WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Hamna i tidningen (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1041184)

lemmings 2010-03-28 18:53

Hamna i tidningen

Tror ni det finns risk att man hamnar i tidningen eller något samhällsgranskande program på tv om man driver en telesextjänst? De får väl inte hänga ut någon med namn om man har följt de regler som gäller och inte gjort något som bryter mot lagen?

MRosenson 2010-03-28 18:57

Om man inte har gjort något olagligt finns de väl ingen anledning för media att snoka och skriva artiklar om ditt företag?

Viktor 2010-03-28 19:13

Risken finns för allt man gör, beror ju på hur media väljer att tolka det man gör. Dailers t ex ansågs inte vara olagligt men många av de som drev sådana tjänster hamnade i medias ljus för det ansågs vara oetiskt. Så bara för att något är lagligt betyder inte att någon annan tolkar och granskar det.

tartareandesire 2010-03-28 19:25

Såvida det inte händer något specifikt så tror jag inte någon tidning skulle vara intresserad. Däremot så kan du möjligtvis få svårt att bedriva mer "seriös" verksamhet tillsammans med något åt det hållet.

Wackerberg 2010-03-28 19:28

Det är fullt lagligt att tillhandahålla usla tjänster, moraliskt förkastliga tjänster etc och så länge du gör saker som du kan stå för så ska du nog inte behöva oroa dig. Liksom jag inte kan se vad som skulle vara olagligt att hänga ut ditt företag som tillhandahåller tjänster som media tycker är dåliga, om de nu skulle tycka det (vilket för en telesextjänst är tveksamt, när det inte handlar om att minderåriga ringer in och belastar sina föräldrar med höga telefonräkningar).

Kan du stå för telesextjänster? Om Janne Josefsson kommer och knackar på dörren, SVT sänder en dokumentär och berättar om just din tjänst och kritiserar den, alla dina vänner ifrågasätter dig (och din tjänst, hur du kan göra något sådant!), kan du svara på varför du har gjort det? Kan du fortfarande träffa dina vänner och familj?

Jag skulle inte kunna stå för det inför mina vänner och skulle därför avstå från att utveckla en sådan tjänst.

Ciffan 2010-03-28 21:01

Jag kan väl hålla med Wacerkberg men om jag ska svara på frågan så tror jag att media är ointresserade av verksamhetn i sig. Det som skulle kunna dra till sig dras intresse är

Någon kund som anser sig lurad - t ex fått en stor räkning och villkoren varit dolda/inte helt synliga. Här ska man inte utgå från sig själv utan om en vanlig lite tafflig användare klart kan se dem

Att de som jobbar har dåliga villkor/är för unga. Detta gäller oavsett om man själv anställt dem eller köpt in tjänsten. Det räcker inte med ett avtal som säger att de anställda behandlas på rätt sättt - man måste ha gjort vad man kan för att själv försäkra sig om det (jmf tillverkningen av t ex kläder)

Sedan ska man komma ihåg att inte enbast traditionell media kan vara intressant i dag. Om du står för företaget kan du hängas ut i bloggar etc och bli lätt att googla fram. I dag har väl inte denna verksamhet ögonen på sig men man vet aldrig hur det ser ut i morgon.

Marckus_E 2010-03-28 22:11

Skulle nog vilja säga, Gör inget du inte kan stå för själv.

Sysslar du med telefonsex, internetporr eller något annat som folk kan anse som dålig moral så får du acceptera att folk kan utala sig och är du inte redo på att stå för att du sysslar med det så gör det inte.

StateCollapse 2010-03-28 23:02

Kommer ihåg att Insider gjorde ett reportage om telefonsex för några år sedan där man intervjuvade tjejer om hur dom fejkade i telefonen för sina kunder.

En tjej berättade att när en kille ville höra henne kissa så spolade hon vatten ur kranen i köket. Mycket annat berättades också av olika tjejer som arbetar inom den här branschen.

Jawn 2010-03-29 03:24

En telesextjänst känns ju knappst som något förkastligt eller moraliskt fel men sen har vi olika syn vad jag vet :)

Conny Westh 2010-03-29 05:09

Citat:

Ursprungligen postat av Viktor (Inlägg 20348440)
Risken finns för allt man gör, beror ju på hur media väljer att tolka det man gör. Dailers t ex ansågs inte vara olagligt men många av de som drev sådana tjänster hamnade i medias ljus för det ansågs vara oetiskt. Så bara för att något är lagligt betyder inte att någon annan tolkar och granskar det.

Menar du modemkaparna som ringde upp dyra betaltjänster utan ägarens vetskap? Det är ju i högsta grad olagligt då det är rent bedrägeri.... Eller missförstod jag vad du menar....

lemmings 2010-03-29 21:17

Dölja vem som ligger bakom tjänsten

Hur tror ni man kan göra för att dölja vem som ligger bakom en sådan här tjänst så man inte riskerar att bli uthängd personligen?

Conny Westh 2010-03-29 21:22

Citat:

Ursprungligen postat av lemmings (Inlägg 20348721)
Hur tror ni man kan göra för att dölja vem som ligger bakom en sådan här tjänst så man inte riskerar att bli uthängd personligen?

Om din verksamhet är så ljusskygg att du vill dölja att du står bakom för kunderna så borde du nog inte driva tjänsten alls, det är ett grundläggande krav ur kundens synvinkekl att kunden kan komma i kontakt med de som står bakom en tjänst om de skulle ha klagomål att framföra.

Vi har sett många exempel på skumma personer som döljer sig därför att de lurar kunderna på ett elelr annat sätt...

Stå för det du håller på med elelr låt bli att starta tjänsten alls.

patrikweb 2010-03-29 21:23

Varför vill du driva en sådan tjänst för? Endast för att försöka tjäna snabba pengar?

Om du vill dölja det helt så får du registrera ett företag som står med någon annan utåt.

lemmings 2010-03-29 21:34

Lemmings

Det är bara för att inte riskera att bli uthängd i media. Kunderna kan komma i kontakt med den som driver tjänsten genom telefon till kundtjänst och e-mail. Måste de kunna ta reda på vilken person som ligger bakom tjänsten?

Conny Westh 2010-03-29 21:42

Citat:

Ursprungligen postat av lemmings (Inlägg 20348729)
Det är bara för att inte riskera att bli uthängd i media. Kunderna kan komma i kontakt med den som driver tjänsten genom telefon till kundtjänst och e-mail. Måste de kunna ta reda på vilken person som ligger bakom tjänsten?

Ok, det är bra, kunderna måste komma i första rummet i alla lägen. Personal och leverantörer ska även de respekteras, men media är en extern part som inte är involverad. Men de kan ställa till ett himla liv om de visar den sidan....

Men se till att vara just på alla plan så är risken mindre att råka i trubbel... I synnerhet om du ägnar dig åt "moraliskt förfall" ... :-)

Gör inget som gör att du inte kan se dina barn och dina (fruar/män)/mamma/pappa/mormor/farmor/morfar/farfar i ögonen... Deta samtidigt som du besegrar Jantelagen.... Detta får väl bli Jantelagens Paradox....

Gustav 2010-03-29 22:28

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20348471)
Kommer ihåg att Insider gjorde ett reportage om telefonsex för några år sedan där man intervjuvade tjejer om hur dom fejkade i telefonen för sina kunder.

En tjej berättade att när en kille ville höra henne kissa så spolade hon vatten ur kranen i köket. Mycket annat berättades också av olika tjejer som arbetar inom den här branschen.

Vad hade programmet för infallsvinkel? Utan att känna till den branschen så har jag svårt att se att telefonsex skulle dela sexindustrins problem med droger och människohandel. Att fejka stön i telefon kan inte vara mer psykiskt påfrestande än att arbeta som hatad telefonförsäljare.

Erotainment 2010-03-29 22:41

Citat:

Ursprungligen postat av lemmings (Inlägg 20348729)

Det är en bra sak om kunderna kan komma i kontakt med den som driver tjänsten.

Det är dom som försöker dölja sig för kunderna som blir uthängda i media...

Det är kunder som inte får hjälp och ett korrekt bemötande av ljusskygga företagare som kontaktar Janne Josefsson, Sverker, Insider eller andra media...

Varför är du rädd för din kund? Du skall ju älska din kund! Speciellt i telesexbranschen...

Captain Thailand 2010-03-30 04:05

Hej,

I detta fallet har jag svårt att tro att det är kunderna som skulle klaga till Janne. Hur skulle det se ut?

Med förvrängd röst: "Hon fick mig inte tillfredställd fast jag ringde sex gånger om dagen".

Nä, snarare är det om någon skulle tipsa att alltför unga tjejer utför detta "skitjobb" mot löner som ej motsvarar de avtalsenliga som skulle kunna få en trött SVT redaktion att börja nysta lite. Man skall inte glömma att svenska journalister inte sällan styrs av ganska (sorry det uttjatade begreppet) politiskt korrekta infallsvinklar.

Annars har du nog inget alls att frukta.

Wackerberg 2010-03-30 05:52

Nog vore det synd om det inte gick att komma i kontakt med telesextjänsten... trodde det var själva affärsidén ;)

Erotainment 2010-03-30 10:02

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20348787)
Hej,

I detta fallet har jag svårt att tro att det är kunderna som skulle klaga till Janne. Hur skulle det se ut?

Med förvrängd röst: "Hon fick mig inte tillfredställd fast jag ringde sex gånger om dagen".

Nä, snarare är det om någon skulle tipsa att alltför unga tjejer utför detta "skitjobb" mot löner som ej motsvarar de avtalsenliga som skulle kunna få en trött SVT redaktion att börja nysta lite. Man skall inte glömma att svenska journalister inte sällan styrs av ganska (sorry det uttjatade begreppet) politiskt korrekta infallsvinklar.

Annars har du nog inget alls att frukta.

Nej, jag tror inte heller att vanliga kunder är något problem.

Det är däremot vanligt att minderåriga eller personer ställda under olika typer av förvaltarskap ringer, eller att personer ringer till telesexlinjer från telefonabonnemang som inte är deras egna. När det börjar dimpa ner fakturor till tonårsföräldrar, förvaltare eller diverse företag gäller det att ha en fungerande kundtjänst tillgänglig. Gamla inarbetade telesextjänster har långa spärrlistor, men färska tjänster får gå den långa vägen och bygga upp egna, om man har hand om faktureringen själv och använde geografiska nummer. Kör man livesex på 0739 nummer är det förmodligen lättare att hålla sig undan ERB:s granskning om man har en fungerande kundtjänst.

Vill minnas att Uppdrag Granskning, Kalla Fakta eller Insider gjorde ett program om detta för ett antal år sen, det filmades utan ägarens villa i Skåne, på det sedvanliga sättet. Det står lite om det i boken "Porr - en bästsäljande historia" Av Mattias Andersson, som gavs ut för några år sen.

Sköter man allt seriöst och tar hand om kunderna, och dom som inte vill vara kunder, så har man inget att frukta.

Erotainment 2010-03-30 10:25

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20348732)
Ok, det är bra, kunderna måste komma i första rummet i alla lägen. Personal och leverantörer ska även de respekteras, men media är en extern part som inte är involverad. Men de kan ställa till ett himla liv om de visar den sidan....

Men se till att vara just på alla plan så är risken mindre att råka i trubbel... I synnerhet om du ägnar dig åt "moraliskt förfall" ... :-)

Gör inget som gör att du inte kan se dina barn och dina (fruar/män)/mamma/pappa/mormor/farmor/morfar/farfar i ögonen... Deta samtidigt som du besegrar Jantelagen.... Detta får väl bli Jantelagens Paradox....

Bra skrivet!

Och lite kul fast du kanske inte vet om det, kunderna måste komma först i alla lägen ;-)

Nä skämt åsido. Ägaren till en av den största telefontjänsterna inom sektorn i Sverige har instruerat sin kundjänst (vad det gäller fakturafrågor och liknade) att skicka vidare de svåraste fallen personligen till ägaren snabbt, för att bespara kundtjänsten de tuffaste samtalen. Det är smart. Ett tips om man vill benchmarka sig mot dom mest framgångsrika i branschen.

studiox 2010-03-30 10:31

Självklart kan insider eller annat "samhällsvetenskapligt" program välja att belysa precis vad dom vill som dom anser är moraliskt tvivelaktigt eller av någon annan anledning för att få höga tittarsiffror. Skadan kan alltså ske även om du kan både stämma tv bolaget/produktionsbolaget samt anmäla det till granskningsnämnden.

studiox 2010-03-30 10:33

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20348725)
Om din verksamhet är så ljusskygg att du vill dölja att du står bakom för kunderna så borde du nog inte driva tjänsten alls, det är ett grundläggande krav ur kundens synvinkekl att kunden kan komma i kontakt med de som står bakom en tjänst om de skulle ha klagomål att framföra.

Vi har sett många exempel på skumma personer som döljer sig därför att de lurar kunderna på ett elelr annat sätt...

Stå för det du håller på med elelr låt bli att starta tjänsten alls.

Nu finns det ju väldigt många tjänster där du inte kan komma i kontakt med någon ansvarig, ta spotify - finns ingen kontaktinfo på deras hemsida. Du kan inte kontakta någon på facebook om du vill komma i kontakt med någon ansvarig. Så det är inte bara "ljusskygga" som gömmer sig.

Erotainment 2010-03-30 10:54

Citat:

Ursprungligen postat av studiox (Inlägg 20348817)
Självklart kan insider eller annat "samhällsvetenskapligt" program välja att belysa precis vad dom vill som dom anser är moraliskt tvivelaktigt eller av någon annan anledning för att få höga tittarsiffror. Skadan kan alltså ske även om du kan både stämma tv bolaget/produktionsbolaget samt anmäla det till granskningsnämnden.

Sysslar man med en verksamhet som är fullt laglig, men anses moraliskt förkastlig av många, samt har hög snaskfaktor (diverse nämda TV-program verkar gilla att köra lite snask med jämna mellanrum) så kan det vara bra att ha en liten "mediastrategi" färdig om blir kontaktad.

Jag säljer porrfilm till exempel. Skulle någon reporter stå utanför min dörr, skulle jag svara att jag gärna ställer upp i en paneldebatt i TV tillsammans med andra som säljer porr, förslagvis med Jan Scherman, VD TV4, som äger Canal Plus. Eller varför inte Christina Stenbeck, Kinnevikskoncernen bakom TV 1000, CDON? Eller VD:n på Telia Sonera, som tjänar mest av alla på erotik i Sverige (provision på förmedling av premium sms, betalnummer osv).

Anders Larsson 2010-03-30 11:32

Citat:

Ursprungligen postat av studiox (Inlägg 20348818)
Nu finns det ju väldigt många tjänster där du inte kan komma i kontakt med någon ansvarig, ta spotify - finns ingen kontaktinfo på deras hemsida. Du kan inte kontakta någon på facebook om du vill komma i kontakt med någon ansvarig. Så det är inte bara "ljusskygga" som gömmer sig.

http://www.spotify.com/se/about/contact/ hittar jag iaf tydliga kontaktuppgifter för kundtjänst.

Facebook är betydligt svårare, det håller jag med om, men jag har kontaktat dem flera gånger (abuse-rapport) och hafe dialog med dem flera gånger (affärsrelaterat) via mail.

Det klart att det inte finns en "Här är våran ägare, ring hans privata mobil mitt i natten" uppgifter.

StateCollapse 2010-03-30 12:14

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20348762)
Vad hade programmet för infallsvinkel?

Att visa den "rätta" sidan av den här branschen eller försöka i alla fall.

W2Best 2010-03-30 14:56

Det är väl ändå rätt attraktiv publicitet att bli omskriven i en stor tidning eller omtalad i ett stort TV-program. Då får fler upp ögonen för tjänsten.

tartareandesire 2010-03-30 15:06

Citat:

Ursprungligen postat av W2Best (Inlägg 20348848)
Det är väl ändå rätt attraktiv publicitet att bli omskriven i en stor tidning eller omtalad i ett stort TV-program. Då får fler upp ögonen för tjänsten.

Risken är väl stor att det knappast gynnar ens företagsverksamhet framöver om man även driver mer "seriös" sådan.

Captain Thailand 2010-03-30 15:53

Hej,

Citat:

Ursprungligen postat av W2Best (Inlägg 20348848)

Nåja, det beror väl helt på vad man sysslar med och vilka skrupler man har. Är "moraliska betänkligheter" av underordnad karaktär är det förstås inga problem, men tycker man det är trist om släkt, vänner och grannar uppfattar en som "Carl Serung Light", efter ett granskande reportage på TV, så kanske en tankeställare är befogad innan man ger sig in i sexbranschen.

Missförstå mig inte, de flesta i den branschen sköter nog sina kort så bra att de inte har det minsta att frukta. Det är få medier som gräver i sånt som ändå inte ger massmedial slagkraft. En liten (?) telefonsextjänst struntar dom i så länge det inte finns ett scoop.

knullis 2010-03-30 19:14

haha! tja vad ska man säga det är ganska lätt att bli utsatt för maffia reportrar som insider osv om man beger sig in i sex/porrbranchen vill jag lova. och de gör precis som de vill och jo de får hänga ut dig med namn och bild då ofta program som tex insider ägs av england andra regler där gällande personintegritet.

Ser redan löpsedeln " Unga tjejer luras in i telesexjobb tjänar 6000:- mån medan föredraget drar in miljoner" hahaha

Erotainment 2010-03-31 09:49

Tror inte ERB Etiska rådet för betalsamtal läser denna tråden...

Undrar vad som hände med lemmings? Han liksom bara försvann från tråden. Lite tråkigt.

Lemmings, många på forumet har försökt svara på din fråga och hjälpa dig. Jag tror till och med att det finns personer här i tråden som faktiskt har varit med om din värsta mardröm.

Du bara tystnade och pep i väg. Passa på nu. Du har ju massor av möjligheter att få tips och gratis knowhow av gamla rävar i porrbranschen och andra erfarna och professionella webmasters på hur du ska hålla dig undan media, eller förhålla dig till media. Eller börjar det kännas lite läskigt här i tråden? Känner du dig plötsligt exponerad när du skriver? Undrar du kanske just nu över vem som läser tråden? Kanske kontrollanter från ERB ( Etiska Rådet för betalsamtal )? Kanske någon grävande journalist från Svensk Television eller annan media? Känner du kanske till och med litet krypande obehag när du ser hur telesex tråden du startat börjar växa, svälla, pulsera och leva sitt eget liv? Helt utanför din kontroll. Precis som ett riktigt mediadrev gör när det drar igång...

Lugn i så fall. Det är bara en släng av typisk paranoia, som du nog måste lära dig att leva med i din vardag hädanefter. Detta är en helt vanlig tråd på WN och inget mediadrev, fastän känslan längs ryggraden kanske är densamma. Så kom tillbaka till tråden och möt dina demoner…

StateCollapse 2010-03-31 16:06

Samtidigt förstår jag inte riktigt vad det är för fel att arbeta inom porrbranschen. Hur många har inte sex? Hur gör man barn?

Jag hade planer på att starta en sån här tjänst om jag ska vara ärlig men den gick direkt i graven. Inte för att människor skrek rakt i ansiktet "Har du ingen moral, människa?" utan för att det hela rann ut i sanden.

Berättade min idé för min mamma och eftersom hon är väldigt öppen med det mesta så sa hon ingenting förutom att, du gör som du vill men var beredd att det kan vara många som kritiserar dig och du får höra mycket moralsnack.

Jag tycker inte att det är fel att arbeta inom porrbranschen. Många säger också, så som dom i gör i porrfilmer, så gör man inte i sin egen sängkammaren? Nähe, tänker jag då. Hur gör man? Alla har nog tittat på porrfilmer och ingen kan då förneka att sex går till så som i porrfilmer och då menar jag normal porr.

Tycker absolut att TS ska satsa på detta då marknaden finns, kåta gubbar som inte får sig något vill betala 20kr/minut för att komma och prata med en tjej.

Samtidigt måste man ha ryggen fri för allting. Sköter man sig och gör allting på ett snyggt sätt så har man ingenting att dölja. Gäller att ha lite stake och pondus om man ska klara av detta.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson