![]() |
FS-DATA nere
Hej,
Någon som vet vad som har hänt med FS-data? Sidan gick ner för ett tag sen (strax efter 09) och funkar ej. Telefonerna funkar ej heller. Våra sidor samt fs-data går ej att nå |
Funkar här.
|
Bjuder på länken http://downforeveryoneorjustme.com/
|
FS Data har legat nere (deras egna siter och alla kunders) men är nu uppe. Väntar på svar från dem gällande orsaken.
|
Oki funkar fortfarande inte här. Snabbare att åka ner till dom de ligger ca 10 min ifrån oss
|
Uppdatering på FS Data's sida:
Driftstörning [2010-02-01 09:53] Flera kunder har nu på morgonen upplevta driftstörning. Vi kommer att uppdatera med ytterligare information när vi vet mer om vad som orsakat detta. De flesta av de drabbade kunderna bör dock vara igång igen nu. (Hade plats nummer ett i 20 minuter i deras telefonkö men pallar inte mer nu.) |
Uppdatering (för er som inte orkar kolla på FS Data's sida)
10:00: Vid 09:30 slog ett alvarligt jordfel till i vårt lokal och orsakade att delar av vår serverhall blev strömlös. Felet blev snabbt åtgärdat och alla servrar har startats upp igen och allt skall fungera som tidligare. Vi beklagar det inträffade och kommer att grundligt undersöka vad som orsakade haveriet och vad vi kan göra att förhindra liknande störningar i framtiden. Kanske vore det bra om de drog igång sin Twitter och började ge ut information om problem direkt när de händer så alla vet. |
tackar det är online här nu
|
Skönt att höra. Hoppas att de inte råkar ut för ett allvarligt jordfel till bara. :)
|
Aktuell driftstatus
DDOS [2010-02-25 11:31:15] Vi upplever just nu en DDOS attack vilket påverkar nätverkstrafiken mot flertalet kunder med Server och VPS. Vi arbetar just nu aktivt med att stoppa Attacken så att trafiken fungerar normalt igen. Vi beklagar de problem våra kunder upplever på grund av detta. :mad: :( :mad: :( Hur länge brukar en sådan hålla på? |
Beror på, från 5-15 min tills några dygn i värsta fall.
Men tar ju max 5min för vettiga leverantörer att nullroutra målet. |
Nu har det då varat i 20 minuter. Tröttsamt och irriterande...
|
Citat:
|
Heh stabila Svenska hotell....
|
Nu har FS Data haft problem i 2 timmar och 20 min. Det enda svar man får av dem "Vi vet inte hur lång tid det tar".
|
Citat:
Löste det på ca 5min. |
Vad är en DDos egentligen? Är det fortfarande bara nån snorunge som inte har något att göra och sitter och saboterar en server?
(2,5 timmars problem nu...!) |
KingsCrown, se http://en.wikipedia.org/wiki/Denial-of-service_attack
Citat:
|
Okej. Det är långtifrån första gången det är avbrott i tjänsterna med FS. Förr funkade de outstanding, men de senaste åren har det varit många avbrott. Nu när jag kollar på deras (fullt fungerande!) sida, så står det att man garanteras 99.9% tillgänglighet. Min fråga är då, hur vet jag om jag har rätt till ersättning för att min tillgänglighet varit lägre under ett år? Är det upp till mig som kund att bevisa, påtala och kräva, eller hur går man till väga?
|
Citat:
Men lär stå i avtalet vad som gäller. |
Citat:
|
Det står i avtalet vad som gäller, men oftast står det från den tiden kund har felanmällt tills tiden det är fixat ska räknas endast.
|
Mhm... Men man ringer ju inte och felanmäler något om de har noterat på sin driftstatus-sida att det är problem, för då känns det ju inte som att jag behöver påtala något som de redan känner till.
|
Eller så byter man leverantör? Som sagt ett SLA avtal är inte värd något. Att i bästa fall få tillbaka en månadsavgift är ju inget alls.
Nu håller jag inte på med så mycket mindre hosting längre utan bygger mer större nät i Sverige. Men viktigaste är att kolla om leverantör faktiskt tekniskt sätt kan leverera en stabil tjänst, båda i infrastruktur och kompetens. |
Citat:
|
NU verkar problemet vara löst. 3,5 timmar blev förlusten idag då...
|
99.9% tillgänglighet är ändå en nedtid på ca 8h..
|
Citat:
|
Citat:
1 dygn = 24h, 0.1% kan då knappast vara 8h eller? ;) |
Citat:
Men nu har jag varit kund där i nästan tio år, och det funkade så väldigt bra innan, så då har man alltid förhoppningen om att det ska bli så bra igen. Men så blir man besviken när det återigen händer nån skit som (alltid) ligger "utanför deras kontroll". |
Citat:
|
Citat:
|
Det var tydligen inte bara jag som tappade humöret idag:
http://www.idg.se/2.1085/1.298131/ku...-ar-helt-galna |
Och där åkte vår site hos FS Data ner igen. Dags att byta hostingleverantör nu, inget seriöst företag kan lita till deras tjänster.
|
Du får ju ta hänsyn till snön!
|
Citat:
|
Jepp, och för att inte tala om tjälen..
|
Lite som dom jävla SJ, dom klarar inte ens av ha sin sida uppe.
Undra om dom skyller det på snön med, på sommaren skyller dom väl på värmen. |
patrikweb, inte svära ;)
SJ skyller på banverket, och banverket skyller på regeringen och regeringen skyller på sossarna, så det är sossarnas fel. :D |
Citat:
Att inte ens klara hantera belastningen på sin egna sida är ju inget dom kan skylla bort på andra hela tiden. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:30. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson