WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Dejtingsidornas omsättningar (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1040692)

Dakota 2010-02-26 19:23

Dejtingsidornas omsättningar

Hej! Hur mycket omsätter egentligen dejtingsidorna i Sverige per år? Har hört att e-kontakt ska omsätta cirka 60 miljoner per år.. Sjukt mycket pengar.

Yoghurt 2010-02-26 21:23

http://www.allabolag.se/5566084371

StateCollapse 2010-03-01 07:39

Ekontakt - Omsättning
2006: 28 722 000 MILJ SEK
2007: 10 297 000 MILJ SEK
2008: 35 297 000 MILJ SEK

Jag tycker inte det är så konstig att dom tjänar dessa pengar när dom har mycket tävlingar och bra priser. Plus att dom tvingarna användarna att betala, annars kan man varken läsa eller skriva ett meddelande. Ett företag som har arbetat ihop ett bra varumärke. Men jag är riktigt trött på deras annonser som dyker upp precis överallt och ingenstans. Jag var inne en dag på deras sida och då hade dom bytt design men fem minuter efter så var den gamla tillbaka igen.

Nu håller utvecklarna på att skriva om koden, från klassisk ASP till PHP. Om dom har utvecklare på heltid så måste det finnas enormt med arbete 40tim/veckan.

Mötesplatsen - Omsättning
2006: 21 041 000 MILJ SEK
2007: 36 950 000 MILJ SEK
2008: 54 805 000 MILJ SEK

Inga direkta kommentarer om Mötesplatsen.

Ska man lyckas slå sig in på den här marknaden och börja tjäna dom stora pengarna som många av oss kapitalister vill göra, så måste man ha gångbart varumärke vilket både e-kontakt och Mötesplatsen har.

Men som TS säger, det är inga småpotatisar dessa webbplatser plockar.

addiction1 2010-03-01 08:00

Hög omsättning men inte direkt så höga vinster (under 2 miljoner).

StateCollapse 2010-03-01 08:06

Citat:

Ursprungligen postat av addiction1 (Inlägg 20344412)
Hög omsättning men inte direkt så höga vinster (under 2 miljoner).

Jag la märke till det också faktiskt när jag var inne på allabolag.se

Märkligt ändå att så många dejtar via internet. Är det för att man lätt kan vara anonym bakom dataskärmen och inte behöva känna ett tvång för att träffas? Utan att man växlar några meddelande hit och dit.

Någon som är medlem på e-kontakt? Annars kan jag bifoga hur deras medlemspriser ser ut och det inte lönt att förneka en sak - det är dyrt!

1 månad för 279 kr.
3 månader för 549kr.
6 månader för 834kr.
12 månader för 1188kr.

Värt att tillägga är väl att man får räkna bort deras utgifter till betalföretagen som de använder sig utav. Även att alla priser är inkl. moms.

Vad får man för dessa pengar? Man får läsa och skriva meddelanden, det är det man får tillgång till. Samtidigt är dom väldigt måna om att man får absolut inte skriva sin MSN i presentation och det är väl ganska självklart, då förlorar dom ju medlemmar :)

addiction1 2010-03-01 08:15

Tror nästan att dom hade tjänat mer pengar på att öppna upp det mer (ev. gratis), eller till ett mycket billigare pris. Sjuka priser, men tydligen betalar folk, men jag tror också dom förlorar många användare på det sättet.

Kolla på plentyoffish.com

StateCollapse 2010-03-01 08:19

Citat:

Ursprungligen postat av addiction1 (Inlägg 20344415)
Tror nästan på att dom hade tjänat mer pengar på att öppna upp det gratis eller till ett mycket billigare pris.

Pengar och åter pengar. Vi alla har den drivkraften att vilja tjäna pengar och så mycket pengar att vi själva inte kan greppa summan. Drömmen för oss alla är att tjäna tillräckligt bra för att kunna leva på det vi älskar att arbeta med vare sig man är öppen med det eller inte.

Jag tror däremot, öppnar man en webbplats i tanke att inte dra in pengar till en början, utan endast ha det som en hobbysyssla så går det mycket bättre för då är det inte pengar som driver en framåt utan att det är roligt att arbeta med något som man har passion för.

Nu ska e-kontakt starta upp den franska marknaden. Men det kanske ni redan har läst i media eller på deras webbplats.

StefanBergfeldt 2010-03-01 09:04

Ska det verkligen vara så att dom omsätter mellan 10 000 000 000 000 och 55 000 000 000 000?

Sveriges totala statsskuld ligger väl under 1000 000 000 000 idag? e

StateCollapse 2010-03-01 09:09

Varför omsätter dom så mycket när dom ändra går i vinst med "några" miljoner bara? Räcker det inte att kanske omsätta 10-20 miljoner kanske?

rhuse 2010-03-01 22:23

StefanBergfeldt: Jag regareade också på typot "MILJ" :)

StateCollapse: Jag förstår inte frågan? Skulle de sänka omsättningen så skulle de ju troligen också gå med lägre vinst.

Sweden-mn 2010-03-01 23:48

Vill ni gå med i en datingsida ska ni vara glada för att det kostar rejält. Det håller borta fler oseriösa medlemmar.

De skulle inte tjäna mer på att sänka priset. Det skulle bara generera fler oseriösa och då vill inte de seriösa gå med ;)

Nä, tacka för det kostar :)

jayzee 2010-03-02 09:34

Jag känner lite folk på IntoDate (E-kontakt) och de har det rätt bra ställt. Sjukt fina lokaler från sekelskiftet (liknar Opera Software lokaler i Lkpg), ca. 20-30 heltidsanställda, helt OK löner, etc. Man får dock tänka på att de inte bara är aktiva i Sverige (vilket de flesta av er verkar tro) utan har sajter i andra nordiska länder samt deras senaste tillskott - Frankrike, vilket är anledningen till att de kodar om sidan BTW.

StateCollapse 2010-03-02 13:11

Citat:

Ursprungligen postat av jayzee (Inlägg 20344570)
Jag känner lite folk på IntoDate (E-kontakt) och de har det rätt bra ställt.

Både lönemässigt och arbetsmässigt med bra miljö, goda förmåner osv osv?

Citat:

Ursprungligen postat av jayzee (Inlägg 20344570)
Man får dock tänka på att de inte bara är aktiva i Sverige (vilket de flesta av er verkar tro) utan har sajter i andra nordiska länder samt deras senaste tillskott - Frankrike, vilket är anledningen till att de kodar om sidan BTW.

Var det jag skrev tidigare också, att e-kontakt är inte bara etablerade i Sverige, Norge, Finland och Danmark utan även i Frankrike nu senast.

mbomelin 2010-03-02 13:35

sweden-nm; jag håller inte riktigt med vad du skriver. Håller med om att ett högre pris håller bort oseriösa, dock finns det många som är seriösa men som inte har möjligheten att betala ett så pass högt pris. Jag tror man kunnat öka intäkterna rejält genom att ha två olika kontotyper med olika kostnad, och se till att man faktiskt får saker för pengarna man betalar. Inte bara att man kan skicka och ta emot mail. Det billigare kontot skulle kunna ha någon form av validering, kanske använda bankId om man nu har det så gott ställt som man säger :-)

StateCollapse 2010-03-02 15:10

Kan det vara svårt att slå sig in på den marknaden, alltså dejting på internet med tanke på att ekontak och mötesplatsen är dom största i Sverige?

Nej. Jag har inga planer på att utmana dom :)

Och när vi ändå pratar ekonomi och omsättning. Ekontakt går med vinst på cirka två miljoner, vad gör man med dom pengarna? Sparar? Företagsfester? Anordnar tävlingar? Annat?

chilis 2010-03-02 15:27

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20344642)

Och när vi ändå pratar ekonomi och omsättning. Ekontakt går med vinst på cirka två miljoner, vad gör man med dom pengarna? Sparar? Företagsfester? Anordnar tävlingar? Annat?

Utan att vara otrevlig: Jag skulle rekommendera dig att ta lite kurser i företagsekonomi och kanske även nationalekonomi. Vad menar du egentligen?
1. Inget företag sparar vinster.
2. Vad gör världens andra 999 000 000 företag (påhittad siffra) med sina vinster? Vad spelar det för roll i sammanhanget? Det är ju intressant om dom har utdelningar eller återinvesteringar men inte om aktieägarna dricker skumpa för sin utdelning.

mbomelin 2010-03-02 15:33

Chilis; man kan väl säga på sätt och vis att man "sparar" en del av den reella vinsten om man t.ex. puttar in pengar i expansionsfond? Det är inga pengar som visas som vinst på pappret dock.

chilis 2010-03-02 15:40

Citat:

Ursprungligen postat av mbomelin (Inlägg 20344647)
Chilis; man kan väl säga på sätt och vis att man "sparar" en del av den reella vinsten om man t.ex. puttar in pengar i expansionsfond? Det är inga pengar som visas som vinst på pappret dock.

Ja alltså lägger man dom i en expansionsfond som enskild näringsidkare t.ex så är det ju för att man "sparar" dom till aktiebolaget.

Men det är ju för att pengarna ska arbeta där. Det finns ingen logik i att spara vinster förutom av tekniska skäl.

jayzee 2010-03-02 18:49

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20344611)
Både lönemässigt och arbetsmässigt med bra miljö, goda förmåner osv osv?

Nah, arbetsmässigt med bra miljö. Löneföremånerna är inte många samt de har standardlön.

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20344611)
Var det jag skrev tidigare också, att e-kontakt är inte bara etablerade i Sverige, Norge, Finland och Danmark utan även i Frankrike nu senast.

Måste ha missat det, skummade bara igenom tråden :)

Jon A 2010-03-02 18:50

som anställd får man dejta sjukt mycket, kan nog ses som en förmån

jayzee 2010-03-02 18:55

Citat:

Ursprungligen postat av Jon A (Inlägg 20344685)
som anställd får man dejta sjukt mycket, kan nog ses som en förmån

LOL! hehe...
För att lyckas inom den branchen måste man ha funnits ett tag (ha stor användarbas) samt lyckats få hjälp av någon Venture Capitalist alt. blivit uppköpt, ett bra exempel är Mötesplatsen som funnits sedan 2001 och som för inte länge sedan blivit uppköpta. Sedan med det nya kapitalet i ryggen satsar man allt på reklam och SEO, ett bra exempel där är E-kontakt som har 2 personer (har jag för mig) som heltid jobbar med SEO.

Dakota 2010-03-02 20:45

Oj! Härligt att ni bjuder upp till diskussion ;)
Det som hela tiden slår mig det är att man skulle vara tidig, man skulle ha upptäckt det här de där åren just efter år 2000.. Och komma med något liknande, då hade man nog bott i något lyxhus i LA. nu. :rolleyes:

Jaså, så de kodar om allting till php? Intressant. Undra om det blir en exakt klon eller om det blir ett ombygge?

Och vart får ni tag i alla nyheter om dejtingsidorna? Intresserad^^

StateCollapse 2010-03-02 21:01

Citat:

Ursprungligen postat av Menox (Inlägg 20344698)
Oj! Härligt att ni bjuder upp till diskussion ;)
Det som hela tiden slår mig det är att man skulle vara tidig, man skulle ha upptäckt det här de där åren just efter år 2000.. Och komma med något liknande, då hade man nog bott i något lyxhus i LA. nu. :rolleyes:

Tror nog att ägarna kan göra det den dagen dom väljer att sälja bolaget. Redan nu tror jag varken du eller jag har råd att betala deras tandpetare.

Verkar vara ett jävla schysst arbete att sitta på supporten där och tjäna pengar på att svara på frågor. Lättförtjänta pengar med andra ord.

Ungefär som att sitta på Bodycontact supportavdelningen, ta ut 15-16 tusen efter skatt för att svara på frågor :)

Citat:

Jaså, så de kodar om allting till php? Intressant. Undra om det blir en exakt klon eller om det blir ett ombygge?

Tror jag skrev det i den här tråden, annars kan jag ta det igen.

När jag besökte deras sida för någon vecka sen eller längre tillbaka så hade dom bytt till en väldigt fräsch design, en lite mer ljusare färg men fortfarande rosa. När jag var tillbaka, 5-10 minuter senare var den gamla designen tillbaka igen.

Och när det gäller PHP så står det under "lediga jobb" och "Erfaren PHP-utvecklare" att dom ska koda om från klassisk ASP till PHP under den närmaste tiden.

Man undrar ju vad utvecklarna gör när den franska sajten är färdig och när all kod är omskriven. Kan väl inte finnas mycket och göra? Sitta och titta på koden dag ut och dag in för att hitta småbuggar. Sedan leka lite i Photoshop och så.

Eller ska dom öppna sajter i andra länder, i hela Europa kanske där marknaden finns för nätdejting?

Citat:

Och vart får ni tag i alla nyheter om dejtingsidorna? Intresserad^^

Vilka nyheter syftar du på? Att dom ska från ASP till PHP? Att dom ska öppna en sajt på den franska marknaden?

Dakota 2010-03-02 21:08

Jag syftade på både omkodningen samt expansionen, men jag såg nu allting på deras hemsida ;)
Men som jag förstår det så tror ni att det är dyrt för dem? På vilket sätt? De tjänar ju hur mycket som helst och bör verkligen inte behöva bränna upp allt på serverkostnader osv. ;)

StateCollapse 2010-03-03 00:02

Citat:

Ursprungligen postat av Menox (Inlägg 20344703)
Men som jag förstår det så tror ni att det är dyrt för dem? På vilket sätt? De tjänar ju hur mycket som helst och bör verkligen inte behöva bränna upp allt på serverkostnader osv. ;)

Ingenting är dyrt för e-kontakt. Ägarna sitter som du säger i en lyxvilla i Los Angeles där dom har sin bas och därifrån styr dom arbetarna i Norrköping.

Nu ska vi inte vara dumma, utan istället tänka "kul att dom tjänar så förbannat mycket pengar och att dom kan ha ordentliga företagsfester utan att tänka på notan".

chilis 2010-03-03 00:35

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20344743)
Ingenting är dyrt för e-kontakt. Ägarna sitter som du säger i en lyxvilla i Los Angeles där dom har sin bas och därifrån styr dom arbetarna i Norrköping.

Nu ska vi inte vara dumma, utan istället tänka "kul att dom tjänar så förbannat mycket pengar och att dom kan ha ordentliga företagsfester utan att tänka på notan".

Jag tycker inte att man ska tjafsa på detta forum och alla ska få komma till tals men du StateCollapse tar priset. Å du gör det med råge.

Du skriver så pass orelevanta inlägg att jag faktiskt tappar hakan. Du verkar helt besatt av porrcommunitys och dejtingsidor och tror att det är någon slags drömvärld där man tankar cash och sedan bränner det på företagsfester. Vad exakt tycker du att ditt inlägg ovan som jag citerat tillför till WN? Kunskap, logiskt tänkande eller erfarenhet? Kan du svara ja på en av dom tycker jag du ska fortsätta med dessa inlägg. Annars tycker jag du ska vara mer restriktiv i ditt kommenterade.

Nu blir mitt inlägg lika orelevant men jag kan bara inte hålla mig.

StateCollapse 2010-03-03 10:13

Citat:

Ursprungligen postat av chilis (Inlägg 20344746)
Du skriver så pass orelevanta inlägg att jag faktiskt tappar hakan. Du verkar helt besatt av porrcommunitys och dejtingsidor och tror att det är någon slags drömvärld där man tankar cash och sedan bränner det på företagsfester. Vad exakt tycker du att ditt inlägg ovan som jag citerat tillför till WN? Kunskap, logiskt tänkande eller erfarenhet? Kan du svara ja på en av dom tycker jag du ska fortsätta med dessa inlägg. Annars tycker jag du ska vara mer restriktiv i ditt kommenterade.

Och mitt svar till dig innehåller lika mycket skit som ditt svar.

Mitt inlägg som du citerade innehöll humor och ironi. Självklart förstår jag att verkligheten inte ser ut så där.

yadis 2010-03-03 13:09

Jag drog igång en dejtingsite typ år 2000. Var väl uppe i 6500 medlemmar som mest.
Hade inga pengar i ryggen. Hade ett helvete att få medlemmar att betala, för det fanns många gratissiter då för dejting. Sen kom mötesplatsen och dess likar och pumpade ut reklam och sen var man körd. Kuriosa är att till slut köpte e-kontakt domänen av mig, för en spottstyver, och skickade vidare alla som gick till min site till sin egen.

Jag tror dom började med färdigskriven site som dom köpte(http://www.aspnetdating.com/), men kan ha fel.

StateCollapse 2010-03-03 13:36

Citat:

Ursprungligen postat av yadis (Inlägg 20344802)
Jag tror dom började med färdigskriven site som dom köpte(http://www.aspnetdating.com/), men kan ha fel.

Därför dom ska skriva om koden till PHP kanske? Bara en gissning.

Undra varför dom ska skriva om koden till PHP!?? Lättare att utveckla med tiden och hitta utvecklare för PHP i framtiden kanske? Någon som har en gissning?

Wojt 2010-03-03 14:21

Citat:

Ursprungligen postat av addiction1 (Inlägg 20344415)
Tror nästan att dom hade tjänat mer pengar på att öppna upp det mer (ev. gratis), eller till ett mycket billigare pris. Sjuka priser, men tydligen betalar folk, men jag tror också dom förlorar många användare på det sättet.

Kolla på plentyoffish.com

Det tror jag INTE.

Är ganska säker på att match.com och alla andra tjänar mer pengar än plentyoffish.

jayzee 2010-03-04 06:27

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20344809)
Undra varför dom ska skriva om koden till PHP!?? Lättare att utveckla med tiden och hitta utvecklare för PHP i framtiden kanske? Någon som har en gissning?

Detta är _inte_ en gissning, de har skalningsproblem och byter därmed ut all kod mot PHP för att få det att skala bättre. Dessutom är inte originalsajten skriven i asp.net som yadis gissade utan klassisk asp.

Ara 2010-03-04 08:44

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20344411)
Ekontakt - Omsättning
2006: 28 722 000 MILJ SEK
2007: 10 297 000 MILJ SEK
2008: 35 297 000 MILJ SEK

Mötesplatsen - Omsättning
2006: 21 041 000 MILJ SEK
2007: 36 950 000 MILJ SEK
2008: 54 805 000 MILJ SEK

Nu blev det lite fel va? 21 MILJ SEK kan jag gå med på men inte 21 041 000 MILJ SEK för så mycket pengar finne ju knappt=)

yadis 2010-03-04 09:37

Citat:

Ursprungligen postat av jayzee (Inlägg 20344880)
Detta är _inte_ en gissning, de har skalningsproblem och byter därmed ut all kod mot PHP för att få det att skala bättre. Dessutom är inte originalsajten skriven i asp.net som yadis gissade utan klassisk asp.

Den där aspnetdating fanns i asp innan .net varianten släpptes.

studiox 2010-03-06 18:51

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20344426)
Varför omsätter dom så mycket när dom ändra går i vinst med "några" miljoner bara? Räcker det inte att kanske omsätta 10-20 miljoner kanske?

Vad menar du? Dom har väl såklart höga kostnader, TV-reklam vet vi väl alla vad det kostar..?

Sathack 2010-03-07 11:56

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse
Ungefär som att sitta på Bodycontact supportavdelningen, ta ut 15-16 tusen efter skatt för att svara på frågor

Haha så kom Bodycontact upp igen, kan inte släppa han riktigt va?

StateCollapse 2010-03-07 14:31

Citat:

Ursprungligen postat av Sathack (Inlägg 20345233)
Haha så kom Bodycontact upp igen, kan inte släppa han riktigt va?

Då tar jag en annan sajt som exempel, www.ix.nu eller www.sexdating.se om det irriterar herrarna så mycket att jag använder Bodycontact som exempel.

Ara 2010-03-07 15:09

StateCollapse du som vet så mycket, hur gammal är du och hur länge har du "jobbat med IT"?

StateCollapse 2010-03-07 15:23

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20345248)
StateCollapse du som vet så mycket, hur gammal är du och hur länge har du "jobbat med IT"?

Vill du ha lite information om mig kan du sända mig ett PM så kan vi prata vidare där istället för att dra tråden åt skogen.

Mickee 2010-03-07 19:07

kan tipsa er om att läsa om Matthew Inman som skapade mingle2. Inspirerande att se någon med 0 i budget slå jättarna på fingrarna.

0at.org

lunarmys 2010-03-07 21:17

Citat:

Ursprungligen postat av Wojt (Inlägg 20344814)
Det tror jag INTE.

Är ganska säker på att match.com och alla andra tjänar mer pengar än plentyoffish.

PoF säger att dom drar in $10,000 per dag från annonsering, ca 25m SEK per år.

Inte SÅ illa pinkat för att vara gratis..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson