![]() |
DHL/Schenker/Posten
Nu när Posten lägger ner sina Företagscenter så tänkte vi se över logistiken för vår e-butik. Vi har hittills skickat mestadels skrymmande brev med Posten. Det har fungerat ganska dåligt eftersom Posten inte har kolli-id till den typen av försändelser.
På papperet så ser DHL ut att vara kanon. Det är billigare än Posten. Alla försändelser får kolli-id. Kunden kan själv välja utlämningsställe. Tyvärr så har jag hört mycket dåligt om DHL. Dvs att det helt enkelt inte fungerar som det ska och att det krånglar. Vad har ni för erfarenheter av DHL? Finns det någon som har erfarenheter av Schenker? Eller av båda? Vi skickar till privatkunder och paketen väger normalt runt 1 kg. Jag vet att den här frågan har varit uppe många gånger förut på WN. Men jag vill ha aktuell information, så jag känner att en ny tråd är motiverad. |
Vi använder schenker och det fungerar fin fint. De är förvånansvärt snabba och väldigt få felskick. Rekommenderas.
|
Vi skickar med DHL och är också jättenöjda, vi har använt dem sen typ år 2000 och vi har typ haft runt 10 borttappade eller skadade paket. Vi har ungefär 500-1000 sändningar per år.
|
Hej.
Använder DHL i ett större projekt. Fungerar otroligt bra. Arbetar direkt mot deras EDI-tjäsnter och har fått ett paraplyavtal som ger våra företagskunder rabatt. Rekomenderas varmt. Det enda negativa jag kan säga är väl om deras åkare, men det är nog generellt för branschen... |
Jag arbetar dagligen med Schenker för transporter över hela världen och är väldigt nöjd med leveranssäkerheten och tracking. Skickar iväg artiklar där vikten ligger mellan 1kg - 1500kg /sändning. Med en koppling till unifaunonline.se kan vi med alla transportbolag vi har kundnummer hos skriva ut kolli-lappar och hiva iväg. Där man även har en bra möjlighet till en effektiv och bra trackning, uppföljning och övrig statistik för alla sändningar.
Fast, ingenting slår UPS. Men då lägger vi oss på en helt annan prisnivå. Men man får vad man betalar för i alla fall. |
Har tagit emot en del paket med DHL express och de skötte sig så otroligt dåligt och det mesta gick fel ett antal gånger i rad. Sedan dess använder vi UPS till större försändelser och de är otroligt duktiga och trevliga.
När vi skickar ut paket är det posten som gäller just nu. Problemet med Schenker är väl det att det tar längre tid. Har däremot inga erfarenheter att prata om med Schenker. |
Vi arbetar med logistik och främst logistik för e-handlare. Allt beror på vad du har för varor. Varför välja en aktör när de olika aktörerna är bra på olika saker.
Posten är bäst på brev då ingen annan kan mäta sig med denna tjänsten och även bra service på paket. Schenker är ok på skrymmande varor som inte väger mycket och DHL på paket och pall. Så innan man börjar jämföra priser, tider med mera ska man först fundera på vilken/vilka tjänst/tjänster man behöver. Aftonbladet gjorde förra veckan ett test på de olika aktörerna: http://www.aftonbladet.se/ekonomi/me...icle6711331.ab Min uppfattning av de olika aktörerna: Posten Absolut bäst på kvalité oavsett hur mycket det än gnälls på dem. Kan höra ihop med att de tar hand om den största kakan av det vi e-handlare skickar och får därför mest klagomål. Med Posten får man betala en aning mer för pakettjänsterna men service och enkelheten för kunden ska få kosta enligt mig. Spara istället in på andra ställen i din verksamhet. DHL Bra priser, bra kundsupport och enkla att arbeta med. Nackdelen är att de inte har riktigt så bra utlämningsställen som Posten. På landsbygden är det nästan förfärligt dåligt. Schenker Bra priser men man får vad man betalar för. Utlämningsställen där kunder på landsbygden kan få åka långt till och även längre leveranstider. Tidig hämtning och du måste skicka minst 5 paket/dag för hämtning. Hoppas att det var till någon hjälp och har du frågor hjälper jag gärna till. |
Jag måste saga att jag blir väldigt (positivt) förvånad av svaren. Jag trodde inte det fanns någon i det här landet som var nöjd med sin logistikpartner.
Vi skickar drygt 50 försändelser om dagen (ej helger). Det genomsnittliga varuvärdet är ca 450 kr. 90 % av utskicken väger under 2 kg, men över 100 g. Ungefär 25 % av beställningarna är postförskott. Lejonparten av det vi skickar går alltså som skrymmande brev med Posten Meddelande. En liten del av försändelserna går som REK eller Postpaket. Det beror lite på vikt och varuvärde. Vi använder idag Unifaun med orderkoppling, så skrivaren spottar ut rätt etikett automatiskt beroende på beställda varor. Personligen så är jag mycket missnöjd med Posten. En allt för stor del av våra skrymmande brev kommer aldrig fram. Det är extremt sällan som någonting försvinner helt. Men en stor del av avierna når aldrig mottagaren som därför inte kan hämta ut sin beställning. Vi har dagligen kunder som blivit utan avi. Postpaket via Posten Logistik är inte ett alternativ. Priserna är helt enkelt för höga. Inte så konstigt heller, eftersom de tar betalat för 3 kg, även om ett paket väger 100 g. Jag har förhandlat priser med Posten och fått en ganska kraftigt prissänkt offert. Men det är fortfarande för dyrt. Alternativen som återstår blir då: 1. Posten Varubrev 2. Schenker 3. DHL Hur de olika alternativen hanterar pallfrakt eller internationella leveranser är inte relevant i mitt fall, eftersom vi uteslutande skickar mindre försändelser till svenska privatpersoner. Eftersom det går att skriva avtal via tredje part med både DHL och Schenker så verkar det inte spela någon större roll på priset hur stora kvantiteter man skickar. Jag funderar därför på om man kanske skulle låta kunden själv välja. Som jag förstår det så har tex DHL en tjänst där kunden själv kan välja utlämningsställe. Min tanke är att om kunden upplever alternativen som för avlägsna, så har denna alltid möjlighet att välja Schenker eller Posten istället. |
Citat:
Om du inte skickar mer än 50 försändelser per dag är det ingen idé att använda sig av tre aktörer. Det kommer bli oerhört mycket mer jobb för dig än vad det ger service till kunderna. 90% av dina beställningar väger under 2 kg och lejonparten skickas som brev. Det betyder att du skickar runt cirka 5 paket per dag och av de fem paketen ska kunderna få välja av DHL eller Schenker och du i din tur får tre olika hämtningar med tre olika hämttider. Hur förpackar du varorna och hur adresserar du dem? Har du varit i kontakt med någon på Posten om ditt problem med skrymmande brev? Vi skickar mängder med skrymmande brev och upplever inte så stora bekymmer. Visst händer det att man får ringa ombud men det hör absolut inte till vanligheterna (bortsett från jul när kunder blir hispiga) |
Citat:
|
Jag blir otroligt förvånad över Dreamlogistics antagande om utlämningsställen och Schenker, min erfarenhet är tvärtom människor på landsbygden i dag får åka oavsett för allt skickas till samma ställe vare sig det är DHl, Schenker eller posten. Oftast för mig som själv bor på landet så kommer Schenkers paket fram en dag före posten även om de är skickade samtidigt. Kan det vara så att ni använder schenkers ekonomitjänster? Då är nog leveranstiden längre, men med deras vanliga pakettjänst är de oftast lika snabba som posten.
Att säga att DHL däremot är bäst på paket håller jag inte med om. Varje gång jag ska ta emot något från DHL är det konstant strul. Min väninna har observerat detsamma och hon är nog den jag känner som e-handlar mest av alla. Hon köper i princip ALLT på nätet. Hon har konsekvent börjat välja bort webbutiker som levererar med DHL. Det är bland det första hon kollar, är leveransen med DHL, ja då går hon till en annan butik. För mig säger det en hel del om DHL... |
Det är nog inte riktigt rättvist att kategoriskt säga att den ena skulle vara bättre än den andra. I många fall är det nog de lokala resurserna som avgör. På en viss ort kanske DHL har haft "otur" med sina anställningar, medan samma sak kan ha drabbat Schenker på en annan ort.
Sedan har ju Posten lantbrevbäring, vilket innebär att de som bor i sådana områden har rätt att får de paket som skickas med Posten utkörda utan extra kostnad. Så på så sätt kan ju Postens service upplevas bättre i glesbygd. Vi erbjuder f.n leverans med alla tre, så kan kunden välja bort sitt hatobjekt ... ;-) ... det är inte helt optimalt för oss, men vi kör på tills vi hittat den ultimata transportören. |
Citat:
I de flesta fall så ligger faktiskt brevet hos utlämningsstället men kunden har inte fått en avi eller att något gått fel vid inregistreringen hos utlämningsstället. Det är inte ofta som ett brev kommit bort på vägen. |
Citat:
Några exempel är mitt föräldrarhem som ligger i en mindre ort. Där har Posten ICA medans DHL och Schenker har en blomsterbutik som har betydligt sämre öppettider. Ett annat exempel är min farmor som hämtar sina paket på Konsum när hon handlar men kommer det med Schenker får hon ta bussen till OKQ8 för att hämta ut paket. Sen kan jag inte tala om hur det är i hela landet men generellt är detta vad vi har upplevt. Sen tror jag säkerligen att det skiljer mellan orter och utlämningsställen. |
Denna ständiga fråga om vilken speditör att satsa på :)
Utöver pris och utlämningsställen får ni även ta leveranstiden i beaktning. Vår erfarenhet är att Posten Postpaket, Schenker Privpak (standard), DHL Servicepoint och är snabbast och Schenker Privpak (ekonomi) minst snabbast, generellt över Sverige. Dessa tjänster är för konsumentleveranser och det finns en korrelation mellan pris och leveranstid, vilket gör att du som e-handlare måste även väga in snabbhet kontra pris. Men för att göra det riktigt lätt för er så är det smidigast att låta en tredjepartslogistiker sköta alla dessa avtal och priser åt er... |
Det lutar mer och mer åt att jag kommer att låta kunden välja fraktbolag själv. Men delar jag upp volymerna på tre, så blir det relativt små kvantiteter som går via varje fraktbolag.
Jag vet att man kan skriva avtal med DHL genom tredje part. Finns det någon som känner till något företag eller organisation som tillhandahåller bra avtal med Schenker? |
Hur kommer man i kontakt med ett tredje part företag om att köpa frakttjänst via dem?
|
Citat:
Jag kör med Pluskontot. |
Citat:
|
Mina kunder kan välja mellan posten och schenker, och jag skulle säga att 20% väljer schenker, främst för att deras priser för skrymmande paket är väldigt bra jämfört med posten, och dom har försäkring och kollinummer. Posten däremot ersätter aldrig brev som försvunnit, tyvärr har det hänt mig ett antal gånger, även när det gäller sökbara postförskott, men tar man inte REK skiter dom i en. Schenker ersätter direkt om något gått sönder osv.
Jag har så dålig erfarenhet av DHL så har inte ens tänkt tanken, förvisso mest av paket som ska till mig och inte från mig, men mitt intryck är inte bra där. |
Är DHL verkligen så dåligt? Har själv inte haft några problem själv, är det fler här som är missnöjda med DHL?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:54. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson