![]() |
Problem ladda upp XHTML-/CSS-mall
Har en XMTML-/CSS-mall som jag har ändrat bl.a texten å lagt till lite nya bilder iDreamweaver ¨å sen sparat som index.html.
Skulle ladda upp index-filen + bilderna i index-filen m FileZilla via FTP på den helt nya domänen igår - "uploaded successfully" stod det - MEN när jag öppnade sidan på nätet var det BARA den svarta texten på vit bakgrund - inga bilder mm. Hur rättar jag till så att även dom kommer med eller gör jag helt galet?? Tacksam för hjälp, råd å tips! / Hobbywebbisen |
Citat:
|
Har gjort klart resp .html-fils-sida i XHTML-mappen - så resp layout är klar att ladda upp via FTP.
" Style-filen" i CSS-mappen ska den oxå redigeras?? |
Vad står det för sökvägar i HTML-filen (till exempelvis CSS)?
|
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" /> <title>Välkommen till Scendragets hemsida</title> <link href="css/style.css" rel="stylesheet" type="text/css" /> <style type="text/css"> <!-- .style1 { color: #FFFFFF; font-family: "Comic Sans MS"; } .style2 { font-family: "Comic Sans MS"; font-size: 36px; color: #FFFFFF; } --> </style> </head> |
var det det här som du menade??
|
Yuipeeee - har löst det!
Jag min "klant" hade u inte laddat upp den rätta css-filen i css-mappen! Så kan det gå! |
Har bara ett krux - startsidan hittar inte aktuellt.html när jag trycker på startsidans länk "Aktuellt" - feli koden nedan eller?
</head> <body> <div id="header-in"> <div class="nav-bar"> <ul> <li><a class="current">START</a></li> <li> <a href="om scendraget.html">scendraget</a></li> <li><a href="aktuellt.html">AKTUELLT</a></li> <li></li> <li class="last"><a href="kontakt.html">KONTAKT</a></li> </ul> </div> |
Vilken adress kommer den till då?
Vad heter filen? Ä'r den uppladdad? Samma stavning med stora och små bokstäver? Funkar det från andra sidor? Är det då samma kod som startsidan? |
när jag är inne i XTTML-mappen å har sparar länken till AKTUELLT = aktuellt.html funkar det men när jag laddar upp sidan på nätet hittar INGEN av sidorna i menyn Aktuellt-sidan!
Filen/sid-filen har jag döpt till aktuellt.html! |
Det kan bero på flera saker:
Länkens URL stämmer inte med filnamnet. FIlen är inte uppladdad. Filen ligger i en annan mapp Filnamnet är skrivet med annan filändelse (kanske aktuellt.htm)? Ett mellanslag i antingen filnamn eller länk... Har du en länk så vi kan kolla direkt på din sida? |
Nu e allt löst - alla sidor + bilder funkar.
Däremot har jag på Kontakt-sidan ett formulär (kontkt.html.php) Nån hade fyllt i idag för att testa å maila med när dom tryckte "skicka" kom det upp "sidan kan ej visas"??? Hur rättar man till det i en html-fil - är det bara formuläret som är "php"?? |
Vi kan omöjligt veta om "bara formuläret är php" utan att veta mer, se kod, eller få en länk till din sida så vi kan kolla.
Om filen heter kontkt.html.php så heter den kontkt.html.php och inte något annat. Ibland kan det vara så att formulär-sidan (kontakt-sidan) heter kontakt.html och formuläret som skickar heter t.ex. kontakt.php, men det varierar från fall till fall. Får du samma fel när du testar (sidan kan ej visas)? |
Här e koden till formuläret (sidans fil har jag döpt till kontakt.html):
<div> <br /> <h6>Kontaktformulär:</h6> <form action="form.php" method="post"> <table width="97%"> <tr> <td width="145" align="left" valign="top" class="body" id="Company"><strong>Förnamn:</strong></td> <td width="280" align="left" valign="top"><input name="Company" type="text" size="30" /></td> </tr> <tr> <td align="left" valign="top" class="body" id="Contact"><strong>Efternamn:</strong></td> <td align="left" valign="top"><input name="Name" type="text" size="30" /></td> </tr> <tr> <td align="left" valign="top" class="body" id="Address"><strong>Adress:</strong></td> <td align="left" valign="top"><input name="Address" type="text" size="30" /></td> </tr> <tr> <td align="left" valign="top" class="body" id="Phone"><strong>Telefon:</strong></td> <td align="left" valign="top"><input name="Phone" type="text" size="30" /></td> </tr> <tr> <td align="left" valign="top" class="body" id="Email"><strong> E-post:</strong></td> <td align="left" valign="top"><input name="Email" type="text" size="30" /></td> </tr> <tr> <td align="left" valign="top" class="body" id="Comments"><strong>Ärende:</strong></td> <td align="left" valign="top"><textarea name="comments" cols="25" rows="6"></textarea> </td> </tr> <tr> <td></td> <td><input type="submit" name="submit" class="button" value="Skicka" /></td> </tr> </table> </form> </div> |
Som du ser i form-taggen skickas formuläret med post-request till filen "form.php". Förmodar att denna inte finns eller att du är i fel katalog. Det är lite svårt för oss att gissa felen. Jag föreslår att du läser på lite hur hemsidor, katalogstrukturer, filer och html fungerar.
|
Jaha?
Du har helt rätt - finns ingen form.php-fil bland filerna i mappen som tillhör mallen. Får väl ta å göra om formuläret på nåt annat sätt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:18. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson