![]() |
newly.se - ny nyhetssajt
Hallå,
Har ni lust så får ni gärna kika in på mitt senaste lilla projekt som idag tagit sina första stapplande steg ut i verkligheten. http://newly.se Det är egentligen inget revolutionerande, en nyhetssida som samlar nyheter inom olika områden. Har inte direkt hittat någon Svensk motsvarighet, och tyckte det var en lagom kul idé att leka med. Kom gärna med feedback på såväl design som funktion! (för bästa resultat rekommenderas en läsare med stöd för css3!) |
Väldigt tjusig sajt måste jag säga, både i färg- och teknikval! Bra kanaluppdelning också. Den första RSS-scrapern jag faktiskt skulle kunna tänka mig att använda.
|
Tack!
Citat:
|
Ser jättebra ut! Det enda jag störde mig lite på var att vissa artiklar får två rader och hoppar lite vid mouse over.
Bra jobbat! |
Citat:
Ja jag är inte helt nöjd med effekten för rubriker med flera rader. Har provat lite olika varianter, alternativet är att visa alla rader (max 2-3) direkt, men problemet då blir att alla "block" inte blir jämnstora och det blir genast mer rörigt. Lösningen fick bli att de rubriker med fler rader expanderar vid hover. Inte perfekt, men fick duga. Förslag mottages tacksamt! |
IT&Teknik-delen blev en bookmark direkt!
Snyggt och överskådligt! |
Riktigt snyggt jobbat. Både grafik och funktion!
EDIT: Den hamnade som en av mina 12 "speed dial" i Opera - knuffade ur Aftonbladet. Grattis :) |
Ren och snygg sida. Smakfullt och respektfullt mot innehållsleverantörena att du låter länkarna öppnas i nytt fönster och inte inom ett frame eller inom iframe på din sida. Kan du få nyhetslänkarna att öppnas target blank så vore det bra, nu äter dom upp din sajt.
|
Grym hemsida! Precis vad jag har letat efter. Designen är supersnygg. Sidan är väldigt lättnavigerad och överskådlig och allt går riktigt snabbt.
Tummen upp! Bokmärkt i Google Chrome :) |
Bockar och bugar
Stort tack allesammans för all beröm! Det värmer alltid.
Citat:
|
Citat:
|
Bra tjänst. I like...
|
mycket bra jobb! men en sak jag reflekterade på... jag driver två rss-rip sidor och den ena så frågade vi respektive källa om vi fick använda deras logga med nyheterna.. och fick ett negativt från 6 av 9. Tror du borde fråga respektive källa så du slipper krångel.
Ville bara påpeka det. annars är allt toppen! mycket bra jobbat. Lycka till! :) |
Mycket bra tjänst! (ange startsida..) Tack!
|
Tack allesammans!
Ni får jättegärna komma med förslag om det är någon nyhetssajt ni saknar! |
Snyggt jobbat
1 bifogad(e) fil(er)
Riktigt snyggt jobbat, går in på mina bookmarks också :)
Dock hittade jag en encoding error på din sida, se nedan screenshot. Sen om man nu ska vara petig gillar jag inte den röda färgen under "Saknar du några nyheter", "Avbryt" ser jag knappt (är lite färgblind). Men som sagt nu är jag riktigt petig, snygg sida, bra funktion, tydlig och ja helt enkelt bookmarkad hos mig också :) Ett förslag för framtida utveckling är att kunna anpassa efter egna behov, alá iGoogle. Du skulle kunna göra så att man skapar en "unik" url till varje användare, om jag t.ex. vill ha spider får jag spider.newly.se/ekonomi/ som jag sen kan bookmarka. Då slipper du allt det där med registrering, inlogging osv som kan vara jobbigt för en sån här tjänst. Det skulle ialla fall jag gilla, enkelt och användbart :) Lycka till med fortsättningen - Mathias |
Citat:
Beträffande färger så kan du mycket väl ha en poäng där, tar åt mig och provar en annan variant, kika nu! Apropå användaranpassning så har jag tänkt i dom banorna. Ska få lite snurr på besökarsiffrorna först och kolla att det är något folk vill använda. Sen ska jag kika på någon lösning för att låta användarna "bygga" egna nyhetssidor. |
Citat:
|
Citat:
Stort tack! Tror att det där var det sista av teckenproblemen... |
Citat:
|
Hej,
Mitt svar blir inte så "berikande" eftersom jag bara (som alla andra) gör fanfar för denna sida! Allt verkar genomtänkt, väldesignat och användarvänligt samtidigt som man ser att du behärskar det du håller på med. Om jag nu måste ha en kritisk synpunkt tycker jag kanske att kontrasten mellan rutan i footern och själva footern är aningen stor, men det är enbart en minimal petitess och självklart också en fråga om tycke och smak. Suveränt jobbat helt enkelt! |
Citat:
Jag kan bara hoppas att ni alla blir flitiga besökare, och kanske t.o.m. sprider "det goda ordet" ;) Tack ännu en gång! |
Verkligen en snygg och clean sida! :)
Men hur ställer ni er till sajter som Netvibes och iGoogle, som man också kan fylla med rss-flöden från massa olika källor? |
Citat:
Jag räknar med att konkurrera ut både iGoogle och Netvibes inom 3-5 veckor, och därefter köpa upp bägge tjänster för en försvinnande liten summa. ;) Skämt åsido så är det inte något som jag ägnat större tanke åt, då inte är någon jättepublik som faktiskt använder och tycker om dessa tjänster, vilket jag inte begriper eftersom dom är bra. Det är i synnerhet dåligt genomslag för typ iGoogle så fort man räknar bort "teknikpubliken". "Svennebanan" använder i princip inga sådana tjänster. Förhoppningsvis ligger det ett värde i enkelheten av att bara kunna bläddra runt på newly.se istället för att behöva jaga och lägga till flöden själv, plus att har man det själv på typ iGoogle är det svårt att hantera så många flöden från många olika kategorier. Summerat så tror jag nog att det finns plats för oss alla :) |
Citat:
Samtidigt är det synd att de flesta fortfarande inte har lärt sig använda RSS, utan fortsätter ladda nyhetssidor fulla med flashreklam och bilder bara för att kolla om något nytt har hänt. Men men, teknik är svåra grejer för vanligt folk. |
Tycker att newly.se är riktigt snygg. En sak jag tänkte på när jag såg den först var att jag inte riktigt gillade den gråa texten mot grått på meny-knapparna, skulle nog använt något mer tydligt. Men är väl egentligen en smaksak.
Speciellt IT & Teknik-delen är otroligt bra då även den viktigaste och bästa sidan är med ;-). |
Skakar liv i denna tråden, eftersom jag använder Newly.se dagligen och önskar lite förbättringar:
* Markera de nyheter som är nya sedan sista besöket med en annan bakgrundsfärg, fetstil eller på något annat tydligt sätt * Sanity check - sortera bort nyheter som saknar rubrik * Sanity check - visa inte nyheter som har publiceringsdatum i framtiden i "Senaste nytt"-rutan - de blir liggande där i en evighet * Gör varje medias nyhetsruta expanderbar. Vid klick visas 10 senaste nyheter istället för 5 * Tag bort SMHI från framsidan och ersätt med t.ex. GP * Möjlighet att skapa en "egen" flik, där du själv kan bestämma vilka källor som skall visas. För enkelhetens skull så duger en evighetscookie som lagringsmedium av informationen. * På sistone har sajten börjat gå segt. Behövs index skapas eller databasen rensas? Tack för att ni erbjuder en sådan bra tjänst gratis :-) |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
Så gör jag iaf, och det är mycket enkelt och bra, aldrig några långa laddningstider. |
Citat:
Men om sidan upplevs långsam nu så är det definitivt läge att åtgärda. Tack för tipset! |
Lägg till en del om SEO och du har inte bara mig som besökare varje dag utan även ett inlägg om tjänsten i min blogg.
I övrigt en bra design som är ytterst överskådlig :) |
Citat:
|
Citat:
|
Härligt med så rask och bra feedback :-) Hoppas att din tjänst växer sig stor (större?).
|
kan bara instämma med vad många skriver att det är en väl genomförd sida med en bra idé
|
Citat:
Jag kan för övrigt meddela att jag tror att jag lyckats snabba upp sidan rejält. Långa laddtider borde vara ett minne blott, skrik gärna till om ni märker motsatsen! |
Nu kanske jag är påverkad av någon slags placeboeffekt, men sidan känns sjukt rapp nu! :-)
Jag gillar hur du blandar in forum och twitterfeeds bland nyheterna i de olika sektionerna. En sjysst mash eftersom man då får både personlighet och analys. Forsätter att spamma idéer till förbättringar: - en ajax-tjänst som kör varje minut (eller oftare?) och uppdaterar nyhetsboxarna med nyinkomna nyheter. Dessa markeras med en annan bakgrundsfärg. - en tjänst som hämtar upp bloggningar (via twingly kanske?) och twittringar om nyheten, länkar till dessa visas i en popup som öppnas via en liten ikon vid varje nyhet (brevid tiden kanske?). |
Citat:
|
Jäkligt nice site måste jag säga. Min enda fråga är varför Slashdot saknas under IT? :)
|
Bra sida men tråkig design. Går det inte att försöka färglägga den lite, kanske få in de olika nyheterna i olika "fönster" så det skärmas av lite?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:51. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson