![]() |
Moral och etik på internet. (kopiering osv.)
Är nybliven företagare och kämpar hårt för att hitta kunder, och har skapat mig en site för mitt företag som pysslar med datorsupport åt företagare och en del inom kategorin Webbyrå. Hur som blev texten på framsidan "Webbyrå + IT-Support = Mithon".
Eftersom företaget är rätt nytt så är det ganska lätt att studera trafik som inkommer till siten. Idag noterade jag ett gäng besökare från atrox webbyrå och ett blogginlägg där. Jag blir där uthängd för att ha kopierat deras "koncept" som innebar "Webbyrå + IT-Support = Atrox" enligt bloggförfattaren som jag tog mig tid att slå en signal för att höra hur det låg till och varför dom skrivit som dom gjort. Svaret på min fråga var från en tjej som kallade mig "Lilla gubben" och försökte låta överlägsen, vilket dom garanterat är mot mig då jag är ett enmansföretag och dom betydligt större. Även webbpaket skulle jag ha kopierat från dom. Själv kan jag helt ärligt säga att jag faktiskt inte ens kan minnas deras site, men möjligheten finns säkert att jag sett den då jag givetvis undersöker marknaden och hämtar inspiration från andra som jag antar att dom allra flesta gör. Dock har jag givetvis inte medvetet försökt kopiera något öht och självklart kan jag se likheterna i denna fras som för mig inte ens känns direkt unik. Min fråga till er är givetvis följande: Är det omoraliskt av mig att ha kvar denna text? Atrox hade den före mig och även om det inte finns något juridiskt som hindrar mig från att ha den så anser jag absolut inte att man ska kopiera saker. MEN jag anser även att det är ganska fånigt av Atrox att försöka hänga ut mig på deras site och anklaga mig för att vara oseriöst företag. Skulle bloggförfattaren lyft telefonluren och slått mig en signal istället för att bete sig som en treåring skulle jag garanterat sett helt annorlunda på saken. Sedan tycker jag inte det är en unik fras heller som sagt ... Länkar till siter ifråga finner man ganska lätt via google då jag förstått att det inte är populärt att posta egenreklam på WN :) |
I längden så tjänar man på att vara unik. Men det är omöjligt att inte visa information på ett sätt som någon annan gjort tidigare. Jag tror inte att du behöver oroa dig för det som hänt, det är ju inte deras grafik eller upplägg på siten du kopierar. Att du har ett liknande upplägg gör inte mycket. Titta på alla webbhotell, alla har nästan identiska upplägg av hotellpaket, svårt att göra det på annat sätt. Men ta helst inspiration från egna idéer istället för att titta på hur konkurrenter gjort, det tjänar du mest på i längden.
|
Citat:
Jag försöker bara få en uppfattning om jag gör helt fel som inte ändrar något eller om jag är en omoralisk tjuv? Vilket jag absolut inte ser mig som då jag inte ens var medveten om detta innan jag såg ett gäng referers från deras sida och kollade varför. Sedan känns det olustigt att bli uthängd i någon blogg, oavsett stor eller liten. |
Jag tror inte Katinka Nyberg har den blekaste om vad hon talar om... Det där är ju rent struntprat och jag skulle anmäla inlägget om jag vore du. Det är smutskastning rakt av, vilket kanske också är tanken.
Sedan tycker jag visserligen som Davve att det är bra att erbjuda någonting nytt och unikt men när det gäller just webbhotellpaket så uppvisar många oundvikligen stora likheter. |
Citat:
Hur som har hon iaf ändrat sitt blogginlägg en aning nu. 1) Tagit bort min logotyp. 2) Tagit bort länk till min sida. Fast jag vet inte om dessa två saker gör det bättre dock... Nu finns det inte ens möjlighet för besökare att besöka min site och bilda sig en egen uppfattning. |
Om "Webbyrå + IT-Support = Mithon" inte är mer än en rubrik kan Atrox ta sig.
Ingen gillar när ett annat företag försöker åka snålskjuts på domännamn och slogans, men när det gäller en rubrik i en presentation så är det meningslöst tro att man är unik. |
Hej igen, ytterligare uppdatering.
Eftersom Atrox väljer att inte plocka bort sitt blogginlägg anser jag att det är min rätt att berätta hela historian i publik form. Jag skrev en kommentar till blogginlägget för att ge min åsikt för ev. besökare och tänkte lämna historian där då jag åtminstone kunde ge min åsikt för dom som läser det. Denna fick jag i mail kommentar på där dom vägrar publicera den. Jag blir i samma mail anklagad för att förstöra deras tryckmaterial genom att jag har stulit deras upplägg och typsnitt(?) för texten som är aktuell... Känner att jag verkligen inte ha sådan här publicitet på internet. Förstår att det kanske känns bagatellartat för er, men för min del känns det som en rätt big deal tyvärr... Dålig publicitet är inget jag behöver, och vill absolut inte att framtida kunder ska hitta sådant här vid en googlesökning när jag faktiskt är oskyldig vilket knappast ev. kunder kanske kommer ta som en självklarhet, utan tro att det större företaget i Stockholm har rätt och lilla jag är tjuv. Bifogade även en länk till aktuell tråd i mailet till Atrox så dom får möjlighet att ge sin åsikt. Hur skulle ni gjort i detta fallet om ni var mig? Tips och råd önskas. edit: Nu har Atrox plockat bort blogginlägget iaf. Anklagar mig fortfarande för att han plankat men det kan jag leva med så länge dom inte försöker smutskasta mig via sin sida. |
Jag hoppas Atrox får bättre saker för sig, som att jobba med sina kunder! Är blogginlägget borta är förhoppningsvis skadan också borta, lycka till med ditt företag! Frasen x+y = b kan knappast anses vara unik.
|
Det var jag som skrev blogginlägget
Hej,
Det var jag som skrev blogginlägget av den anledning att jag tycker att det är tråkigt med folk som istället för att ta fram egna idéer och koncept surfar runt och tar inspiration ifrån andra. Det var också ett snabbt och effektivt sätt för mig att uppmärksamma ägaren på problemet och få en reaktion genom att publicera länk. Jag tycker att lite väl mycket inspiration kommer i från oss om man jämför våra startsidor http://www.mithon.se/ och http://www.atrox.se/. Jag har dock inget intresse av att sänka Mithon och blogginlägget kanske var en lite väl tuff (men dock effektiv) metod. Men jag hoppas att min poäng är tagen och att Mithon i en framtid bygger sin verksamhet och dess webbplats på sina egna idéer så kommer han nog att slippa liknande påhopp. Men om det nu är som killen säger att han inte kände till oss sedan tidigare (trots att vi ligget etta på Google vid sökning på Webbyrå) hoppas jag att han åtgärdar problemet från och med nu. Jag har tagit bort mitt blogginlägg och jag tror säkert att Mithon innerst inne vet om och förstår vad jag menar med likheten. /Katinka |
Du/ni kunde inte ha mailat och påtalat det istället för att hänga ut direkt?
|
Katinka: Inget du vill säga om uttrycket "lilla gubben"?
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
1) Jag driver en "Webbyrå" - Det är tyvärr inget unikt! 2) Jag sysslar med IT-Support. - Det är inte heller unikt! 3) Min framsida beskriver lättfattat mitt företag och mina tjänster. - Det är vad jag brukar sträva efter att göra? Citat:
Sammanfattning av texten ovan: Jag tänker inte ändra något på min site. Vill ni vara unika, hitta på något unikt, varumärkesskydda det och se glada ut. Jag har inte kopierat något från er site, och jag förväntar mig snarare en ursäkt från dig och ditt företag. |
Kan hålla med dig. Blogginlägget var skrivet helt utan sakliga påståenden. Det fanns inte ETT enda exempel på vad som fick henne att reagera på det viset. Det är nog faktiskt på gränsen till förtal och absolut inget seriösa företagare bör ägna sig åt.
|
MikaelB, blogginlägget är borta. Så vad är syftet från din sida med en fortsatt diskussion?
Tar du konflikt med alla som du inte gillar på internet så kommer du inte att få en sekund över till att jobba, samtidigt som du riskerar att orsaka dig själv och andra stor skada. Som företagare kommer du att bli angripen och uthängd många gånger framöver. Är du en hygglig och ärlig kille så kommer det inte att hända särskilt ofta. Men är du trätgirig så kommer du aldrig att få en lugn stund. Släpp det och gå vidare. Ursäkter kan du kräva av företag som du är kund hos. Men kräver du ursäkter av konkurrenter så skapar du bara konflikter som i längden skadar dig själv. I det fallet så spelar det absolut ingen roll om en ursäkt hade varit befogad eller inte. Blanda inte in din personliga stolthet i affärer. Du kan som företagare aldrig kosta på dig att agera som man gör som privatperson. Det här är ett mycket uppriktigt råd och du kommer att ha stor glädje av det om du följer det. Dvs stå på dig när det är viktigt för din verksamhet att du får rätt. I sådana situationer ska du gå in för din sak till 100 %. Men tjafsa aldrig om småsaker. |
Det här är skrämmande dåligt från Atrox Development AB's sida. Jag tittade igenom båda era sidor, och jag kan inte se några andra likheter mer än att ni sysslar med internet båda två.
Någon rubrik kan jag ge er. Kalla det inspiration, plagiat eller tillfällighet. Men det hade varit bättre om ni, Atrox bara släppte allt från början. Härskarteknikerna är pinsamma. Du (Katinka) nämner "killen" i ditt inlägg här, trots att du ser och vet vad trådskaparen heter. Kallar ni era klienter för "Lilla gubben" också när de vill ha svar på saker? Han kunde ringa dig, varför kunde du inte ringa honom? Ett mail hade man kunnat skicka istället för att smutskasta! Du skriver om Sociala Medier på din blogg. Du borde fundera på om det verkligen är lämpat att gå vägen du valde. En social interaktion hade varit att gå via mail eller annan kommunikationskanal och sedan, om du inte får svar, gå via din blogg. |
Att prata illa om konkurrenter är den lägsta formen av marknadsföring som finns. Det är en varningssignal om att den som gör det har dåligt omdöme. Tyvärr är den här branchen en sandlåda befolkad av människor med alldeles för stora egon så man blir inte förvånad längre.
|
Jag tycker det är dålig stil av dig MikaelB att påstå att du inte "sett deras sajt" innan.
Det finns rätt MÅNGA likheter mellan era tjänster. Sånna avslöjande saker som stjärnona under "webbpaket" är gemensamt för er båda, knappast en slump. Text, benämning av innehåll i webbpaketen och dylikt är ju kopierade rätt av med. Rent plagiat imo. Jämför: http://www.atrox.se/webbyra/webbpaket/ http://www.mithon.se/index.php/webbpaket Jag tycker Atrox har gjort fel i att hänga ut dig, men du gjort ännu mer fel i att försöka åka på deras koncept och idéer, samt att lägga ut en tråd om det - och ljuga för din fördel är värre. |
Citat:
|
Citat:
|
Håller med Hjorten - att ringa eller mejla innan är inte för mycket begärt.
|
Visst kunde jag ha mailat
Visst kunde jag ha mailat, men om jag inte hade provocerat hade aldrig debatten dykt upp. Och jag tycker att det här med kopiering på nätet är en viktig fråga. Och just det här fallet var ett rätt så solklart case. Mina kollegor trodde först att det var någon arg kund som drev med oss. /Katinka
|
Citat:
|
Jag lämnar konflikten därhän.
Däremot har jag synpunkter på hur MickeB ska bygga upp sitt koncept. Jag tycker det är rätt vanligt med företag som har "Webbyrå + IT-support = [Företagsnamn]" jag har i vart fall sett minst ett 20-tal såna företag, så konceptet är definitivt inte unikt på något sätt. (och Atox var definitivt inte först med det konceptet på något sätt). Och det är där som min synpunkt kommer in. Försök hitta ett mer unikt upplägg så du (MickeB) har något som gör just ditt koncept helt unikt, en kombination som absolut ingen annan har. En elevator pitch som ingen annan har, det är den elevator pitch som gör att alla som känner till ditt företag kommer att änka på när de kommer i en situation där behovet upptäcks, då ska ditt företag poppa upp i den personens huvud. Ett enkelt sätt att göra det är att se till vilken brach dina kunder finns inom, har du någon specifik branchkunskap exempelvis: "Webbyrå + IT-Support för Snickare" "Webbyrå + IT-Support för Korvkoisker" "Webbyrå + IT-Support för Taxibolag" "Webbyrå + IT-Support för [Whatever]" "Webbyrå + IT-Support för [Whatever] i Töreboda" (ännu mer specifikt) "Webbyrå + IT-Support för [Whatever] i Töreboda i stoleken 1-9 anställda" (xtra ännu mer specifikt) "IT-support och webbyrå för Snickarföretagare i Töreboda" Självfallet är ovan koncept säkert upptagna redan men det är här du måste jobba vidare med just ditt koncept så du hittar ditt kundsegment och som gör dig till världsmästare för just detta kundsegment. Ingen konkurrent ska kunna vara bättre än dig på ditt koncept, du ska vara "Värdsmästare".... Det är när kunden känner igen sig i din beskrivning och känner att de hittat ett företag som ser kundens behov och har en specifik lösning för dem som du har störst chans att bryta igenom "bruset" av alla "webbyråer med IT-support"... Så länge du fortfgarande kan hitta andra konkurenter inom ditt koncept sså bör du smala av ditt kundsegment ännu mer, tills du blir unik, världsmästare för just detta kundsekment. Om du har en kund som du gjort uppdrag åt så börja med att tänka på vad du kan göra för den kunden som gör att de väljer dig och inte något annat företag. Varför valde de dig? Fokusera på det som gjorde att de valde dig och förstärk din profil inom det området. Sen är en ganska grundläggande grundprincip att fokusera på vad som du är bra på och förbättra det. Du kommer alltid att råka ut för människor som ser dig som en konkurrent och vill svärta ner dig, du ska bara strunta i dem, jag vet ingen som tjänat på att gå i polemik med konkurenter. Människor som läser elaka kommentarer är: - endera inte dumma utan fattar att kritiken är obefogad - Är dumma själva och tror på allt de läser (dem skulle du troligen aldrig fått som kunder ändå) - Upptäcker ditt företag tack vare att du omnämns i olika artiklar och blogginlägg och blir nyfiken och vill kolla vad du har att erbjuda . . . Publicitet i sig är ofta bra även om det är rent råskäll man utsätts för. Du kan aldrig hindra något att uttrycka sina personliga åsikter, vi lever i ett fritt land... Dessa åsikter är inte ämnade att vara en marknadsföring av ditt företag, de är .... personliga åsikter..... Fokusera på vad du använder din personliga energi till, strunta i vad mäniskor säger som inte kommer med nyanserade och konstruktiva synpunkter. Däremot ska du lyssna på och reflektera över all kritik som är nyanserad och konstruktiv, det är det som gör dig unik och så småningom är det det som gör DIG till en VINNARE. ÄLSKA KONSTRUKTIV OCH NYANSERAD KRITIK Det är DIN genväg till framgång!!! |
Citat:
Jag har aldrig heller sagt att det inte finns likheter för att klargöra, likheter är dock som många nämnt ovan extremt svårt att inte få med när man försöker jobba i en bransch med 1000 tals andra som gör exakt samma sak. Jag kan också säga igen att jag inte medvetet kopierat något från någon annan. Är tillräckligt gammal på Internet för att avsky att man kopierar saker och har själv råkat ut för det. Vill också tacka alla som gett mig tips angående min verksamhet, tar åt mig av allt! Särskilt ditt långa inlägg Conny. Ett unikt koncept är givetvis bra och allt du säger är jättebra, just nu fokuserar jag på att skaffa mig en lagom kundkrets att börja jobba med, säkerligen gör jag massor fel och kunde gjort saker bättre. Men fram tills för ett halvår sedan var jag anställd sedan många år tillbaks och liten eller ingen erfarenhet av att driva eget. Framtiden får utvisa hur det går! Med detta inlägg sätter jag punkt från min sida och hoppas jag slipper ha sådana här diskussioner igen. Ha en riktigt glad påsk nu alla! |
Citat:
För övrigt är uttrycket "lilla gubben" rätt intressant för du själv är knappt torr bakom öronen sett ur mitt perspektiv och med det menar jag att det mesta är relativt och som sista visdomsord ger jag dig: man måste vara beredd att ta lika mycket som man ger utan att gå överstyr. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:56. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson