WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Ger jag ut alldeles för mycket information? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1041339)

Sweely 2010-04-06 12:01

Ger jag ut alldeles för mycket information?

Hallå där! Jag hoppas jag startar tråden i rätt sektion och att det är någon som förstår mig.

Nu är det så att jag är en erfaren affiliatemarknadsförare. Min bästa hemsida, där jag säljer skor, tjänar runt 2000 kronor i månaden. Eftersom affiliatemarketing visat sig vara så lönsamt, så har jag givetvis valt att starta fler hemsidor.

Jag startade 4 till. Det är bara en av de 4 hemsidorna jag startat som börjat dra in "seriösa summor". De andra sidorna (3 stycken) har inte tjänat lika mycket pengar. Visst, alla har genererat en sale eller två och jag har tjänat in min investering - men sen dess har ingenting hänt.

Många tror nog jag bara rankar dåligt i sökmotorer, men SEO är inget problem för mig. Är nämligen anställd hos ett företag som håller på med SEO. Rankar #2 för termerna "dålig andedräkt" och "bota dålig andedräkt" för tillfället. Min enda(?) konkurrent rankar #1, men dennes on-page är rent ut sagt skräp.

Jag har dessutom fler länkar till min hemsida än vad min konkurrent har. Inte nog med det, jag har 273 indexerade sidor hos Google. Han har 22.

Det är enligt mig bara en tidsfråga innan min sida skuttar upp till #1. Jag har, trots min fina position hos sökmotorerna - inte fått sålt någonting. Den enda förklaringen jag hittar till varför jag säljer så lite kan vara för att jag ger ut så mycket information.

Om ni besöker min hemsida här: http://www.dalig-andedrakt.com och tittar på min sidebar till höger under rubriken "blogginlägg" så ser ni att jag har många sidor med information om hur man botar dålig andedräkt. Det känns som att jag ger ut alldeles för mycket information till den potentiella kunden. När man läst allt som står där så kanske man inte är intresserad av vad som finns i min ebook då "allting" står där?

Vad tror ni? All hjälp uppskattas.

StefanBergfeldt 2010-04-06 12:07

Om du säljer en ebook där du beskriver hur man botar dålig andedräkt bör du ju inte avslöja hela hemligheten gratis på din webbsida.

Du bör däremot berätta om och om igen hur dina kunder är nöjda.

Och varför i hela friden har du 273 indexerade sidor? Det låter som att det borde räcka med en handfull för att täcka in det här området..

Sweely 2010-04-06 12:11

Sant. Jag får nog flytta över inläggen till min blogg eller något i den stilen, de bör inte synas på startsidan.

Jag har inte vart bra på att berätta det då jag inte haft särskilt många kunder, jag får se hur det blir med det.

Haha, jag hade en känsla av att någon skulle undra det. Alla 273 sidor är inte unika om man säger så. Varje sida är inte ett blogginlägg som innehåller 300 ord. Många av sidorna är kommentarer i min blogg.

StefanBergfeldt 2010-04-06 12:23

Jämför dig med en expert på området (fast helt annat ämne) http://www.5dollarformula.com/

Sweely 2010-04-06 12:34

Bra bok han har till salu. Kanske tar och köper den för att lära mig något nytt.

Eller så håller jag mig till min nuvarande sajt, men tar bara bort sidorna från startsidan. Ingen som har något annat tips?

danneskjold 2010-04-06 13:19

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20349835)
Hallå där! Jag hoppas jag startar tråden i rätt sektion och att det är någon som förstår mig.

Nu är det så att jag är en erfaren affiliatemarknadsförare. Min bästa hemsida, där jag säljer skor, tjänar runt 2000 kronor i månaden. Eftersom affiliatemarketing visat sig vara så lönsamt, så har jag givetvis valt att starta fler hemsidor.

Jag startade 4 till. Det är bara en av de 4 hemsidorna jag startat som börjat dra in "seriösa summor". De andra sidorna (3 stycken) har inte tjänat lika mycket pengar. Visst, alla har genererat en sale eller två och jag har tjänat in min investering - men sen dess har ingenting hänt.

Många tror nog jag bara rankar dåligt i sökmotorer, men SEO är inget problem för mig. Är nämligen anställd hos ett företag som håller på med SEO. Rankar #2 för termerna "dålig andedräkt" och "bota dålig andedräkt" för tillfället. Min enda(?) konkurrent rankar #1, men dennes on-page är rent ut sagt skräp.

Jag har dessutom fler länkar till min hemsida än vad min konkurrent har. Inte nog med det, jag har 273 indexerade sidor hos Google. Han har 22.

Det är enligt mig bara en tidsfråga innan min sida skuttar upp till #1. Jag har, trots min fina position hos sökmotorerna - inte fått sålt någonting. Den enda förklaringen jag hittar till varför jag säljer så lite kan vara för att jag ger ut så mycket information.

Om ni besöker min hemsida här: http://www.dalig-andedrakt.com och tittar på min sidebar till höger under rubriken "blogginlägg" så ser ni att jag har många sidor med information om hur man botar dålig andedräkt. Det känns som att jag ger ut alldeles för mycket information till den potentiella kunden. När man läst allt som står där så kanske man inte är intresserad av vad som finns i min ebook då "allting" står där?

Vad tror ni? All hjälp uppskattas.

Jag tyckte vid första anblick att det var ganska svårt att se att sidan alls sålde en produkt eftersom fokus på blogginläggen och guiden var så stort. Krävs en del innan man alls hittar den röda navigationsbaren och till slut till "köp nu". Tror nog att du bör öka fokuset på produkten ganska rejält så att alla besökare åtminstone ser att du erbjuder en lösning och produkt, utöver all information.

Bjorne 2010-04-06 13:21

Jag testade att klicka på "Köp Nu"-länken och får upp "Error establishing a database connection." Jag tror jag har identifierat ditt problem. Vart kan jag skicka fakturan?

Blomsterpassion 2010-04-06 13:46

Om jag sålde en egen produkt på min hemsida skulle jag inte lägga in adsense annonser där konkurrerande produkter slinker in, och där dina potentionella riskerar slinka ut. Dom kanske inte orkar läsa dina ganska långa säljtexter.

Du skriver och reperaterar begreppet "vår produkt" många många många gånger i dina texter. Visst, du vill sälja din produkt. Men är det "din produkt" som kunden behöver och är intresserad av?

Ett klassiskt exempel: En borrmaskinstillverkare, som gillar teknik, tror att han säljer en borrmaskin, en produkt. I själva verket säljer han ett hål i väggen.

Vad är ditt "hål i väggen" ? Kanske mer framgång på krogen eller på jobbet eller vad det nu kan vara. Skriv lite mer om det i istället.

Sen skriver du någonstans citat: "Dagens företag gör allt för pengar. Dock inte vårt." Att i princip förtala alla andra företag, känns inte så seriöst. Jag skulle i varje fall vända direkt som kund. Du är ju också ett av dagens alla företag. Det blir lite som att kissa i sin egen matskål. Och det får man inte så god andedräkt i munnen av...

Sweely 2010-04-06 13:50

Citat:

Ursprungligen postat av danneskjold (Inlägg 20349852)
Jag tyckte vid första anblick att det var ganska svårt att se att sidan alls sålde en produkt eftersom fokus på blogginläggen och guiden var så stort. Krävs en del innan man alls hittar den röda navigationsbaren och till slut till "köp nu". Tror nog att du bör öka fokuset på produkten ganska rejält så att alla besökare åtminstone ser att du erbjuder en lösning och produkt, utöver all information.

Jag får nog göra det. Har aldrig tänkt på att jag inte riktigt fokuserar på min produkt.

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20349854)
Jag testade att klicka på "Köp Nu"-länken och får upp "Error establishing a database connection." Jag tror jag har identifierat ditt problem. Vart kan jag skicka fakturan?

Det felmeddelandet har jag aldrig sett förut. Jag testade sidan för en minut sedan, och den fungerade fint. Kan vara någonting som inte riktigt fungerade som det skulle när du var inne. Testa gärna igen och se hur det går!

Citat:

Ursprungligen postat av Blomsterpassion (Inlägg 20349857)
Om jag sålde en egen produkt på min hemsida skulle jag inte lägga in adsense annonser där konkurrerande produkter slinker in, och där dina potentionella riskerar slinka ut. Dom kanske inte orkar läsa dina ganska långa säljtexter.

Du skriver och reperaterar begreppet "vår produkt" många många många gånger i dina texter. Visst, du vill sälja din produkt. Men är det "din produkt" som kunden behöver och är intresserad av?

Ett klassiskt exempel: En borrmaskinstillverkare, som gillar teknik, tror att han säljer en borrmaskin, en produkt. I själva verket säljer han ett hål i väggen.

Vad är ditt "hål i väggen" ? Kanske mer framgång på krogen eller på jobbet eller vad det nu kan vara. Skriv lite mer om det i istället.

Sen skriver du någonstans citat: "Dagens företag gör allt för pengar. Dock inte vårt." Att i princip förtala alla andra företag, känns inte så seriöst. Jag skulle i varje fall vända direkt som kund. Du är ju också ett av dagens alla företag. Det blir lite som att kissa i sin egen matskål. Och det får man inte så god andedräkt i munnen av...

Bra punkter. Ser till att åtgärda detta så fort som möjligt...

StefanBergfeldt 2010-04-06 14:33

Sen måste du länka till där man köper produkten överallt!
Som någon sa tidigare, man får ju verkligen anstränga sig om man vill köpa.

Sweely 2010-04-06 14:51

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt (Inlägg 20349868)
Sen måste du länka till där man köper produkten överallt!
Som någon sa tidigare, man får ju verkligen anstränga sig om man vill köpa.

Ågärdar det genast. Tack för alla tips!

AnOnYmUs 2010-04-06 18:53

Testa gärna tjänsten Ghost på http://ghost.eemt.se

Då kan du själv se hur dina besökare navigerar. Du märker snabbt vilket område/fält som dom dras till direkt samt om det är ngt som dom inte hittar. Jag har själv löst en del gåtor med några av mina sidor med hjälp av detta.

Sweely 2010-04-06 19:16

Citat:

Ursprungligen postat av AnOnYmUs (Inlägg 20349904)
Testa gärna tjänsten Ghost på http://ghost.eemt.se

Då kan du själv se hur dina besökare navigerar. Du märker snabbt vilket område/fält som dom dras till direkt samt om det är ngt som dom inte hittar. Jag har själv löst en del gåtor med några av mina sidor med hjälp av detta.

Var inne på hemsidan och läste lite, tittade även på deras demo-video. Ser faktiskt lovande ut, men är inte villig att spendera pengar på det ännu. Väntar några veckor till istället. Hemsidan bokmärkt än så länge.

Captain Thailand 2010-04-06 19:19

Hej,

Ska man vara lite småcynisk så kanske många svenskar undviker att köpa en bok skriven av en jänkare (på engelska) när man förmodligen kan få en broschyr) och kanske även råd) gratis på apoteket.

Men det var ju inte frågan. Jag tror också att du måste fokusera mer på produkten. Jag tror det är helt fel taktik att försöka visa den först när du "byter sajt".

Skriv gärna mer om författaren på din egen sida och lägg in bilder på och ifrån boken (om du har tillåtelse).

AnOnYmUs 2010-04-06 21:43

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20349910)
Var inne på hemsidan och läste lite, tittade även på deras demo-video. Ser faktiskt lovande ut, men är inte villig att spendera pengar på det ännu. Väntar några veckor till istället. Hemsidan bokmärkt än så länge.

Hm, vet inte om dom har ändrat ngt nu men dom hade ju 60 inspelningar gratis i kontot. :)

Sweely 2010-04-06 22:54

Citat:

Ursprungligen postat av AnOnYmUs (Inlägg 20349929)
Hm, vet inte om dom har ändrat ngt nu men dom hade ju 60 inspelningar gratis i kontot. :)

60 inspelningar är mer än vad jag behöver. Tack för tipset! Ser till att använda mina 60 inspelningar så fort som möjligt.

Conny Westh 2010-04-06 23:10

Hela konceptet med begreppet "dålig andedräkt" är ju NEGATIVT!!!

Domännamnet är ju en katastrof, borde bytas direkt. NEGATIVT, URSCH!!!!!

Vänd det till att skriva "Så här får du en frisk/fräsch andedräkt!" och ta bort den skuldbeläggande bilden från webbsidan direkt, sjkapa inte skuldkänslor och negativa vibbar hos potentiella kunder, de ska må bra när de ser din webbsida, de ska känna "Yippiiiieee ÄNTLIGEN räddningen på mina problem...." du ska inte ge dem ännu mer dåligt samvete.....

Bilden bör föreställa glada människor som visar upp en frisk andedräkt.....

I övrigt håller jag med övriga skribenter här om deras iakttagelser.

kw_wasabi 2010-04-07 00:02

Jag har märkt samma sak, men i mitt fall handlar det om Adsense-annonser. De sajter som har mycket information om ämnet genererar mindre pengar än de sajter som har mindre (men tillräckligt för att ranka skapligt) innehåll. Antagligen för att jag besvarar besökarens fråga/frågor genom det gedigna innehållet... Detta har lett till att jag på vissa sajter inte vill förstöra intäkterna, och därför inte utvecklar dem vidare. De får vara "halvfärdiga" helt enkelt...

Förhoppningsvis kan man kompensera detta genom att erbjuda mycket och kvalitativt innehåll för att vinna mer trovärdighet hos Google. Dessutom får man ofta fler frivilliga länkningar till en sajt som uppskattas, och då förhoppningsvis fler besökare.

Ex. Hälften så stor intäkt per besökare men 10 ggr så många blir ju ändå en ökning i slutändan.

kw_wasabi 2010-04-07 00:11

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20349859)
Jag får nog göra det. Har aldrig tänkt på att jag inte riktigt fokuserar på min produkt.

I slutet av förra året skapade jag två sajter och var väldigt aggressiv med annonseringen. Nästan så att jag skämdes för att lägga upp dem, men jag ville testa. Nu är det dessa två sajter som ligger i topp intäktsmässigt. Detta trots att de är långt ifrån de mest välbesökta.

Mitt tips är att våga vara aggressiv med antalet annonser, men även placeringen av dem...

Sweely 2010-04-07 00:19

Det är bara det att jag inte använder mig av annonser. Jag är en affiliate och använder mig av textlänkar.

Jag vill återigen tacka allihop för alla tips jag fått! Ska försöka ta åt mig av alla tips, men tvekar ganska stort på att jag ändrar på hemsidan. Är för upptagen med andra hemsidor.

StefanBergfeldt 2010-04-07 10:07

Det stämmer ju som kw_wasabi säger, ju mindre information du har på din sida, desto större anledning att klicka sig bort från den. Jag gjorde ett experiment med detta en gång, där jag också placerade annonser så att de kan misstas för en meny.

Se exemplet på xhttp://lead-acid-battery.rappendal.se

pluxus 2010-04-07 14:04

Ett annat tips från varit med 8 år i affiliatebranchen är att du bör göra allt du kan för att samla upp e-postadresser. Iaf på den sida du nu pratar om så ser jag inga försök att du vill ha min e-postadress?

Att bygga relationer med dina besökare är A och O. Innan jag själv började samla upp adresser tjänade jag ok, efter jag började tjänar jag väldigt mycket mer än OK. På min blogg kan du läsa om ett par olika verktyg jag rekommenderar för just denna typ av verksamhet.

Sedan har Blomsterpassion väldigt rätt i att man inte skall blanda Asense och affiliateproduker på samma sida. Se till att styra besökaren till det du vill tjäna pengar på och tappa inte besökaren till dina konkurrenter!

Hopp!

Thomas

Sweely 2010-04-07 14:09

Tack ännu en gång för alla tips. Jag trodde jag visste allt om affiliatemarknadsföring, men det finns tydligen mycket kvar att lära sig. Tack!

W2Best 2010-04-14 16:49

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20350051)
Tack ännu en gång för alla tips. Jag trodde jag visste allt om affiliatemarknadsföring, men det finns tydligen mycket kvar att lära sig. Tack!

Ja om din bästa sajt producerar 2000 kr per månad: Plugga på! Det går aldrig att bli fullärd!

Sweely 2010-05-31 10:46

Citat:

Ursprungligen postat av W2Best (Inlägg 20351199)
Ja om din bästa sajt producerar 2000 kr per månad: Plugga på! Det går aldrig att bli fullärd!

Ha ha. Jag är 17 år gammal. 2000 kr per månad räcker mer än väl. Tack återigen för alla tips!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson