ingen aning kanske orreborre kan svara på det :)
Trycka i sig potatis och sånt för att sedan sova middag på soffan är ju historia :) |
Tycker dieter är strunt rent ut sagt. Ät rätt och rör på dig är tveklöst den bästa lösningen. Ger inte det resultat alls så konsultera en läkare (självutnämnda hälsoexperter är ungefär lika trovärdiga som Jehovas vittnen) så att det inte handlar om några ämnesomsättningsproblem eller liknande.
|
Det är svårt att röra på sig om man är överviktig, därför kan en diet för att snabbt gå ner mycket i vikt vara en bra lösning. Det var det för mig.
|
Ät mindre och rör på dig, så lätt är det.
|
Citat:
Det beror på att kolhydrater höjer blodsockerhalten. Hög blodsockerhalt är giftigt vilket gör att kroppen frigör ett hormon som heter insulin för att "ta hand om" det överskott av socker som åker runt i blodet. Insulinet skickar så mycket blodsocker som möjligt till förbränning (det är därför man ofta känner sig varm när man ätit godis) och omvandlar resten till fett som stoppas in i fettceller för lagring. (det är därför kolhydrater ökar fetman på kroppen). Det är detta blodsockerfall som gör dig trött, inte genom att du har lågt blodsocker som är den allmänna uppfattningen. En liten video som på ett illustrativt sätt förklarar lite. http://www.youtube.com/watch?v=mNYlIcXynwE&NR=1 |
1. Dra ner på drycker med mycket energi som läsk, juice osv och på dålig energi som godis och snacks. (Om du inte redan har gjort det.)
2. Köp en skonsam träningsapparat som du kan använda framför TV:n. T ex roddmaskin eller gåmaskin som även tränar armar. 3. Gå ner i vikt långsamt men säkert och förbättra samtidigt din kondition och styrkan. |
Tack till er alla som har svarat och skrivit i tråden, väldigt glad att ni hjälper till och berättar hur ni har gått ner i vikt och eran syn på dieter etc.
Jag väger 97KG och jag är 188 CM lång, så lite överviktig är jag nog allt (?) faktiskt ingen aning. Känns som man har ganska mycket runt magen såattsäga. Därför skapade jag tråden för att få lite inspiration :) |
Har man bara några kilon att korrigera så hade inte jag heller gått på en diet. Men om man har 5-6kg+ som man ska gå ner så pratar vi ändå om ett totalt underskott på kanske 45 000 kcal. Det är inget man korrigerar den närmsta tiden genom att äta så som man ska egentligen...
De flesta vill väl ändå så snabbt som möjligt vill bli av med överskottet för att sedan övergå i rätt vanor för att hålla vikten, precis som StefanBergfeldt under sin VLCD-diet. Inte nödvändigtvis under så många veckor men det är sjävklart indviduellt och på hur mycket man ska/vill gå ner. |
Motion är A och O för viktnedgång och allmänt välbefinnande. Tränar du på en nivå så att du svettas ordentligt flera gånger i veckan så bygger du en muskelmassa som bara den kräver en massa energi för att hålla igång, även i vila. Dessutom bränner du rejält på grund av motionen i sig. Kombinera det med råden ovan om att hålla igen på kolhydrater och sluta helt med socker så blir det resultat. Notera att viktminskningen när man börjar träna inte går så fort, du bygger tunga muskler och gör av med (relativt) lätt fett. Men muskelmassan sitter åtminstone på rätt ställen. :)
Att gå ner med enbart diet går men är mycket svårare och går långsammare. Själv har jag plockat bort 20 cm runt midjan på detta sätt, ska bort en 5-6 cm till innan jag är helt nöjd. |
Citat:
|
Kan tillägga att jag gick från 128kg när jag började.
Idag väger jag runt 100-strecket och mår mycket bättre! |
Den bästa (mest hållbara) metoden jag har sett är tallriksmodellen+vattengympa/simming. Att äta efter tallriksmodellen är inte kärnfysik och de flesta slutar överäta utan att gå hungriga och vattengymnastik och simning är väldigt bra motionsformer som alla överviktiga också kan utöva. Det är det som har fungerat bäst för de personer jag känner.
Vill man göra tvåstegsmodellen ovan till en trestegsmodell för accelerera viktnedgången så föreslår jag att man säljer/ställer av bilen och börjar gå vart man än ska. |
Man kan gå på vilka dieter man vill men men kommer med största sannolikhet att falla tillbaks i gamla mönster och rutiner om man inte samtidigt arbetar hårt med att förändra sina rutiner för att få en hälsosammare livsstil, och detta är oftast det som är svårast och tar längst tid.
Det är väl ok att gå på en diet för att få en boost genom att tappa kilo snabbt men till sist så handlar det om träning och rutiner. Jag och min sambo gick/går på Xtravaganza (http://www.xtravaganza.se/) dom tar ett helhets grepp runt viktminskningen, det börjar med några veckor på VLCD för att sedan övergå till till vad som kallas halvfart och helfart vilket innebär att man gradvis lär sig äta "rätt". Självklart varvas detta hela tiden med träning och man får hela tiden hjälp av sin hälso coach. Detta är ett rätt kostsamt alternativ men det ger rejäla resultat, jag gick ner ca 15-20 kilo mellan september och slutet på december och min sambo tappade ca 30 kilo på samma tid och nu efteråt så lever vi på ett helt annat sätt än tidigare, vi tränar regelbundet och äter en bra kost och vi mår betydligt bättre. Jag försöker inte sälja Xtravaganzas tjänster även om det kanske låter så, det finns säkert andra som har samma koncept som jag inte känner till men jag tror att just delen mer personlig coachning är vädligt viktigt för oss som inte redan har en väl inarbetad hälsosam livsstil. Så mitt råd är att köra på någon VLCD diet i kombination med personlig coachning, du lär få bra resultat och det snabbt. Lycka till |
En variant som jag har hört, som låter trovärdig men jag har inte testat, går ut på att man bygger på tallriksmodellen, men man anpassar den efter sina behov. Varianten går helt enkelt ut på att man lyssnar på sin kropp.
Utgå från tallriksmodellen (1/3 protein, 1/3 kolhydrater, 1/3 grönsaker) och anpassa på följande sätt: * Känner du dig sötsugen mellan måltiderna har du ätit för lite kolhydrater. Öka mängden kolhydrater, minska mängden grönsaker. * Blir du hungrig innan nästa måltiden har du ätit för lite protein, öka mängden protein, minska mängden grönsaker. |
Citat:
Det är sockerberoendet (med socker menar jag alla typer av kolhydrater) som är det stora problemet i samhället idag. Max 15% (själv håller jag mig runt 5%) av den energi vi stoppar i oss ska komma från kolhydrater, annars måste kroppen konstant skicka ut insulin för att pressa ner blodsockret. För att sänka blodsockret omvandlar insulinet det till fett och skickar det för lagring även fettlagren redan är tillräckliga. Fallande blodsocker skickar sötsug- och hungersignaler till kroppen och vi är inne i en ond cirkel. Prova att dra ner på kolhydraterna i någon månad, ni kommer att märka att ni mår riktigt bra, är konstant pigg hela dagarna och inte känner något sötsug. Man blir som en helt ny människa. Det är som att man tidigare varit någon typ av halvzombie (lätt överdrivet). Ni som provat känner garanterat igen er i den beskrivningen. |
Apropå logik så hur många tjocka narkomaner finns det?
Logik kan vara sund och osund beroende på vilka faktorer man väljer att ta med och vilka man väljer bort. |
Inte för att hålla på med en dyr diet så gör som daniel skrev:
Mitt tips till dig för en hållbar vikt och en mer hälsosam livsstil: Ät bättre, ät mindre, gör av med mer. |
Hej,
Ja man behöver absolut inte följa någon diet eller guru för att komma i bra form. Dessa råd är GRATIS och jag VET att de hjälper: 1. Ät 5-6 gånger om dagen fördelat på SMÅ portioner och SMÅ mellanmål. Tugga gärna sockerfritt tuggummi ibland emellanåt om du har lätt att få hål i tänderna. Ett exempel på mellanmål är en rågbulle med ost och ägg och en juice. 2. Ät relativt mycket till frukost och lunch (och det tidiga mellanmålet) och inte så väldans stor portion till middag. 3. Var försiktig med sockret. Byt ut lite av de snabba kolhydraterna mot långsamma dito och protein. 4. Välj inte bort fettet helt ur din kosthållning. Kroppen behöver fett för att hålla igång metabolismen (förbränningen). Exempel på nyttiga fettkällor är: nötter, oliver, fet fisk osv. 5. Träna hellre fyra korta pass i veckan än två långa. Det ger oftast mer än "marathonpass". 45-60 min per pass är tillräkligt om man håller igång ordentligt. 20 minuter är bättre än inget. Snabba promenader räknas också. 6. Ta en "ätardag" per vecka och ät då vad du vill och gillar. Dels boostar det din metabolism, dels ger dig dig en motivation att uthärda lite mer återhållsamma dagar i övriga veckan. Men bara EN sådan frossardag annars så slår det bakut. 7. Ät inte för lite. Äter man väldigt lite/fastar ställer kroppen in sig på svält och förbränner muskler istället för fett. Musklerna vill väl du behålla om möjligt?! NO GURU, NO METHOD, NO TEACHER ;-) |
Eller för att göra det ännu enklare. Inget bröd ingen sås och ingen läsk.
Godis på lördagar. Det är väldigt lätt att hålla och ger resultat, sikta på att tappa du 0,5kg/vecka. |
Jag körde aftonbladets viktklubb relativt strikt på veckorna och "svinade" varje lördag med godis, alkohol och snabbmat. Detta i kombo med träning 4-5ggr i veckan så tappade jag som mest 16kg på några månader.
Min personliga åsikt även om jag vet att många inte håller med är att försöka köra fler kalorier ut än in och äta normal mat istället för att svälta sig med pulver. |
Citat:
Ett bra tips är att ta cykeln istället för bilen så ofta som möjligt. Det är dessutom oftast smidigare om man bor i en större stad. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:21. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson