WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Bokförda prylar vid försäljning? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1040446)

Axelsson 2010-02-09 20:18

Bokförda prylar vid försäljning?

Jag köpte en eee-pc för ett par månader sedan. Jag satte in kvittot i pärmen som jag lämnar till min bokförare så jag antar att datorn är "skriven i företaget" nu.

Men hur ska jag göra om jag vill sälja den? Måste jag göra nåt speciellt eller sätter jag bara in sälj-kvittot i min pärm?

Conny Westh 2010-02-09 21:50

Citat:

Ursprungligen postat av Axelsson (Inlägg 20342206)
Jag köpte en eee-pc för ett par månader sedan. Jag satte in kvittot i pärmen som jag lämnar till min bokförare så jag antar att datorn är "skriven i företaget" nu.

Men hur ska jag göra om jag vill sälja den? Måste jag göra nåt speciellt eller sätter jag bara in sälj-kvittot i min pärm?

Det är bara att sälja mot faktura så får köparen dra av momsen om de är företag. Inget konstigt alls. Fakturan åker in i bokföringen som vanligt.

Axelsson 2010-02-11 13:09

Okej, vad smidigt, Tack!

Jag har ju mitt gamla kvitto. Bör jag ta en kopia på det och ha kopian i bokföringen istället? För jag kan ju inte bara slita ut det i pärmen och inte ersätta det med nåt. :/ JKag misstänker att köparen vill ha orginalkvittot då garantin för produkten fortfarande gäller.

Conny Westh 2010-02-15 05:52

Du måste behålla orginalkvittot i din bokföring, din köpare har ingen som helst rätt till ditt orginalkvitto.

Din köpare köper av dig och inte av din leverantör, du har "oinskränkt" ansvar för detta avtal gentemot din köpare. Du ska ALDRIG avslöja vad du köpt in varan för till din köpare, det är en affärshemlighet mellan ditt företag och din leverentör.

Vill din köpare ta del av garantin så ska han komma till dig så får du ta kontakt med din leverantör.

Det är stor skillnad om du hade varit privatperson så hade det funkat att du ger orgibalkvittot till din köpare men nu är det affärer mellan företag och då måste du ha kvar alla dina orginalkvitton i din bokföring. Detta gäller oavsett om du säljer datorn vidare med vinst eller förlust.

Axelsson 2010-03-16 13:20

Tack för alla svar!

Det vore jättebra om någon hade en mall att visa så jag vet hur kvittot ska se ut. Jag måste väl till exempel ha med moms på kvittot?

jonny 2010-03-16 14:00

Enklast är väl bara att du fakturerar som vanligt och är du momsregistrerad så behöver du specificera momsen.

Axelsson 2010-03-16 14:32

Jag vet inte hur man fakturerar som vanligt då jag alltid får pengar direkt in på kontot från diverse affiliateprogram.

Conny Westh 2010-03-17 16:55

Har du ett bokföringsprogram med faktureringsfunktion?

Om inte så kan man skriva en faktura i Word elelr Excel med alla uppgifter som skatetverket kräver:

http://www.skatteverket.se/foretagor...168000409.html

Vad ska framgå av fakturan?
Följande uppgifter måste finnas med på alla fakturor:

•Det datum fakturan utfärdades (fakturadatum).
•Ett unikt löpnummer för varje faktura baserat på en eller flera serier.
•Säljarens momsregistreringsnummer.
•Köparens momsregistreringsnummer, om köparen är skattskyldig för köpet (s.k. omvänd skattskyldighet) eller finns i ett annat land inom EU:s momsområde och har åberopat sitt momsregistreringsnummer för att få leveransen utan moms.
•Säljarens och köparens namn och adress. Tänk på att rätt namn på köparen är viktigt för bl.a. avdragsrätten för moms. Du kan ändra ett felaktigt namn om det går att avgöra genom andra uppgifter i fakturan vem som är köpare och om fakturan är korrekt i övrigt. Om inte, bör du komplettera fakturan med ett intyg om vem som är den verkliga köparen.
•Varornas eller tjänsternas omfattning och art.
•Det datum varorna såldes eller tjänsterna utfördes eller slutfördes.
•Vid betalning i förskott eller aconto: betalningsdatum — om det kan fastställas och är något annat än fakturadatumet.
•Beskattningsunderlaget för varje skattesats eller undantag, enhetspriset exklusive moms samt en eventuell prisnedsättning eller rabatt som inte ingår i enhetspriset.
•Den aktuella skattesatsen.
•Vilken moms som ska betalas om det inte är en momsfri försäljning.

För dig som leverantör är det ju oerhört viktigt att du anger PlusGironr/BankGironr dit pengarna ska betalas, betalningsvillkor (ex: 30 dagar netto) och förfallodag (senaste dag då fakturan ska vara betald), dröjsmålsränta (diskonto/referensräntan + 8,5 procentenheter).

W2Best 2010-03-18 02:58

Om jag köpt en dator och dragit av denna kostnad och sedan köpt en bättre dator fast begagnad, och inte dragit av den utan betalat med egna pengar. Kan jag sälja datorn jag köpte ny privat då? Jag har ju fortfarande en dator i företaget, även om det är en Vaio Z istället för en Vaio FW.

Även om det inte är helt korrekt, skulle skatteverket bry sig?

Tycker det är lite svårt att förstå sig på detta!

Conny Westh 2010-03-18 14:05

Skatteverket skulle definitivt bry sig, det är såna saker de letar efter vid sina revisioner.

Har du fakturan elelr kvittor kvar efter inköpet som du gjorde privat så kan du använda den som ett privat utlägg och lägga in fakturan/kvittot i företaget bokföring samt återbetala hela summa till dig privat utan att skatta för en enda krona av beloppet.

Den dator som du säljer som är bolagets tar du upp i bolagets bokföring som en normalt intäkt.

Axelsson 2010-04-29 21:17

Om jag säljer min laptop till en privatperson ska kvittot se ut på ett annat vis då?
Och hur mycket moms ska man skriva med egentligen?

StefanBergfeldt 2010-04-30 08:16

Är du ett företag som säljer, och ditt företag är momsregistrerat, så är det 25% moms på försäljning av varor.

Kvittot ska väl se ut som ett "vanligt" kvitto, där det ska framgå vem som säljer, vem som köper, beloppet, momsen osv.

vco-systems 2010-05-02 16:27

Citat:

Ursprungligen postat av W2Best (Inlägg 20346890)
Om jag köpt en dator och dragit av denna kostnad och sedan köpt en bättre dator fast begagnad, och inte dragit av den utan betalat med egna pengar. Kan jag sälja datorn jag köpte ny privat då? Jag har ju fortfarande en dator i företaget, även om det är en Vaio Z istället för en Vaio FW.

Även om det inte är helt korrekt, skulle skatteverket bry sig?

Tycker det är lite svårt att förstå sig på detta!

Det är inte korrekt, men chansen att skatteverket ska komma och kolla upp vilken dator du använder är nog väldigt minimal....

Axelsson 2010-05-17 12:01

Men varför ska jag behöva skriva allas adresser på mitt kvitto? Min adress står ju till exempel inte på mina kvitton hos Media Markt eller Willys.

Edit:
* Köparens momsregistreringsnummer, om köparen är skattskyldig för köpet (s.k. omvänd skattskyldighet) eller finns i ett annat land inom EU:s momsområde och har åberopat sitt momsregistreringsnummer för att få leveransen utan moms.

* Säljarens och köparens namn och adress. Tänk på att rätt namn på köparen är viktigt för bl.a. avdragsrätten för moms. Du kan ändra ett felaktigt namn om det går att avgöra genom andra uppgifter i fakturan vem som är köpare och om fakturan är korrekt i övrigt. Om inte, bör du komplettera fakturan med ett intyg om vem som är den verkliga köparen.

Gäller det här alltså bara om folk har företag? Personer som köper min laptop är privatperson

jonny 2010-05-17 12:21

Med de nya reglerna är det säkrast att du utfärdar en kontantfaktura för att slippa krångel. Där behöver du köparens adressuppgifter.

Anders Larsson 2010-05-21 00:22

Media Markt och Willys har kassasystem som är godkända av Skatteverket, det har antagligen inte du.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson