![]() |
äöå och - ?
Jag har hittat en domän som passar mitt syfte som är fri.
Däremot är det en domän med bokstaven "ö" samt ett - Min fråga är kort: Om ngn söker på: trädgårds skötsel som exempel är då www.trädgårds-skötsel.se en bra domän? Om man inte äger tradgards-skotsel.se ? (Nu är det inte trädgård jag ska göra en sida om, men iallafall ;)) |
Om du inte har icke-IDN så är det en ganska dålig idé för det mesta. '-' är lite smutsigt, det finns inte många seriösa bindestrecks-sajter.
|
Citat:
|
Om du ska registrera trädgårds-skötsel.se borde du gardera dig med tradgardsskotsel.se, tradgards-skotsel.se och trädgårdsskötsel.se..
Eller hitta en bättre domän helt enkelt, för både åäö och bindestreck känns inte som en höjdare. Ang. Seriösa bindestreck-sajter så är den enda jag känner till på rak arm www.e-conomic.se! Bra tjänst för online redovisning. Det är inte börsnoterat som fortnox, men verkar ändå seriöst. |
det är en sida med för information som jag ska ha reklam på. Med andra ord kommer jag aldrig marknadsföra den.
|
Citat:
Om du tror att du bara kommer få SEO-trafik så spelar inte domännamnet lika stor roll som om du ska öppna ett nytt Facebook, tycker jag. |
SEO / google. Så min fråga är om två ord samt äöå - är helt OK i SEO synpunkt.
|
då trädgårdsskötsel skrivs ihop tycker jag inte att du skall ha den domänen :)
|
Precis som allstars påpekar! Ordet skall ej särskrivas om vi pratar korrekt svenska.
|
Citat:
|
Han skriver i första inlägget att det bara är ett exempel.
Jag hade satsat på IDN-varianten och även köpt domänen med "a" också och gjort en redirect till IDN-domänen. På så sätt slipper du att någon annan köper "a"-domänen och kanske konkurrerar ut dig på något sätt. |
Jag hade gjort tvärtom. Registrerat med a och sedan redirectat adressen med å.
För google läser väl fortfarande in adressen med å i som www.x---blablabla.se?! Eller har de börjat hantera IDN? |
@W2Best: Om du söker på ett ord som innehåller å, ä eller ö så kan du enkelt ta reda på det. Men här kommer en liten spoiler: Ja, de hanterar IDN-urler utmärkt.
Testa att söka på "Låna pengar" exempelvis. Även Wikipedia kör med åäö istället för aao (http://sv.wikipedia.org/wiki/Såg) ... och vackertvader.se (http://www.vackertvader.se/göteborg) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson