![]() |
debitera kunden för kreditkortsavgift
Hej!
Förstår det som att moneybookers inte tillåter att man debiterar kostnaden för kreditkortsbetalningen till kunden, alltså att man lägger på 2.9% på priset om kunden väljer att betala via dem. Har användt paypal tidigare och där var det inga problem att lägga kreditkortsavgiften på kunden. Hur är det med andra aktörer? |
Har du inte ett starkt skäl att göra att göra det så tycker jag personligen att du ska låta bli. Baka hellre in kostnaden i priset.
|
De flesta kunderna väljer att betala med en banköverföring och vid detta alternativ har vi inga extra kostnader följdaktligen tar vi inte ut någon avgift för detta, dock finns det vissa som vill betala med kort och då finns det ju extra kostnader.
Så det är väl mest av rättvisa skäl som vi vill kunna ta betalt för den extra kostnaden som korthanteringen är jämfört med vanlig enkel banköverföring. Alternativet vore att baka in kreditkortskostnaden i priset och sedan ge några hundralappar i rabatt för dem som betalar med banköverföring. Antar att det är acceptabelt. Dock kvarstår frågan hur det är med andra betalningsförmedlare, godkänner de att man lägger på avgift vid betalning med kreditkort? |
Regeringen har ju lagt en lagrådsremiss om en ny lag där bland annat näringsidkare ska hindras från att ta ut avgifter från konsumenter som handlar med kort.
dagenshandel.se |
Citat:
Personligen tycker jag det är bättre att baka in det i priset och inte hålla på att krånggla med rabatter i tid och otid, låt kunden avgöra hur de betalar ändå utan piska/morot. Gör det bekvämt för kunden så de slipper tänka... Så vill jag ha det när jag är kund hos något företag... |
Citat:
Men beror såklart på hur ens system är uppbyggt. |
Varför ska kunden tvingas betala för att företaget har förhandlat sig till ett dåligt avtal med kortinlösaren?
|
Hallå,
Egentligen finns det inget som hindrar er handlare att själva ta ut en viss avgift för olika typer av betalningstjänster från Moneybookers och jag tror inte heller något annat betalningsföretag. Det finns däremot andra problem som t.ex. att visa betalningsmedel ej tillåter att man lägger avgifter på kunderna och det finns även ett lagförslag ute i Sverige nu som vill förbjuda detta totalt. Problemet för Moneybookers och säkert många andra är att vi endast hanterar den finansiella informationen och ingen produktinformation.Dvs har kunden köpt en bok för 100: - med frakt för 29: - så blir slutsumman 129: - och det är det enda beloppet vi drar. Så vill ni i sådana fall ta ut betalningsavgiften för konsumenten så måste den läggas på innan de går vidare till betalningsskedet, ungefär som ni gör med frakt. Det sagt så har vi sett en del kunder som försökt sig på liknande koncept, speciellt inom mikro-transaktioner men valt att avstå då kunder inte tyckte om det. Att betala för få hem sin vara (Frakt) är okej, men att betala för att kunna få betala, näe det verkar de inte tycka om. Några förslag på vad man kan göra: 1) Jag tycker alltid man ska erbjuda en så bred blandning betalningsalternativ som möjligt däremot så kan man ju ha "preferred" på vissa betalningar och ha de förvalda. 2) Räkna med betalningskostnaden när ni sätter era slutpriser så det inte påverkar era marginaler för mycket. 3) Sen så självklart så är det som i alla branscher, desto mer man "handlar" desto bättre priser får man. Ökar ni omsättningen ordentligt och det inte längre en hobbyverksamhet så kan man alltid försöka förhandla om sina avgifter. Varför skulle ett företag vilja förlora en kund när de kämpat för att få in dem? 4) Slutligen så finns det ju "billigare" betalningsalternativ som t.ex. eWallets. Där läggs ju avgiften på konsumenten då de betalar för att fylla på sin plånbok och självklart kan vi förhandla mera på en produkt som vi äger till 100% där vi inte har någon leverantör vi behöver betala från vår sida. Ett tips för att få folk att vänja sig vid en eWallet är att köra en speciell kampanj. T.ex. 10% rabatt för alla som betalar med en eWallet. Har ni Moneybookers och även säljer internationellt så finns det även en eventuell möjlighet att ni kan få vara med kostnadsfritt i vårt nyhetsbrev som går ut till våra kunder varje månad. Mvh, Daniel på Moneybookers |
Oj, nu trillade det in många svar. Daniel, det låter ju possitivt att moneybookers inte ser något problem med att man lägger på er kostnad på kunden innan man hänvisar dem till er för kortbetalning.
Någon skrev att man ska räkna med den egna tiden för att kolla att pengarna trillar in på kontot och det är riktigt, men om det tar 5 minuter att kolla kontot för mig(ganska högt räknat) så get 200kr för dessa 5 minuter en ganska hög timpeng (i mina ögan i alla fall). Lindahl undrade varför kunden skulle betala för att vi har höga eller låga kostnader, tja, hade vi haft ett 90-postgironummer så hade det väl inte varit så, men i all annan verksamhet så är det kunden som i slutändan betalar kostnaderna om de tycker att ens erbjudande. Vi har ju ett alternativ som är utan avgift som idag 95% använder. Hur lågt påslag kan man nå om man omsätter 300kkr per år? |
Har precis pratat med vår jurist om det här med att passa betalningskostnaden vidare till konsumenten.
Principiellt så har Moneybookers inga problem med en handlare oavsett vad för produkt de säljer, eller hur de tar betalt av konsumenterna. Problemet ligger som Conny säger hos de enskilda betalningsmedlen's som inte tillåter detta. T.ex. Visa, Mastercard men även många andra. Detta är något de kräver för at kunden ska kunna betala med det betalningsmedel de vill utan att få en extra kostnad för detta. Då vi har avtal med många av dessa betalningsföretag som en "återförsäljare" så måste vi passa detta krav vidare till våra handlare och därför står det som följer i våra villkor: "5.9, The merchant shall not charge its customer a processing fee, markup or other surcharge for making a payments through the Moneybookers service." Så även om det inte spelar någon roll för oss egentligen så måste vi passa detta villkor vidare och det gäller alla betalningsföretag då vi alla agerar som förmedlare till dessa betalningssätt. Sen så tycker jag rent personligen att man inte borde ta betalt för att ta emot betalningar. Jag handlar inte i butiker som tar en "minimum" avgift för kortbetalningar av rent principiella själv och detsamma gäller för ehandel. Vad du kan göra är "styra" kunden i betalningssidan. Du kan t.ex. lägga din egna personliga favorit högst upp på betalningssidan samt låt det vara förkryssat. Då måste kunden aktivt välja ett annat betalningsmedel vilket inte alla gör. |
Ryanair kör med kostnadsfri betalning om man använder Mastercard prepaid men lägger på en administrationsavgift för alla andra kort.
Sedan är det ju upp till en själv (och ev. andra avtal man har) om man vill hamna i samma fack. Rent generellt så tycker jag dock att en transaktionsavgift, som är samma för varje betalning, är OK och bör "slukas" av butiken medan avgifter som bygger på % är fula eftersom banken då själva framställer sig "i god dager" och lånar ut så mycke pengar som möjligt med budskap som "XX dagar räntefritt" fast räntan ändå finns där men belastas butiken. Man säger ofta att kontanter också kostar pengar att hantera och det gör det. Men i de fallen kostar den hanteringen lika för butiken oavsett om kunden handlar för sina egna pengar eller för lånade pengar och där gör inte bankerna butikerna till "the bad guy" utan de får själva stå för hur mycket de vill tjäna på att låna ut pengar till sin kund. |
Men det kostar att hantera betalningar via plus- och bankgiro också. Jag blir mycket irriterad varje gång nån tar betalt extra för att jag ska betala med kort. För fysiska butiker finns ju också den minskade rånrisken eftersom det knappt finns kontanter.
Och vad har du för avtal om du behöver ta ut en avgift på "några hundra"? |
Ocueco nämnde 2.9% i kreditkortsavgift så säljer dom varor för runt 7.000:- eller mer så blir det ju "några hundra" i extra avgift för dessa kort.
Har kunden som köper varan i snitt 45 dagar på sig att betala så blir räntan som banken får in nästan 24% för dessa "räntefria" köp och det är ju klart att det kan vara kul för banken att debitera den kostnaden till någon annan är den kund de lånar ut pengar till. Det kostar pengar att hantera alla typer av betalningar men det som Ocueco tog upp var ju frågan om den rörliga avgiften vid kreditkortsköp. |
Ja det har nog blivit lite sidåspå i en del inlägg. Vi hyr ut hus och en vanlig kostnad är runt 7000kr, 2.9% ger 200kr. Det är inte så vanligt att man betalar hyra av hus med kreditkort, och anledningen är att det kostar pengar.
En liten jämförelse mellan de 2 betal sätt som vi accepterar: 90% avvåra kunder betalar med banköverföring (kostnad 0kr), administration 5minuter per bokning, och dessutom helt utan risk. 10% av våra kunder betalar med kreditkort (kostnad 200kr). Här finns det alltid risk för olika typer av bedrägerier. Jag tror att den största anledningen till att våra kunder vill betala med kort är de som får återbäring på sina kortköp samt de som får gratis reseförsäkring om de betalar med kort. |
Tycker det låter som att ni har ett riktigt uselt avtal. Det borde gå att förhandla fram en mycket lägre avgift...
|
Swedbank säger:
Citat:
|
Men!!!
Enda anledningen att butiker inte får ta ut avgiften synligt från kunderna är att då ser kunderna vad det kostar och kommer att protestera mot skyhöga avgifter. Nästan alla butiker räknar med den "dolt" i priset och de som tjänar på det är kortföretag och banker. Här snackar vi kartellbildning så att det sjunger om det, den butik/webbutik som tar ut avgift blir av med rätten att ta betalt med kort, vilket kortföretag/bank det än gäller. |
Citat:
Du redovisar väl inte för kunden hur mycket av kundens pris som är din lön, kontorshyra, kostnader för revisor eller redovisningsfirman, kaffe, städning m.m? Allt detta är ointressant för kunden, kunden får betala ett pris för produkten något annat är inte intressant. Jag blir själv störtförbannad när telefonsäljare säljer på mig ett telefonabbonemang som ska kosta 65 SEK/månad och när jag accepterat det så kommer det fram .... och så blir det 218 SEK/månad för själva fysiska kopplingen..... Jag blev bindgalen så jag höll på att spricka av ilska.... Jag som kund är intresserad att se ett totalpris för min produkt, jag vill inte veta vad leverantören har för inköpskostnader, för det kan ju inte jag ha någon nytta av i annat syfte än att försöka pruta ned priset för alla påslag som leverantören gör utöver sitt inköpspris är fullkomligt onödiga kostander om man ser det ur kundens perspektiv...... |
Citat:
Men skillnaden är att jag har möjligheten att göra det om jag skulle vilja. Vilket jag inte har när det gäller kortavgifter. |
Poängen med att låta kunden se kostnaden med kreditkortet är att de ska kunna ta ett aktivt val. De kanske vill ha en "gratis" reseförsäkrning som många kreditkort erbjuder om de används. Men då är det ju bra att de se kostnaden så att de kan välja att betala med kreditkort eller med banköverföring. Vissa tycker att det är värt 200kr att kunna betala med kreditkort och jag förstår dem, men jag vill inte att de som väljer banköverföringen ska behöva betala extra.
Ungefär som att de som väljer att skicka varorna med express packet ofta behöver betala mer. De som väljer normal frakt behöver inte betala något alls. Billigaste alternativet ingår, vill man ha något extra kanske man är intresserad av att betala för det. Tanken med denna tråden var kanske inte att diskuttera om det är rätt eller fel att ta betalt för tjänster, jag ville bara veta vad det finns för alternativ på marknaden, och det har jag nog fått reda på även om jag har svårt att förstå hur Ryan Air kan tillåtas ta så stor avgift för att använda VISA, men det är ju som sagt en helt annan tråd. |
Tycker faktiskt att det är dags för alla handlare att protestera.
Det är väl klart att man får lägga VILKA AVGIFTER MAN VILL. Ingen bestämmer vad jag ska ta ut till slutkund för en tjänst eller produkt förutom jag, oavsett om det är skäligt eller inte. Jag skulle vilja se regeringsrätten resonera annorlunda. Svensk handel fisar och vågar inget säga. Hur skulle det se ut om Statoil inte fick debitera kunden för skatten på bensin för det minskar användandet av bensin? Eller banker inte fick debitera en avgift då man betalar räkningar över disk. |
Citat:
Den enda särredovisning som sker är för momsen och det beror på att momsen kan momsredovisande kunder göra avdrag/avräkning för i sin bokföring. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:44. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson