![]() |
Driver E-handel ? Inte länge till.
Som det ser ut så kommer EU inom kort rösta om en ny lag rörande E-handel.
Att E-handelsbutiken på internet måste ha en fysisk butik, annars får man inte ha e-handel. http://www.reuters.com/article/idUSTRE61H3AN20100218 Skrämmande vad som pågår inom EU. |
Så är det ju redan.
Finns gott om grossister som nobbar e-handlare utan fysisk shop redan idag. |
Okej, men det är ju ingen lag på det idag att en e-butik måste ha en fysisk butik.
Blir det lag på det så kan det bli lite surt för företag som Steam t.ex som säljer nedladdningasbara spel eller e-butiker som säljer musik i MP3 format. Kan förstå att grossister kräver det men en lag? Ska det vara nödvändigt? |
Med reservation för att jag inte läst in mig på artikeln.
Räcker det inte med om du t ex anger att din "fysiska butik" är ditt kontor? Sen dem som så gärna vill komma till den fysiska butiken får göra det. Sen kan du ju ange att man måste bestämma tid för att få komma till den fysiska butiken, så du är lite mer förberedd. |
??
Det som står i artikeln är att Citat:
Precis som idag. Inget tvång på, leverantörerna får själva välja vilka de vill jobba med. |
Vad det handlar om är att leverantörer skall ha rätt att kräva att deras återförsäljare har en fysisk butik. Det gör ju en del redan idag, men en del kanske anser att rättsläget inte är helt klart. S.k selektiv distribution är i sig tillåten, där leverantören utser vissa auktoriserade återförsäljare på lämpliga kriterier. Men det har ju klagats från e-handlarhåll att man diskrimineras om man inte får sälja vissa produkter. Från fysiska butiker klagas det på den s.k free-ridereffekten, att e-handlarna åker snålskjuts på de fysiska butikerna. Folk går in på Siba och väljer ut en TV de gillar, och går sedan hem o köper den på nätet.
Nu funderar EU på om selektiv distribution även skall få innefatta krav på fysisk butik. Det är dock inte så att varenda e-handlare behöver skaffa sig fysisk butik. Det lär i första hand vara de som säljer märkesvaror som får anpassa sig om deras leverantörer kräver det. |
Okej.
Då har man bättre koll, som jag tolkade det (dock skyller jag på trötthet) som att det var krav på fysisk butik för att överhuvudtaget ha en e-handel. Tack för alla frågetecken är utreda för min del. |
Citat:
|
Jag kan inte se vad det blir för skillnad om denna lag går igenom.
Vad jag har läst så gäller detta främst lyxvarumärken, och dessa har redan idag såna avtal som gör det omöjligt för en ehandelsbutik att köpa från godkända kanaler(agenturer), det finns några undantag men då måste du hålla rekomenderade butikspriser och då är det ju ingen vits med att handla på nätet. Det enda som kommer att skilja sig om denna lag går igenom är om någon stor ehandelsaktör med mycket pengar skulle vilja driva en process mot tillverkaren för att denna vägrar sälja till ehandelsföretag. |
En leverantör/grossist får inte kräva att återförsäljaren har en viss minsta prisnivå, det strider mot konkurenslagarna.
Men däremot så är det väl mer av självbevarelsedrift som återförsäljarna försöker upprätthålla en viss prisnivå. Det skulle vara rena döden för kända varumärken som Rolex, Tissot mfl om det dök upp helt legala lågprislevarntörer av dessa produkter, då skulle varumärket eroderas illa kvickt. |
Vad Conny pratar om är så kallad vertikal prisstyrning och finns diskuterad i denna rapport
|
Det är naturligtvis en försämring om det skrivs in i lagtext att de har rätt att kräva en fysisk butik. Men skillnaden är inte avgrundsdjup mot hur det faktiskt förhåller sig idag.
|
Det känns som om en sådan lag får en mer teoretisk än praktiskt betydelse. Vad lagen säger i sådana här frågor brukar inte spela någon större roll. Vill ett företag inte sälja till ett annat företag så hittar de alltid en anledning att inte göra det.
Ett vanligare problem för nystartade e-butiker brukar vara att stora grossister inte vill arbeta med små återförsäljare. Det var ett problem som jag upplevde som nystartad, men som idag inte existerar då vi vuxit till oss och omsättningen har ökat. Jag kan tänka mig att förklaringen "Vi säljer inte till e-butiker" ofta är en lite finare omskrivning av "Vi säljer inte till små meningslösa skitföretag som ditt. Ert enda konkurrensmedel är att dumpa priser och det vill vi inte veta av". Sen finns det så klart företag som helt har uteslutit e-handeln. Men det handlar nästan alltid om lyxiga märkesvaror. Då är det bara att acceptera det. Jag skulle säga att det är en dålig affärsidé att starta en e-handel med varor som är problematiska att sälja via nätet. Oberoende av vad lagen säger om det. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:00. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson