![]() |
Radiofy.se, Spotify + Radio
Beta-testing => http://beta.radiofy.se se denna post
Har sedan ett par månader tillbaka jobbat med siten Radiofy.se Idéen med sidan är att direkt-länka spellistor från diverse radiokanaler till Spotify. En norsk version hittar ni här: http://spillelister.p3.no/ Lite teknisk-information för den intresserade: Sidan är skriven i PHP med ramverket CakePHP, jQuery för javascripten. MySQL som databas, och snart även en extern server för att hanterar all cache. Ett dussintals skript skrivna i Java som bl.a jobbar mot Spotify. Databasen uppdateras en gång per minut med nya låtar från radiokanalerna. Spellistorna uppdateras var 15:e min. Topplistorna uppdateras runt 4-tiden på morgonen. Nya spellistor skapas en gång per dygn, runt 00:05. Ajax-requests görs mot servern var 40:e sek. En lite artikel om sidan: http://radionytt.se/nyheter/?p=3862 Här är några utav de 60 kanaler som finns på siten: Bjällerklang P3 Star P3 Svea Din gata P4 med Radiosporten SR Atlas SR Världen P3 Rockster P3 Street SR Metropol P3 P4 Radio Stockholm Radioapans knattekanal Sameradion SR Klassiskt P1 P2 The Voice Mix Megapol Rockklassiker Vinyl 107 Radio 107.5 P4 Göteborg SR Melodifest Metropol 93,8 Örebro Kom gärna med förslag på förbättringar, buggar eller annat som bör åtgärdas. |
Jag fattar inte...
Det du gör är alltså att "lyssna av" vad som spelas på radiokanaler, och skapa en spellista från det? |
Härlig sida, räkna med att jag kommer testköra den ordentligt. Än så länge har jag inget att anmärka på ;)
|
kul idé! Skulle vilja ha lite tydligare information om vart jag hamnat, rutan som kom upp tyckte jag var lite störande så jag tryckte bort den men sen hittar jag den inte igen. Men annars är det cleant och snyggt, möjligtvis liva upp det svarta däruppe. Lycka till!
|
Jag körde denna hela morgonen på jobbet, var poppis! Ska försöka ge lite kritik på sajten sen med :)
|
Citat:
Citat:
Men det är helt sant de du skriver, sidan kan se lite vilseledande ut om man inte läser meddelandet som kommer upp. Jag har sedan ett veckor tillbaka jobbar på en hjälp/informations-sida. Har sedan start hittat flera stora buggar på siten som jag har lagt ner tid på att utveckla i stället.... Ska se till att bygga klart informationssidan. Citat:
|
Vill bara säga att det är en riktigt jäkla cool sida. Bra funktioner och är nog efterlängtat av många.
Mycket bra! |
Verkar vara en riktigt rolig tjänst. Ska försöka prova den lite :P
|
Bra sida! :) Jag klickade på en låt och fick upp den i Spotify. Har mer eller mindre längtat efter en sån här sida där låtar som går på radion går att lyssna på spotify senare. Men tråkigt är att en del artister inte släpper sina låtar på Spotify. Den här låten finns t ex. inte på Spotify:
http://www.youtube.com/watch?v=kT8YgSDOxHI Men annars, en grym sida som jag ska följa!: ) |
Tack för all positiv kritik!
Har ni några förslag på nya funktioner så är jag helt öppen för nya idéer. |
Riktigt grym tjänst må jag säga. Känns lite ovant att hitta en grym tjänst som inte är uppfunnen av EGENREKLAM :) Men jag använder den flitigt ;)
|
Wow, en mashup som faktiskt är användbar och inte bara skapad för att alla andra lanserar mashups...
Diggar tjänsten stenhårt! Ska testköra det här på jobb de kommande dagarna, och se om jag kan komma med några förslag. Men so far, so good måste jag säga. :) |
Riktigt cool sida, jag som hade planerat göra en liknande sida när jag får tid men behövs ju inte nu ;-)
- Tog bort lite text då jag missförstod en sak - |
En klart mer utvecklad ide än http://p3spotify.adagio.se/ som egentligen bygger på samma ide. Ballt!
|
Ahh fan vilken klockren sida...
2 tummar upp! inga anmärkningar! Det enda jag tänker är: skaffa fler radiokanaler, och marknadsför som inihelvete! dessutom, stort beröm för störtskönt interface!! |
Snyggt.
Skulle vara kul att få det att spela upp senaste låtarna automatiskt. Lite i stil med top100 playlist, dock enbart med nya låtar som spelats på X antal radiokanaler. The Voice saknar musik i listan på sajten. Vissa länkar går till ospelbar musik (rammstein t.ex.). Borde uppmärksammas om det är "rödlistad musik". |
Jag älskar din sida och jag har följer dig på twitter sedan länge :)
|
Citat:
Min ide var i så fall att visa de senaste 100 låtarna som spelats. Så fort en låt läggs till i toppen, så tas en bort i botten. Citat:
Citat:
Den nya version kommer även vara mer träffsäker än den som finns i dag. |
Väldigt bra tjänst, har också lite dålig fantasi för att hitta ny musik så detta ska verkligen testas !
|
Superhärlig sida! De ända jag kan kommentera på ett negativt sätt är att jag tycker du använder en för mörk svart. Förstår du vad jag menar? Jag tror de skulle bli behagligare om du kanske försöker köra med en lite mörkare grå istället.. :)
Men de är bara ett förslag! Grymt bra sida hur som helst! Jag kommer att utnyttja denna sida MÅNGA gånger! :D |
|
Hur har ni löst det hela med länkning till iTunes? Hittar inget trevligt API för det.
|
Oj, köpte NRK in sig? Tufft!
Perfekt för oss som lyssnar på radion på väg till jobbet och vill fortsätta lyssna :) Och ja, jag bor i Norge :) |
Jag kör själv inte med spotify men både sidan och ideen var riktigt smart, diggar den verkligen!
|
Citat:
|
Fräck/bra idé. Snyggt utformad. Tummen upp helt enkelt :)
|
Häftig idé!
|
Efter en massa jobb så börjar vi nu närma oss första beta-versionen av Radiofy 2.0
Jag tänkte skriva ett litet längre stycke om den nya versionen lite senare i kväll. Tillsvidare så skulle jag uppskatta ifall ni bokstavligt talat körde siten i botten. Testa vad den går får, lek lite. Skriv gärna vilken webbläsare ni har och ifall ni ser några fel. Tillsvidare kan jag avslöja att vi använder tekniker som: * Ruby On Rails * HAML (=> HTML5) * SASS (=> CSS3) * jQuery * Node.js * Ajax Push Engine * Beacon push * Libspotify * Heroku * PostgreSQL * Sinatra * Github I fall det är så att någon är intresserad. Här kommer en länk: http://beta.radiofy.se Citat:
Sök efter itunes api |
Vad är nytt funktionsmässigt? Jag gillar upplägget med den nya designen, men tyckte bättre om gamla färgschemat/loggan.
|
Citat:
Får dock aldrig tiden, ska försöka igen i morgon. Kortfattat: En utav funktionerna är möjligheten att välja vart musik-länkarna ska peka. Via inställningspanelen så kan man välja GrooveShark, iTunes eller Spotify. Nu syns även låtar som inte finns med i någon utav nyss nämna tjänster. Vilket med andra ord betyder att alla låtar finns med som spelats på radio. |
Med IE8 (8.0.6001.18702) och win xp får jag bara upp en XML-fil när jag anropar http://beta.radiofy.se.
|
Citat:
Ska se om jag kan hitta felet i loggarn. Tack för buggrapporten. |
Provade att ändra till Grooveshark på beta sidan - sparade och sen när jag tryckte på en länk fick jag "Firefox vet inte hur den här adressen ska öppnas eftersom protokollet (spotify) inte är associerat med något program."
|
Citat:
Felet som du angav: "Firefox vet inte hur den här adressen ska öppnas eftersom protokollet (spotify) inte är associerat med något program." är webbläsare-specifik. Det är helt enkelt så att din webbläsare inte vet hur länken ska öppnas, vi kan med andra ord inte göra något åt just de problemet. |
Citat:
Citat:
EDIT: Är det så att man inte kan använda spellistorna på Grooveshark? För då är det ju inte konstig :) Låt länkarna funkar :) I så fall borde man få den infon när man väljer "standardtjänst". |
Spellistorna verkar alltid vara kopplade till Spotify. Är nog tänkt att det ska vara så :)
|
Citat:
Det har varit så uppenbart för min del, eftersom jag har byggt grejerna, att spellistorna går till Spotify. Har inte alls tänkt på att de kan missuppfattas. Tack för rapporten :) GrooveShark har inget öppet API som Spotify har, där av så kan vi i dagsläget inte generera spellistor till just GrooveShark. |
Jag gillar inte designen på betan, använd den som är på den officiella istället.
|
Citat:
|
Hade helt glömt av den här tråden.
Här kommer om inte annat lite uppdateringar. Lite mer detaljerade topplistor är implementerade. Drygt 324 topplistor är skapade för alla våra kanaler. Vilket involverar följande typer av listor. - Topp 100 för ett år tillbaka - Topp 100 för en månad tillbaka - Topp 100 för en vecka tillbaka - Topp 100 för en dag tillbaka Dessa listor finns nu tillgängliga för alla kanaler plus 5 listor som är kanal-oberoende. Det skulle vara trevligt ni (Wn och c/o) kunde testa listorna för att se så att allt ser korrekt ut. Tomma listor är ett tecken på att något är fel te.x. En relativt temporär lista på topplistorna finns här. Samma lista kan kommas åt genom menyn, under knappen 'Topplistor'. Alla spotify-spellistor uppdateras kl 03:00 varje dygn. Progressbaren är tillbaka efter sina drygt 10 månaders frånvaro. Vi har bytt serverar och cache-teknik, vilket sänkt laddningstiden på siten. Plus en väldigt massa andra småändringar. Körde lite statistik m.h.a Git från i Juli och fick fram följande resultat. Kod:
→ git diff --shortstat d49aef5d6d3b61a1d9f1..e1bc5b298d753b3b9e5c Citat:
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:03. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson