WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Global uppvärmning (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1040547)

StefanBergfeldt 2010-02-17 09:34

Global uppvärmning

Var är den globala uppvärmningen när man behöver den?
Jag är mäktigt trött på den här kylan nu. Snö känns okej på vintern, men måste det vara så kallt?

Hoppas våren kommer tidigt, och sommaren blir varm (och ledig)!

Ville bara säga det.

iXam 2010-02-17 10:31

http://science.slashdot.org/story/10...Mean-More-Snow

eliasca 2010-02-17 10:52

Så fruktansvärt trött på argumentet, "Var är den globala uppvärmningen, det är ju svinkallt!". Nu var ju ditt inlägg mest ett utlopp för din ilska till vår kyliga vinter, och jag kan ju inte annat än att hålla med dig om att det borde vara nog snart..

JavaBlue 2010-02-17 11:15

Den globala uppvärmningen ser väl snarare till att skapa mer jäkelskap åt båda hållen.
Svinkallt och Jättevarmt istället för kallt och varmt, men det har ju redan postats i tråden...

StefanBergfeldt 2010-02-17 12:16

Som eliasca säger så handlar det mest om att den här vintern gärna få ta slut med omedelbar verkan.

Men på allvar känns det inte som att polarisarna ska smälta i det här vädret

tartareandesire 2010-02-17 12:28

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt (Inlägg 20343020)
Som eliasca säger så handlar det mest om att den här vintern gärna få ta slut med omedelbar verkan.

Men på allvar känns det inte som att polarisarna ska smälta i det här vädret

Vekling :)

Hehe, det där är väl lite som att inte ha någon som helst vetskap om världen utanför Sverige och säga "det känns inte som det finns några fattiga människor som inte har mat för dagen".

Jag tycker faktiskt tvärtom, att det är trevligt med en kall vinter här nere för en gångs skull.

ddaarruuddee 2010-02-17 14:23

Citat:

Ursprungligen postat av eliasca (Inlägg 20343000)
Så fruktansvärt trött på argumentet, "Var är den globala uppvärmningen, det är ju svinkallt!". Nu var ju ditt inlägg mest ett utlopp för din ilska till vår kyliga vinter, och jag kan ju inte annat än att hålla med dig om att det borde vara nog snart..

Så fruktansvärt trött på folk som fortfarande på allvar tror på "den globala uppvärmningen".

Westman 2010-02-17 14:42

Varför skulle man inte tro på den globala uppvärmningen? Den är ett faktum det är bara anledningarna som är diskutabla. Det som inte är diskutabelt är att det även tidigare har varit globala uppvärmningar - där finns det hårda fakta som grund.

tartareandesire 2010-02-17 14:59

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20343056)
Varför skulle man inte tro på den globala uppvärmningen? Den är ett faktum det är bara anledningarna som är diskutabla. Det som inte är diskutabelt är att det även tidigare har varit globala uppvärmningar - där finns det hårda fakta som grund.

Exakt, varför skulle man tro på solen? :) En del är både blinda och döva antar jag :) Uppvärmningen är som sagt var fakta, liksom de olika växthusgasernas effekter. Det globala vädersystemet är dock extremt komplext så det är svårt att säkerställa allting till 100%. Att bara sitta stilla och titta på är rejält korkat oavsett.

ddaarruuddee 2010-02-17 15:12

Precis, den naturliga uppvärmningen är ett faktum ja. Att människan skulle påverka den är en helt annan sak. Temperaturskillnaderna de senaste 200 åren kan likställas med de som skedde mellan år 800 - 1000, och då fanns det väl knappast bilar, flygplan, fabriker och allt annat som sägs leda till vår jords undergång.

Att lägga ner tid och (i vissa fall) pengar på något som man ändå inte kan påverka är korkat.

Spindel 2010-02-17 15:16

Som sagt, läs på vad Climategate handlar om... Däremot är det väl inget tvivel om att det har varit en global uppvärmning, men det hade vi på medeltiden också som var ännu varmare. Det Climategate handlar om är att människan skulle vara orsaken till uppvärmingen, något som har manipulerats fram av sk. "forskare" i rent politiskt syfte.

Men! Det är däremot bra att vi minskar våra beroenden av fossila bränslen. Mer kärnkraft och mindre kolkraft är bara positivt för alla, speciellt Sverige som sitter på mycket uran.

StefanBergfeldt 2010-02-17 15:30

Jag är lite tveksam till hur mycket människan faktiskt har påverkat den globala uppvärmningen, däremot bör vi ju naturligtvis försöka minska vår påverkan så mycket som möjligt, oavsett om det leder till global uppvärming.

Men som sagt, just nu hade det gärna fått vara lite varmare. Runt alla hjärtans dag förra året satt folk ute och drack öl. I år var det ungefär 30 grader kallare.

ddaarruuddee 2010-02-17 15:36

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20343066)
... något som har manipulerats fram av sk. "forskare" i rent politiskt syfte.

Och ännu tydligare för ett ekonomiskt syfte.

tartareandesire 2010-02-17 15:50

Citat:

Ursprungligen postat av ddaarruuddee (Inlägg 20343065)
Precis, den naturliga uppvärmningen är ett faktum ja. Att människan skulle påverka den är en helt annan sak. Temperaturskillnaderna de senaste 200 åren kan likställas med de som skedde mellan år 800 - 1000, och då fanns det väl knappast bilar, flygplan, fabriker och allt annat som sägs leda till vår jords undergång.

Att lägga ner tid och (i vissa fall) pengar på något som man ändå inte kan påverka är korkat.

Växthusgasernas effekter är som sagt var ett faktum och det KAN vi onekligen påverka. Vi måste dessutom givetvis hjälpa de människor som drabbas av uppvärmningen, oavsett hur mycket vi själva påverkat. Det kan vi också göra någonting åt. Ingen har sagt något om jordens undergång, däremot så drabbas miljontals människor världen över av effekterna. Dessutom måste vi ändå ersätta fossila bränslen förr eller senare så det är knappast några pengar som spenderas i onödan.

Ni som tycker vi ska strunta i allt, vet ni överhuvudtaget vad som händer jorden över på grund av klimatförändringar? Om inte, läs och tänk lite och försök bry er åtminstone en aning om andra människor än er själva. Det händer liksom oavsett vad orsaken är...

Gustav 2010-02-17 15:53

Citat:

Det som inte är diskutabelt är att det även tidigare har varit globala uppvärmningar - där finns det hårda fakta som grund.
Japp. Det var under en sådan period som våra förfäder kom på den strålande idén att bosätta sig här i Sverige några meter från Nordpolen. Det var det första misstaget. Det andra misstaget var att sluta jaga och samla och att istället bli bofasta mitt i ingenstans. Sen kan man i och för sig ifrågasätta om det var en bra idé att klättra ner från träden och att lämna Afrika från första början.

Jag gillar Sverige. Men jag ifrågasätter starkt det kloka i att bosätta sig på den här platsen från första början. Vår turistnäring består av tyskar som kommer hit för att titta på älgbajs. Det säger väl allt?

rocky 2010-02-17 16:20

Citat:

+1

Hoppas ordet klimat blir det minst använda ordet 2010!

Gustav 2010-02-17 16:57

Citat:

Jordens naturliga cykler med klimatförändringar och istider är minst sagt... människofientliga. Så någonting måste vi göra förr eller senare, oavsett om det är vi själva som har påverkat klimatet eller om det är en helt naturlig förändring som är på väg.

Att lägga ner tid och (i vissa fall) pengar på något som man ändå inte kan påverkar är... mänskligt. Idag styr vi över saker som man för hundra år sedan trodde sig vara maktlös inför. När oroade du dig över sjukdomar som böldpest och kolera senast?

Jag håller med dig om att temat klimatförändringar kan kännas lite uttjatat. Lösningarna som presenterats hittills verkar även ganska omöjligt. Att få folk att leva mer "klimatsmart" är ungefär lika rimligt som att få alla feta människor att tappa sin övervikt och att alla rökare skulle sluta röka. Det kommer inte att hända.

Jag läste en intressant artikel för något år sedan om en alternativ lösning på problemet. Det gick ut på att helt enkelt smälla upp en förbannat stor solparasoll mitt i Sahara. Tanken var att den skulle blockera 0,5 % av jorden yta och på så vis sänka temperaturen med flera grader. Tekniskt var det genomförbart redan idag enligt artikeln. Men det låter så klart helt tokigt.

Jag tror att klimatförändringarna kommer att ställa till med problem i framtiden. Jag tror även att vi inte klarar av att ställa om. Så någonting säger mig att lösningen lutar mer åt ett stort solparasoll än att vi slutar köra bil. Sen tror jag ändå att Holland bör investera i dammar och vallar i framtiden. Som alltid klarar vi oss i väst. Skiten kommer som vanligt att drabba Afrika.

Santos 2010-02-17 17:16

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20343092)
Lösningarna som presenterats hittills verkar även ganska omöjligt. Att få folk att leva mer "klimatsmart" är ungefär lika rimligt som att få alla feta människor att tappa sin övervikt och att alla rökare skulle sluta röka. Det kommer inte att hända.

Hur menar du nu?

Många människor letar aktivt, och betalar mer än gärna mer än vanligt, för miljövänliga miljömärkta produkter.
Det enda som är omöjligt är att få folk att sluta använda energi. Vi kommer fortsätta köra bilar, använda datorer och köpa kläder. Med bilarna kan gå på el, datorelen kan komma från vågkraft och kläderna kan vara gjorda i Europa istället för att fraktas hit från Asien. Allt som saknas är den gemensamma viljan som hålls tillbaka av kortsiktigt tänkande, okunskap och ekonomiska intressen.

tartareandesire 2010-02-17 17:26

Håller med dig Gustav, även om jag är lite mer positivt inställd. Många jag känner väljer faktiskt miljövänliga och ekologiska alternativ i många fall men det är givetvis inte alltid det är möjligt av olika skäl.

Tror hårdare lagstiftning när det gäller både privatpersoner och företag samt fortsatt information är den enda vägen att gå. De flesta vill trots allt verka för en bättre värld för oss alla. Tyvärr måste man tvinga övriga men det är ju det som är demokrati :)

Magnus_A 2010-02-17 18:40

På 70-talet så var den stora skräcken en kommande istid. Då hade man sett en nedgång i temperaturerna några år i följd och domedagsrapporterna avlöste varandra. Sen blev vädret mer normalt och så började man oroa sig för att det skulle bli för varmt med global uppvärmning.
Tyvärr var det 70-talsgubbarna som hade och har rätt. Just nu befinner vi oss i en kort varmperiod mellan två istider. Inom 10 000 - 20 000 år så har vi en ny istid igen oavsett.
Då snackar vi medeltemperaturer på -10 grader lägre än nu.
Global uppvärmning handlar om 1-3 grader, en fis i rymden i det perspektivet.
Värmetoppen sedan senaste istiden har redan varit (bronsåldern) och nu är det permafrost som gäller på riktigt lång sikt.
Sen tinar det förhoppningsvis upp igen efter cirka 100 000 år till.

KarlRoos 2010-02-17 20:26

Ingen global uppvärmning sedan 1995: http://www.dailymail.co.uk/news/arti...organised.html

Fredrik-s 2010-02-17 20:32

Nu är det tydligen inne att såga den globala uppvärmningens existens..

BjörnJ 2010-02-18 02:52

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt (Inlägg 20342980)
Jag är mäktigt trött på den här kylan nu.

Jag tycker att det är härligt att det äntligen är en riktig vinter. Massor av snö som lyser upp vintermörkret och inget slask. Man får bara se till att klä sig rätt när man går ut.

Nackdelen är att det går åt mer energi till uppvärmning och att Stockholm har problem med att göra sig av med bortplogad snö.

Om man fick välja skulle det annars vara trevligt med -3 grader och snö från 1 december till 31 januari, och sedan 25 grader resten av året. :)

kw_wasabi 2010-02-18 03:45

Citat:

Instämmer!

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik-s (Inlägg 20343117)
Nu är det tydligen inne att såga den globala uppvärmningens existens..

Det är väl inget fel med att folk börjar ifrågasätta de lögner som spridits de senaste åren. Börjar man rota lite i skiten så märker man snart att det inte finns något som visar på att det är människan som är orsaken till de klimatförändringar man lyckats observera. Detta rotandet borde gjorts av journalister, men eftersom det tidigt bildades ett konsensus bland dem får inte den grävande journalistiken något utrymme. Det är ett under att IPCC-skandalerna ens nämnts i media.

Isak 2010-02-18 04:24

Citat:

Sjalv tycker jag det ar mest korkat att ignorera vad den absoluta majoriteten av forskarna inom amnet ar ense om. Sadan ar faktiskt situationen. Att ALLA inte haller med om detta ar ocksa sant. Men det galler mycket vetenskap. Det finns fortfarande de som anser att lunginflammation botas bast med homeopati och handpalaggning osv.

Ett rimligt satt att forhalla sig till det hela ar val att gora nagon sorts risk- och konsekvensanalys. Om man hor till de som ar 100% sakra pa att alla dessa forskare har fel sa ar det val ratt att gora ingenting. Tror man dock att chansen ar bara 10% att de har ratt sa borde det i min mening ANDA vara ratt att gora nagot da konsekvenserna ar sa stora.

Sen kan jag ju tillagga en personlig uppfattning att de som ar 100% sakra pa att de har ratt i denna fraga ar idioter.. :)

Westman 2010-02-18 07:39

Problemet med att inte ta miljöhotet på allvar, bara för att den globala uppvärmningen troligtvis inte kan påverkas, är att vi bildligt talat skiter oss själva i munnen. Ingen trevlig bild.

StefanBergfeldt 2010-02-18 10:38

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ (Inlägg 20343150)
Jag tycker att det är härligt att det äntligen är en riktig vinter. Massor av snö som lyser upp vintermörkret och inget slask. Man får bara se till att klä sig rätt när man går ut.

Nackdelen är att det går åt mer energi till uppvärmning och att Stockholm har problem med att göra sig av med bortplogad snö.

Om man fick välja skulle det annars vara trevligt med -3 grader och snö från 1 december till 31 januari, och sedan 25 grader resten av året. :)

Jag tycker också att det är skönt med en riktig vinter, men jag ställde ut en Jansons Frestelse på trappen på julafton, den gick inte åt, och jag skulle tro att den är fullt ätbar fortfarande, eftersom det har varit lika kallt ute som i frysen ända sedan dess.

Det är jättehärligt med ett par dagar med -15 grader, och visst är det trevligt med en vit jul (inte nödvändigtvis alkoholfri, utan med snö), men nu har det i två månader varit alldeles för kallt. -3 grader och solsken är bra väder att åka skidor i, det här är för kallt.

Jag förbannar mina förfäder som var tvugna att bege sig norrut från Belgien för att jobba inom stål-industrin i Sverige. Hade dom inte kunnat söka sig söderut istället?

vco-systems 2010-02-18 12:06

2 bifogad(e) fil(er)
Det finns ganska tydliga samband mellan CO2 halten och temperaturen. Och det är ganska klarlagt att det är vi som står för den största ökningen av CO2.

Men med tanke på att det fortfarande är många, speciellt i USA, som tror att gud skapade jorden som det beskrivs i bibeln är det inte så konstigt att många inte tror på vetenskapliga undersökningar....

orreborre 2010-02-18 12:16

Citat:

Ursprungligen postat av vco-systems (Inlägg 20343183)
Det finns ganska tydliga samband mellan CO2 halten och temperaturen. Och det är ganska klarlagt att det är vi som står för den största ökningen av CO2.

Men med tanke på att det fortfarande är många, speciellt i USA, som tror att gud skapade jorden som det beskrivs i bibeln är det inte så konstigt att många inte tror på vetenskapliga undersökningar....

Som jag förstått det är det tvärt om.
Det är inte ökad halt av CO2 som höjer temperaturen, det är ökad temperatur som höjer CO2-halten.

tartareandesire 2010-02-18 12:25

Citat:

Ursprungligen postat av Isak (Inlägg 20343155)
Sjalv tycker jag det ar mest korkat att ignorera vad den absoluta majoriteten av forskarna inom amnet ar ense om. Sadan ar faktiskt situationen. Att ALLA inte haller med om detta ar ocksa sant. Men det galler mycket vetenskap. Det finns fortfarande de som anser att lunginflammation botas bast med homeopati och handpalaggning osv.

Ett rimligt satt att forhalla sig till det hela ar val att gora nagon sorts risk- och konsekvensanalys. Om man hor till de som ar 100% sakra pa att alla dessa forskare har fel sa ar det val ratt att gora ingenting. Tror man dock att chansen ar bara 10% att de har ratt sa borde det i min mening ANDA vara ratt att gora nagot da konsekvenserna ar sa stora.

Sen kan jag ju tillagga en personlig uppfattning att de som ar 100% sakra pa att de har ratt i denna fraga ar idioter.. :)

Håller absolut med dig men seriös forskning och analytiskt tänkande verkar inte riktigt stå högt i kurs hos många här. Dessutom leder ju forskningen och åtgärderna till något positivt i förlängningen även om det mot förmodan inte skulle visa sig vara riktigt.

vco-systems, det är väl tyvärr lite av den inställningen många har i Sverige och andra delar av Europa också, bara det att religionen här ersatts av en inbillad personlig övertygelse (här är ju individen Gud istället) som går ut på att försvara sitt eget beteende in absurdum.

vco-systems 2010-02-18 22:12

Citat:

Ursprungligen postat av orreborre (Inlägg 20343187)
Som jag förstått det är det tvärt om.
Det är inte ökad halt av CO2 som höjer temperaturen, det är ökad temperatur som höjer CO2-halten.

Den största delen av ökningen av CO2 kommer från förbränning av fossila bränslen, varje kg kol som vi förbränner släpper ut ca 3,7kg CO2.

tartareandesire 2010-02-18 22:56

Citat:

Ursprungligen postat av vco-systems (Inlägg 20343281)
Den största delen av ökningen av CO2 kommer från förbränning av fossila bränslen, varje kg kol som vi förbränner släpper ut ca 3,7kg CO2.

CO2 är dock långt ifrån den enda växthusgasen. Vår köttkonsumtion är också ett stort problem (jag är tyvärr inte vegetarian), på mer än ett sätt.

kw_wasabi 2010-02-19 01:32

Citat:

Ursprungligen postat av vco-systems (Inlägg 20343183)

Där bifogade du den välkända "hockeyklubban" (bilden till höger), grafen som mystiskt försvunnit från IPCC:s senaste rapport eftersom den inte stämmer.

Den ökning man ser i slutet av grafen beror enbart på att man då tagit hänsyn till årsringar på träd. Dessa används för att komplettera temperaturmätningar under samma period. Tar man bort dessa osäkra data (som kommer från mätningar av årsringar) så uppkommer inte stegringen. Den blir tvärt om sjunkande.

vco-systems 2010-02-19 08:07

1 bifogad(e) fil(er)
Årsringar används enbart för att titta på historiska temperatur variationer.
De temperaturmätningar som är gjorda stämmer ganska bra överens med de med satellit uppmätta temperaturerna i den nedre delen av atmosfären.

Jan Eriksson 2010-02-19 08:39

Miljöförstöring är en sak och där är min inställning att vi alla bör dra vårt strå till stacken och göra det bästa för att bevara vår miljö. Recycling osv. Samtidigt känner jag att vi i sverige gör vårt bästa men andra länder ligger långt efter oss. Var i Marocko i januari och blev förvånad över så skräpigt det var. Hur man släppte skräp rakt ut i Atlanten mm mm. Då kändes vår promenad till miljöstationerna med papper, plåtburkar och plast som en fis i rymden. Men någon måste börja så jag fortsätter med promenaden.

Men när det gäller den gobala uppvärmningen är jag inte lika säker att människan är skyldig till hela förhöjningen utan tror att även det har en naturlig förklaringar. Sen att siffror har förvanskats gör att man inte kan få grepp om vad som är sant och vad som är ren lögn när det gäller uppvärmningen. Ang IPCC:
http://www.newsmill.se/artikel/2009/...2-halten-ocksa

Tror dock ändå att vi borde minska utsläpp och satsa på flera, för miljön positiva, energikällor. Vågkraft, solenergi, vindkraft, vattenkraft osv.

orreborre 2010-02-19 11:40

Citat:

Ursprungligen postat av vco-systems (Inlägg 20343281)

Haven släpper ut 1000% mer CO2 än människan.
Som tartareandesire skrev, CO2 är bara en liten del av växthusgaserna (ca 3.6% har jag för mig). Människans inverkan, avseenden CO2, på de totala växthusgaserna ligger på ca 0.117%.

(notera att jag vägrar hänvisa till källor, precis som du)

vco-systems 2010-02-19 13:21

Citat:

Ursprungligen postat av orreborre (Inlägg 20343374)
Haven släpper ut 1000% mer CO2 än människan.
Som tartareandesire skrev, CO2 är bara en liten del av växthusgaserna (ca 3.6% har jag för mig). Människans inverkan, avseenden CO2, på de totala växthusgaserna ligger på ca 0.117%.

(notera att jag vägrar hänvisa till källor, precis som du)

Haven släpper inte ut CO2 utan tar upp CO2 från atmosfären. CO2 står för 9-25% av växthuseffekten. Och människan står bakom utsläpp av många av de andra växthusgaserna också, tex metan (främst från djuruppfödning) och N2O (från jordbruk).

Jag kan återkomma med källhänvisning om ett par dagar om du vill ha, det mesta är från universitetskurser vid SLU, men jag har bara ett par pärmar här med bilder/anteckningar här men kan kolla upp källhänvisningar i början av nästa vecka då jag kommar att ha tillgång till resten av kursmaterialet.

orreborre 2010-02-19 14:06

Citat:

Ursprungligen postat av vco-systems (Inlägg 20343395)
Haven släpper inte ut CO2 utan tar upp CO2 från atmosfären. CO2 står för 9-25% av växthuseffekten. Och människan står bakom utsläpp av många av de andra växthusgaserna också, tex metan (främst från djuruppfödning) och N2O (från jordbruk).

Jag kan återkomma med källhänvisning om ett par dagar om du vill ha, det mesta är från universitetskurser vid SLU, men jag har bara ett par pärmar här med bilder/anteckningar här men kan kolla upp källhänvisningar i början av nästa vecka då jag kommar att ha tillgång till resten av kursmaterialet.

Havet både släpper ut och tar upp CO2, det jag ville komma fram till (som jag helt misslyckades med) var att haven kan ta upp bra mycket mer CO2 än vad det idag gör. Haven reglerar CO2-halten i atmosfären (se Henrys lag) med hänsyn till temperaturen.

Om CO2-halten styr temperaturen tycker jag det är konstigt att CO2-halten följer temperaturkurvan med en fördröjning.
http://joannenova.com.au/global-warming/ice-core-graph/ (längst ner)

Jag säger inte att CO2-halten inte alls påverkar klimatet, men det är inte den som styr det.
Detta är min övertygelse efter att (kritiskt) ha granskat det material jag kommit över.

Men men, jag är inte speciellt intresserad då jag anser detta politiska spektakel vara över.
Du kan skippa källhänvisningarna för min skull, men någon annan kanske är intresserad.

Clarence 2010-02-19 21:27

Själv tycker jag fortfarande om vintern. Trevligt med lite snö nu när jag är tillbaka i Sverige i 2 veckor. Flytt till Belgien större delen av vintern, så inte alls mycket av det vita där - och lite varmare.

Däremot blir jag mörkrädd av resten av tråden.

Växthusgaserna höjer temperaturen. En höjd temperatur ger ökad havsnivå. En högre havsnivå ger översvämningar. Människor dör i översvämningar. Oavsett om det är pacha mama eller människan som är huvudelen av höjningen så vet vi att vi kan påverka den mycket. Lyckligtvis är en stor majoritet av våra folkvalda, oavsett färg, medvetna om detta.

robertsson 2010-02-19 21:51

Tänkte bara påpeka att det är skillnad på väder och klimat. Bara för att Stockholm haft minusgrader 30 dagar i rad, betyder det inte att globala uppvärmningen är en bluff. Samtidigt som Stockholm har -10 har dom där nere i Australien haft upp till +37 grader nattetid!! (i Sverige kallas det tropisk natt när temperaturen är över 20 grader).
Reykjavik har haft +3 till +8 stora delar av Januari, och Nuuk på Grönland har haft plusgrader nästa alla dagar hittils i år. Även i Vancouver ställer det varma vädret till det.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson