WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   bygga egen server? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1041015)

youheardit 2010-03-17 12:17

bygga egen server?

Tjena!

Jag har ett stort intresse för servrar och nätverk och har faktiskt bestämt mig för att bygga en egen server om detta är möjligt, eftersom jag studerar så har jag tiden till detta, och eftersom jag jobbar mycket så kommer jag antagligen ha pengar för delar.

All börjar från 2st äldre datorer jag har liggandes skräpande som just nu innehåller tillsammans 1gb minne, 300gb hårddisk, Intel Pentium 4 processor.

Själva anledningen till bygget är mest för det ska bli ett roligt projekt och sedan om det blir bra kan man ju även använda den.

Men just nu sitter jag mest och funderar på vad jag kommer behöva, det jag redan skrivit upp på listan är processorer, men vilka? har tittat lite på fyra-kärniga. Sedan minne, funderade på att fixa 4gb. Hårddisk har jag redan 300GB vilket jag anser räcker.

Internet anslutningen får duga med ett vanligt hemmamodem från Telia.
Men nätverkskabeln hade jag tänkt införskaffa med fiberoptik.

Mjukvara? här sitter jag fast! Vill köra linux med PHP/mysql men vad tycker ni?
apache, debian eller ubuntu (eller annat förlag)

Så jag är mycket tacksam för alla svar och tips jag kan ta emot just nu.

MvH! Philip Andersson

EDIT: glömde tillägga att det ska bli en vanlig webbserver för att hosta mina hemsidor på.

emilv 2010-03-17 12:33

En webbserver med låg trafikmängd kan du bygga på vilket gammalt crap som helst, men strömförbrukningen blir förstås rätt mycket lägre om du använder nya delar.

Om du byter processor måste du även se till att du har ett moderkort med stöd för den nya processorn (kolla in sockettypen). Nyare processorer passar sällan på gamla moderkort. Jag misstänker att även hårddisken är en gammal IDE-disk, så antingen letar du efter moderkort med stöd för IDE eller så köper du helt nya delar.

Chassi och nätagg är väl det som är lättast att ha kvar.

Tänk på att om du lagrar viktiga data på servern så vill du nog köra speglad RAID så en eller flera diskar kan krascha. Jag rekommenderar Linuxs inbyggda mjukvaru-RAID (md, som konfas med verktyget mdadm eller under installationen av operativsystemet).

Debian är en bra dist, så kör på den du. :-)

youheardit 2010-03-17 12:41

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20346737)
En webbserver med låg trafikmängd kan du bygga på vilket gammalt crap som helst, men strömförbrukningen blir förstås rätt mycket lägre om du använder nya delar.

Om du byter processor måste du även se till att du har ett moderkort med stöd för den nya processorn (kolla in sockettypen). Nyare processorer passar sällan på gamla moderkort. Jag misstänker att även hårddisken är en gammal IDE-disk, så antingen letar du efter moderkort med stöd för IDE eller så köper du helt nya delar.

Chassi och nätagg är väl det som är lättast att ha kvar.

Tänk på att om du lagrar viktiga data på servern så vill du nog köra speglad RAID så en eller flera diskar kan krascha. Jag rekommenderar Linuxs inbyggda mjukvaru-RAID (md, som konfas med verktyget mdadm eller under installationen av operativsystemet).

Debian är en bra dist, så kör på den du. :-)

Tackar så mycket för tipsen, hårddisken är faktiskt relativt ny och är en SATA modell, inte IDE. Men jag har helt missat moderkortet, klart det måste bytas ut. Då går jag över och kollar på Debian mer och lösningarna med PHP :) tack!

jonny 2010-03-17 16:13

Det är knappast värt det med tanke på vad du får betala för en begagnad server i dagsläget, men lycka till.

Norman 2010-03-17 17:52

Ska du ha servern stående hemma i garderob där plats och utrymme inte är någon fara då är det väl ok att bygga med vanliga consumer lådor och grejer.

Men ska du ställa saker på co-lo någonstans så kommer det bli dyrare i co-loavgift än vad det hade kostat att köpa en mindre 1U begagnad.

youheardit 2010-03-17 17:59

Citat:

Ursprungligen postat av Norman (Inlägg 20346813)
Ska du ha servern stående hemma i garderob där plats och utrymme inte är någon fara då är det väl ok att bygga med vanliga consumer lådor och grejer.

Men ska du ställa saker på co-lo någonstans så kommer det bli dyrare i co-loavgift än vad det hade kostat att köpa en mindre 1U begagnad.

Okej, mina planer är när jag väl bygger upp den, programmerar den osv så står den på ett enskilt bord men när den sen är klar funderar jag på att placera den hemma. Ska mest användas för privat bruk hade jag tänkt, tex koppla upp från skolan osv..

emilv 2010-03-17 18:04

Vågar jag fråga varför du tänkt skaffa en kabel med fiberoptik?
Kommer du någonsin ha anledning att trycka mer trafik från den här servern än 1 Gbps? Jag tippar på att du aldrig kommer trycka mer än några enstaka megabit så du klarar dig gott och väl på den nätverksutrustning du redan har.

Om du mot förmodan skulle skaffa en fiberkabel så måste du även ha nätverksutrustning som jobbar med fiber (switch, nätverkskort etc).

Bjorne 2010-03-17 20:59

Låter som ett kul hobbyprojekt. Det du behöver är en router så att både din "klientdator" och servern kan dela på samma anslutning. Routern måste även kunna forwarda trafik så att servern kan kommas åt utifrån. Sedan är det alltid bra att lära sig hur ssh fungerar så att du kan styra servern från en annan maskin.

youheardit 2010-03-17 21:21

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20346817)
Vågar jag fråga varför du tänkt skaffa en kabel med fiberoptik?
Kommer du någonsin ha anledning att trycka mer trafik från den här servern än 1 Gbps? Jag tippar på att du aldrig kommer trycka mer än några enstaka megabit så du klarar dig gott och väl på den nätverksutrustning du redan har.

Om du mot förmodan skulle skaffa en fiberkabel så måste du även ha nätverksutrustning som jobbar med fiber (switch, nätverkskort etc).

så pass? har inte läst vidare så mycket med nätverkskabel men snackade med en som jobbar som nätverkstekniker på samma företag som jag och han rekommenderade mig fiberoptik. Men som du säger så ska jag inte ströma 1gbps, långt ifrån! :)

tack så mycket! (igen) :)

youheardit 2010-03-17 21:22

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20346841)
Låter som ett kul hobbyprojekt. Det du behöver är en router så att både din "klientdator" och servern kan dela på samma anslutning. Routern måste även kunna forwarda trafik så att servern kan kommas åt utifrån. Sedan är det alltid bra att lära sig hur ssh fungerar så att du kan styra servern från en annan maskin.

Bra tips! jo, jag har läst lite om OpenSSH tidigare. måste läsa på lite till då :)
tack ska du ha! :)

patrikweb 2010-03-17 21:53

Om du gör det för att fördriva tiden så är det en sak, även att du säkert inte ha så kraftigt behov av driftsäkerhet då kanske.

Annars kostar begagnade 1U servrar inget idag, går få för från 1k.

Köpte in en DL360G3 för ca 1k från UK som jag gav till en bekant som driver ett IRC nät, den står just nu på 1Gbit port i ena leknätet. Visst den är inte så strömsnål men ändå.

Men köra fiber känns överdrivet, då du även behöver ett fiber NIC och en switch med fiberport. Och du får ändå inte ut någon fördel i ditt fall.

Ska du köra linux så tycker jag bäst om debian, vilket är mer rent som standard. Övriga dist tycker jag har förmycket skit som standard.

Men i ditt fall finns inget rätt eller fel, i stort sätt alla kommer funka för ditt behov.

crazzy 2010-03-17 22:09

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20346841)

Klart han inte behöver router. Två nätverkskort i linux-datorn bara :)
Jag har inte använt en vanlig konsumentrouter på flera år.

youheardit 2010-03-17 23:49

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20346856)
Om du gör det för att fördriva tiden så är det en sak, även att du säkert inte ha så kraftigt behov av driftsäkerhet då kanske.

Annars kostar begagnade 1U servrar inget idag, går få för från 1k.

Köpte in en DL360G3 för ca 1k från UK som jag gav till en bekant som driver ett IRC nät, den står just nu på 1Gbit port i ena leknätet. Visst den är inte så strömsnål men ändå.

Men köra fiber känns överdrivet, då du även behöver ett fiber NIC och en switch med fiberport. Och du får ändå inte ut någon fördel i ditt fall.

Ska du köra linux så tycker jag bäst om debian, vilket är mer rent som standard. Övriga dist tycker jag har förmycket skit som standard.

Men i ditt fall finns inget rätt eller fel, i stort sätt alla kommer funka för ditt behov.

Nja, gör detta mest för att jag kommer säkerligen lära mig mycket mer om servrar, har redan lärt mig en hel det tack vara alla som svarat i tråden, och dels för att jag har 2 datorer liggandes och bara samlar damm.

Tack för dina tips, har kollat mer på Debian nu och verkar ju busenkelt att installera PHP och mysql till den.

Och fiberoptik har jag lagt ner nu :)

youheardit 2010-03-17 23:50

Citat:

Ursprungligen postat av crazzy (Inlägg 20346859)
Klart han inte behöver router. Två nätverkskort i linux-datorn bara :)
Jag har inte använt en vanlig konsumentrouter på flera år.

Hmm, har bara ett nätverkskort däremot, men är inte så svårt att fixa in, lättare än en router iaf :) tack!

BjörnJ 2010-03-21 03:49

Du klarar dig säkert bra med de datorer du redan har. Möjligen komplettera med extra nätverkskort och extra disk(ar) om du vill köra RAID.

En LAMP-server med låg belastning kräver inte speciellt mycket av hårdvaran. Jag har en utvecklingsserver med P4 och 384 MB RAM. Den känns snabb och fungerar utmärkt. Jag kör dock inte X (grafiskt gränssnitt) på den, utan enbart textläge. Den drar bara 30 watt när belastningen är låg, vilket den är för det mesta.

Citat:

Ursprungligen postat av youheardit (Inlägg 20346734)

Apache är själva webbservermjukvaran och inte en linuxdist. Du kommer alltså att köra Apache oavsett vilken dist du väljer.

(LAMP = Linux Apache Mysql PHP)

Jimpsson 2010-03-21 15:21

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ (Inlägg 20347325)
Apache är själva webbservermjukvaran och inte en linuxdist. Du kommer alltså att köra Apache oavsett vilken dist du väljer.

Han har ju även nginx, lighttpd etc.

BjörnJ 2010-03-21 16:18

Citat:

Ursprungligen postat av Rokkan1 (Inlägg 20347383)
Han har ju även nginx, lighttpd etc.

Ja, det är sant, men det är nog rimligt att anta att det kommer att bli Apache i just det här fallet. Åtminstone till att börja med.

digi 2010-03-21 19:26

Du skrev att du skulle hosta dina sidor på den? Antar isf att det endast är en utvecklingsserver och inte någon du tänkt använda utåt mot dina besökare (läste att du skulle ha den "privat").

Tänkte bara kolla då telia inte tillåter komersiell hosting på privatlina.
Rätta mig om jag har fel :)

Lycka till iaf, du får dra upp lite bilder här sen! :)

youheardit 2010-03-21 20:42

tackar för alla svar! :D

Citat:

(LAMP = Linux Apache Mysql PHP)
Hmm, nu när jag tänker efter mer så borde det stämma! har testat apache på windows. Tack :)

Citat:

Du skrev att du skulle hosta dina sidor på den? Antar isf att det endast är en utvecklingsserver och inte någon du tänkt använda utåt mot dina besökare (läste att du skulle ha den "privat").

Tänkte bara kolla då telia inte tillåter komersiell hosting på privatlina.
Rätta mig om jag har fel

Lycka till iaf, du får dra upp lite bilder här sen!
Det antar jag säkerligen med! men som sagt, det ska användas för privat bruk! kommer antagligen lägga in Google Wave och bjuda in kunder och arbetskamrater!

För övrigt, så har jag satt ihop servern, och just nu i detta skede så installerar jag ubuntu 9.10 på den, då jag är mycket van vid denna dist. Sen har jag en annan anledning med, att när jag väl skulle tanka ner debian så tyckte jag deras hemsida var MYCKET otydlig, kunde inte läsa mig till vilken version jag skulle ta! och när jag väl testade och ladda ner "alpha" så stod det 15 timmars nerladdning för 4,4GB!
och med tanke på att jag redan har ubuntu 9.10 på CD så tyckte jag 4,4GGB på DVD för debian är lite väl.. speciellt för mitt bruk av det. men jag kommer absolut testa debian lite längre fram.

FTP? har läst lite om FileZilla FTP till ubuntu, något som är bra? värt att använda? eller andra förslag? tack! :D

Japp bilder kommer jag att fixa fram när jag väl fått allt på plats :)

KristianE 2010-03-21 20:49

När du sedan ska testa Debian så ska du köra med deras minimala
netinstall CD:s. De ligger på ca 150 MB och innehåller endast det
som krävs för installationen. När du valt dina paket så laddas dessa
hem från en mirror nära dig.

emilv 2010-03-21 20:51

Du ska förstås ha i386-versionen då det är den arkitekturen du har på din processor. Att alpha-versionen av Debian skulle ta lång tid att ladda ner beror nog på att rätt få har en alpha-processor så det finns inte så stort intresse att vara en spegel för den skivan.

För Debian räcker det med netinst-skivan, så laddas paketen ner från Internet under installationen (välj "Liten CD"):
http://www.debian.org/distrib/netinst

Undvik för övrigt det grafiska gränssnittet. Du behöver inte X på en webbserver, och du lär dig mer av att lämna det och arbeta via SSH och terminalen istället. Det gäller oavsett vilken distribution du väljer.

Jag rekommenderar vsftpd som FTP-server. Den är lätt att komma igång med och har bra dokumentation.

BjörnJ 2010-03-21 20:58

Citat:

Ursprungligen postat av youheardit (Inlägg 20347426)
FTP? har läst lite om FileZilla FTP till ubuntu, något som är bra? värt att använda? eller andra förslag? tack! :D

Menar du FTP-server? Du kan köra filöverföring via SSH (med t.ex. WinSCP), så behöver du ingen FTP-server. FTP-server kan förstås vara bra om andra än du själv ska föra över filer, eller om du vill kunna komma åt det via en webbläsare.

gummianka 2010-03-22 04:23

Köp en färdig NAS istället, LG´s nya, Netgears.....Synology...

emilv 2010-03-22 06:32

Citat:

Ursprungligen postat av gummianka (Inlägg 20347478)
Köp en färdig NAS istället, LG´s nya, Netgears.....Synology...

Vad lär man sig av det?

klein 2010-03-22 07:12

Skall du bara ha den för leka med, kan du ta vilken gamla P4 som helst. Skall du ha på 24/7 så bör man börja tänka på hårdvara, EL är dyrt idag. Bra om du kan köra Vmware på, för då kan man testa olika funktioner, såsom DNS , mail osv.. Bästa är att köra FreeBSD, men är man inte bekväm med Unix, så är ubuntu eller Debian något att föredra.

Citat:

Tjena!

Jag har ett stort intresse för servrar och nätverk och har faktiskt bestämt mig för att bygga en egen server om detta är möjligt, eftersom jag studerar så har jag tiden till detta, och eftersom jag jobbar mycket så kommer jag antagligen ha pengar för delar.

All börjar från 2st äldre datorer jag har liggandes skräpande som just nu innehåller tillsammans 1gb minne, 300gb hårddisk, Intel Pentium 4 processor.

Själva anledningen till bygget är mest för det ska bli ett roligt projekt och sedan om det blir bra kan man ju även använda den.

Men just nu sitter jag mest och funderar på vad jag kommer behöva, det jag redan skrivit upp på listan är processorer, men vilka? har tittat lite på fyra-kärniga. Sedan minne, funderade på att fixa 4gb. Hårddisk har jag redan 300GB vilket jag anser räcker.

Internet anslutningen får duga med ett vanligt hemmamodem från Telia.
Men nätverkskabeln hade jag tänkt införskaffa med fiberoptik.

Mjukvara? här sitter jag fast! Vill köra linux med PHP/mysql men vad tycker ni?

Så jag är mycket tacksam för alla svar och tips jag kan ta emot just nu.

MvH! Philip Andersson

EDIT: glömde tillägga att det ska bli en vanlig webbserver för att hosta mina hemsidor på.

klein 2010-03-22 07:13

PATA bör du inte ta med vi tång ens.. Ubuntu är lättare än debian, men det där en smak fråga.. Skillnaden är inte stor, i ubuntu skriver man sudo -s för att bli root och i debian su -

Citat:

Ursprungligen postat av youheardit (Inlägg 20346739)
Tackar så mycket för tipsen, hårddisken är faktiskt relativt ny och är en SATA modell, inte IDE. Men jag har helt missat moderkortet, klart det måste bytas ut. Då går jag över och kollar på Debian mer och lösningarna med PHP :) tack!

MartinP 2010-03-22 07:50

Citat:

Tjena!

[...]

MvH! Philip Andersson

Jag tycker att du använda Debian eller möjligvis CentOS som operativsystem för din server. Ubuntu server är inget du bör satsa på.

Som HTTPd är Apache + PHP + MySQL riktigt bra. Du behöver bara köra fem kommandon för att ha en fin webbserver. Om du skulle vilja utöka dina kunskaper kan du titta närmare på Cherokee (http://www.cherokee-project.com). Det är en snabb och fin webbserver som har stöd för PHP.

Om du tycker att Cherokee verkar intressant - hämta inte ner det med Debians pakethanterare, då den innehåller en gammal version. Ladda istället ner källkoden och kompilera den själv (det lär man sig ännu mer på).

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson