WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   FS-Data är nere igen (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1041192)

elgholm 2010-03-29 10:31

FS-Data är nere igen
 
Något som vet något?

Varit nere i en kvart nu, för att svara i 10 sekunder, och sedan vara borta igen...

Någon som har någon info?`

Bra jävla trött på de stolkskotten nu..

petlof 2010-03-29 10:36

Någon som fått någon mer info från dem?

eleven 2010-03-29 10:37

Från deras sida:

"Telenor [2010-03-29 10:36:08]
En av våra internetleverantörer har just nu problem. Vi har inte fått besked om vad som orsakat avbrottet men återkommer med mer information så snart vi fått denna."

KingsCrown 2010-03-29 10:39

Var det inte meningen att de snabbt skulle kunna koppla in en annan internetleverantör så länge ifall något sånt här hände igen?! Har för mig att det sades, efter förra gången det hände.

petlof 2010-03-29 10:39

Om man nu kommit in på deras sida..... allt hos dom är dött härifrån..

mp3express 2010-03-29 10:40

Det är lite för ofta detta händer med FS-data! Vi är ganska nya kunder med en egen server där med deras + paket där dom driftar servern. Jag tycker att dom är helt kass på service och vi är grymt besvikna på deras driftsäkerhet!

eleven 2010-03-29 10:42

Ironiskt nog så var en av deras största banners när jag kom in "Dubbelt av allt"... Tyvärr har man börjat vänja sig att nertiden är hopplös nu. Förra månaden var det ju nere i bra många timmar..

elgholm 2010-03-29 10:43

Ha.. Nu har de ändrat rubriken..
 
"Internetleverantör [2010-03-29 10:36:08]

En av våra internetleverantörer har just nu problem. Vi har inte fått besked om vad som orsakat avbrottet men återkommer med mer information så snart vi fått denna."

Fick de inte hänga ut Telenor eller?

Fy fan vilka jävla muppar de är! Det är bara 4 veckor sedan vi var nere i 4 timmar hos dem! Jävla lurendrejare! Allt snack om redundans och sådant är bara skitsnack! Någon borde fan hänga ut det här företaget och avslöja dem!

Förra gången skyllde de på deras brandväggsleverantör och denna gång är det deras internetleverantör.. Undra vem det blir nästa gång? Kaffeleverantören?

Företaget är ett skämt. Vi byter.

/Charlie Elgholm
Allready Solutions AB

freeride 2010-03-29 10:43

Våra servrar ligger också nere. Exakt, vad är egentligen meningen med att ha dubbla internetleverantörer om de inte kopplas om automatiskt? verkar bara vara deras sajt fsdata.se som är kopplad till båda linorna.

elgholm 2010-03-29 10:44

Om ni är intresserade kan vi gå ihop och hyra halvskåp i ett säkert serverum? Hojta till till mig i sådanafall med vilka krav och sådant ni har. Jag har en bra kontakt på Banhof, det skiten är seriöst.

KingsCrown 2010-03-29 10:44

Citat:

Ursprungligen postat av eleven (Inlägg 20348516)
Ironiskt nog så var en av deras största banners när jag kom in "Dubbelt av allt"... Tyvärr har man börjat vänja sig att nertiden är hopplös nu. Förra månaden var det ju nere i bra många timmar..

Dubbelt av driftstörningar ingår också tydligen! :rolleyes:

mp3express 2010-03-29 10:47

Håller klart med Elgholm! Går ju inte att driva en verksamhet med ett sådant osäkerhet företag. Tråkigt nog fick vi denna känsla väldigt snart efter att vi fått vår server klar.

elgholm 2010-03-29 10:48

Haha! Stämmer! Fast för oss är det förvisso tredje (!) gången på bara ett halvår som vi nu är borta från nätet! De har med andra ord trippel-redundans när det gäller själva störningen!

elgholm 2010-03-29 10:51

Citat:

Ursprungligen postat av mp3express (Inlägg 20348521)
Håller klart med Elgholm! Går ju inte att driva en verksamhet med ett sådant osäkerhet företag. Tråkigt nog fick vi denna känsla väldigt snart efter att vi fått vår server klar.

Vi kommer att byta så fort vi får vår nya server levererad. Det borde vara straffbart att lura sina kunder såsom FS-data gör. De har inte redundans på någonting. Jag tror bara det är bluff faktiskt.

Dessutom har de, enligt vad vi erfar, bara 1 enda router-kompetent person på företaget som endast jobbar kontorstid (9-15). Försök att få dem att göra någonting utanför de timmarna så får ni se! Och då pratar jag inte om att fixa någonting som VI ställt till med, utan fixa någonting som DE SJÄLVA ställt till med! Kl 15 lägger de ner verktygen och går hem, oavsett om nätet är uppe eller inte, det är helt horribelt!

/Charlie

mp3express 2010-03-29 10:59

Vi har testat att kontakta dom flera gånger på helgerna för support och det går jättebra man kommer fram och dom svarar men dom kan inte göra något för det finns inga tekniker där??? Så är det verkligen alltid. Vi undrar varför dom överhuvudtaget har öppet på helgerna om dom ändå bara har receptionister där som tar emot ett felmeddelande som ändå inte kommer att åtgärdas förns tidigast måndagklockan 10:00!

KingsCrown 2010-03-29 11:03

11:00
Vi har nu gjort en ändring för våra webbhotellskunder så att trafiken bara går via den leverantör som inte har problem.
Observera att det kan ta lite tid innan dessa ändringar slår igenom.


Inte serverkunder då?!

elgholm 2010-03-29 11:03

Citat:

Ursprungligen postat av mp3express (Inlägg 20348526)
Vi har testat att kontakta dom flera gånger på helgerna för support och det går jättebra man kommer fram och dom svarar men dom kan inte göra något för det finns inga tekniker där??? Så är det verkligen alltid. Vi undrar varför dom överhuvudtaget har öppet på helgerna om dom ändå bara har receptionister där som tar emot ett felmeddelande som ändå inte kommer att åtgärdas förns tidigast måndagklockan 10:00!

Ja.. Då stämmer våra observationer överens med andra ord..

Till mig erkände de t.o.m sist att de hade råkat "konfigurera bort" vår server från en router, och sedan kom inte han tillbaka som hade gjort det förräns dagens efter kl 9.30, så det var därför vi hade varit nere i 18 timmar med den burken.. eh.. va!?

eleven 2010-03-29 11:04

Citat:

Ursprungligen postat av KingsCrown (Inlägg 20348527)
11:00
Vi har nu gjort en ändring för våra webbhotellskunder så att trafiken bara går via den leverantör som inte har problem.
Observera att det kan ta lite tid innan dessa ändringar slår igenom.


Inte serverkunder då?!

Som vanligt så är det serverkunder (de som betalar mest) som inte får ett smack av diverese nödlösningar.

elgholm 2010-03-29 11:04

Citat:

Ursprungligen postat av KingsCrown (Inlägg 20348527)
11:00
Vi har nu gjort en ändring för våra webbhotellskunder så att trafiken bara går via den leverantör som inte har problem.
Observera att det kan ta lite tid innan dessa ändringar slår igenom.


Inte serverkunder då?!

De skiter i serverkunderna. Tro mig. Vi är sist på deras lista. Vi som betalar mest per hantering. Underbar prioritering! Nej; byt!

elgholm 2010-03-29 11:08

Citat:

Ursprungligen postat av KingsCrown (Inlägg 20348527)
11:00
Vi har nu gjort en ändring för våra webbhotellskunder så att trafiken bara går via den leverantör som inte har problem.
Observera att det kan ta lite tid innan dessa ändringar slår igenom.


Inte serverkunder då?!

By the way; vad jag förstår enligt tidigare diskussioner här på WN är att de KAN INTE ENS köra redundans på oss, då de inte har köpt samma IP-range från de andra leverantörerna. Så om de ska byta leverantör för sina kunder så måste vi in och konfigurera om alla våra burkars statiska IP-adresser och sedan uppdatera alla DNS:er.. Förstår ni nu vilket bluff-företag det här är vi pratar om? Redundans? Skulle inte tro det.

Någon får JÄTTEGÄRNA hojta till om jag har fel (eller rätt!) enligt ovan, då jag inte vill säga sådant som inte stämmer. Detta är bara vad som diskuterats tidigare på detta forum, från folk som vet saker och ting.

/Charlie

KingsCrown 2010-03-29 11:12

Citat:

Ursprungligen postat av elgholm (Inlägg 20348532)
By the way; vad jag förstår enligt tidigare diskussioner här på WN är att de KAN INTE ENS köra redundans på oss, då de inte har köpt samma IP-range från de andra leverantörerna. Så om de ska byta leverantör för sina kunder så måste vi in och konfigurera om alla våra burkars statiska IP-adresser och sedan uppdatera alla DNS:er.. Förstår ni nu vilket bluff-företag det här är vi pratar om? Redundans? Skulle inte tro det.

Någon får JÄTTEGÄRNA hojta till om jag har fel (eller rätt!) enligt ovan, då jag inte vill säga sådant som inte stämmer. Detta är bara vad som diskuterats tidigare på detta forum, från folk som vet saker och ting.

/Charlie

Jag går inte in och konfigurerar någonting, när en tredjedel av min faktura står för något som kallas "Drift av kundserver." Men samtidigt förväntar man sig ju att FS ska drifta då.

eleven 2010-03-29 11:15

Det är dags att inse att FS Data inte är till för företag, utan för "Lille Kalles Hobbysida". Det värsta är ju att man vet vad man har, men inte vad man får, om man byter till annat - men nu har tålamodet försvunnit. Detta är under all kritik!

eleven 2010-03-29 11:16

"11:10 - Vi har nu fått bekräftet från vår internetleverantör att dom har tekniker på väg till noden som strular. Tyvärr vet vi inte i nuläget exakt hur lång tid det kommer att ta innan problemet är löst."

KingsCrown 2010-03-29 11:18

Citat:

Ursprungligen postat av eleven (Inlägg 20348535)
"11:10 - Vi har nu fått bekräftet från vår internetleverantör att dom har tekniker på väg till noden som strular. Tyvärr vet vi inte i nuläget exakt hur lång tid det kommer att ta innan problemet är löst."

Hoppas teknikern hinner fram innan han måste gå på lunch.

patrikweb 2010-03-29 11:21

Enda FSDATA har dubbelt av allt är inkompetens, att ha 2 linor med olika IP nummer och peka om DNS om något händer är ju bara rena skämtet.

Lika seriöst som att säga att man har redundans på förbindelse genom att ha ett 3g modem liggandes.

eleven 2010-03-29 11:23

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20348538)
ELika seriöst som att säga att man har redundans på förbindelse genom att ha ett 3g modem liggandes.

Tyvärr så tror jag att detta är den lösning de kommer "uppgradera" till. Varje server får en gammal Sony Ericsson mobil med bluetooth som vi kan ringa upp med.

elgholm 2010-03-29 11:33

Citat:

Ursprungligen postat av eleven (Inlägg 20348541)
Tyvärr så tror jag att detta är den lösning de kommer "uppgradera" till. Varje server får en gammal Sony Ericsson mobil med bluetooth som vi kan ringa upp med.

Tyst! Ge dem inga ideér nu! =)

eleven 2010-03-29 11:35

Citat:

Ursprungligen postat av elgholm (Inlägg 20348543)
Tyst! Ge dem inga ideér nu! =)

Haha, du har rätt...

elgholm 2010-03-29 11:37

Undra hur långt den där tekniken har att åka egentligen...

Det är nog bara bullshit alltihopa. De har nu pekat om deras server som hanterar deras 500+ webhotell kunder. Så nu har de gått på lunch. De har ju säkrat månadsinkomsten denna månad också. Vem fan bryr sig om ett 100-tal serverkunder gnäller lite..

hnn 2010-03-29 11:37

Frågan är om det är Telenor eller FS Data man ska skälla på.
Majoriteten av alla fel hos FS Data är relaterade till Telenor.

Att FS Data inte har redundans är lika mycket fel som att Loopia inte har reservkraft :)

elgholm 2010-03-29 11:41

Citat:

Ursprungligen postat av hnn (Inlägg 20348547)
Att FS Data inte har redundans är lika mycket fel som att Loopia inte har reservkraft :)

Att inte ha redundans är inget fel... SÅ LÄNGE MAN INTE TAR BETALT FÖR DET!!!!!!

KingsCrown 2010-03-29 11:44

Citat:

Ursprungligen postat av elgholm (Inlägg 20348546)
Undra hur långt den där tekniken har att åka egentligen...

Telenor basar från Karlskrona. FS Data ligger i Helsingborg. Hoppas inte han cyklar...

elgholm 2010-03-29 11:46

Citat:

Ursprungligen postat av KingsCrown (Inlägg 20348550)
Telenor basar från Karlskrona. FS Data ligger i Helsingborg. Hoppas inte han cyklar...

Spelar ingen roll.. Det är lunch om 15 minuter ändå, så han kommer aldrig hinna fram innan han går på lunch ändå.

KingsCrown 2010-03-29 11:48

Citat:

Ursprungligen postat av elgholm (Inlägg 20348551)
Spelar ingen roll.. Det är lunch om 15 minuter ändå, så han kommer aldrig hinna fram innan han går på lunch ändå.

Sant. Jag har jobbat på Telenor en gång i tiden och när mat- o sovklockan ringer, då ringer den.

patrikweb 2010-03-29 12:05

Citat:

Ursprungligen postat av KingsCrown (Inlägg 20348552)
Sant. Jag har jobbat på Telenor en gång i tiden och när mat- o sovklockan ringer, då ringer den.

Beror ju på att tvång, är ju rätt tvingande via LAS. Alla fall att dom måste ta lunch efter visst antal timmar. Ska dom komma förbi det får dom ha personal som även börjar senare.

elgholm 2010-03-29 12:12

VARFÖR VÄLJA FSDATA?

- Garanterad högsta möjliga upptid på samtliga tjänster.

Upplevd fakta: Har varit nere 3 gånger det senaste halvåret. (I snitt 4-5 timmar per gång).
Deras kunder märker att de är nere innan de själva märker det.
Det är alltid en av deras leverantörers fel ("strömleverantör", "brandväggsleverantör", "internetleverantör").
Om delar av deras nät eller servrar de hostar inte fungerar vid kontorstidens slut görs inga försök att få upp dem förräns nästa arbetsdag (som börjar vid 9.30 ungefär).

- Sveriges bästa support hjälper dig nästan alla dygnets timmar.

Upplevd fakta: De har ett webbaserat supportverktyg som man hänvisas till. Där får man snällt posta sina funderingar och sedan återkommer någon på FSDATA när de har möjlighet. Om man ringer så vet de aldrig någonting. Aldrig.

- Ny serverhall med senaste teknologin och redundans på alla tjänster.

Upplevd fakta: De har inte någon redundans, vare sig på strömmen (som gick ner p.g.a "jordfel" sist), deras brandvägg (som inte kunde stå emot DDOS-attacken sist) eller deras nät (som nu är nere). De kan inte "peka om" eller "byta leverantör" ifall något händer; för de har inte samma tjänst köpt av någon annan leverantör. Om man har redundans ska man också testa den; då hade man märkt att det var jordfel, man hade märkt att brandväggen inte konfigureras för DOS-attacken och man hade märkt att man inte har samma IP-adresser på sin andra internetleverantör.

GregerA 2010-03-29 12:19

Jag kan ju lika gärna ha webshopen på servern här på kontoret.
Vi har en ADSL 8/3 från B2 och ingen (!) UPS på servern. Den har betydligt mindre nertid är vårt webhotell på FS-Data (mätt med Pingdom). Nä, det får nog bli en flytt.

elgholm 2010-03-29 12:23

Citat:

Ursprungligen postat av GregerA (Inlägg 20348558)
Jag kan ju lika gärna ha webshopen på servern här på kontoret.
Vi har en ADSL 8/3 från B2 och ingen (!) UPS på servern. Den har betydligt mindre nertid är vårt webhotell på FS-Data (mätt med Pingdom). Nä, det får nog bli en flytt.

Hör av dig om vi ska göra något gemensamt. Vi kommer ha 3 st 2U burkar framöver. Funderar på halvskåp hos Banhof... Man skulle kunna gå ihop.. Då är man dessutom fler så är man ju lite "jobbigare" när man ringer och klagar...

eleven 2010-03-29 12:24

Citat:

Ursprungligen postat av elgholm (Inlägg 20348557)
VARFÖR VÄLJA FSDATA?

- Garanterad högsta möjliga upptid på samtliga tjänster.

Upplevd fakta: Har varit nere 3 gånger det senaste halvåret. (I snitt 4-5 timmar per gång).
Deras kunder märker att de är nere innan de själva märker det.
Det är alltid en av deras leverantörers fel ("strömleverantör", "brandväggsleverantör", "internetleverantör").
Om delar av deras nät eller servrar de hostar inte fungerar vid kontorstidens slut görs inga försök att få upp dem förräns nästa arbetsdag (som börjar vid 9.30 ungefär).

- Sveriges bästa support hjälper dig nästan alla dygnets timmar.

Upplevd fakta: De har ett webbaserat supportverktyg som man hänvisas till. Där får man snällt posta sina funderingar och sedan återkommer någon på FSDATA när de har möjlighet. Om man ringer så vet de aldrig någonting. Aldrig.

- Ny serverhall med senaste teknologin och redundans på alla tjänster.

Upplevd fakta: De har inte någon redundans, vare sig på strömmen (som gick ner p.g.a "jordfel" sist), deras brandvägg (som inte kunde stå emot DDOS-attacken sist) eller deras nät (som nu är nere). De kan inte "peka om" eller "byta leverantör" ifall något händer; för de har inte samma tjänst köpt av någon annan leverantör. Om man har redundans ska man också testa den; då hade man märkt att det var jordfel, man hade märkt att brandväggen inte konfigureras för DOS-attacken och man hade märkt att man inte har samma IP-adresser på sin andra internetleverantör.

Kan bara hålla med om allt du skriver.

elgholm 2010-03-29 12:27

Citat:

Ursprungligen postat av eleven (Inlägg 20348560)
Kan bara hålla med om allt du skriver.

Ha.. Ja.. Tyvärr hjälper ju inte det just nu.. =)

Kan inte någon ta sig ut på vägarna och kolla hur långt cyklisten har kommit? :) Alternativt hämta honom på McDonalds och köra ut honom till ställverket och hjälpa honom att trycka på on/off strömbrytaren två gånger. OBS! Två (2) gånger! Annars stänger han av routern helt. De gjorde det på vår server efter mitt inlägg hos IDG sist.. Ja.. Vilka tomtar.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson