![]() |
Inkasso - hur får man pengarna?
Hej!
Har stött på problem. Jag anlitar ett ansett svenskt inkasso bolag för att ta hand om min krav mot kunder som inte betalar, dock ska man ifall kund bestrider ärendet (alltså betalning) betala en jurist 1500:-/h för att handha ärendet som dessutom kan ta upp emot 2år innnan man vet om man får några pengar alls. Jag undrar nu om någon kan rekommendera mig ett sätt att komma åt mina pengar för uppdrag som jag inte får betalt för? Det handlar, för mig som liten företagare, om ganska mycket pengar. Vad ska man göra? |
Citat:
|
problemet är ju att även om jag försöker själv, kommer kund inte att betala. Och att anlita en juriskt, det kostar asmycket. Äter upp själva värdet på fakturan kan man säga.
Kan man sälja fakturor som man vet kommer bli problem med? |
Citat:
|
Du behöver egentligen ingen jurist, som företag får du sköta inkasso själv och får du inte betalt så går du till KFM. Bestrids kravet som du lämnat till KFM så blir det en träff hos tingsrätten där du presenterar ditt underlag för kravet och motparten sitt argument och kan ni inte komma överens då så blir det ett civilrättsligt mål och då skulle kanske ett juridiskt ombud kunna vara bra att ha. Med reservation för att gången kan ha ändrats för det var mer än 15 år sedan jag behövde gå den långa vägen.
|
Jag skötte inkasso för egen räkning efter flera fakturapåminnelser till kund och det räckte för att kunden skulle förstå allvaret i det hela och betalade rätt så omgående.
Jag gjorde som Westman beskrivit och läste noga på http://www.inkasso-se.se/naer-kunden-inte-betalar.html |
OK!
Där fanns det en hel del tips.... Tack så mycket! |
Det räcker inte att bara bestrida en faktura. Har du underlag på att kunden har beställt en tjänst eller vara och rätt på din sida så hjälper det inte mycket att kunden bestrider kravet.
Alla dina kostnader och utlägg för ett sådant ärende kan du kräva kunden på sedan. Så i slutändan är det din kund som kommer att betala, om du har rätt på din sida vill säga. |
Citat:
|
Citat:
Innebär att du senare kan få tillbaka för dina utlägg för jurist / advokat. Suger med människor som inte gör rätt för sig. I många fall är det så små belopp, att det blir dyrare o rodda fram tillbaka, skriva brev hit dit än att bara låta det vara! Tar som någon skriver i tråden ca 2 år innan ens ärendet tas upp. Sjukt dåligt, även fast man har alla papper på bordet! |
Don Vito Corleone..
Skämt o sido. En öppning brukar vara en dialog, bra om möjlig fysisk annars per telefon. Om personen i fråga inte har möjlighet att betala kanske en amorteringsplan kan fungera. Om personen/företaget inte har lust med något av ovan bör du kanske tänka dig för och göra en "upplysning" på kunden omgående och sedan kolla hur det hela ser ut. Det kan vara som i mitt fall att kunden redan hade en massa tråkigheter i ryggsäcken. Ställ dig då direkt till KFM och i dess kösystem... Annars ligger du riktigt dåligt till i deras gångordning som prioriteras av staten-banker osv. Lycka till. |
Problemet är just om kunden bestrider och det går till tingsrätten för avgörande. Mycket tid och en del pengar som riskas, inte alltid det är värt själva processen.
Jag hade en kund som i slutändan gjorde KK. Vi hade snackat om betalningen och en del av att det blivit så mycket pengar var för att vi varit väldigt schysst mot dem. När de gjorde KK ringde han mig och lovade att jag skulle få mina pengar, men att det kunde dröja. Trodde ju att pengarna var borta för gott, men några år senare ringde han mig igen och sa att, du, jag kan betala dig nu. Tyvärr händer det nog inte allt för ofta. |
Jag har låtit ett inkassobolag dra en mindre fordran till tingsrätten. I mitt fall blev det förlikning. Kunden betalade det mesta, men inkassobolagets jurist kostade cirka 3 000 kr och fordran var på runt 1 000 kr. Det kändes ändå som att det var värt det i det specifika fallet, men jag skulle tro att du behöver en fordran på åtminstone 10 000 kr för att det ska vara ekonomiskt försvarbart.
|
Citat:
Om du befarar att en kund kommer att bli en besvärlig kund så finns inte så mycket attt välja på; Avstå! Du måste oxo göra en prioritering; Lägg din tid på bra affärer och så lite tid som möjligt på de dåliga. Är det ett hopplöst fall så skriv av förlusten och gå vidare snarare än att hålla på att låta det äta upp din tid och energi. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:15. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson