WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Hur hantera urkundsförfalskning / beställ i annans namn? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1040885)

coredev 2010-03-10 10:32

Hur hantera urkundsförfalskning / beställ i annans namn?
 
Hej!

Hur hanterar ni kunder som beställer en massa varor i annans namn, mot t.ex. postförskott? Detta måste väl röra sig om urkundsförfalskning?

Allt detta är dock svårt att bevisa och stänger man av kontot så är det ju så enkelt för dem att bara starta ett nytt...

Tacksam för alla svar...

Mvh Robert

danneskjold 2010-03-10 10:51

Citat:

Ursprungligen postat av coredev (Inlägg 20345641)
Hej!

Hur hanterar ni kunder som beställer en massa varor i annans namn, mot t.ex. postförskott? Detta måste väl röra sig om urkundsförfalskning?

Allt detta är dock svårt att bevisa och stänger man av kontot så är det ju så enkelt för dem att bara starta ett nytt...

Tacksam för alla svar...

Mvh Robert

Knappast urkundsförfalskning.. troligen snarare försök till bedrägeri. Har dock inte andra råd än att dokumentera IP-adress/tid och andra data och göra polisanmälan.

emilv 2010-03-10 11:39

Jag har fått min identitet använd åtskilliga gånger av andra. När jag lämnar in polisanmälningar så rubriceras det som "bedrägligt beteende" eftersom jag aldrig blivit av med några pengar. Hade jag blivit av med pengar hade det rubricerats som bedrägeri.

coredev 2010-03-11 10:10

Tack för svaren.

Hur skall man som försäljare hantera detta? Man kan ju knappast spärra den stackars personen som blir drabbad, han måste ju också ha rätt att handla.

Jan Eriksson 2010-03-11 11:06

Citat:

Ursprungligen postat av coredev (Inlägg 20345772)
Tack för svaren.

Hur skall man som försäljare hantera detta? Man kan ju knappast spärra den stackars personen som blir drabbad, han måste ju också ha rätt att handla.

Har det kommit så långt att ni redan har varningar i systemet så kan ni ju ringa den riktiga kunden och kolla att ordern stämmer?

Conny Westh 2010-03-14 10:24

Det första du bör göra är att kontrollera att namn och adressuppgifter stämmer med personnummer hos skatteverket eller genom kreditupplysningsföretag.

Jag har en tjänst vis VISMA som gör att det kostar 1 SEK per förfrågan för att kontrollera dessa grunduppgifter. Om det verkar skumt så kan du avbryta orderprocessen till en låg kostnad. Billigare än så lär du får svårt att komma undan.

Det går att maila [email protected] helt gratis för att kontrollera personuppgifterna. det tar en dag att få svar men det är gratis. Skicka en förfrågan per mail annars börjar de knorra.

Anders Larsson 2010-03-14 12:14

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20346257)
Det går att maila [email protected] helt gratis för att kontrollera personuppgifterna. det tar en dag att få svar men det är gratis. Skicka en förfrågan per mail annars börjar de knorra.

Man kan även ringa Skatteverkets servicetelefon. De har även en automatisk tjänst som ger dig uppgifterna per fax, du bara knappar in personnumret.

Visma och andra kreditupplysare har bara personer över 16 år, Skatteverket har alla.

jonny 2010-03-15 09:54

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20346269)
Visma och andra kreditupplysare har bara personer över 16 år, Skatteverket har alla.

Men det är väl ändå bara myndiga personer som är intressanta?

Conny Westh 2010-03-15 11:24

Att maila skatteverket är gratis och funkar för det mesta bra om man inte har kunden i telefon och måste ha omedelbart svar.

coredev 2010-03-15 15:27

Tack för alla bra tips. Kan tala om att det rör en marknadsplats på nätet, dvs andra företag säljer via vår marknadsplats. Vi har uppmärksammats på enstaka fall där någon kund beställer varor i en annan kunds namn. Så detta drabbar inte oss direkt, men det är alltid bra att hänga med i svängarna och kanske kunna förbättra verktygen.

emilv 2010-03-15 15:47

Om inte annat är det kanske en bra service att kunna berätta för era kunder hur de ska hantera sådana situationer.

Gustav 2010-03-15 18:20

Vid enstaka fall så finns det inte mycket man kan göra. Men det är ett brott att beställa i någon annans namn. Jag har fått samtal från Polismyndigheten som utrett falska beställningar i min butik. I dessa fall har det varit den drabbade personen som gjort anmälan.

Så Polisen sitter inte alltid och rullar tummarna och vänder papper. Dock krävs det mer än bara en enstaka falskbeställning för att Polisen ska kunna spåra ett IP-nummer. Men till saken hör att en falskbeställning sällan kommer ensam. Ofta är falskbeställaren en person som regelbundet trakasserar sitt offer på alla möjliga vis. Enligt Polisen själva så vet nästan alltid offret vem det är som trakasserar honom/henne. Dvs tror offret att det är en före detta sambon så visar det sig i nio fall av tio att det faktiskt är han/hon.

Så mitt tips är att be offret för falskbeställningen att göra en polisanmälan. Även om utredningen läggs ned första gången, så kommer Polisen att ta tag i det på allvar om det händer upprepade gånger. Min erfarenhet är som sagt att en falskbeställning sällan är en enskild företeelse.

emilv 2010-03-15 18:49

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20346476)
Så mitt tips är att be offret för falskbeställningen att göra en polisanmälan. Även om utredningen läggs ned första gången, så kommer Polisen att ta tag i det på allvar om det händer upprepade gånger. Min erfarenhet är som sagt att en falskbeställning sällan är en enskild företeelse.

Min erfarenhet är också att falskbeställningar inte är enskidla händelser eftersom jag varit med om det ca 10 gånger de senaste tre åren (låneansökningar, spelabonnemang, knark, webbhotell för phishingsajter etc), men varje gång lägger polisen ner det :(
Om du inte själv berättar vem det är som begår brotten så verkar polisen lägga ner ärendena utan att ens höra av sig till den vars uppgifter blivit "lånade".

Conny Westh 2010-03-18 14:42

Jag gjorde själv en polisanmälan mot Tele2 häromdagen för att de skickar bluffakturor, dvs fakturor utan att det finns ett gällande avtal.

Det finns två förutsättningar som ska vara uppfyllda i just det fallet:

1) det ska inte vara ett gammalt avtal som sagts upp/upphör gälla utan måste vara två parter som inte haft affärer tidigare,

2) brottet måste ha "fullbordats". Dvs om man upptäcker ett "försök" och hinner stoppa det innan man förlorat pengarna så är det inte alls lika hög prio hos polisen (vissa grövre försök till brott utreds dock).

När du som leverantör upptäcker och kan avstyra ett brott så har dina rutiner fungerat och då ser inte polisen det som något prioriterat.

Om du däremot hade förlorat pengar, så har polisen något högre prioritet på dessa brott såvitt jag förstått.

Björklund 2010-03-18 15:32

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20346480)
Min erfarenhet är också att falskbeställningar inte är enskidla händelser eftersom jag varit med om det ca 10 gånger de senaste tre åren (låneansökningar, spelabonnemang, knark, webbhotell för phishingsajter etc), men varje gång lägger polisen ner det :(

La dom ner det även när de beställde knark i ditt namn??

emilv 2010-03-18 16:18

Citat:

Ursprungligen postat av Björklund (Inlägg 20346955)
La dom ner det även när de beställde knark i ditt namn??

Jag tror inte det är nedlagt ännu, men deras misstankar skönk nämnvärt mot just mig när jag visade tidigare anmälningar. Jag fick dock genomgå en husrannsakan (som min flickvän drabbades hårdare av eftersom hon låg hemma och sov) och två förhör.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson