WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Draknästetbolag Digitalt Testamente (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1041152)

W2Best 2010-03-25 17:59

Draknästetbolag Digitalt Testamente

Sitter precis och kollar på draknästet där två tjejer tackade nej till att få Rickard Båge med på sitt företag där de skulle erbjuda ett digitalt testamente.
500 000 för 25% valde de att inte ta, när budet kommer från grundaren av Insplanet... Jag har lite svårt att se deras tänk.

Någon som vet mer om företaget? Tror ni att de kommer att lyckas bra?

https://www.mywebwill.se/

Santos 2010-03-25 18:29

Grym idé, men jag skulle aldrig betala för något sånt (eller ge dem mina personuppgifter) om jag inte visste att det verkligen fungerade.

Den här typen av tjänster blir nog viktiga när 80-talisterna börjar trilla av pinn dock.

Jan Eriksson 2010-03-25 18:41

Vet inget om företaget men jag är övertygad att det var ett misstag att tacka nej. Det skulle kunna ge bort 25% för att få med en sån person i bolaget. Sen kommer fråga, vilka är deras kunder? Jag personligen skulle aldrig lämna ut alla mina uppgifter till någon annan så det spricker redan där när det gäller mig. Dock är idéen ganska bra och det finns säkert kunder så nu kommer det konkurrenter. Någon som är sugen att börja programmera och marknadsföra så är jag med. :-)

AndreasBylund 2010-03-25 18:52

Hur vet mywebwill.se att man är död?

Jan Eriksson 2010-03-25 18:54

Citat:

Ursprungligen postat av AndreasJohansson (Inlägg 20348086)

Står på deras sida: "My Webwill är kopplat till folkbokföringen via SPAR (Statens personadressregister). Varje vecka samkör vi våra register och får på så sätt reda på om någon av våra kunder har avlidit."

Gustav 2010-03-25 18:54

Citat:

Ursprungligen postat av AndreasJohansson (Inlägg 20348086)

Du har inte loggat in på två veckor?

HenSod 2010-03-25 18:56

Det står på deras Vanliga frågor.
Cool grej för övrigt.

W2Best 2010-03-25 18:57

Jag blev förvånad att Rickard var villig att satsa med tanke på deras uttalande: "Ja vi går in manuellt och raderar kontona."

Det måste ju gå att lösa på ett smidigare sätt?

Något världsherravälde lär de inte uppnå, men hade de fått med sig både Douglas och Rickard tror jag att bolaget hade kunnat gå RIKTIGT bra på sikt, med annonsförsäljning av t.ex försäkringar.

daniel_ 2010-03-25 19:11

En inriktning mot webmasters hade nog inte varit dumt för tjejerna. Personligen hade nog alla mina immateriella tillgångar gått i graven om jag avlidit.

JLE 2010-03-25 19:26

De verkar redan ha en delägare med mycket kapital (eller skaffat sig det efter Draknästet). Se på Allabolag.se http://allabolag.se/5567894612/befattningar

Conny Westh 2010-03-25 19:27

En värdering av bolaget till 2 Mkr låter lågt med tanke på hur man brukar värdera vassa idéer på internet. lägg till en 0:a på slutet så tror jag man kommer närmare verkligheten.

Men som flera har påpekat så gäller det att involvera rätt personer och ha rätt sorts marknadsföring till rätt målgrupp, om de lyckas med det så tror jag de gjorde rätt att tacka nej till 500 000 för 25%, men om de är osäkra på sig själva och inte kan matcha sin ambition så borde de accepterat budet.

Ska bli sp'ännande att se hur det går för dem, jag hejar på dem....

KristianE 2010-03-25 19:38

Deras bud var 10% för 500k. Så redan där hade de värderat sitt
bolag till 5 000 000.

tartareandesire 2010-03-25 19:52

Tror också de gjorde bort sig, såvida de inte var säkra på att få investeringen utan Båges hjälp vilket ju är fullt möjligt. Kul idé men jag är tämligen övertygad att det inte kommer slå igenom. De flesta är aktiva på nätet just för att visa upp vad de gör nu och hålla kontakt med andra människor. Jag tror ärligt talat minst 99,9% av alla människor struntar blankt i vad som händer med deras Facebook- eller Twitter-konto när de trillat av pinn.

Citat:

helt i linje med framtidens digitala generations behov där individens information värderas som den största tillgången
Det där lät väldigt trist, pessimistiskt och deprimerande i mina ögon. Hoppas verkligen att det inte är så framtiden ser ut. Moderna webbtjänster bör vara utformade för att spara tid och och göra livet smidigare och enklare för människor, inte syfta till att människor ska leva sina liv i digital form.

W2Best 2010-03-25 20:13

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20348094)
En värdering av bolaget till 2 Mkr låter lågt med tanke på hur man brukar värdera vassa idéer på internet. lägg till en 0:a på slutet så tror jag man kommer närmare verkligheten.

Men som flera har påpekat så gäller det att involvera rätt personer och ha rätt sorts marknadsföring till rätt målgrupp, om de lyckas med det så tror jag de gjorde rätt att tacka nej till 500 000 för 25%, men om de är osäkra på sig själva och inte kan matcha sin ambition så borde de accepterat budet.

Ska bli sp'ännande att se hur det går för dem, jag hejar på dem....

Men att värdera ett bolag, eller en tjänst som inte har en enda kund till 20 000 000 vore väl en aning magstarkt? Det är ju en sak om man kommit igång på brev front!

Men intressant att de fått med Stefan. Undrar hur dealen mellan dem är?!

KristianE 2010-03-25 20:15

90% mot 200 000 kr. :)

ztream 2010-03-25 20:16

OMG jag dog och mitt Facebook-konto ligger kvar på Internet och alla mina "vänner" jag inte träffat på 40 år fortsätter att be mig om hjälp i Maffiawars och berätta att de odlat nya majskolvar i Farmville.

VAD SKA JAG TA MIG TILL!!!!!!!!!!!!!!!!

Just det jag är död. Fan va skönt.

Gustav 2010-03-25 21:03

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20348094)
En värdering av bolaget till 2 Mkr låter lågt med tanke på hur man brukar värdera vassa idéer på internet.

På 90-talet kanske. Numera är en webbsida inte värd mer än utvecklingskostnaden. Det som trissar upp priserna nuförtiden är antalet medlemmar/användare som vissa tjänster har. Den här tjänsten var ju purfärsk...

Tjejerna verkar duktiga och ambitiösa och jag önskar dem all lycka till. Men jag tror att värderingen av deras bolag var rena glädjekalkylen i dagsläget.

addiction1 2010-03-25 21:05

Citat:

Ursprungligen postat av ztream (Inlägg 20348107)
OMG jag dog och mitt Facebook-konto ligger kvar på Internet och alla mina "vänner" jag inte träffat på 40 år fortsätter att be mig om hjälp i Maffiawars och berätta att de odlat nya majskolvar i Farmville.

Kunde inte sagt det bättre själv. Jag menar, efterfrågan måste vara enorm :rolleyes:

ddaarruuddee 2010-03-25 21:58

Citat:

Ursprungligen postat av W2Best (Inlägg 20348090)

Det måste ju gå att lösa på ett smidigare sätt?

Facebook blockerade det företag som hade utvecklat en tjänst för att automatiskt radera alla spår av en användare på sajten. Så lite krångligt är det nog än så länge. Men snart (förhoppningsvis) är det väl så att man har ett enda account som fungerar på de flesta sajter vilket då är lättare att bli av med.

KristianE 2010-03-25 22:22

Jag gillade deras assymetriska kryptering som skulle skydda alla
uppgifter. Man skulle behöva en separat nyckel som inte fanns på
samma server.

Är det ett härligt litet lösenord i stil med sommar2010, eller?

Fredrik-s 2010-03-25 22:25

Citat:

Ursprungligen postat av ztream (Inlägg 20348107)

+1

Jag har tillräckligt med hål att stoppa pengarna i än att börja spendera pengar på saker som ska inträffa efter min död.

Varför ska jag betala för något som jag kommer ha nytta av efter min död? Eller dom kanske går efter "tesen" att man hamnar i något tillstånd där man kan se ner på jorden och se alla hemskheter som mina fiender skriver på min Facebook-wall....

Ara 2010-03-25 22:29

idotsäkert system ..;-) Och måste vara grymt vasst med tanke på att dom raderade alla konton manuellt...

W2Best 2010-03-25 22:35

Drakarna förstår ju inte såna där saker! ;)

tartareandesire 2010-03-25 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av W2Best (Inlägg 20348128)
Drakarna förstår ju inte såna där saker! ;)

Det är ju inte direkt lika vassa hjärnor som i den brittiska versionen. Jag tror emellertid att de ibland investerar mer av personligt intresse än att de nödvändigtvis ser en enorm potential.

W2Best 2010-03-25 22:57

Det var ett skämt, för att deras förklaring var ganska rolig. : )

Kan man förresten kolla på de brittiska avsnitten någonstans?

Kaugesaar 2010-03-25 23:21

Själv tror jag inte på idén kanske främst för att jag själv aldrig skulle använda mig utav det. Men jag själv skulle nog inte använda det av flera skäl, först och främst för att jag hade nog velat ha kvar det mesta, det blir liksom ett plats där jag har lämnat ett avtryck.

Hade jag gått bort så hade jag nog velat att folk skall kolla in alla bilder på min facebook eller ja kanske inte skall låta allt för självgod men vad jag menar är att jag tycker den möjligheten skall finnas.

Att man sedan kan välja att dom skall skicka iväg statusmeddelande/emails känns också lite sisådär. Jag skulle nog bara känna obehag om jag fick någons sista ord på mailen eller som en statusuppdatering. Dödsbesked får man via telefon eller mellan två ansikten, inte på mailen!?

Jag själv som pokerspelare har också väldigt ofta tänkt på det vad skulle hända med alla pengar om jag gick bort? Jag har ändå sexsiffriga summor på vissa pokersiter, självklart vill jag ju att mina nära skall kunna ta del av dessa. Det kan låta nojigt att som 20 år gammal redan har skrivit ner ett papper med lösenord till dom pokersiter jag spelar på och med instruktioner på hur dom får ut pengarna, men å andra sidan vet man aldrig vad som kan inträffa. Och detta kosta mig bara lite dötid och två A4 papper.

Oavsett hur pålitligt bolaget än må vara så skulle jag aldrig över min döda kropp fyllt i inloggningsuppgifter till alla mina pokersiter och det är faktiskt dom ända uppgifter som jag känner kan vara av intresse att lämna efter sig.

Jawn 2010-03-26 05:57

Känns som vi webmasters inte är målgruppen direkt, kanske finns en större rädsla hos vanliga användare?

Känns dock fortfarande inte tryggt att de sitter med alla lösenord men vilket fall som helst så är idén okej men utförandet? Nja

icehole 2010-03-26 08:12

Det som intresserade mig mest med den pitchen var att Roos satt och babblade om att köpa in sig endast för annons-potential, någon som hörde det?

Han verkade ju knappast tro på varken problemet eller lösningen, men trodde ändå att han skulle få avkastning på en sådan investering genom annonsintäkter?

freakie 2010-03-26 08:18

Nu har jag inte sett avsnittet, men efter att jag har läst igenom diskussionen här så ploppade det upp en liten tanke.

Ponera att du är kund hos bolaget. Helt plötsligt så blir du dödsförklarad pga en miss hos någon pappersnisse på ett sjukhus eller dylikt (ja det har ju faktiskt hänt. Mer än en gång). Då står man där med lång näsa.

Jawn 2010-03-26 08:36

Citat:

Ursprungligen postat av freakie (Inlägg 20348158)
Nu har jag inte sett avsnittet, men efter att jag har läst igenom diskussionen här så ploppade det upp en liten tanke.

Ponera att du är kund hos bolaget. Helt plötsligt så blir du dödsförklarad pga en miss hos någon pappersnisse på ett sjukhus eller dylikt (ja det har ju faktiskt hänt. Mer än en gång). Då står man där med lång näsa.

Man hade nog blivit lite ångestfylld :)

Helix 2010-03-26 09:00

Ja, manuellt raderande är inte så jobbigt, med tanke på de höga priserna och faktiskt hur många av medlemmerna som skulle dö varje år.

Man kan säkert få en del medlemmar med gratiskonton just nu, men hur många kommer att betala 199 kr per år eller 1200 kr?

Galen idé annars, just med tanke på att man måste lämna ut så mycket information. Deras säkerthetssystem är ju tveksamt också.

Sedan måste jag aktivt uppdatera mina uppgifter hela tiden hos de ...

Urvalet av tjänster är "stort", men begränsande samtidigt. Vem bryr sig om mitt konto på gmail eller hotmail är kvar om jag sedan finns kvar på alla forum på nätet?

Nää ... jag tror inte på detta. Tror väldigt få av oss här skulle betala för oss för detta.

AnOnYmUs 2010-03-26 09:45

Nu tror jag iofs inte att den idén som dom presenterade för drakarna var "slutprodukten", utan dom kommer förmodligen hitta de brister som finns i deras idé + utveckla den mer.

199:- per månad kan dom ju glömma, men som ngn annan skrev här så finns ju annonsdelen som ett alternativ. Sedan skulle dom nog behöva en manuell uppringning till "närmast anhörig" i samband med samkörningen av databasen/registret.

Jag såg bara på presentationen lite snabbt, men att radera FB-konton och så kanske är ngt bra, men däremot vore det bra om dom hade en separat del för lösenord till just domäner och paypal, där det ligger en del pengar.

En av mina närmaste kompisar dog för ett antal år sedan, och det var ett helvete att luska reda på alla lösenord. Hans föräldrar visste inte ens om en del av hans domäninnehav. Där tror jag faktiskt en sådan tjänst skulle vara jättebra.

Ps. Förutsatt att dom inte redan hade det i deras produkt nu. Ds.

StefanBergfeldt 2010-03-26 10:00

Ska jag betala 199kr i månaden tills jag dör? Enligt statistiken kommer jag att dö om ca 47 år, dvs 564 månader, totalt 112 236 kr... För att få mitt facebook-konto raderat när jag inte längre kan använda det?

Låter som en jävla bra affärsidé.

Däremot finns det ju en del värde där ute i den digitala världen, som AnOnYmUs säger, domännamn, paypal-konton, WoW-karaktärer osv. Dessa ska såklart ärvas av någon

PHREDATOR 2010-03-26 10:04

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt (Inlägg 20348179)
Ska jag betala 199kr i månaden tills jag dör?

Om året var det väl?
Sen kunde man ju välja att betala 1990:- en gång också.

W2Best 2010-03-26 11:08

Nån stans fattade någon fel. Det är 199 kr per år, eller en engångssumma på 1199.

Med gratiskonto får man sina konton raderade, men med ett betalande konto får man uppgifterna vidarebefodrade till en släktning eller så gör de en sista uppdatering åt en. Jag tänker mig något i stil med:

"Hej Facebook. Jag är nu död. Bara så att ni vet."

Nej men seriöst, hur skulle en sådan uppdatering se ut?

"RIP W2Best, Jag kommer sakna facebook!"

ric 2010-03-26 12:14

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik-s (Inlägg 20348124)
+1

Jag har tillräckligt med hål att stoppa pengarna i än att börja spendera pengar på saker som ska inträffa efter min död.

Varför ska jag betala för något som jag kommer ha nytta av efter min död? Eller dom kanske går efter "tesen" att man hamnar i något tillstånd där man kan se ner på jorden och se alla hemskheter som mina fiender skriver på min Facebook-wall....

En anledning kan vara att man inte vill att sina anhöriga ska behöva ta ställning om det är ett problem och därefter försöka tackla det eventuella problemet.

BoXon 2010-03-26 12:42

Känns det inte ganska obehagligt att få ett mail ifrån en kompis som precis avlidit?

Jag är mycket skeptisk till att det här skulle fungera, först och främst med tanke på deras
"hyper-säkra-system" som inte skall kunna knäckas utan en nyckel. Ska dom ha den sparad
på ett post-it lapp på skrivbordet då eller?

Prio 1 för alla nätbedragare borde ju bli att komma åt den lilla nyckeln och sedan låsa upp hela
deras databas och bli rika som troll på ev. Paypal konton os.v. som det finns uppgifter till där.

Sedan om man nu är så otroligt rädd för att facebook, forum och andra siter skall ha kvar
dina konton efter din död så kan man väll bara skriva det i sitt vanliga testamente som inte
kostar 1 krona?

Och det där med 199:-/år kan dom ju glömma... 19:-/år kanske skulle fungera... För mer än
så skulle jag absolut inte vara beredd att betala. Kanske för att jag är totalt ointresserad
av deras tjänst. :)

Conny Westh 2010-03-26 13:10

Såg reprisen av programmet i natt, har nog ändrat min uppfattning om tjejernas värdering en aning.

De hade inte gjort minsta kalkylerande och hade bara fabulerat ihop omsättningen.

De hade ingen uppfattning om hur många abbonemang de behövde sälja för att nå upp till målomsättningen!!!???

De hade NOLL KOLL på sin egen affärsplan!!!! VARNING!!!!

Samma sak med killen som hade en prototyp av en personlyft, han hade en färdig produkt soom hade en tydlig och enkel funktion, tydlig målgrupp, men NOLL KOLL på kalkylen.... Jag slår mig för pannan!!!! Han hade Världens superläge att presentera sig för "drakarna" men hade ingen kalkyl!?!?!? Han hade NOLL KOLL på täckningsbidraget, NOLL KOLL på självkostnaden, NOLL KOLL på hur han skulle sköra distribution (typ återförsäljare)... Han hade exempel på mindre bra målgrupper (kunder med för lite resurser så de inte hade råd med produkten), han hade NOLL KOLL på vilken nytta produkten skulle ge kunderna i form av ökad lönsamhet (det måste man alltid ha när man riktar sig företagskunder).

Killen med BarnBärselen tycker jag hade en riktigt bra idé, gedioget förarbete men kunde inte fullfölja det engagemang som krävs för att nå framgång med sin idé genom att själv ta ledarskapet för företaget. Jag tycker dock att han klarar av att hantera det eftersom han har gjort ett så bra förarbete (bäst av alla denna dag).

Killen med bokstödet behöver inte drakarna, han klarar sig bättre utan dem precis som Douglas Roos sa.

W2Best 2010-03-26 13:43

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20348196)
Killen med bokstödet behöver inte drakarna, han klarar sig bättre utan dem precis som Douglas Roos sa.

Men det är ju inte helt fel att få lite marknadsföring i SVT! :P

Conny Westh 2010-03-26 17:47

Citat:

Ursprungligen postat av W2Best (Inlägg 20348200)
Men det är ju inte helt fel att få lite marknadsföring i SVT! :P

Jovars, på så vis är det ett kanontillfälle att lancera alla möjliga affärsidéer, det går inte att sticka under stolen med.

Drakarna är väl kanske lite försiktiga, men det är väl bättre det än att de strör pengar omring sig. Tycker det är ett förträffligt program på så vis att det är drakarnas EGNA pengar de investerar, det är inte SVTs kasa som finansierar detta.

Tycker dok det är synd och skam att de sompresenterar sina idéer ens har förberett sig med en affärsplan eller ens gjort en elementär kalkyl om deras idé håller ekonomiskt på pappret innan de söker riskkapital.

Men förhoppningsvis så kommer det analyser i uppföljningsprogram som belyser såna frågor.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson