WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   FS-DATA nere (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1040296)

Obbe 2010-02-01 09:32

FS-DATA nere
 
Hej,
Någon som vet vad som har hänt med FS-data?
Sidan gick ner för ett tag sen (strax efter 09) och funkar ej.

Telefonerna funkar ej heller.

Våra sidor samt fs-data går ej att nå

Helix 2010-02-01 09:44

Funkar här.

najk 2010-02-01 09:45

Bjuder på länken http://downforeveryoneorjustme.com/

eleven 2010-02-01 09:48

FS Data har legat nere (deras egna siter och alla kunders) men är nu uppe. Väntar på svar från dem gällande orsaken.

Obbe 2010-02-01 09:53

Oki funkar fortfarande inte här. Snabbare att åka ner till dom de ligger ca 10 min ifrån oss

eleven 2010-02-01 09:53

Uppdatering på FS Data's sida:
Driftstörning [2010-02-01 09:53]
Flera kunder har nu på morgonen upplevta driftstörning. Vi kommer att uppdatera med ytterligare information när vi vet mer om vad som orsakat detta. De flesta av de drabbade kunderna bör dock vara igång igen nu.

(Hade plats nummer ett i 20 minuter i deras telefonkö men pallar inte mer nu.)

eleven 2010-02-01 10:04

Uppdatering (för er som inte orkar kolla på FS Data's sida)
10:00:
Vid 09:30 slog ett alvarligt jordfel till i vårt lokal och orsakade att delar av vår serverhall blev strömlös. Felet blev snabbt åtgärdat och alla servrar har startats upp igen och allt skall fungera som tidligare. Vi beklagar det inträffade och kommer att grundligt undersöka vad som orsakade haveriet och vad vi kan göra att förhindra liknande störningar i framtiden.

Kanske vore det bra om de drog igång sin Twitter och började ge ut information om problem direkt när de händer så alla vet.

Obbe 2010-02-01 10:08

tackar det är online här nu

eleven 2010-02-01 10:09

Skönt att höra. Hoppas att de inte råkar ut för ett allvarligt jordfel till bara. :)

KingsCrown 2010-02-25 11:41

Aktuell driftstatus


DDOS [2010-02-25 11:31:15]


Vi upplever just nu en DDOS attack vilket påverkar nätverkstrafiken mot flertalet kunder med Server och VPS.

Vi arbetar just nu aktivt med att stoppa Attacken så att trafiken fungerar normalt igen.

Vi beklagar de problem våra kunder upplever på grund av detta.


:mad: :( :mad: :(

Hur länge brukar en sådan hålla på?

patrikweb 2010-02-25 11:48

Beror på, från 5-15 min tills några dygn i värsta fall.

Men tar ju max 5min för vettiga leverantörer att nullroutra målet.

KingsCrown 2010-02-25 11:52

Nu har det då varat i 20 minuter. Tröttsamt och irriterande...

webbaccess 2010-02-25 12:38

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20344041)
Beror på, från 5-15 min tills några dygn i värsta fall.

Men tar ju max 5min för vettiga leverantörer att nullroutra målet.

Det finns ju inga vettiga leverantörer förutom du.. (enligt dig)

BarateaU 2010-02-25 13:10

Heh stabila Svenska hotell....

eleven 2010-02-25 13:47

Nu har FS Data haft problem i 2 timmar och 20 min. Det enda svar man får av dem "Vi vet inte hur lång tid det tar".

patrikweb 2010-02-25 13:55

Citat:

Ursprungligen postat av webbaccess (Inlägg 20344045)
Det finns ju inga vettiga leverantörer förutom du.. (enligt dig)

Det är inte jag som ligger på rygg och är nere för DDoS, jag får en hel del DDoS. För några veckor sedan fick jag en DDoS på på 3-5Gbit inte fan märkte någon kund av det eller låg jag o grina i flera timmar.

Löste det på ca 5min.

KingsCrown 2010-02-25 13:58

Vad är en DDos egentligen? Är det fortfarande bara nån snorunge som inte har något att göra och sitter och saboterar en server?

(2,5 timmars problem nu...!)

Danielos 2010-02-25 13:59

KingsCrown, se http://en.wikipedia.org/wiki/Denial-of-service_attack

Citat:

Ursprungligen postat av webbaccess (Inlägg 20344045)
Det finns ju inga vettiga leverantörer förutom du.. (enligt dig)

Inte endast enligt honom, enligt mig också. Efter flera års webbande för min del så har jag inte så stort förtroende för de flesta webbhotell, när det gäller den tekniska kompetensen generellt, men patrikweb tillhör de få jag har stort förtroende för när det gäller nätverk, switchar, routrar och att skydda sig från ddos.

KingsCrown 2010-02-25 14:10

Okej. Det är långtifrån första gången det är avbrott i tjänsterna med FS. Förr funkade de outstanding, men de senaste åren har det varit många avbrott. Nu när jag kollar på deras (fullt fungerande!) sida, så står det att man garanteras 99.9% tillgänglighet. Min fråga är då, hur vet jag om jag har rätt till ersättning för att min tillgänglighet varit lägre under ett år? Är det upp till mig som kund att bevisa, påtala och kräva, eller hur går man till väga?

patrikweb 2010-02-25 14:14

Citat:

Ursprungligen postat av KingsCrown (Inlägg 20344055)
Okej. Det är långtifrån första gången det är avbrott i tjänsterna med FS. Förr funkade de outstanding, men de senaste åren har det varit många avbrott. Nu när jag kollar på deras (fullt fungerande!) sida, så står det att man garanteras 99.9% tillgänglighet. Min fråga är då, hur vet jag om jag har rätt till ersättning för att min tillgänglighet varit lägre under ett år? Är det upp till mig som kund att bevisa, påtala och kräva, eller hur går man till väga?

I regel ska du som kund kräva det, men i regel är SLA avtal inte värd som toa papper. Har du tur kanske du kan få tillbaka 1 månadsavgift om det varit nere några dygn.

Men lär stå i avtalet vad som gäller.

KingsCrown 2010-02-25 14:16

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20344056)
I regel ska du som kund kräva det, men i regel är SLA avtal inte värd som toa papper. Har du tur kanske du kan få tillbaka 1 månadsavgift om det varit nere några dygn.

Men lär stå i avtalet vad som gäller.

En månadsavgift är ändå ett par tusen i det här fallet, och det känns som att man vid det här laget vill markera att det inte är okej. Men för att kunna kräva det, så måste jag ju själv veta med säkerhet hur många timmar som gått förlorade. Det känns svårt, för jag sitter ju inte och antecknar dag och tid varje gång som det är problem. Kan jag inte bara kräva att FS tar fram de uppgifterna och räknar ut förlusten?

patrikweb 2010-02-25 14:18

Det står i avtalet vad som gäller, men oftast står det från den tiden kund har felanmällt tills tiden det är fixat ska räknas endast.

KingsCrown 2010-02-25 14:21

Mhm... Men man ringer ju inte och felanmäler något om de har noterat på sin driftstatus-sida att det är problem, för då känns det ju inte som att jag behöver påtala något som de redan känner till.

patrikweb 2010-02-25 14:36

Eller så byter man leverantör? Som sagt ett SLA avtal är inte värd något. Att i bästa fall få tillbaka en månadsavgift är ju inget alls.

Nu håller jag inte på med så mycket mindre hosting längre utan bygger mer större nät i Sverige.

Men viktigaste är att kolla om leverantör faktiskt tekniskt sätt kan leverera en stabil tjänst, båda i infrastruktur och kompetens.

KingsCrown 2010-02-25 14:43

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20344063)
Eller så byter man leverantör? Som sagt ett SLA avtal är inte värd något. Att i bästa fall få tillbaka en månadsavgift är ju inget alls.

Jo, en månadsavgift är faktiskt ett par tusen i det här fallet. Men framförallt så börjar det bli en principfråga. Jag förlorar pengar när min sajt är ur drift, och det kanske skulle fungera som "en spark i baken" om folk börjar ställa lite krav. Jag förstår att man måste lära sig att leva med driftstörningar nån gång då och då, men samtidigt vill man veta att något görs för att förhindra dem nästa gång. Och att företaget tar ett ansvar för sina kunder. Det gör nämligen jag, och då förväntar jag mig det av de som jag är kund hos.

KingsCrown 2010-02-25 14:55

NU verkar problemet vara löst. 3,5 timmar blev förlusten idag då...

KristianE 2010-02-25 14:58

99.9% tillgänglighet är ändå en nedtid på ca 8h..

KingsCrown 2010-02-25 15:06

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20344069)
99.9% tillgänglighet är ändå en nedtid på ca 8h..

Om dagen eller året?

patrikweb 2010-02-25 15:31

Citat:

Ursprungligen postat av KingsCrown (Inlägg 20344070)
Om dagen eller året?

Kan man vara så dålig på matte? :P

1 dygn = 24h, 0.1% kan då knappast vara 8h eller? ;)

KingsCrown 2010-02-25 15:43

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20344071)
Kan man vara så dålig på matte? :P

1 dygn = 24h, 0.1% kan då knappast vara 8h eller? ;)

Nej, och då kan knappast FS leva upp till sina 99,9% - för de senaste åren, har det varit både kända och okända "driftstörningar" på flera timmar med ett par månaders mellanrum.

Men nu har jag varit kund där i nästan tio år, och det funkade så väldigt bra innan, så då har man alltid förhoppningen om att det ska bli så bra igen. Men så blir man besviken när det återigen händer nån skit som (alltid) ligger "utanför deras kontroll".

webbaccess 2010-02-25 17:05

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20344071)
Kan man vara så dålig på matte? :P

1 dygn = 24h, 0.1% kan då knappast vara 8h eller? ;)

så var vi inne på att gnälla på alla igen.. skulle inte du sluta med det?

patrikweb 2010-02-25 17:30

Citat:

Ursprungligen postat av webbaccess (Inlägg 20344081)
så var vi inne på att gnälla på alla igen.. skulle inte du sluta med det?

Gå och ha mens någon annanstans, du verkar inte fatta ironi i det hela.

KingsCrown 2010-02-26 01:10

Det var tydligen inte bara jag som tappade humöret idag:
http://www.idg.se/2.1085/1.298131/ku...-ar-helt-galna

eleven 2010-02-26 08:41

Och där åkte vår site hos FS Data ner igen. Dags att byta hostingleverantör nu, inget seriöst företag kan lita till deras tjänster.

KristianE 2010-02-26 09:19

Du får ju ta hänsyn till snön!

BarateaU 2010-02-26 09:52

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20344121)
Du får ju ta hänsyn till snön!

Precis, tänk på att fiber kablarna är nergrävda i marken och snön kommer ju på marken.

KristianE 2010-02-26 10:06

Jepp, och för att inte tala om tjälen..

patrikweb 2010-02-26 13:21

Lite som dom jävla SJ, dom klarar inte ens av ha sin sida uppe.

Undra om dom skyller det på snön med, på sommaren skyller dom väl på värmen.

Danielos 2010-02-26 13:52

patrikweb, inte svära ;)
SJ skyller på banverket, och banverket skyller på regeringen och regeringen skyller på sossarna, så det är sossarnas fel. :D

patrikweb 2010-02-26 14:07

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20344153)
patrikweb, inte svära ;)
SJ skyller på banverket, och banverket skyller på regeringen och regeringen skyller på sossarna, så det är sossarnas fel. :D

Men det är ju inte banverket som hostar SJ sida ;P

Att inte ens klara hantera belastningen på sin egna sida är ju inget dom kan skylla bort på andra hela tiden.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson