WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   One nere? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1040302)

Syke 2010-02-01 13:16

One nere?

Någon mer än jag som har problem att nå siter på one.com samt även ones egna sida?

patrikweb 2010-02-01 13:20

Nej det är nere, verkar vara jävla oturs dag idag för alla.

Joppedi 2010-02-01 13:20

Ja, både egna sajter o one.com själva. DNS-check säger samma sak att de inte går att få kontakt med.

BarateaU 2010-02-01 13:26

funkar fint här :)

Edit:
Funkar inte när jag testar nu :P

Har de problem med SSL ddos varianten också kanske.

Edit2:
Nu funkar de igen.

Ni kan ju testa via "webb proxy osså"
http://block.mina-filer.com/

ooskar 2010-02-01 13:57

Det var både problem idag och igår. Och jag har fått nog, håller på och flyttar över alla mina filer till Loopia (ja, dom har ju även nertid men dom känns mer seriösa än one.com) nu. Nån som vet hur jag gör med min domän som jag har registrerat via dom? Kan jag flytta över den till min kontrollpanel hos loopia med resten av mina domäner?

BarateaU 2010-02-01 14:01

Citat:

Ursprungligen postat av ooskar (Inlägg 20341177)
Det var både problem idag och igår. Och jag har fått nog, håller på och flyttar över alla mina filer till Loopia (ja, dom har ju även nertid men dom känns mer seriösa än one.com) nu. Nån som vet hur jag gör med min domän som jag har registrerat via dom? Kan jag flytta över den till min kontrollpanel hos loopia med resten av mina domäner?

Simplaste är att du ändrar namn servrar till loopias, och lägger till den i kontrollpanelen antar ja.

ooskar 2010-02-01 14:23

Citat:

Ursprungligen postat av BarateaU (Inlägg 20341178)
Simplaste är att du ändrar namn servrar till loopias, och lägger till den i kontrollpanelen antar ja.

Jag har lagt till domänen på mitt loopia-konto. Men på ones kontrollpanel är jag rätt begränsad med vad jag kan ändra... får kontakta deras support :(

Dustin 2010-02-01 15:18

Har haft strul med One senaste dagarna också... här följer ett exempel på deras fina support!

Chat InformationVälkommen till One.com chatsupport. Vi gör vårt bästa för att svara på dina frågor så snart som möjligt. Vi ber om förståelse för att våra svar ibland försenas vid tider då det är mycket folk på chatten.
Chat InformationDu chattar nu med 'Daniel'

Daniel: Hej, hur kan jag hjälpa dig?

Du: hej Daniel, jag har lite problem med min joomla site som jag har hos er....

Daniel: ok

Du: Jag kan inte installera moduler och komponenter och jag har fått tips om att det kan ha något med "safe mode" inställningarna på servern. hur ändrar man den
inställningen??

Daniel: Det kan amn inte

Daniel: Vi tittar på att ta bort den helt i dagarna

Daniel: men just nu går det inte att ändra på.

Du: ok... det låter bra... får man nån info när det är klart?? just nu kan jag inte arbeta med min sida...

Daniel: Nej, det har vi inte möjlighet för.

Du: ok,, då är alternativet att flytta min site om jag vill fortsätta utveckla den då... tack för hjälpen... :)

Daniel: fortsatt bra dag

Chat InformationChat-diskussionen har avslutats av supportern.

Du: Hej då...

BarateaU 2010-02-01 15:24

Citat:

Ursprungligen postat av Dustin (Inlägg 20341188)
Har haft strul med One senaste dagarna också... här följer ett exempel på deras fina support!

Chat InformationVälkommen till One.com chatsupport. Vi gör vårt bästa för att svara på dina frågor så snart som möjligt. Vi ber om förståelse för att våra svar ibland försenas vid tider då det är mycket folk på chatten.
Chat InformationDu chattar nu med 'Daniel'

Daniel: Hej, hur kan jag hjälpa dig?

Du: hej Daniel, jag har lite problem med min joomla site som jag har hos er....

Daniel: ok

Du: Jag kan inte installera moduler och komponenter och jag har fått tips om att det kan ha något med "safe mode" inställningarna på servern. hur ändrar man den
inställningen??

Daniel: Det kan amn inte

Daniel: Vi tittar på att ta bort den helt i dagarna

Daniel: men just nu går det inte att ändra på.

Du: ok... det låter bra... får man nån info när det är klart?? just nu kan jag inte arbeta med min sida...

Daniel: Nej, det har vi inte möjlighet för.

Du: ok,, då är alternativet att flytta min site om jag vill fortsätta utveckla den då... tack för hjälpen... :)

Daniel: fortsatt bra dag

Chat InformationChat-diskussionen har avslutats av supportern.

Du: Hej då...

Jo de är kvantitet inte kvalitet, snubben är trött på livet och orkar inte skriva upp en postit lapp med din mail så att han kan höra av dig när de är klart.
Omotiverad first line chatt support som inte tycks ha nått att vinna genom att hjälpa lite extra.

xcs101 2010-02-01 15:30

Skulle kontakta deras support i ett annat ärende igår, samma tidpunkt då dom hade problem med mailservrarna.
Då jag startade livesuppoten så fick jag bara ett automeddelande om att det var en driftstörning och de bad mig avvakta. Därefter Stängdes chatten ner per automatik.
De tänker inte så långt att folk kanske har något annat på hjärtat?
Men men detta är vad 12:-/månad är. Jag ska inte klaga.

tartareandesire 2010-02-01 15:53

Exakt, man kan knappast räkna med att man betalar för mer support till det priset. Svar på frågor får man trots allt oväntat snabbt hos One men att de ska göra saker utöver det kan man inte räkna med, lika lite som man kan räkna med bordsservice på McDonalds.

ooskar 2010-02-01 16:13

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20341199)
Exakt, man kan knappast räkna med att man betalar för mer support till det priset. Svar på frågor får man trots allt oväntat snabbt hos One men att de ska göra saker utöver det kan man inte räkna med, lika lite som man kan räkna med bordsservice på McDonalds.

Bordsservicen på McDonalds tycker jag är utmärkt! Varje gång jag ätit där har dom kommit med min mat till bordet :D (Men jag gör alltid specialbeställningar som tar tid att tillaga så det förklarar väl saken)

Danielos 2010-02-01 22:25

Citat:

Ursprungligen postat av xcs101 (Inlägg 20341191)
Men men detta är vad 12:-/månad är. Jag ska inte klaga.

Jag tycker 12kr/mån är dyrt! :D

patrikweb 2010-02-01 22:29

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20341199)

Jag tycker McDonalds är dyrt, dålig service stå i kö och vänta på alla långsamma idioter.

Samtidigt som det blir dyrare än dagens/lunch på något annat ställe där man blir serverad vid bordet.

Lägg till så man blir mätt på McDonalds + kaffe så är det inte precis billigt längre mot sämre service.

Joppedi 2010-02-01 22:30

Vid 18-tiden kom det förklaring på deras supportsida
http://www.one.com/sv/info/profil

Ung: problemen har pågått senaste veckorna efter byte av leverantör av servrar från HP till IBM + delkomponent krånglar = byter all hårdvara som krånglat så snart ska problemen vara lösta.

Specifikt:"an error occurred in the IBM-supplied switch module in which the blade servers are mounted. It is a brand new switch type from Blade Network Technologies. Periodically a heavy network noise is registered from the switch enclosure modules. The noise is disturbing the service, and occasionally spreading the problems to large parts of our network, making the whole network unavailable."

johan1234 2010-02-02 03:45

Hade inte tänk posta här men jag småskrattar fortfarande över chatten som listades tidigare av Dustin. Sedan kommentaren av BarateaU. Jag måste vara trött för jag kan inte sluta småskratta... Trött på livet... klockren... ja herregud.

Vad man kan lära som leverantör är väl - vi får alla problem förr eller senare. Servicen under och efter är skillnaden.

Hoppas det löst sig för alla ni som haft problem.

Slacker 2010-02-02 08:27

Jag har haft One.com i snart 7 år och det är sällan de har sådana här avbrott, men oftare kan servrarna vara överbelastade. Jag är nöjd med One.

tartareandesire 2010-02-02 09:45

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20341236)
Jag tycker McDonalds är dyrt, dålig service stå i kö och vänta på alla långsamma idioter.

Samtidigt som det blir dyrare än dagens/lunch på något annat ställe där man blir serverad vid bordet.

Lägg till så man blir mätt på McDonalds + kaffe så är det inte precis billigt längre mot sämre service.

Du verkar ha en förkärlek till ordet idioter. Är det alla som inte är lika snabba, intelligenta och effektiva som du själv?

Jag håller väl med om att McDonalds inte är särskilt billigt men vanliga lunchrestauranger känns minst lika stressiga. Föredrar att äta lunch hemma och ute på kvällen.

Jag är för övrigt också helt nöjd med One. Har visserligen aldrig drivit någon sajt där men det har funkat alldeles utmärkt som labb.

jgabor 2010-02-02 13:05

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20341285)
Du verkar ha en förkärlek till ordet idioter. Är det alla som inte är lika snabba, intelligenta och effektiva som du själv?

Du borde veta vid det här laget att patrikweb's styrka ligger knappast i hans förmåga att uttrycka sig i skrift. :)

(Inget illa menat, Patrik.)

baggen 2010-02-03 14:41

Mycket gnäll på one, tycker dom sköter sig fint speciellt med tanke på vad man betalar. Har då haft mer problem med dyrare firmor än one.com (Har även haft mindre problem med billigare ska tilläggas)

Det jag gillar med dom är chattsupport direkt när man är inloggad så man slipper leta efter något förbannat talenummer som är gömt på siten och därefter vänta i kö. Gillade dessutom att man mailade ut en ärlig orsak till problemet dagen efter och att man även hade med nörd varianten.

ooskar 2010-02-03 20:19

Citat:

Ursprungligen postat av baggen (Inlägg 20341503)
Mycket gnäll på one, tycker dom sköter sig fint speciellt med tanke på vad man betalar. Har då haft mer problem med dyrare firmor än one.com (Har även haft mindre problem med billigare ska tilläggas)

Det jag gillar med dom är chattsupport direkt när man är inloggad så man slipper leta efter något förbannat talenummer som är gömt på siten och därefter vänta i kö. Gillade dessutom att man mailade ut en ärlig orsak till problemet dagen efter och att man även hade med nörd varianten.

Jag har då inte fått något mail från one ang. de senaste dagarnas problem? Jag har nu flyttat till Binero istället.

tartareandesire 2010-02-03 21:49

Citat:

Ursprungligen postat av ooskar (Inlägg 20341534)
Jag har då inte fått något mail från one ang. de senaste dagarnas problem? Jag har nu flyttat till Binero istället.

Jodå, det här kom redan igår:

Citat:

Under de senaste veckorna har vi tyvärr haft instabilitet på vårt nätverk, detta kulminerade i dagarna runt söndag den 31 januari. Detta har medfört att många kunder i kortare perioder inte har haft tillgång till deras hemsida och e-post.

Det är viktigt att poängtera att ingen data eller e-post går förlorad på grund av dessa problem.

One.com har tidigare uteslutande använt HP som server-leverantör, men från och med sommaren 2009 ingick vi ett avtal med IBM om leverans av bladeservrar. Vi har nyligen tagit en del av dessa nya servrar i drift.

Den nya typen av server har tyvärr gett oss några driftsmässiga problem. För en stor del av våra kunder har problemen medfört kortare perioder med nertid för hemsidor, samt en fördröjning på leveransen av e-post.

Tekniker från IBM samarbetar för tillfället med våra egna tekniker för att lösa problemen.

Den detaljerade tekniska förklaringen är att det uppstod ett fel i den switch-modul i chassit från IBM som bladeservrarna sitter i. Det är tal om en helt ny typ av swtich från Blade Network Technologies. Periodvis registreras ett kraftigt nätverksbrus från switchmodulerna. Bruset stör driften och sprider i korta perioder problemen till stora delar av vårt nätverk, vilket kan medföra att hela nätverket blir oåtkomligt.

Lösningen som vi just nu håller på att genomföra är ett totalt utbyte av all den hardware som visar minsta tecken på ostabilitet. Vi förväntar oss att det mesta av hårdvaran kommer att vara utbytt innan slutet av denna veckan.

Vi beklagar de problem som detta har medfört, och vi hoppas att våra kunder har förståelse för att vi gör allt i vår makt för att återupprätta stabiliteten på våra servrar.

Med vänliga hälsningar
One.com

ooskar 2010-02-03 23:26

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20341554)
Jodå, det här kom redan igår:

Jo, du kanske har fått mailet men det har inte jag. Det är jag 100% säker på. Spelar ändå ingen roll, har redan läst det på deras supportsida. Men man vill ju veta vad som händer när man knappt kan komma åt sina sidor under nästan två dagar till och från.

tartareandesire 2010-02-04 00:00

Citat:

Ursprungligen postat av ooskar (Inlägg 20341560)
Jo, du kanske har fått mailet men det har inte jag. Det är jag 100% säker på. Spelar ändå ingen roll, har redan läst det på deras supportsida. Men man vill ju veta vad som händer när man knappt kan komma åt sina sidor under nästan två dagar till och från.

Jag har ingen sida där så mig kvittar det :)

VideoBengt 2010-02-10 19:52

Verkar stendött hos One nu.
www.one.com fungerar inte, får bara en sida med One-loggan.
Kommer inte åt mina sidor via ftp.

Bara jag som har problem?

VideoBengt 2010-02-10 19:57

Fick precis upp en sida där det står: Denna sida ligger nere för underhåll och blir tillgänglig inom kort.
Har hela One.com kollapsat?

KristianE 2010-02-10 21:27

De har problem med sina nya bladservrar. Det är inte det som fortfarande spökar?

patrikweb 2010-02-10 21:33

Har dom inte lärt sig att testköra saker innan man flyttar över allt till ny plattform?

Att hoppas att allt funkar bara låter inte så jävla stabilt.

Danielos 2010-02-10 21:58

Kör HP som jag så slipper man testköra :D Dom har rockat nu i 4 år utan ett enda problem (one.com hade HP innan vad jag förstår)

johan1234 2010-02-11 00:10

danielos - vi har kört Dell nu i snart 10 år. Känner enormt förtroende dem också.

Danielos 2010-02-11 17:58

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20342348)
danielos - vi har kört Dell nu i snart 10 år. Känner enormt förtroende dem också.

Jo, Dell fungerar bra, dock har one.com bytt från HP till IBM blad servrar och IBM borde fungera bra dom också.

KristianE 2010-02-11 18:49

Även vi kör mycket Dell. På nåt konstigt sätt får man både grym service
och bra priser hos dem..

patrikweb 2010-02-11 19:06

I regel funkar alla servrar bra, CPU och minne är inte så konstigt.

Men storage controller och NIC kan ställa till mycket vid hög belastning.

Även så illa så att hela servern får kernel panic.

jgabor 2010-02-12 10:24

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20342408)
Jo, Dell fungerar bra, dock har one.com bytt från HP till IBM blad servrar och IBM borde fungera bra dom också.

Vi kör och har kört IBM hur länge som helst nu och har en stor mängd av deras BladeCenter-servrar (bland annat för våra VPS:er), och de har fungerat utmärkt för vår del.

Danielos 2010-02-12 10:27

Om det är som du jgabor säger är det helt enkelt så att det är kompetensen som sviktar hos one.com och inte plattformen.

Sludent 2010-02-12 10:54

Det kanske beror på "Det är tal om en helt ny typ av swtich från Blade Network Technologies." Eller är det samma som ni kör på Surftown?

Danielos 2010-02-12 11:00

Citat:

Ursprungligen postat av Sludent (Inlägg 20342461)
Det kanske beror på "Det är tal om en helt ny typ av swtich från Blade Network Technologies."

Jaha, du menar att ny utrustning innebär att det sedan inte fungerar? Det troliga måste ändå vara antingen vara att kombinationen inte är beprövad sedan tidigare eller att det är bristande kompetens för att sätta upp det så det fungerar. Någon genväg har säkert tagits någonstans.

Sludent 2010-02-12 11:41

Men tanke var att Surftown inte haft problem med sina IBM-blad medan One haft det, orsaken kan ju vara som du säger, samtidigt som att de nya typen av switch kan bugga ur. Kan inte IBM vet heller om den lösningensom One kör är standard eller något de själva valt att köra på mot tidigare mer beprövade lösningar.

jgabor 2010-02-12 11:44

Tror ni blandar ihop ett gäng av deras driftstörningar, som de haft den senaste tiden. De hade först en driftstörning där en switch gick sönder och slog ut deras nät i en längre tid. Den switchen ersattes med en ny från ett annat märke.

Sedan har de haft en del driftstörningar gällande deras byten från HP till IBM, och dessutom gällande deras uppgradering till PHP 5.3 (som fått kundernas sajter att sluta fungera).

Sludent 2010-02-12 12:01

Jaha ok, då är jag med, känns dock som de skyller allt på IBM, men det är nog en missuppfattning från min sida. :)

Uppgradering till PHP 5.3 görs inte smärtfritt, men det borde de väl räknat ut innan de gjorde den?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson