![]() |
Kund som inte betalar faktura - och inte går att kontakta
Jag har gjort ett jobb åt en kund, där vi kom överens om ett pris och fakturan samt jobbet godkänts. (Design och CSS av hemsida)
Har levererat allt, men inte fått betalt ännu, 2 veckor efter förfallodatum...har försökt kontakta kunden och i början fick jag svar om att deras ekonomiavdelning har fakturan och att den kommer att bli betald...ibland har han sagt: pengarna kommer in idag innan kl. 13.00 osv... Senaste veckan har kunden dock försvunnit helt under isen.....han svarar inte på mailen, har blockat mig på msn, där han var väldigt aktiv när han behövde hjälp.... och pengarna har inte kommit in ännu...när jag försökte sälja fakturan till Svea Ekonomi, så meddelade dem mig att företaget ställt in alla sina betalningar och att jag förmodligen inte kommer att få betalt.... :( Finns det inget man kan göra för att kräva betalningen? OBS! Vill inte gå ut med namn eller liknande på kunden, önskar endast få allmäna tips och råd. |
Ansök omgående om betalningsföreläggande hos Kronofogden.
|
Skicka fakturapåminnelse alternativt egen inkassokrav. (se http://www.inkasso-se.se/)
Ring annan på företaget. |
Begär företaget i konkurs...
|
Tack för tipsen!
Har försökt nå annan på företaget, men som det verkar som det bara är han själv, trots att han påstår sig ha många anställda, diverse programmerare, advokater, ekonomiavdelning mm. Har läst om kunden på en annan tråd.....är troligen inte den enda som fått höra den historien... att skicka påminnelse har ingen verkan, då personen ifråga inte ens svarar på mina mail....får skicka en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden istället. Synd, för hade han kontaktat mig, kunde man ha gjort upp om en betalningsplan, kan förstå att det inte alltid går ihop, men att totalt strunta i att ens svara och inte betala något kan jag inte acceptera, man satt ju ändå i ett antal timmar och jobbade... |
Citat:
|
Hur menar du med det Conny? Att även om man kommit överens om 10 dagars netto, så ska man räkna med att inte få betalt förrän efter 30?
|
Vi kom överens om 5 dagar t om...... :(
|
Citat:
Om du inte har väldigt speciella skäl att avtala om kortare betalningsvillkor är 30 dagar ska man undvika det, det är bara ett irritationsmoment för kunden och man måste alltid utgå från kundens behov i affärerna. När jag konsultar så brukar fakturorna hamna på 120 000-150 000 SEK/månad och jag har 30 dagar netto. De flesta kunder betalar i rimlig tid dvs 30-45 dagar efter förfallodatum, finns några riktigt sura kunder som inte gör det och dem väljer man bort vid första bästa tillfälle, dvs när man har en anna kund som betalar lika bra. Men börjar man kriga med kunden så sticker kunden oftast till en annan levearntör även om det är de som inte skött sig. Man måste hantera kunden med silkeshandskar om man vill ha dem kvar. Men man ska inte tolerera att de drar över mer än 45 dagar från förfallodatum för då är det respektlöst och man tar då som leverantör en väldigts tor risk. Man ska inte börja tjafsa om småsummor, jag har normalt haft ca 300 000 som kundfodran(risk) mot enskilda kunder. Begär man förskott är risken överhängande att man inte får uppdraget, men det kan finnas motiv att ha förskott om kunden verkar vara "högrisk", avstår kunden så slipper man risken. Vänta tills det gått 30 dagar innan du vidtar några som helst åtgärder, du kan inte seriöst vidta några sanktioner före dess i alla fall. Du kommer troligen att mista kunden om du trilskas före 30 dagar. |
Tack för rådet, men...
Denna kunden kan tyvärr inte betraktas som särskilt seriös, inte efter vad jag har sett nu på diverse forum.....samt sättet som han skriver på msn och framförallt att han inte svarar mina mail...var dum som inte kollade upp det innan jag satte igång... |
Conny, jag tycker du generaliserar lite väl mycket. Vad som är småsummor varierar oerhört från företag till företag. Det är heller inte mindre seriöst att köra 10 dagar jämfört med 30, däremot kanske man får vara lite mer förstående med sena inbetalningar. Det bästa för bägge parter är givetvis att komma överens om detta på förhand, om inte är det du som säljare som bestämmer förfallotiden. Att alltid ta det uppdrag som betalar bäst ligger inte för mig heller. Vissa företag och organisationer skulle jag aldrig acceptera som kunder och kunder som strular på olika sätt är inte heller särskilt intressanta i längden.
|
Citat:
Conny, du är duktig men beroende på bransch är inte 30 dagar givet och dessutom så är det avtalade betalningen som gäller för dröjsmålsränta och påminnelseavgift, inget annat. |
Citat:
|
Citat:
3 § Försittes betalningstiden för fordran vars förfallodag är bestämd i förväg, utgår ränta på fordringen från förfallodagen. På fordran som grundar sig på sysslomans eller annans skyldighet att redovisa för medel som han mottagit av huvudmannen eller tredje man utgår ränta från dagen för redovisningen eller, om denna ej avges i rätt tid, från den dag redovisning bort ske. NJA 1991 s. 736 Fråga om dröjsmålsränta i fall då gäldenärens underlåtenhet att betala en skuld berott på att... NJA 1997 s. 612 Fråga om sådan redovisningsskyldighet förelegat att ränta skulle utgå enligt 3 § 2 st räntelagen... 4 § I annat fall än som avses i 3 § skall ränta betalas på förfallen fordran, för vilken betalningstiden försittes, från den dag som infaller trettio dagar efter det att borgenären har avsänt en räkning eller på annat sätt framställt krav på betalning av ett bestämt belopp med angivande att underlåtenhet att betala medför skyldighet att utge ränta. Gäldenären är dock inte skyldig att betala ränta för tiden innan räkningen eller kravet har kommit honom till handa. |
Det är väl inte på något sätt seriöst att ha kortare tider än 30 dagar, det är bara frågan om vad man kommit överens om.
Självklart kan du skicka påminnelser och ta det till inkasso innan 30 dagar gått om ditt förfallodatum så medger. Fem dagar kan jag iofs tycka är så pass kort tid att det sannolikt orsakar mer problem än det är värt. |
Citat:
Min erfarenhet av inkassobolag som använder 10 dagar (eller till och med 8 dagar har jag sett) så använder de B-post och slöar lite med postandet av fakturorna så man får fakturan i bästa fall samma dag som den ska betalas. Kunden kan falla tillbaka på 4 § i räntelagen som säger att man börjar räkna tiden den dag KUNDEN får fakturan inte från fakturadatumet som många tror att det gäller. "Gäldenären är dock inte skyldig att betala ränta för tiden innan räkningen eller kravet har kommit honom till handa." Sen kan leverantören inte hävda dröjsmålsränta eller påminneseavgifter förrän de 30 dagarna gått. Jag tycker det är fullkomligt onödigt att irritra kunderna i onödan, jag har hellre kunder som tycker de får justa villkor än kunder som är missnöjda med villkoren, sen får jag anpassa mitt pris så jag gör vinst i alla fall. Jag tycker Bineros nya stil med att de inte gärna skickar kunder på inkasso utan stänger kontot i stället är betydligt vänligare inställning till kunderna än vad inkassobolagen har. Det ska de ha all heder för. |
Vad spelar det för roll i det här fallet om 30 dagar är brukligt? Editman skriver att han och hans kund hade kommit överens om fem dagar och då är det väl ändå fem dagar som gäller.
Förmodligen så har kunden accepterat den osedvanligt korta kredittiden, eftersom han aldrig har haft för avsikt att betala. Jag tycker personligen inte att man ska vara för snabb på avtryckaren och skicka saker till KFM om man inte måste. En obetald faktura betyder inte nödvändigtvis att kunden inte vill betala. Men finns det saker som tyder på att kunden är en skurk och han inte går att nå, så bör KFM vara enda lösningen. |
ja...KFM är ju inte det första valet....försöker att nå honom ett tag till och ser vad som sker, om det sedan går 30 dagar (om ca 1 vecka) och jag inte hört något, så får jag tyvärr kontakta KFM.
Tack för alla tips! |
Citat:
Jag tillämpar, precis som många andra småföretagare 10 eller 15 dagars betalningsvillkor då man naturligtvis vill ha så bra cashflow som möjligt som småföretagare, framförallt om det rör sig om 100k-talsk kronor. Däremot, om kunden upplyser mig om att det inte är möjligt för dom att "vända" en faktura på så kort tid (kan ju ha att göra med långsamma interna attestrutiner) så kan det hända att jag ändrar betalninsvillkor om jag finner det lämpligt. Tyvärr så betalar ju företag sällan i tid även om dom får 30 dagar. Hur som helst - I det här fallet - Så skulle jag skicka fakturan skriftligt med post, kanske tom som rekommenderat brev för att säkerställa att du gjort ditt för att säkerställa att fakturan kommit fram. Jag skulle också skicka påminnelse med lagstadgad påminnelseavgift (Ca 8% ?) för att påvisa att det kommer bli dyrare för kunden om han faktiskt inte betalar. |
Påminnelseavgiften är INTE 8%.
Påminnelseavgift får endast debiteras om den är avtalad. Påminnelseavgiften är vanligen 45 kr eller 50 kr. Det beror på att du får debitera upp till 50 kr utan att lägga på moms. Dröjsmålsränta är antingen avtalad eller stipuleras av räntelagen. Men har kunden ställt in sina betalningar så var snabb som tusan på att få in en ansökan om betalningsföreläggande så har du åtminstone en liten chans att få betalt. |
Citat:
Däremot kan du skicka ett inkassobrev, och då har du rätt att ta ut en avgift på (om jag minns rätt) 160:-. |
rätt gällande inkassoavgiften. Mer info finns på länken jag angav i mitt första inlägg i tråden.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:59. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson