WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Revisionsplikt bort i år? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1040802)

Adestro 2010-03-04 17:17

Revisionsplikt bort i år?

"Revisorsplikten avskaffas i år. Just nu arbetar justitiedepartementet med en lagrådsremiss som föreslår att revisorsplikten ska avskaffas för mindre aktiebolag."

http://www.privataaffarer.se/smafore...aren/index.xml

Danielos 2010-03-05 09:25

Mkt goda nyheter! Jag har ett relativt lätt bokslut och auk. revisorn tog 10 000kr för det.
Så det är grymt välkommen eftersom min bokföringsfirma gör bokföringen så bra ändå.

Conny Westh 2010-03-05 09:53

Det är väl ok att avskaffa revisiorsplikten för bolag med mindre omsättning, säg att alla bolag med mindre än 1 000 000 i årsomsättning eller bolag med max 200 000 SEK i eget kapital skulle slippa att ha en revisor. Men har man större omsättning eller mer kapital tycker jag att det är mycket bra med en revisor av egoistiska skäl, han betalar sig snabbt, för det är som med allt annat i ett företag att det är hur det påverkar vinsten som är det viktiga.

En rivsor brukar för det mesta (om man omsätter mer än 1 000 000 SEK/år) så brukar man gå plus påå att anlita en revisor.

Danielos 2010-03-05 10:02

Håller med dig ConnyWesth. I mitt fall så omsätter jag mindre än 1 000 000 och den auk. revisorn hade inga anmärkningar och heller inget han kunde bidra med eller förbättra så jag välkomnar verkligen att slippa denna kostnad.

Magnus_A 2010-03-05 10:05

Stackars revisorer! Det kommer att bli massarbetslöshet och man får anordna soppkök utanför KPMG och Deloitte.

Skämt åsido så kan det bli vissa nackdelar förenade med avskaffad revisionsplikt. Skattemyndigheten vill ha möjlighet till oanmälda kontroller av bokföringen på plats, samt kräva in en massa extra uppgifter.

Läs om Storebrors syn på revisionsplikten här:
http://www.skatteverket.se/rattsinfo...880005981.html

Jag kommer att behålla min revisor ändå.

Danielos 2010-03-05 10:11

Jag läste skatteverkets syn. Men det känns ju inte rätt att alla som har en enkel bokföring där bokföringsfirman gör ett bra jobb (mitt fall tex.) ska straffas med att betala 8-10000kr/år bara för att andra vill fuska?

StefanBergfeldt 2010-03-05 11:13

Jag hörde ryktas om en frivillig revision, som kommer ses som en kvalitetsstämpel.

Conny Westh 2010-03-05 14:16

Bra med frivillig revision, det var just "tvånget" eller "kravet" på revisor som kan var abra för riktigt små bolag och vilande bolag att slippa.

Det finns väl ca 300 000 AB totalt varav kanske en tredjedel är vilande...

Ett annat alternativ vore att ha det nya SPE (Socité Privaté Europea) med fria regler för det mesta men ändå begränsat ansvar för ägarna. Ett sånt bolag skulle ju helt slippa revisionsplikten. men avsikten med en sån bolagsform är ju inte att stora bolag ska använda den utan att de som inte kan använda AB men vill ha något som är bättrre än EF/HB/KB ska ha ett bättre alternativ. Det är många som finns i den zonen.

Många små AB skulle nog även byta till den enklare SPE-formen, hoppas den kommer bara...

Flotec 2010-03-05 15:35

Har betydligt högre omsättning än 1 miljon. Trots det har jag aldrig sett att revisorn tillför så mycket. Ni skriver ofta att revisorn betalar sig själv. Har pratat med min revisor men han har aldrig några vettiga förslag om hur vi kan minska skattebördan. Eller några förslag på vad vi skall tänka på. Verka mest intresserad av att ta betalt. Fick en räkning på 6 tusen för två telefonsamtal max 5 minuter långa. Helt ospecificerat vad fakturan avsåg. Inte speciellt proffsigt men betala måste man ju.

Anders Larsson 2010-03-05 16:06

Bättre med en kompetens redovisningsbyrå än en revisor.

Danielos 2010-03-05 16:28

Oj, kan inte annat än hålla med när det gäller de 2 föregående talarna. Precis så är det för min del.

Adestro 2010-03-05 18:03

I Dagens Industri har Pricewaterhousecoopers VD och en affärsområdeschef skrivit en debattartikel där de manar staten att påskynda processen så att revisionsplikten för mindre bolag kan avskaffas 1 juli. "Revisionen överlever avskaffat tvång" säger de. Hittar inte artikeln på webben.

Present 2010-03-05 18:45

Citat:

Ursprungligen postat av Flotec (Inlägg 20345068)
Har betydligt högre omsättning än 1 miljon. Trots det har jag aldrig sett att revisorn tillför så mycket. Ni skriver ofta att revisorn betalar sig själv. Har pratat med min revisor men han har aldrig några vettiga förslag om hur vi kan minska skattebördan. Eller några förslag på vad vi skall tänka på. Verka mest intresserad av att ta betalt. Fick en räkning på 6 tusen för två telefonsamtal max 5 minuter långa. Helt ospecificerat vad fakturan avsåg. Inte speciellt proffsigt men betala måste man ju.

Passa på att byt revisor?

Flotec 2010-03-05 20:12

Nu är det så att denna revisor har blivit varmt rekommederat i detta forum. Samtidigt som jag ser flera som skriver att dom får så goda råd från sin revisor att det betalar sig i längden. Vill bara säga att detta är inte är mina erfarenheter. Kan inte se något speciellt som motiverar mig att ha kvar en revisor om jag inte absolut måste.
Är det någon som vet hur man blir av med sin revisor. Förmodar att man på något sätt måste anmäla detta.

MRosenson 2010-03-05 20:43

Citat:

Kan du inte byta revisor då?

Danielos 2010-03-05 22:31

Citat:

Ursprungligen postat av MRosenson (Inlägg 20345110)
Kan du inte byta revisor då?

Nej inte byta, avskaffa. Man ska inte behålla något som inte ger något.

MRosenson 2010-03-05 22:42

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20345114)
Nej inte byta, avskaffa. Man ska inte behålla något som inte ger något.

Mjo, men för tillfället får man ju inte avskaffa revisorn? Revisionsplikt är de ju fortfarande?
Och då menade ja om han inte skulle byta revisor för tillfället i alla fall, då den han har nu inte verkar ge någonting.

Danielos 2010-03-05 22:45

Jo, men bara att byta är en stor extra kostnad. Vad han bör hoppas på är att det sinom tid avskaffas.

MRosenson 2010-03-06 00:21

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20345117)
Jo, men bara att byta är en stor extra kostnad. Vad han bör hoppas på är att det sinom tid avskaffas.

(Menar itne att tjafsa) Men, hur kan de vara en extra kostnad?
Eller tar dom ut en viss "års-avgift" måhända?

Annars känns de som om man får betalt för vad man jobbar, om han slutar hos revisorn han har nu så behöver han inte betala honom mer, utan betalar den nya revisorn = en mindre kostnad.

(Fan va trött ja är)

Conny Westh 2010-03-06 01:24

Citat:

Det verkar som du bara har en "godkänd revisor", en auktoriserad revisor brukar alltid tillföra något, annars kan du givetvis byta revisor, om du är missnöjd....

Conny Westh 2010-03-06 01:29

Citat:

Ursprungligen postat av Flotec (Inlägg 20345108)
Nu är det så att denna revisor har blivit varmt rekommederat i detta forum. Samtidigt som jag ser flera som skriver att dom får så goda råd från sin revisor att det betalar sig i längden. Vill bara säga att detta är inte är mina erfarenheter. Kan inte se något speciellt som motiverar mig att ha kvar en revisor om jag inte absolut måste.
Är det någon som vet hur man blir av med sin revisor. Förmodar att man på något sätt måste anmäla detta.

Först och främst ska du vara tydlig mot din revisor och säga att du vill gärna se att han/hon ger får dig goda råd hur du kan förbätrra resultatet genom olika bokföringsmässiga åtgärder.

Är du trots det missnöjd och vill byta revisor så går du bara till en annan revisor så registrerar den revisorn om det hos bolagsverket så du behöver inte göra särskilt mycket krångel.

Normalt är en revisor utsedd på flera år, tror det är 4 år som är normalt så man sänker sin kreditvärdighet om man byter revisor, särskilt mitt i denna 4 årsperiod. Men det är ingen katastrof utan vill man byta så ska man givetvis göra det. Men bäst brukar vara att vara tydlig med sina förväntningar i förväg.

buran 2010-03-06 09:45

Äntligen händer något på fronten,har väntat med AB snart 2år.
Tidig julklapp till småföretagarna.

revisorer och "mäkklare"....usch

:-D

Danielos 2010-03-06 10:28

Citat:

Ursprungligen postat av MRosenson (Inlägg 20345123)
(Menar itne att tjafsa) Men, hur kan de vara en extra kostnad?
Eller tar dom ut en viss "års-avgift" måhända?

Nej, dom tar betalt per timme och arbetar de timmar de anser behövas där man inte kan säga att dom ska arbeta mindre för att genomföra sitt uppdrag, dessutom om du byter revisor, vill den nye revisorn vid start av uppdrag gå igenom allt med dig under några timmar, dvs 1200-1400kr/timmen så du bränner ju typ 3-4000kr direkt.

MRosenson 2010-03-06 16:20

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20345156)
Nej, dom tar betalt per timme och arbetar de timmar de anser behövas där man inte kan säga att dom ska arbeta mindre för att genomföra sitt uppdrag, dessutom om du byter revisor, vill den nye revisorn vid start av uppdrag gå igenom allt med dig under några timmar, dvs 1200-1400kr/timmen så du bränner ju typ 3-4000kr direkt.

Aah, I see!

Conny Westh 2010-03-07 14:09

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20345156)

Jag instämmer i och bekräftar vad Danielos skriver i detta inlägg....

Adestro 2010-03-25 16:15

http://di.se/Artiklar/2010/3/25/2028...lopad-revisor/

Regeringen beslöt på torsdagen att slopa revisionsplikten för cirka 250.000 småföretag. Regeln föreslås börja gälla från den 1 november 2010 och väntas enligt regeringens beräkningar ge småföretagen möjliga besparingar på runt 2,5 miljarder kronor.

Förslaget i korthet

* Ett företag som vill slippa revisor måste uppfylla minst två av följande tre kriterier: Högst tre anställda, högst tre miljoner kronor i årsomsättning, max 1,5 miljoner kronor i balansomslutning.
* Runt 250 000 aktiebolag bedöms uppfylla kraven att få slippa revisor.
* Ett aktiebolag som inte kommer att vara revisionspliktigt måste självt fatta beslut om avskaffandet.

Källa: Regeringen (TT)

tartareandesire 2010-03-25 16:20

Tveksam till att detta var ett bra beslut. Jag tror som Skatteverket att skattefusket kommer att öka.

rocky 2010-03-25 17:15

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20348055)
Tveksam till att detta var ett bra beslut. Jag tror som Skatteverket att skattefusket kommer att öka.

Kanske kommer företag att fuska med omsättningen så att den är precis under 3 mille bara för att dom inte orkar med revisorn :)

Adestro 2010-03-25 17:25

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20348055)

Bara bra att man anpassar sig till övriga Europa, Sverige och Malta är väl enda EU-länderna med så här hård revisionsplikt.

Tycker själv det var väldigt låga gränsvärden, 3 miljoner i omsättning och 1,5 miljoner i balansomslutning? Hoppas det bara är initialt.

Det jag inte förstår är hur denna reform kan kosta 1,3 miljarder att genomföra? Räknar de på minskade momsintäkter iom. mindre revisoruppdrag?

tartareandesire 2010-03-25 19:37

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20348069)
Bara bra att man anpassar sig till övriga Europa, Sverige och Malta är väl enda EU-länderna med så här hård revisionsplikt.

Tycker själv det var väldigt låga gränsvärden, 3 miljoner i omsättning och 1,5 miljoner i balansomslutning? Hoppas det bara är initialt.

Det jag inte förstår är hur denna reform kan kosta 1,3 miljarder att genomföra? Räknar de på minskade momsintäkter iom. mindre revisoruppdrag?

Jag tycker också överlag att EU är bra men det betyder inte att majoriteten alltid har rätt. Så är det långt ifrån alltid :)

Anders Larsson 2010-03-25 22:33

Det förekommer ju sååå mycket fusk i enskilda firmor/handelsbolag/kommanditbolag/ekonomiska föreningar. Eller?

Conny Westh 2010-03-26 00:48

Bra för många småskuttar som omsätter under 1 Mkr för övriga tycker jag det borde vara kvar kravet med revisor, det är bra med revisor.

henning 2010-06-30 10:07

Förra måndagen så tog riksdagen beslut på detta, och frivillig revision kommer alltså att införas för småföretag fr.o.m 1 november.

http://www.affarsliv.com/pressreleas...date=&menuids=

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson