![]() |
Momssättning? Sätter man moms påå produktpris inkl frakt?
Hej.
Ett exempel. T.ex. Kund har betalat 158:- Paypal tar 8,62:- i avgifter Det kvarstår 149,38 :- 35:- var frakten till kund Vad ska vara utgående moms? 158 * 0,2 = 31,6 eller 158-35= 123*0,2 = 24,6 Jag har bokfört det såhär: Konto M.kod Text Debet Kredit 1932 Paypal Konto 114,38 6570 Bankkostnader 8,62 3051 Försäljn varor, ored 1 126,40 2611 Utg moms förs inom Sv, ored 31,60 5710 Frakt/transp/försäkr varudistr 51 28,00 2641 Debiterad ingående moms 7,00 Stämmer det? Har enskild firma... |
Moms på frakt är alltid detsamma som momsen på varan. Så om det är "normala varor" som fraktas är momsen 25%, men om du sålt nåt med 12% moms så blir också momsen på frakten 12%.
|
Citat:
:) Tack för hjälpen |
Konteringarna ser konstiga ut tycker jag. Du har väl ändå fått in 149.38 på Paypalkontot efter avdrag av deras avgift (om den nu dras direkt).
Då blir det (debit) för de 158:- som kunden betalt: 1932 149.38 - Paypal 6750 8.62 - Bankavgifter Sedan blir det (kredit) när det hela ska fördelas på moms, frakt och försäljning: 3051 98,40:- - försäljning varor 5710 28:- (om du nu nettobokar det mot ditt konto för fraktkostnader, själv skulle jag ha bokat det som en inkomst av debiterad frakt på ett 30-konto) 2611 31,60 - utgående moms Någon ingående moms får du ju inte förens du får fakturan från fraktbolaget. |
Men framförallt, har inte kunden fått någon faktura eller kvitto från dig? Du måste väl ha funderat ut momsen redan när du kom på att kunden skulle betala dig 158 kr?
|
Citat:
Konto M.kod Text Debet Kredit 1932 Paypal Konto 114,38 6570 Bankkostnader 8,62 3051 Försäljn varor, ored 1 126,40 2611 Utg moms förs inom Sv, ored 31,60 5710 Frakt/transp/försäkr varudistr 28,00 2641 Debiterad ingående moms 7,00 Det här var dock ett galet sätt. Jag har fått hjälp och nu bokförde jag det såhär: A8 Debit Kredit 2010-01-21 1932 Paypal Konto 149,38 6570 Bankkostnader 8,62 3051 Försäljn 126,40 2611 Utg moms 31,60 A9 2010-01-21 5710 Frakt/transp/ 28,00 2641 ingående. m 7,00 1910 Kassa 35,00 Frakten är ju en kostnad jag har och inte kunden. Därför fick jag veta att jag skulle bokföra frakten som en separat verifiaktion Tack för snabba svar. :) |
Jag skulle nog ändå ge rådet att inte boka hela beloppet som försäljning på 3051 utan att dela upp det och boka den delen som kunden har betalt i frakt (exkl moms) på 3520 och bara boka försäljningen (exkl moms) av din vara på 3051.
Då kan du lättare se vad dina prylar drar in och jämföra det med dina kostnader för varuinköp och du kan dessutom jämföra dina intäkter för frakt med utgifterna för frakten på 5710 bättre. Antar att du i det första fallet har räknat med en viss marginal medan du för frakterna helst bara vill gå runt (eller kanske t.o.m har en kalkyl på en viss förlust). |
Citat:
Menar ni alltså att jag ska ha totalpriser minus frakten som försäljning? D.v.s. om frakten ligger på 35 :- och kunden har betalat in 158:- så tar jag 158 - 35 = 123 Menar ni att jag ska bokföra allt tillsammans som en verifikation även frakten. Som nedan: A10 2010-01-21 Konto M.kod Text--------------------Debet----------Kredit 1932 Paypal Konto------------------149,38 6570 Bankkostnader-----------------8,62 3051 Försäljn varor, ored----------------------------98,40 2611 Utg moms förs inom Sv, ored-------------------24,60 5710 Frakt/transp/försäkr varudistr 51---------------28,00 2641 Debiterad ingående moms----------------------7,00 @Petlin: Jag håller med om att det blir lättare att se min vinst. Men då blir det en avvikelse på momsen pga att jag bara har 24,6 i utgående moms när momsen ska vara på hela totalkostnaden. d.v.s. 20% av 158 kr =31,6 |
Du får ingen diff på momsen för att du skulle bokföra försäljningen och kundens betalning för frakten på olika konton i stället för på samma konto. Ditt exempel på kontering från igår 9.47 ser bra ut men i stället för att lägga 126.40 på konto 3051 så lägger du 98,40 på 3051 och 28:- på 3520. Då blir ju fortfarande de övriga posterna rätt.
Ska du sedan stämma av momsen i samband med din momsdeklaration får du göra det genom att summera 3051 + 3520 och sedan då se att summan som finns bokförd på 2611 motsvarar 25%. Blanda inte in din betalning av frakten (på konto 5710 samt utg. moms 2641 på samma verifikation. Den har ju ändå inte skett samtidigt som betalningen kom in.) |
Citat:
A11 2010-01-21 Konto M.kod Text------------------Debet----------------Kredit 1932 Paypal Konto----------------149,38 6570 Bankkostnader---------------8,62 3051 Försäljn varor, ored--------------------------------98,40 2611 Utg moms förs inom Sv, ored-----------------------31,60 3520 Fakturerade frakter--------------------------------28,00 Gör jag såhär får jag tydligen inte låta progammet auto kontera momsen. För då blir det inte 31,6 i moms. Stämmer det? |
Ja så skulle i alla fall jag bokföra det hela om jag använde mig av kontantmetoden som jag läste i någon annan tråd att du körde på.
Vad har du för program som du bokför med? Nog borde det kunna få till rätt momssumma på kontot även om posten består av flera delposter (försäljning och debiterad frakt). |
Citat:
|
Citat:
Från Skatteverkets hemsida: Citat:
http://www.skatteverket.se/rattsinfo...rds=moms frakt Har man mycket sådant bör man nog ha ett faktureringssystem som sköter sådana beräkningar automatiskt och även skapar bra bokföringsunderlag. |
Jag kör med swedbanks ebokföring vilket är speedledger.se
|
OK, kollade lite snabbt på deras demo. Om en inbetalning bara består av en typ så går det ju smidigt att få momsen automatiskt uträknad men om den består av flera typer (försäljning och frakt) så får man använda uppdelad kontering och då blir det lite mer manuellt. Men vinsten man gör genom att få det hela mer överskådligt i bokföringen väger nog upp att man får räkna lite på moms manuellt. I alla fall om man har lite omsättning på verksamheten.
|
Ni menar alltså att momsen går att autokontera om amn kör 2 verifikationer. Men det är däremot mer överskådligt om man gör allt i en verifikation men då får man räkna ut momsen själv?
Ni har verkligen hjälpt mig petlin. Tack så mycket! |
Du ska ju inte göra två verifikationer av det bara för att det skulle gå att autokontera eftersom det ju bara är en händelse (som då ska bokföras som en verifikation).
Dessutom så får du ju räkna like mycket manuellt om du ska dela upp den inbetalade summan på två olika verifikationer så då vinner du ju i alla fall inget på autokonteringen och dessutom blir det svårare att följa i bokföringen. |
Citat:
PayPal-kostnaden borde man kunna boka upp endera som bankkostnad eller lägga upp ett eget konto underklass 40 som heter "Direkta Försäljningsomkostnader" så kan du hålla järkoll på hur stora dessa kostnader egentligen blir och då blandar du inte ut dem med andra bankkostnader. (Detta är bara min personliga åsikt). Om han har specificerat fraktkostnaden till kunden så ska frakten bokas in som en separat intäkt, men inte om den är "inbakad" i priset. Det framgick inte om det var en vara eller om det var flera.... |
Jag har tolkat det som om det var en separat fraktkostnad då den kom upp i frågeställningen i samband med betalning av varan samt att fraktbeloppet som nämndes var en så stor del av det totala priset.
Om leveransen var "fraktfri" för köparen så ska naturligtvis hela beloppet (ex moms) in på försäljning av varor för då har ju ingen frakt debiterats. |
Det var en vara.
Stämmer någon av exemplen som jag har skrivit i den här tråden? |
Citat:
Det är helt enkelt beroende på vad du specificerat på kundens faktura/kvitto. |
Precis.
Frakten är inräknad på 158 Sek. |
158:- Får kunden betala
-------------------Enligt kvittot------ 35:- av dessa är frakten 31,6 är momsen 91,4 Kostar själva produkten exkl moms ------Inbetalningen till mitt paypal konto----- Direkt när betalningen gjordes så drog Paypal 8,62 :- och 149,38 åker in på mitt konto |
Skillnaden ligger i om kunden på sitt kvitto har betalat för frakt eller ej.
Kostade varan du sände iväg 123:- och du sedan la till frakt på 35:- (inkl moms) eller kostade varan 158:- (inkl moms) och du inte nämnde något om frakt på kvittot till kunden? |
Jag lade på frakt och kunden fick betala frakt.
Varan kostade alltså 123:- och jag lade sedan på 35:- |
Citat:
Dvs om kunden kunde se beloppet för frakt eller inte. Finansiella tjänster är momsfria, dvs avgiften till PayPal tolkar jag som momsfri. Men den redovisade du väl inte till kunden. Konsekvensen blir att du debiterar moms till kunden på hela beloppet i alla fall. Det är skillnad på hur du redovisar saker för kunden och hur betalningen sker. Dett amåste man som leverantör veta innan man skriver fakturan till kunden, det är inte bara att ta ett belopp och dela upp det i olika komponenter. |
Det var en privatperson.
Frakten lades till i kundkorgen. Det stod tydligt att frakten låg på 35 kronor och att produkten kostade 123 :- Så frakten redovisades på kvittot Paypal avgifterna redovisades inte. |
Vad stod det om moms på kundens kvitto då?
|
31,6 stod som moms på kvittot.
Systemet räknar själv ut moms på produktpriset. Jag vill sälja produkten för 98,4 Då lade jag på 25 % moms på det här beloppet. Det blir 123:- för produkten (inkl moms). Kund går sedan vidare till utcheckning och väljer fraktmetod. Med tanke på orderns vikt så låg frakten på 35:- . Totalpris: 158 På kvittot: Produktpris inkl moms: 123 Moms: 31,6 Frakt: 35:- |
Som jhag ser det borde det stå:
Produktens pris 123 SEK Frakt 35 SEK Summa: 158 SEK Varav moms 31:60 SEK I bokföringen borde det då stå: Inbetalt: 158 Försäljning: 98,40 SEK Debiterad Frakt: 28 SEK Moms: 31:60 SEK Summa: 158 SEK Kontentan är att du aldrig ska räklna med momsen annat än som att du redovisar den vidare till skatteverket och lägger den på utporiset mot kund. I alla kalkyler och bokföring ska momsen aldrig förekomma annat än som en egen post. Det innebär att du aldrig ska diskutera annat än att din produkts pris är 98,40 SEK och den debiterade frakten är 28 SEK. Sen tillkommer momsen ovanpå det. När du anger priset till privatpersoner eller ideella föreningar eller andra som int redovisar moms så ska du ange priset inklusive moms till kund. men alltid redovisa det exklusive moms i din bokföring, du ska dock specificera momsen på ditt kvitto. Personligen anser jag att man ska specificera momsen per produkt, eftrssom olika produkter kan ha olika momssatser. Och om köparen är ett företag så kan de om de är noggranna vilja specificera inköpspriset och momsen separat för varje produkt för att kunna göra en rättvisande likviditetsplanering. |
Tack så mycket för ett väldigt bra svar.
|
Aha. Gud vad skönt. Förstår allt nu. Tack så jättemycket för hjälpen.
Edit: Hjärnsläpp... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:25. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson