WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Bokföring av bankens små avgifter??? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1040761)

tintinskoog 2010-03-02 17:49

Bokföring av bankens små avgifter???

Har nyligen startat enskild firma och sitter nu med den skojiga bokföringen, testar visma enskid firma, nu till min fråga!
har gjort en betalning med mitt bankkort till google adwords och då har banken varit så vänliga att de dragit en liten avgift på 8kr för detta, frågan är hur bokför jag dessa 8kr i bokföringsprogrammet? är avgiften momsbefriade eller ingår moms...
Tacksam för hjälp!

henning 2010-03-02 20:10

Bankavgifter är det ingen moms på. Jag brukar bokföra dom på konto 6570.

Exempel finns här:
http://www.bokforingstips.se/artikel...kavgifter.aspx

tintinskoog 2010-03-02 22:03

Tack, nu blir det lite klarare!:)

design.se 2010-03-02 22:55

Citat:

Ursprungligen postat av tintinskoog (Inlägg 20344673)
Har nyligen startat enskild firma och sitter nu med den skojiga bokföringen, testar visma enskid firma, nu till min fråga!
har gjort en betalning med mitt bankkort till google adwords och då har banken varit så vänliga att de dragit en liten avgift på 8kr för detta, frågan är hur bokför jag dessa 8kr i bokföringsprogrammet? är avgiften momsbefriade eller ingår moms...
Tacksam för hjälp!

Märkligt, det har jag aldrig noterat att de gör...

jonny 2010-03-03 07:48

Vad har du för bank som drar en avgift för kortbetalningar? Aldrig hört talas om tidigare.

tintinskoog 2010-03-03 08:02

Swedbank drog 8kr när jag betalade till adwords och one.com med mitt Bussiness mastercard:(, kanske har något att göra med att de båda är baserade utanför sverige, har inte testat att köpa något inom sverige ännu...

design.se 2010-03-03 10:08

Citat:

Ursprungligen postat av tintinskoog (Inlägg 20344757)
Swedbank drog 8kr när jag betalade till adwords och one.com med mitt Bussiness mastercard:(, kanske har något att göra med att de båda är baserade utanför sverige, har inte testat att köpa något inom sverige ännu...

Med ett vanligt VISA kort kopplat till swedbank betalar jag ingen bankavgift när jag gör en utbetalning till Google adwords ...

Anders Larsson 2010-03-03 10:24

Kankse dumt, men det är inte Googles verifieringsdragning?

Westman 2010-03-03 10:29

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20344777)
Kankse dumt, men det är inte Googles verifieringsdragning?

Ja det låter faktiskt troligt. Jag har för mig att det jag fick en sådan på 7 eller 8 kronor när jag satte igång med adwords för 3-4 år sedan.

tintinskoog 2010-03-03 13:51

Nej tror inte det är Google som drar den ,för det blev samma när jag betalade till one.com som ligger i danmark!
handlade från en svensk webbbutik idag och då drogs det ingen avgift, så det har nog med att det är en utlandsbetalning att göra!

kulmungi 2010-03-03 15:51

Citat:

Ursprungligen postat av tintinskoog (Inlägg 20344812)
Nej tror inte det är Google som drar den ,för det blev samma när jag betalade till one.com som ligger i danmark!
handlade från en svensk webbbutik idag och då drogs det ingen avgift, så det har nog med att det är en utlandsbetalning att göra!

Är igen avgift på det kortet vid betalningar, har likadant kort själv
Utan det är som föregående talare, en testdragning från betalningsleverantör google och one använder. De testar dra under 10 kr, sedan gör de en riktig dragning. Dessa pengar som de drar får man oftast tillbaka efter några dagar, så "skit" i att bokföra det eftersom transaktion försvinner sedan när betalningen är tillbaka på ditt konto.

svedlund.net 2010-03-04 20:01

Jag har också ett likadant kort och har inte fått några avgifter för mina betalningar med kortet. Däremot åker jag numera på en avgift på 3kr för varje pg-betalning jag gör, oavsett om det är från företagets konton eller mina privata.
Avgiften dras från ett företagskonto så just nu betalar mitt företag för mina privata pg-betalningar. Hur hanterar man det korrekt?
Det enda alternativet jag kommit på är att räkna pg-betalningar och bokföra avgiften som ett eget uttag. Känns onödigt krångligt.

jonny 2010-03-04 20:30

Citat:

Ursprungligen postat av svedlund.net (Inlägg 20344989)
Jag har också ett likadant kort och har inte fått några avgifter för mina betalningar med kortet. Däremot åker jag numera på en avgift på 3kr för varje pg-betalning jag gör, oavsett om det är från företagets konton eller mina privata.
Avgiften dras från ett företagskonto så just nu betalar mitt företag för mina privata pg-betalningar. Hur hanterar man det korrekt?
Det enda alternativet jag kommit på är att räkna pg-betalningar och bokföra avgiften som ett eget uttag. Känns onödigt krångligt.

Pratat med banken om huruvida det verkligen ska vara så?

svedlund.net 2010-03-04 20:47

Ja då, jag tyckte det verkade väldigt konstigt så jag slängde iväg ett mail. Fick följande svar:

"I och med att du har internetbanken företag, kostar alla betalningar till pg-nr 3 kr, även dina privata."

tintinskoog 2010-03-20 11:42

Japp det stämmer att det kostar 3 spänn att betala postgiro/plusgiro men bankgiro skall vara gratis, blev upplyst om detta när jag gick över till swedbanks e-bokföring och var tvungen att skapa företagsprofil.

dom där små kort-avgifterna försvann när köpen blev bokförda på kontot, de var alltså bara med när pengarna var "reserverade" så det var väl någon slags verifiering!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson