WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Kunder men inga avslut? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1041611)

evomedia 2010-04-19 17:08

Kunder men inga avslut?
 
Hej har ett litet problem och undrar ifall det är något vanligt/ovanligt.

Jag tycker själv att det är ett stort problem men det kanske är ganska vanligt att folk registrerar sig som kund och sedan inte köper något?

Själv skulle jag knappt registrera mig även om jag skulle köpa något i en e-butik men det kanske bara är jag...

Kör en butik med prestashop idag (ska snart fixa snabbkassa till den).

Visst folk kanske registrerar sig och sedan ångrar sitt köp men 40% känns som en lite väl hög siffra därför måste det vara något fel på systemet är den slutsats jag drar.

dvs om 100 personer registrerar sig som kund så är det endast 60 av dem som genomför sitt köp... Det känns onormalt högt.


Hur ser det ut i era butiker?
ifall det är något fel på prestashops kassa så är input extra viktigt från personer som använder prestashop.

sen undrar jag om jag kan skicka mejl till dessa människor och fråga varför dom inte genomförde sitt köp?? vad tycker ni? kanske erbjuda något skoj för deras svar.

Darthmag 2010-04-19 17:37

Jag tycker inte siffran låter orimligt högt... Däremot kan du ju alltid arbeta med att få fler kunder att konvertera genom att göra olika förändringar på sidan.

En sak som kan vara värd att fundera på är om man verkligen skall behöva vara medlem för att fullfölja ett köp? Personligen tycker jag att lösningen som webbhallen.com har är en av de bästa i Sverige - vet dock inte vad de använder sig av för lösning i bakgrunden, den kanske är egenutvecklad iom att de är ganska stora..

Richie72 2010-04-19 22:11

Måste man registrera sig för att handla? I så fall tycker jag inte det verkar så jättehögt. De kanske inte får betala mot faktura (har du kollat upp dem efteråt) men försöker iaf.

Min erfarenhet är att en del av dem som registrerar sig inte har kreditvärdighet nog att handla (och aldrig tänkt betala och därför är kreditkort inget alternativ).

najk 2010-04-20 06:51

Vad ser man som inloggad som man inte såg innan? Hur ser det ut med villkor och sådant? Kanske folk ångrar sig när dom ser vad du ska ha i frakt eller andra ytterligare kostnader?

se7en 2010-04-20 09:10

Jag hade samma problem i min butik. Följande kan påverka:

- Krånglig kassa, många steg och det skapar osäkerhet
- För få betallösningar, kunden vill handla mot faktura men upptäckter t.ex. att det saknas
- Oförväntade kostnader som frakt och olika avgifter
- Otydliga exkl och inkl moms priser

Det jag gjorde är att jag gick in manuellt och plockade ut dessa kunder och gjorde en undersökning där jag lovade dom att de fick 2 biobiljetter som tack. Genom google undersökningsformulär skapade jag frågor för att få reda på varför dom inte slutförde sitt köp.

Fick en massa feedback på det och är nere på ca. 90% av kunderna som reggar handlar också.

Lycka till!

beeimages 2010-04-20 09:13

Hejsan!

Jag driver också en shop med Prestashop och märker samma sak som du.
Enligt statistiken så är det jättemånga som lägger produkter i varukorgen men få checkar ut.

Jag har även fått mail av personer som säger att det inte går att checka ut, men för vissa går det utmärkt. Därför har jag bestämt mig för att byta plattform och verkligen se till att snabbkassa utan registrering finns.

MVH Billy

Richie72 2010-04-21 01:22

Citat:

Ursprungligen postat av se7en (Inlägg 20351964)
....
Det jag gjorde är att jag gick in manuellt och plockade ut dessa kunder och gjorde en undersökning där jag lovade dom att de fick 2 biobiljetter som tack. Genom google undersökningsformulär skapade jag frågor för att få reda på varför dom inte slutförde sitt köp.

Fick en massa feedback på det och är nere på ca. 90% av kunderna som reggar handlar också.

Lycka till!

Kan du tänka dig att dela med dig lite av vad du fick reda på och vad du gjort rent konkret för att öka avslutsfrekvensen?
Vad var största anledningen till att folk inte slutförde sitt köp?

vco-systems 2010-04-21 13:02

Ur egen synvinkel är största (enda?) anledningen till att jag inte fullföjler köp efter att ha registrerat mig att det inte går att se den totala kostnaden (tex. frakt) utan att registrera sig, samt för en del utlänska webshoppar att det inte går att se till vilka länder de kan skicka innan man har registrerat sig.

evomedia 2010-04-21 15:34

tack till alla som har tagit sig tid för att svara=)

Det som alla har tagit upp som största orsaken har varit dolda kostnader eller för få betalalternativ.

I min butik så står fraktkostnaden i varukorgen, i headern samt i en sidobanner samt att det står fraktfritt vid köp för 299kr på de 2 sistnämnda platserna. sen när kunden lagt saker i varukorgen så ser dom totalsumma för hela ordern exklusive kostnaden för betalalternativ. men dessa står högst upp i mina köpvillkor. sen när dom kommer upp i 299kr så dras frakten av redan i varukorgen.

Jag erbjuder idag 4 betalalternativ
Faktura 29kr
Kortbetalning gratis
förskottsbetalning gratis
postförskott 59 kr

sen har jag ej några andra kostnader.

man ser allt även innan man reggat sig.

får helt enkelt göra en undersökning bland kunderna min största rädsla är som beeimages skrev att utcheckningen helt enkelt inte fungerar korrekt för dessa. dock har ej en enda av dessa hört av sig om några problem.

ska införa snabbkassa och se om det ökar avslutsfrekvensen sen även erbjuda direktbetalning samt avbetalning.

Det är en sida som ni tagit upp en annan är att ej kreditvärdiga personer reggar sig och har kollat lite och % sjunker när jag ser hur många av dessa som är minderåriga. ca 10% av dessa 40% består av minderåriga. Då återstår det fortfarande 30%

vco-systems 2010-04-23 10:47

Citat:

Ursprungligen postat av evomedia (Inlägg 20352183)
ca 10% av dessa 40% består av minderåriga. Då återstår det fortfarande 30%

10% av 40% = 4%.... => 36% återstår
25% av 40% = 10% => 30% återstår

evomedia 2010-04-23 13:25

30% återstår i varje fall =)

evomedia 2010-04-27 10:56

Ni hittar butiken här tycker ni något är otydligt?

http://www.gets.se/ (denna domän är vidarebefordrad till den riktiga domänen)

Kolla gärna även köpvillkoren

Conny Westh 2010-04-27 17:38

Jag gick in och testade (genom att lägga upp ett par tärningar för 19 SEK i varukorgen) men hittade inte bloppsgränsen för att uppnå fri frakt, däremot stod det att jag hade 280 kr kvar att handla för innan jag uppnår fri frakt (vilket var bra att få veta).

Siten kändes extremt rörig i synnerhet nere till vänster i bild, med många knappar/bilder.

Gustav 2010-04-27 18:07

Då var mysteriet löst – det är Conny som registrerar användare utan att slutföra köpen.

Skämt åsido. Man brukar säga att man tappar 3-7 % av avsluten per steg i kassan. Du har fem steg i din kassa, där det första steget är att registrera sig. Sedan har du alltid en liten del kunder, som aldrig ångrar sig, men som misslyckas med betalningen. De kanske blir underkända för fakturabetalning, eller så sätter 3d-secure käppar i hjulet för deras kortbetalning. Det sistnämnda är naturligtvis ett enormt problem, men det ligger lite utanför din kontroll att påverka, eftersom du använder dig av tredjepartslösningar.

Det finns hundratusentals anledningar för folk att INTE handla i din butik. Varje steg i kassan tar tid och kan skapa osäkerhet som gör att kunden avbryter köpet. 0,0001 % av dina kunder kanske avbryter köpet när de upptäcker att deras snabbmakaroner håller på att koka över. 0,001 % kanske avbryter köpet när deras mormor ringer och vill ha uppmärksamhet. 0,5 % avbryter köpet när de inte fattar hur de ska komma vidare till nästa steg, osv. Vid varje steg i kassan så får kunden även möjlighet att tänka "Behöver jag verkligen det här och har jag råd?".

Summa summarum så handlar e-handel om statistik och att slussa kunden till ett köp. Detta måste ske, utan att kunden behöver slå på hjärnan och börja tänka efter, eller att verkligheten hinner göra sig påmind. Att handla måste vara lätt och det måste gå fort. Många steg i kassan är alltså rena döden för försäljningen, eftersom vid varje steg så måste kunden tänka efter. Dessutom så tickar tiden och risken ökar för att snabbmakaroner och morföräldrar ska komma emellan. Antalet möjliga distraktioner som du inte kan påverka är oändliga. Därför måste det gå fort!

Under omständigheterna så är 30-40 % avbrutna köp alltså helt normalt. Men det är självklart ingenting som du ska acceptera. Fixa en snabbkassa med ingen (eller frivillig) registrering, så ska du se att du slipper problemet helt.

evomedia 2010-05-03 18:52

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20353063)
Då var mysteriet löst – det är Conny som registrerar användare utan att slutföra köpen.

Skämt åsido. Man brukar säga att man tappar 3-7 % av avsluten per steg i kassan. Du har fem steg i din kassa, där det första steget är att registrera sig. Sedan har du alltid en liten del kunder, som aldrig ångrar sig, men som misslyckas med betalningen. De kanske blir underkända för fakturabetalning, eller så sätter 3d-secure käppar i hjulet för deras kortbetalning. Det sistnämnda är naturligtvis ett enormt problem, men det ligger lite utanför din kontroll att påverka, eftersom du använder dig av tredjepartslösningar.

Det finns hundratusentals anledningar för folk att INTE handla i din butik. Varje steg i kassan tar tid och kan skapa osäkerhet som gör att kunden avbryter köpet. 0,0001 % av dina kunder kanske avbryter köpet när de upptäcker att deras snabbmakaroner håller på att koka över. 0,001 % kanske avbryter köpet när deras mormor ringer och vill ha uppmärksamhet. 0,5 % avbryter köpet när de inte fattar hur de ska komma vidare till nästa steg, osv. Vid varje steg i kassan så får kunden även möjlighet att tänka "Behöver jag verkligen det här och har jag råd?".

Summa summarum så handlar e-handel om statistik och att slussa kunden till ett köp. Detta måste ske, utan att kunden behöver slå på hjärnan och börja tänka efter, eller att verkligheten hinner göra sig påmind. Att handla måste vara lätt och det måste gå fort. Många steg i kassan är alltså rena döden för försäljningen, eftersom vid varje steg så måste kunden tänka efter. Dessutom så tickar tiden och risken ökar för att snabbmakaroner och morföräldrar ska komma emellan. Antalet möjliga distraktioner som du inte kan påverka är oändliga. Därför måste det gå fort!

Under omständigheterna så är 30-40 % avbrutna köp alltså helt normalt. Men det är självklart ingenting som du ska acceptera. Fixa en snabbkassa med ingen (eller frivillig) registrering, så ska du se att du slipper problemet helt.

Tack conny har funderat på att göra sidan lite mer clean speciellt hörnet som du syftade på. Annars då? tyckte du det var tydligt med information.?

Tack Gustav för det tankeställande svaret. Håller på och skaffar snabbkassa så det kanske halverar siffran, 20% är en mer rimlig siffra som jag kan leva med=) men självklart ska jag få den att sjunka ytterliggare men vissa faktorer är lite svårare att påverka.

Tack igen alla som svarat känns som om jag har fått en ungefärligt svar på min fråga.

Har en annan orelaterad fråga som jag inte ville skapa en egen tråd för.

Kan man sätta ett värde på en kund (kundstock)? (ska förklara lite)
Har en annan e-butik som eventuellt ska säljas och jag undrar då om man kan värdera en kund så som man kanske skulle värdera t.ex. en produkt?

Varje kund handlar för ca 1000 kr per år kan man då säga att den kunden kanske är värd 50 kr?

Det är min första eventuella försäljning så jag vet inte riktigt hur jag ska värdera företaget som består av en e-butik samt en fysisk butik:/ Ska kika runt på nätet på hur man ska tänka men tänkte att jag frågar när jag ändå skriver=)

Hur skulle ni värdera ett sånt företag? Vilka punkter skulle ni basera värderingen på?
(ber er inte värdera företaget då ni inte fått tillräcklig info utan bara hur jag ska gå tillväga)

Ha det fint!

Conny Westh 2010-05-03 21:28

Att värdera en kund kan man göra på lite olika sätt:

1) Räkna ut hur mycket verklig vinst du gör per aktiv kund. Vinst per kund multiplicerat med 3 så har du ett uppskattat värde på din kundstock. Tänk på att endast lönsamma kunder tillför ett positivt värde till kundstockens värde. Resten är bara "fripassagerare", men de kan bli lönsamma hos en köpare om de har bättre passande produkter för kundens behov.

2) Vad har du lagt ned för kostnader på att skaffa kunderna, det kan även räknas som ett värde. Kunder som du skaffat under det senaste 12 månaderna är värda kanske 80%, förra årets kunder 40%, för 2 år sedan 20%.


Detta var två enkla exempel (det finns fler sätt), men det finns inget sätt som är objektivt utan det är alltid en förhandlingsfråga, med köparen. För köparen kan det vara värt mer eller mindre beroende på hur de värderar kundstocken.

En köpare kan även sätta ett värde på inköpshistoriken så om du hatr den kvar så kan köparen analysera köpbeteende hos kunderna och det är mycket värt för vissa köpare, för andra har den inget värde.

evomedia 2010-05-05 15:30

Tack conny då jar jag något att gå på just med den värderingen.

Har du eller någon annan några tips på vilka punkter jag kan värdera butiken?

Det jag har tänkt på
1. Lagervärdet
2. Värdet av inventarierna
3. Värdet av kunderna

Vad mer? kan man basera värde på verksamhetens omsättning? hur gör man då?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson