![]() |
Kundproblem hjälp sökes
http://theoatmeal.com/comics/design_hell
Jag befinner mig lite i denna berömda seriestrip för tillfället. Det är såhär. Kunden vill ha en animerad jordglob. Först rekommenderade jag dom att ej ha den men de skulle tvärt ha en animerad jordglob på alla sidor på sin webbplats. Jag har då försökt passa in den så bra som möjligt (gjort den ganska liten) så att man inte blir alltför störd av dess ständiga roterande. Till problemet: Nu är det så att de vill ha samma jordglob fast jättestor på själva hemsidan. Jag ägnade ca 3 timmar åt att försöka passa in den på ett bra ställe men detta gillade dom inte, istället vill de ha jordgloben över menyn och då ser det ut som att en jävla 5-åring har designat hemsidan. Skall jag säga "nej jag tänker inte göra såhär det ser förjävligt ut" eller ska jag låta dom ha sin jordglob på förstasidan? Kan jag inte säga att det är jag som designat hemsidan för den ser förjävlig ut med "deras" version |
Du behöver inte säga "förjävlig" men kanske "Som professionell webdesigner så tycker jag inte att det blir särskilt bra, ni ger inget seriöst intryck med det där utseendet". Sedan är det väl bara att göra som de säger.
|
Precis hehe tänkte inte säga förjävlig men blir förbannad för jag har redan sagt till dem att det ser oseriöst ut. Mitt utkast till mail:
Jag har bestämt mig för att inte göra en större glob på hemsidan, detta gör att designen blir obalanserad och ert företags hemsida ser oseriös ut. Om ni skulle ha en stor glob så skulle många förstagångsbesökare lämna sidan och det skulle även skada ert företags rykte |
Jag känner igen den sist du sitter i. Man vill inte gärna använda en sådan webbplats som referens.
Jag tycker inte att ditt utkast till mail var särskilt bra. Kunden köper en tjänst av dig och kunden har trots allt alltid rätt. Det enda du kan göra är att avråda dom från detta samt att motivera det på ett bra sätt, men jag skulle akta mig för att vägra utföra någonting på det sättet. |
Skrev lite mer mjukt och skrev jag rekommenderar verkligen inte den stora jordgloben och därför måste jag återigen fråga er om ni verkligen vill ha globen...
|
Det verkade som att detta var okay, de svarade med att en liten glob är okej.
|
En snurrande jordglob BEHÖVER inte vara fel...
Däremot är det väldigt väldigt sällan rätt, och skickar signaler om att sidan gjordes 1997 och inte har uppdaterats sedan dess. Jag tycker att du vänligt ska tala om för dem att dina erfarenheter (som antagligen är anledningen att dom betalar dig) är att det ger felaktiga signaler om att vara ett gammalmodigt, och amatörmässigt företag, men att du naturligtvis gärna lägger dit globen, om det är dessa signaler de vill ge med sin sida. |
Detta känner jag igen allt för ofta, och efter att jag insåg det för första gången så har jag alltid kört fast pris med små designförändringar - och uppdateringar sker per påbörjad timme.
Vidare utför jag inga små designförändringar som jag själv inte tycker passar in (likt den jordglob du förklarar), utan förklarar detta för kunden att det ser oprofessionellt ut. Precis som bildserien handlar om så är det faktiskt dig dom anlitat. Fritt översatt: "Om du var en ingenjörsdesigner för turbiner till ett kommersiellt flygplan, skulle då kunden blanda sig in i ditt arbete?" |
Kunden förstår väl bättre om du är mer saklig än "ser förjävligt ut". Förklara att en stor snurrande jordglob kommer göra att besökaren blir distraherad från hemsidans innehåll, att den inte passar in i resten av designen och att den kommer sticka ut onödigt mycket.
|
Citat:
StefanBergfelt: klockrent skrivet! |
Det här är anledningen till att jag inte vill skapa sidor åt andra personer än mig själv. Inte för att de andra i företaget håller med mig, men jag har iaf tröttnat på att klienter lägger sig i mer än vad som egentligen är nyttigt för dem själva.
|
Det stora problemet med just visuell design är att alla har en åsikt och kommer därför att bidra med den. "Jag tycker grönt är finare än rött" exempelvis... du kan inte vinna en sådan fight genom att säga "rött är finare än grönt". Det enda man kan göra är att se till så man har källor och information att backa upp många av sina designbeslut med, det har jag själv lärt mig efter många år i branchen.
Hur ska dom kunna säga emot att "Nielsen säger i en rapport från 2008 att antalet användare som lämnar en site efter 5 sekunder ökar med 80% om färgen grönt används som text jämfört med svart text". Ett helt fingerat exempel givetvis, men då det finns "designregler" för det mesta så måste du helt enkelt förkovra dig för att kunna backa upp allt du gör och allt du säger med fakta. En "känsla" väger svagt på ett kundmöte om man droppar lite fakta på bordet som dessutom visasr på att DU har tänkt till och att det du gör inte bara är "känsla" heller... :) |
Alt 1. Skicka länken till seriestrippen till dom. Tar dom dig fortfarande inte på ditt ord så lägg in jordgloben där dom blir nöjda och skit att skriva att det är du som gjort siten.
Alt 2. Låt några oberoende ögon bedömma om jordgloben är en bra ide. |
Det enda man kan göra som webdesigner är att ge råd på vad som inte blir snyggt eller skär sig.. sen får man bara bita i det sura äpplet och göra som dom säger. Blir det inte bra är det bara att skita att ha sidan som referens.
Men man ska inte acceptera vilken skit som helst. Det finns de företag som vill att man kanske ska leta efter passande bilder i all oändlighet eller testa sjuttioelva saker för att se hur det ser ut. Då är det viktigt vad för avtal har man gjort. Jag skulle rek en tidsgräns om det är ett fast pris - annars så finns risken att man hamnar i en situation där kunden vill testa orimligt många olika saker. |
Min tro när det kommer till grafisk design är, att varken beställarens eller designerns åsikt om vad som är snyggt/tilltalande/säljande är ganska oväsentligt. Det som har betydelse är ju vad majoriteten av besökarna tycker är tilltalande och funktionellt. All heder till designern som troligtvis har mer kunskap om vad som uppfattas som snyggt.
Alla människor har åsikter och tror sig i många fall veta bäst. De inser inte att man inte kan vara "expert" på allt. Troligtvis är det sådana personer som också lägger sig i andras arbetsuppgifter. Det är nog extra viktigt i ditt fall att vara väldigt noga med att argumentera väl för din sak. Säger man "jag har rätt, du har fel" är risken stor att motparten blir ännu mer triggad att hålla fast vid sin åsikt. Läs på lite om argumentationsteknik, det kan vara nyttigt i många sammanhang. http://www.argumentationsteknik.se http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentation |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:52. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson