WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Telefonkö / telefonnummer (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1041265)

Hansen88a 2010-04-01 22:20

Telefonkö / telefonnummer
 
Hej!

Vi startar upp ett företag som skall sälja en tjänst. Kunder ringer upp oss och köper tjänsten över telefon. Det är alltså ingen support.

Vi kommer att behöva en telefonkö samt ett bra nummer. Med bra nummer menar jag till exempel 0771 nummer. Ser bättre ut än riktnummret.

1. Vart köper man 0771 nummer? Vänder man sig till telia?
2. Är telefonkö en tjänst man köper av en operatör eller är det ett program?
3. Bör vi tänka på något annat innan vi öppnar våra telefonlinjer. Något godkännande från myndigheter etc?

MVH
Hansen

StateCollapse 2010-04-01 22:23

En snabb fråga.

Varför kör ni inte Skype?

jonny 2010-04-01 23:15

Du behöver en telefonväxel. Billigast blir förmodligen en lösning baserad på iptelefoni. Kolla wx3.

Davve 2010-04-01 23:19

0771 nummer kan du köpa från alla operatörer, kostar dock rätt mycket. Smidig växel kan du får från bl.a tele2 så kallad mobil växel. Då kopplar du ex 0771 nummer till din mobil, kön ingår, du kan koppla fler nummer till växeln så att samtal kopplas mellan er om någon inte svarar. Mycket smidigt och du är inte bunden till ett kontor.

tomas70 2010-04-01 23:35

Vill bidra med tips på växellösning.
Kolla in http://www.comsolvia.se

Använder dem själv sedan väldigt många år tillbaka.

Hansen88a 2010-04-01 23:45

En telefonväxel och ett 0771 nummer, kan någon ge mig en prisbild för de billigaste lösningarna med liten trafik? Har ingen aning om det rör sig om 3000 eller 50 000.

Detta är ett väldigt litet företag så vill absolut komma undan så billigt som möjligt utan onödiga tjänster/produkter. Trots att vi är små vill vi fortfarande ha ett annat nummer än riktnummer och telefonkö.

jonny 2010-04-02 01:48

Jag har för mig att telia tog 1500 kr eller så för ett 0771-nummer.

Tele2s mobila växel verkar kosta 995 kr i inträdesavgift och 129 kr per anslutet abonnemang. Detta utöver ordinarie måndasavgift för abonnemanget. Jag förmodar att alla priser är exkl moms.

BjörnJ 2010-04-02 05:35

Som kund till ett företag ser jag ingen fördel med om företaget skulle ha ett 0771-nummer. Speciellt inte jämfört med riktnummer som t.ex. 08, 031 och 090. Det är ju förstås bra om det är ett fint nummer.

Tvärt om kanske en del kan undra vad det är för nummer, och fundera på om det kanske är dyrt att ringa dit..? Nummer som börjar med 07 kan ju ibland kosta mycket mer än lokalsamtal. I anslutning till 0771-nummer ser man ofta texten "samtalet kostar som ett vanligt lokalsamtal". Det kanske är bättre med ett nummer man kan visa upp utan att känna att man borde påpeka vad det kostar för att inte avskräcka kunder från att ringa.

Googlade fram den här, där det fanns lite intressant läsning:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=411.0

Däremot kan 020 vara en fördel, men då kan det istället vara så att det inte går att ringa dit från en mobil. Det är ju förstås också ett dyrare alternativ för företaget.

emilv 2010-04-02 11:23

Trots att vi säljer en egen växeltjänst hade vi ett tag en växel från Telia. Som med alla Telias produkter var supporten värdelös. First line kopplade oss först fel så vi fick sitta i fyra telefonköer innan vi kom fram till rätt person. Denna person råkade felaktigt avsluta vårt huvudväxelnummer trots att det vi egentligen ville göra var att koppla om ett par köer. Deras växeltekniker var då helt onåbara i hela juli på grund av semester, så trots att de själva gjort fel tog det två månader innan de kunde koppla in numret igen.

Detta är förstås bara en anekdot men jag tycker ändå att det alltid känns på det här sättet när man har med Telia att göra.

Jag skulle för övrigt också rekommendera antingen en IP-telefoni-lösning eller en mobil växel. För ett litet till medelstort företag är det den enklaste lösningen eftersom man då slipper hålla med egna tekniker eller konsulter för att drifta växeln.

jonny 2010-04-02 22:22

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20349335)
Trots att vi säljer en egen växeltjänst hade vi ett tag en växel från Telia. Som med alla Telias produkter var supporten värdelös. First line kopplade oss först fel så vi fick sitta i fyra telefonköer innan vi kom fram till rätt person. Denna person råkade felaktigt avsluta vårt huvudväxelnummer trots att det vi egentligen ville göra var att koppla om ett par köer. Deras växeltekniker var då helt onåbara i hela juli på grund av semester, så trots att de själva gjort fel tog det två månader innan de kunde koppla in numret igen.

Detta är förstås bara en anekdot men jag tycker ändå att det alltid känns på det här sättet när man har med Telia att göra.

Jag skulle för övrigt också rekommendera antingen en IP-telefoni-lösning eller en mobil växel. För ett litet till medelstort företag är det den enklaste lösningen eftersom man då slipper hålla med egna tekniker eller konsulter för att drifta växeln.

Som företagskund betalar man mer än privatpersoner och får sämre service. Jag fick inte ens felanmäla de två anslutningar i vår centrexväxel som slutade fungera en helg - återkom på måndag.

studiox 2010-04-02 22:53

Kör CellIP dom har trevliga IP växlar med köer som kostar ett par hundralappar i månaden. nummer är inga problem

KristianE 2010-04-03 09:10

På kontoret kör vi SIP-telefoni via Phonera. Några nummer med telefonköer
och telefonsvarare. Första numret är kopplat i en slinga och ringer på alla
telefoner.

Kostar någon hundring per nummer och månad.

yellow 2010-04-03 11:42

Kan också rekommendera Cellip, kör företagets nummer genom dem och det har fungerat fint hittills i alla fall. Det går koppla 020 och 0771 (tror jag) till dem också. Det går dessutom köpa till växeltjänst till företagstjänsterna... billigt och bra.

trådlöst 2010-04-03 13:41

Har inte Mo-Sms en sådan tjänst som ni/erat företag är ute efter?

ice 2010-04-04 15:02

Annars har du ju Asterisk (http://www.asterisk.org/). En opensource lösning för telefoniväxlar. Du behöver bara ett telefonikort och en server att använda det på och du är igång.

Väldigt enkelt. Du kan skapa köer, bakrunds musik (väntemusik), spela upp viktiga meddelanden osv. Lättsamt, billigt och du har full kontroll på dina grejer :)

klein 2010-04-05 07:01

1) 0771 finns hos det flesta telefon operatörerna. eller skaffa ett kort 08 nummer.
2) Växel funktion bygger du med mjukvaran asterisk och ett ip abonnemang, eller köper den som färdig tjänst hos någon.
3) Du behöver väl ett antal bra IP telefon. Linksys 942 duger bra eller tom 922.. En del modeller av den här telefon saknar bakgrund belysning.


Citat:

Ursprungligen postat av Hansen88a (Inlägg 20349266)
Hej!

Vi startar upp ett företag som skall sälja en tjänst. Kunder ringer upp oss och köper tjänsten över telefon. Det är alltså ingen support.

Vi kommer att behöva en telefonkö samt ett bra nummer. Med bra nummer menar jag till exempel 0771 nummer. Ser bättre ut än riktnummret.

1. Vart köper man 0771 nummer? Vänder man sig till telia?
2. Är telefonkö en tjänst man köper av en operatör eller är det ett program?
3. Bör vi tänka på något annat innan vi öppnar våra telefonlinjer. Något godkännande från myndigheter etc?

MVH
Hansen


studiox 2010-04-05 22:46

Citat:

Ursprungligen postat av ice (Inlägg 20349576)
Annars har du ju Asterisk (http://www.asterisk.org/). En opensource lösning för telefoniväxlar. Du behöver bara ett telefonikort och en server att använda det på och du är igång.

Väldigt enkelt. Du kan skapa köer, bakrunds musik (väntemusik), spela upp viktiga meddelanden osv. Lättsamt, billigt och du har full kontroll på dina grejer :)

Är det det du brukar rekommendera till vänner? Nä, köp ingen bil du kan ju bygga en själv..

Norman 2010-04-05 22:59

Citat:

Ursprungligen postat av studiox (Inlägg 20349761)
Är det det du brukar rekommendera till vänner? Nä, köp ingen bil du kan ju bygga en själv..

asterix körs av MÅNGA som säljer voip-tjänster.
det är enterprisetestat och fungerar.

... orkar inte komma på bil-liknelse

Jine 2010-04-05 23:09

Citat:

Ursprungligen postat av Norman (Inlägg 20349763)
asterix körs av MÅNGA som säljer voip-tjänster.
det är enterprisetestat och fungerar.

... orkar inte komma på bil-liknelse

Jag kan inte göra annat än att hålla med.
Asterix har jag hört lovordas många gånger och det verkar riktigt vettigt.

Nä, köp ingen bil för 40.000kr, när du kan köpa en identisk BILligare..
Eller i detta fall, gratis.

klein 2010-04-11 01:51

Asterix fungera fint, men bättre köpa den färdig paketerad och klart av någon. Kostar typ 200:- / mån att hyra. men menyer och allt. Man kan säkert köra Asterixen i en VPS, men den trivs nog bäst på egen hårdvara. Vill man lära sej hur Asterixen fungera, då drifta det själv. Men EL är inte gratis , och får miljömupparna mandat att köra sverige åter ingen i botten efter årets val, så kommer EL bli ännu dyrare.

Fördelen med en SIP lösning, att man kan även använda mobiler som SIP klienter numera. Androiden, kan man köra SIP klienten i bakgrunden. Det kommer / finns säkert någon lösning där man kan känna av med automatik. Nu lämnar jag mitt hemma / komntor WLAN , kör då script X för att slå på och av det här grejerna ( Typ : Röstbrevlåda / Vidarekopplingar )

Tyvärr kan inte iphone än köra 3:e parts program i bakgrunden än, men finns bra SIP klienter till den telefonen också.


Citat:

Ursprungligen postat av Jine (Inlägg 20349764)
Jag kan inte göra annat än att hålla med.
Asterix har jag hört lovordas många gånger och det verkar riktigt vettigt.

Nä, köp ingen bil för 40.000kr, när du kan köpa en identisk BILligare..
Eller i detta fall, gratis.


palmik 2010-04-12 00:54

http://www.servit.se/system.php ,Conth på WN som driver det.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson