![]() |
FS-Data är nere igen
Något som vet något?
Varit nere i en kvart nu, för att svara i 10 sekunder, och sedan vara borta igen... Någon som har någon info?` Bra jävla trött på de stolkskotten nu.. |
Någon som fått någon mer info från dem?
|
Från deras sida:
"Telenor [2010-03-29 10:36:08] En av våra internetleverantörer har just nu problem. Vi har inte fått besked om vad som orsakat avbrottet men återkommer med mer information så snart vi fått denna." |
Var det inte meningen att de snabbt skulle kunna koppla in en annan internetleverantör så länge ifall något sånt här hände igen?! Har för mig att det sades, efter förra gången det hände.
|
Om man nu kommit in på deras sida..... allt hos dom är dött härifrån..
|
Det är lite för ofta detta händer med FS-data! Vi är ganska nya kunder med en egen server där med deras + paket där dom driftar servern. Jag tycker att dom är helt kass på service och vi är grymt besvikna på deras driftsäkerhet!
|
Ironiskt nog så var en av deras största banners när jag kom in "Dubbelt av allt"... Tyvärr har man börjat vänja sig att nertiden är hopplös nu. Förra månaden var det ju nere i bra många timmar..
|
Ha.. Nu har de ändrat rubriken..
"Internetleverantör [2010-03-29 10:36:08]
En av våra internetleverantörer har just nu problem. Vi har inte fått besked om vad som orsakat avbrottet men återkommer med mer information så snart vi fått denna." Fick de inte hänga ut Telenor eller? Fy fan vilka jävla muppar de är! Det är bara 4 veckor sedan vi var nere i 4 timmar hos dem! Jävla lurendrejare! Allt snack om redundans och sådant är bara skitsnack! Någon borde fan hänga ut det här företaget och avslöja dem! Förra gången skyllde de på deras brandväggsleverantör och denna gång är det deras internetleverantör.. Undra vem det blir nästa gång? Kaffeleverantören? Företaget är ett skämt. Vi byter. /Charlie Elgholm Allready Solutions AB |
Våra servrar ligger också nere. Exakt, vad är egentligen meningen med att ha dubbla internetleverantörer om de inte kopplas om automatiskt? verkar bara vara deras sajt fsdata.se som är kopplad till båda linorna.
|
Om ni är intresserade kan vi gå ihop och hyra halvskåp i ett säkert serverum? Hojta till till mig i sådanafall med vilka krav och sådant ni har. Jag har en bra kontakt på Banhof, det skiten är seriöst.
|
Citat:
|
Håller klart med Elgholm! Går ju inte att driva en verksamhet med ett sådant osäkerhet företag. Tråkigt nog fick vi denna känsla väldigt snart efter att vi fått vår server klar.
|
Haha! Stämmer! Fast för oss är det förvisso tredje (!) gången på bara ett halvår som vi nu är borta från nätet! De har med andra ord trippel-redundans när det gäller själva störningen!
|
Citat:
Dessutom har de, enligt vad vi erfar, bara 1 enda router-kompetent person på företaget som endast jobbar kontorstid (9-15). Försök att få dem att göra någonting utanför de timmarna så får ni se! Och då pratar jag inte om att fixa någonting som VI ställt till med, utan fixa någonting som DE SJÄLVA ställt till med! Kl 15 lägger de ner verktygen och går hem, oavsett om nätet är uppe eller inte, det är helt horribelt! /Charlie |
Vi har testat att kontakta dom flera gånger på helgerna för support och det går jättebra man kommer fram och dom svarar men dom kan inte göra något för det finns inga tekniker där??? Så är det verkligen alltid. Vi undrar varför dom överhuvudtaget har öppet på helgerna om dom ändå bara har receptionister där som tar emot ett felmeddelande som ändå inte kommer att åtgärdas förns tidigast måndagklockan 10:00!
|
11:00
Vi har nu gjort en ändring för våra webbhotellskunder så att trafiken bara går via den leverantör som inte har problem. Observera att det kan ta lite tid innan dessa ändringar slår igenom. Inte serverkunder då?! |
Citat:
Till mig erkände de t.o.m sist att de hade råkat "konfigurera bort" vår server från en router, och sedan kom inte han tillbaka som hade gjort det förräns dagens efter kl 9.30, så det var därför vi hade varit nere i 18 timmar med den burken.. eh.. va!? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Någon får JÄTTEGÄRNA hojta till om jag har fel (eller rätt!) enligt ovan, då jag inte vill säga sådant som inte stämmer. Detta är bara vad som diskuterats tidigare på detta forum, från folk som vet saker och ting. /Charlie |
Citat:
|
Det är dags att inse att FS Data inte är till för företag, utan för "Lille Kalles Hobbysida". Det värsta är ju att man vet vad man har, men inte vad man får, om man byter till annat - men nu har tålamodet försvunnit. Detta är under all kritik!
|
"11:10 - Vi har nu fått bekräftet från vår internetleverantör att dom har tekniker på väg till noden som strular. Tyvärr vet vi inte i nuläget exakt hur lång tid det kommer att ta innan problemet är löst."
|
Citat:
|
Enda FSDATA har dubbelt av allt är inkompetens, att ha 2 linor med olika IP nummer och peka om DNS om något händer är ju bara rena skämtet.
Lika seriöst som att säga att man har redundans på förbindelse genom att ha ett 3g modem liggandes. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Undra hur långt den där tekniken har att åka egentligen...
Det är nog bara bullshit alltihopa. De har nu pekat om deras server som hanterar deras 500+ webhotell kunder. Så nu har de gått på lunch. De har ju säkrat månadsinkomsten denna månad också. Vem fan bryr sig om ett 100-tal serverkunder gnäller lite.. |
Frågan är om det är Telenor eller FS Data man ska skälla på.
Majoriteten av alla fel hos FS Data är relaterade till Telenor. Att FS Data inte har redundans är lika mycket fel som att Loopia inte har reservkraft :) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
VARFÖR VÄLJA FSDATA?
- Garanterad högsta möjliga upptid på samtliga tjänster. Upplevd fakta: Har varit nere 3 gånger det senaste halvåret. (I snitt 4-5 timmar per gång). Deras kunder märker att de är nere innan de själva märker det. Det är alltid en av deras leverantörers fel ("strömleverantör", "brandväggsleverantör", "internetleverantör"). Om delar av deras nät eller servrar de hostar inte fungerar vid kontorstidens slut görs inga försök att få upp dem förräns nästa arbetsdag (som börjar vid 9.30 ungefär). - Sveriges bästa support hjälper dig nästan alla dygnets timmar. Upplevd fakta: De har ett webbaserat supportverktyg som man hänvisas till. Där får man snällt posta sina funderingar och sedan återkommer någon på FSDATA när de har möjlighet. Om man ringer så vet de aldrig någonting. Aldrig. - Ny serverhall med senaste teknologin och redundans på alla tjänster. Upplevd fakta: De har inte någon redundans, vare sig på strömmen (som gick ner p.g.a "jordfel" sist), deras brandvägg (som inte kunde stå emot DDOS-attacken sist) eller deras nät (som nu är nere). De kan inte "peka om" eller "byta leverantör" ifall något händer; för de har inte samma tjänst köpt av någon annan leverantör. Om man har redundans ska man också testa den; då hade man märkt att det var jordfel, man hade märkt att brandväggen inte konfigureras för DOS-attacken och man hade märkt att man inte har samma IP-adresser på sin andra internetleverantör. |
Jag kan ju lika gärna ha webshopen på servern här på kontoret.
Vi har en ADSL 8/3 från B2 och ingen (!) UPS på servern. Den har betydligt mindre nertid är vårt webhotell på FS-Data (mätt med Pingdom). Nä, det får nog bli en flytt. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Kan inte någon ta sig ut på vägarna och kolla hur långt cyklisten har kommit? :) Alternativt hämta honom på McDonalds och köra ut honom till ställverket och hjälpa honom att trycka på on/off strömbrytaren två gånger. OBS! Två (2) gånger! Annars stänger han av routern helt. De gjorde det på vår server efter mitt inlägg hos IDG sist.. Ja.. Vilka tomtar. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:51. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson