WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Crystone helt nere sen i söndags (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1041516)

mahh 2010-04-14 08:59

Crystone helt nere sen i söndags
 
Jag har några siter som hostas av Crystone på deras maskin "jupiter". Denna maskin har haft problem sedan i fredags 9/4 och mina siter fungerade till och från under fredagen och lördagen. Från och med i söndags 11/4 har siterna varit helt oåtkomliga. Vid dagens samtal med supporten fick jag endast till svar att "tekniker jobbar med att flytta allt till ny server". Detta är samma meddelande som finns på Crystones hemsida.

Är det någon här som har sina siter på samma maskin och lyckats få någon annan information när detta beräknas vara klart?

eng3l 2010-04-14 09:24

Hårdvaran är jättetrasig på Jupiter tyvärr så vi kommer virtualisera den under dagen och flytta all data. Det borde lösa sig redan idag men det förutsätter ju att vi inte stöter på några oförutsedda problem. Vi har tekniker som jobbar för fullt med problemen och jag ska försöka få en uppdatering av dom under förmiddagen.

Alto 2010-04-14 09:33

b
i
n
e
r
o

... move.

kriwen 2010-04-14 11:29

Jag är också drabbad av detta och ska det verkligen behöva ta så här många dagar att lösa detta? Någon krisplan borde väl finnas om en server går sönder för att kunder ska slippa störningar på flera dagar?

eng3l 2010-04-14 13:13

Självklart har vi "krisplaner" internt och vet vad vi behöver göra när något sånt här händer. När vi får en driftstörning på en server av en eller annan anledning så är prio 1 att lösa problemen lokalt på den aktuella servern så fort som möjligt för att minimera nedtiderna för våra kunder. Alltså se till att den aktuella servern fungerar igen helt enkelt.

Men efter att Jupiter gått upp och ner ett antal gånger insåg vi att problemen var kvar, trots att vi "lagat" den vid upprepade tillfällen. Därför har beslut nu tagits att den ska flyttas till ny hårdvara för att avhjälpa problemen helt.

eng3l 2010-04-15 08:40

En liten uppdatering.

Efter att all data kopierats över till ny hårdvara igår eftermiddag/kväll så fick vi inatt upp Jupiter igen som alltså återigen snurrar som den ska.

mahh 2010-04-15 09:34

Citat:

Ursprungligen postat av eng3l (Inlägg 20351271)
En liten uppdatering.

Efter att all data kopierats över till ny hårdvara igår eftermiddag/kväll så fick vi inatt upp Jupiter igen som alltså återigen snurrar som den ska.

Nej, allt snurrar inte som det ska. Jag har fortfarande två sidor kvar som inte fungerar, och nu är vi inne på dag 7 sen problemen började. Kommer återstående två sidor ta 7 dagar till att få upp?

eng3l 2010-04-15 11:08

Kan du PM:a mig siteadresserna?

Den har inte legat nere i 7 dagar, däremot har den som sagt gått upp och ner. Så problem har det varit sedan i fredags fram tills att vi tog ner den helt för att migrera den.

mahh 2010-04-15 11:34

Citat:

Ursprungligen postat av eng3l (Inlägg 20351298)
Kan du PM:a mig siteadresserna?

Den har inte legat nere i 7 dagar, däremot har den som sagt gått upp och ner. Så problem har det varit sedan i fredags fram tills att vi tog ner den helt för att migrera den.

Jag har heller aldrig skrivit att de legat nere i 7 dagar, det jag skrev var att det varit problem sen i fredags. De har fungerat till och från under fredagen och lördagen legat nere sen i söndags. Fr.o.m i söndags har sidorna inte gått att nå över huvud taget.

Har även PM:at dig adresserna.

mahh 2010-04-15 12:36

...och nu gick övriga sidor ner igen så nu är jag tillbaka till ruta ett med inga fungerande sidor. Dessutom står det att problemet på Jupiter är åtgärdat på Crystones hemsida trots att de inte fungerar.

mahh 2010-04-20 12:32

Crystone svarar
 
Fick idag svar på mitt fax angående kompensation för intäktsbortfallet jag har haft under tiden mina sidor legat nere hos Crystone. Jag har gått miste om intäkter på xxx-xxx kr/dag(beroende av vilken veckodag det är) under de 7 dagar som strulet pågått. Som kompensation får jag en månads fri hosting som i mitt fal motsvarar ca 50 kr.

Här är svaret jag fick.

Citat:

Hej Magnus.

Tack för ditt fax!

Dom drifstörningar som var med Jupiter är högst beklagliga och det bet vi om usräkt för.

Vi kompenserar inte för eventuella ekonomiska bortfall som driftstörningar kan medföra. Detta är något som är tydligt enligt avtal. Det jag kan göra är att bjuda er på en månads fri hosting. Förstår om du tycker att det inte är mycket men det är mer än vi är skyldiga att ersätta med.


Vänligen återkom till mig med feedback.

Best regards,
xxxxxx xxxxxxxxx

Sales manager
Business Solutions
Crystone AB
Mejerivägen 9, 117 43
Stockholm, Sweden

E-mail: [email protected]
Switchboard +46 8 506 771 50
Direct: +46 8 506 771 xx
Fax: +46 8 506 771 49
www.crystone.se

eng3l 2010-04-20 12:59

Men herregud, du betalar 50:- i månaden för ett webbhotellspaket. Tycker du verkligen det är rimligt att vi ska kompensera dig för hela ditt inkomstbortfall då? Nämn en annan leverantör som skulle göra det, hatten av i så fall. Kanske istället är dags att slanta lite mer för en lösning som inte är delad och därmed mer driftsäker? Vi säljer också gärna ett SLA till dig om du vill ha det.

§ 12 Driftstörningar

12.1 Vid omfattande driftstörningar kan Kund rätt att begära kompensation inom ramen för vad Kund betalar. Kompensation utgår i första hand genom gratis förlängning av Tjänsten. Som omfattande driftstörningar räknas ihållande eller omfattande avbrott under tolv (12) timmar kontorstid (helgfri måndag – fredag, kl 08.00 – 17.00) under en period om trettio (30 dagar). Begäran om kompensation skall inkomma högst sju (7) dagar efter perioden om trettio (30 dagar). Planerade avbrott räknas inte som driftstörning.

Jine 2010-04-21 05:46

Jag må inte ha något för Crystone sen jag hade er som VPS-leverantör (och dom fakturor, bluff-fakturor, felaktiga fakturor, mail, uppsägningar, strul, inkasso och annat som det medförde...)

Däremot tycker jag erat avtal är rätt tveklöst tydligt i detta fall.
Slående tycker jag mahh beter sig lite småfånigt, men samtidigt kan jag inte göra annat än ifrågasätta om ni inte borde haft bättre planer och lösningar, snabbare - än att medföra att en kund haft omfattande problem i 7 dagar..

In either way, mahh - ta ditt pick och pack och flytta, om du inte är nöjd :)
(I did...)

eng3l 2010-04-21 11:57

Citat:

Ursprungligen postat av Jine (Inlägg 20352093)
bluff-fakturor

Vad menar du med det?

Jine 2010-04-21 13:26

Citat:

Ursprungligen postat av eng3l (Inlägg 20352141)
Vad menar du med det?

Fakturor gällande tjänster jag inte har längre, då dom varit uppsagda > 1år innan.
Dessa fakturor har även vid två tillfällen lyckats gå till inkasso, även efter kontakt mer er och löften över att fakturorna makulerats, flera gånger.

I mitt tycke, fakturera för tjänster jag inte har - är bluff-fakturor, inte sant?
Speciellt om dom går iväg till inkasso. Driva in pengar för tjänster som det inte finns på något kontrakt på... Na...

kriwen 2010-04-21 14:20

Citat:

Ursprungligen postat av Jine (Inlägg 20352093)
Slående tycker jag mahh beter sig lite småfånigt, men samtidigt kan jag inte göra annat än ifrågasätta om ni inte borde haft bättre planer och lösningar, snabbare - än att medföra att en kund haft omfattande problem i 7 dagar..

In either way, mahh - ta ditt pick och pack och flytta, om du inte är nöjd :)
(I did...)

Inte bara en kund och jag håller verkligen med om att 7 dagar är under all kritik, är det hårdvarufel har ni väl ändå garanti och NBD minst eller kör Crystone med servrar från förra milleniet kanske? Vad tycker ni andra här på WN som driver eller arbetar på webbhotell om detta?

eng3l 2010-04-21 14:44

Citat:

Ursprungligen postat av kriwen (Inlägg 20352171)
Inte bara en kund och jag håller verkligen med om att 7 dagar är under all kritik, är det hårdvarufel har ni väl ändå garanti och NBD minst eller kör Crystone med servrar från förra milleniet kanske? Vad tycker ni andra här på WN som driver eller arbetar på webbhotell om detta?

Självklart ska det inte, och gör inte heller i normalfallet, ta så lång tid som det tog att få Jupiter i full drift. Men om du läser tråden från början så har jag också förklarat varför det just i detta fall tog längre tid samt hur och varför vi agerat som vi gjort.

Citat:

Ursprungligen postat av Jine (Inlägg 20352160)
Fakturor gällande tjänster jag inte har längre, då dom varit uppsagda > 1år innan.
Dessa fakturor har även vid två tillfällen lyckats gå till inkasso, även efter kontakt mer er och löften över att fakturorna makulerats, flera gånger.

PM:a mig gärna lite mer detaljerade uppgifter kring det där så jag kan kolla upp det mer i detalj.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson