![]() |
Posten lämnar ut paket.. till vem som helst?
Ok, sålde en produkt mot faktura, varan skickades med företagspaket 16.00, löstes ut av kund, så långt allt väl, företaget hade inga anmärkningar vid säljtillfället. Nu verkar det som om detta företag sålts till någon annan en kort tid före den här personen la ordern hos oss, men han har fortsatt att handla mot faktura från ett flertal ställen vad jag har hört utan att betala någon, nu verkar han ha flytt landet..
Så till saken, på adresslappen hade vi skrivt företagsnamnet och under detta namnet på beställaren, sen adress, postnr. och ort. Ser när jag spårar paketet på postens hemsida att det lösts ut (kvitterats) av någon annan än beställaren, vars namn vi inte angett på adresslappen och som inte har någon anknytning till företaget ifråga eller den lagda ordern. Kort och gott, har posten gjort något fel som lämnat ut paketet till den här okända personen? Vilken kontroll görs vid utlämnande av paket? Om nån hittar en avi på gatan, eller tar en ur en brevlåda adresserat till ett företag, kan dom då traska in och lösa ut paketet bara genom att visa upp leg. och skriva under? |
Om företagsnamnet står överst så är paketet adresserat till företaget, och då kan vem som helst (på företaget) ta emot och kvittera paketet. Detta gäller alltså när Posten levererar paketet till företaget. De får ju rimligen anta att t.ex receptionisten är anställd av företaget.
Om paketet går vidare till Postcenter så skall normalt den som har fullmakt att hämta försändelser för företaget kvittera det. Om man skall adressera en försändelse personligt så skall mottagarnamnet stå först - därefter företagsnamnet. I sådant fall skall endast mottagaren få lov att kvittera det. Jag tror dock inte att de som kör ut företagspaketen är så strikta på detta, men om du skickar REK så brukar de hålla strikt på det. |
Vi bor i ett företagshotell och vem som helst på våningen kvitterar
ut varandras paket. Vi är inte alltid hemma och de andra är heller inte alltid hemma. |
Det är det här som är problemet med företagspaket och jag förstår inte hur Posten och de andra fraktföretagen tänker. Som privatperson har jag inte kunnat hämta ut något hos deras ombud eller på företagscenter (R.I.P) utan att visa legitimation. Däremot så om jag råkar stå vid dörren till en kompis företag så kan jag kvittera leveranser utan att via leg. Horribelt.
|
Jag tycker jag fått visa leg när jag tagit emot företagspaket på plats senaste året - har dock inte hänt så ofta
|
Vi sitter också på kontorshotell, och här lämnas alla paket i receptionen, oavsett vem det är till.
|
Kan ju inflika att det rör sig om ett Handelsbolag och paketet är utkört till bostadsadressen för den individ som lagt ordern, inte till den registrerade företagsadressen (han hade angett sin privatadress som leveransadress, med företagsnamnet inkluderat). Det är antingen en bekant till beställaren som kvitterat det eller någon annan. Har kollat upp beställaren och han har alltså tidigare varit registrerad på adressen.
Hur fastställer Posten kopplingen mellan den person som mottar (kvitterar) paketet och vad som angivits på adresslappen? |
Citat:
|
studiox: Öh, hur menar du nu? Är det ok att en person som är på besök hos ett företag får kvittera för leveranser till det företaget? Att de levererar till en reception i ett företagshotell kan jag acceptera men inte att det levereras till person som inte arbetar på företaget och inte har någon receptions- eller vaktmästarfunktion till företaget.
|
Citat:
Om det vore min kompis och jag såg att han tog emot och kvitterade ett av mina paket så skulle den personen få en spark i röven och aldrig få sätta sin fot på mitt företag längre. Det är väl inget som posten har att göra med lika lite som om någon svarar i telefon på företaget så måste man väl utgå från att den personen JOBBAR DÄR? |
studiox: För att få skriva ett avtal för ett företag så måste ju personen ifråga ha en fullmakt, eller vara ägare av bolaget.
Citat:
Det här fallet är ju inte heller att jämföra med ett större bolag som har en egen byggnad med tex. receptionister. Posten måste ju på något sätt kontrollera att den som kvitterar paketet är behörig, annars kan ju vem som helst göra det.. Ett enkelt sätt att göra detta vore att kontrollera legitimationen för att se att den stämmer överens med namnet som står på försändelsen. "Vem träffar avtal För de näringsverksamheter som drivs som juridiska personer företräds företaget av ställföreträdare eller firmatecknare (t.ex. Verkställande Direktören och person/-er ur Styrelsen). I små aktiebolag är det för det mesta ägaren som skriver bindande avtal. Då det gäller en enskild näringsidkare är det ägaren själv som för företagets räkning blir avtalspart. Fullmakt En person (t.ex. ägaren) som är behörig att träffa avtal för bolagets räkning kan genom en fullmakt låta någon annan få denna behörighet. Det vanligaste är att fullmakten är skriftlig. Den som ges fullmakten får en behörighet att utföra något för företagets räkning." |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
Situationen kan ju annars bli helt absurd, en person som hittar en avi kan gå in på företagscenter och kvittera ut varor för hundratusentals kronor. Eller någon som står vid en dörr till ett företag (eller lägenhetsdörr) kan kvittera och få ut ett paket som är avsett till någon annan. Posten har aldrig bett mig visa leg. vid mottagande av paket, vilket är helt otroligt, man kvitterar endast på den där elektroniska skärmen, där signaturen ändå alltid ser ut som sk*t. |
Citat:
Företagshotell är ju en annan sak, fast ändå inte. Om det på skylten utanför hotellet står att Nisse AB sitter där så räcker det med att posten levererar paketet till receptionen då den representerar Nisse AB. Men det kan ju vara så att du själv hyr ett rum i källaren och inte alls sitter där, då blir det ju inte lätt för posten att veta vad dom ska göra! |
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Posten har ingen koll på hur dom lämmnar ut paket, men även andra bolag är med dåliga på det.
Har tagit emot flertal paket till andra i samma byggnad, utan behöva visa något leg. Samtidigt som andra tagit emot paket till mig. Även vanligt att paket även lämnats utanför dörren många gånger när ingen har varit där. Även många fraktföretag har dålig koll, har fått paket adresserade till Dotcom vid min dörr. TDC har sitt kontor i samma byggnad och Dotcom är samma bolag som TDC. Men det visste tydligen inte vissa fraktföretag. Utan tydligen lämnar dom paketet närmaste dörr och hoppas att det kommer rätt. Brukar även komma massa brev och avi lappar om paket till massa konstiga företag som inte ens finns där men adresserat till den adress. |
Känner också igen det där, speciellt där vi satt tidigare. Det stora och dominerande företaget i fastigheten fick allt som oftast påringning om diverse paket. När de "tackade nej" gick de vidare till oss, och om det inte var till oss fanns det 2 alternativa dörrar till att välja på.
Postens företagspaket struntade då oftast helt enkelt i det. En gång när vi reklamerade en leverans fick vi som svar att "de inte hittar" vår dörr och trots att leveransavin var märkt med telefonnummer ringde de inte. Suck. |
För att ta besvara trådskaparens frågor:
Om du har skickat till ett företag övergår ansvaret på köparen i och med att Du skickar paketet. Om det inte kommer fram är det hans problem (enligt lagen). Om du skickar till privatperson går ansvaret över på köparen när Han får paketet (enligt lagen). Det vill säga, om du kan visa att du har skickat varorna ska han betala. Sitter på en buss nu och kan inte leta fram lagrummen. Men detta är ett vanligt bryderi vid distanshandel och är mycket tydligt angett i lagen. Har även bloggat om det här: http://www.torefriskopp.se/erfarenhe...d-fraktproblem Jag var en gång med om att en förbipasserande person (som bara råkade befinna sig på samma lastkaj som mitt företag använde) kvitterade ut 2 pallar munktröjor från Finland. Vi visste inte ens att vi fått det levererat föränn en vecka senare när vi började undra varför leveransen aldrig kom. Det var tider det :) Edit: Läste trådskaparens frågor igen och upptäckte att jag faktiskt inte besvarade frågorna :) När det gäller företagspaket brukar fraktföretagen säga att de "levererar till adress" eller "levererar till fastigheten". Enligt deras avtalsvillkor levererar de alltså inte till ett visst företaget eller en person (även om de för de mesta ändå gör det). Posten har alltså inte gjort fel (om nu inte Posten har andra avtalsvillkor än "standard"). |
Citat:
Hur ska dom kunna ta reda på om en person har rätt att signera/ta emot paket? De flesta anställda brukar inte gå omkring med anställningsbevis i fickan... |
Citat:
|
Beror väl på vad man avtalar med kunden vid order, typ EXW (Exworks), CPT, DDU osv...
Vi brukar köra med EXW vår stad sen får köparen bestämma sig vilken frakt och försäkring han vill nyttja. Annars kör vi med CIF eller CPT om vi betalar frakten och fakturerar dem kostnaden. |
Enligt köplagen (som gäller vid B2B) tar köparen risken vid ett s.k transportköp till annan ort än säljarens.
Citat:
|
Citat:
Citat:
Och Xamda, du har rätt i att det går att förhandla om den här biten när det är B2B. |
Finns något som kallas ställningsfullmakt.
Man antas då kunna teckna avtal i den mån ens ställning berättigar avtalstecknande. T.ex. kanske en avdelningschef kan teckna hyra av kaffemaskin och annat. Även större avtal med kunder kan tecknas. Men sen att sälja ut halva företaget är nog inget ställningen kan medge. En ställningsfullmakt får därför tillämpas så gott det går av personen ifråga. Angående vem som får ta ansvar vid frakt och sådant så brukar detta kunna regleras redan vid faktura. "Fraktsätt" typ "Fritt vårt lager" , "Fritt kund" innebär ofta skillnaden på vem som har vilket ansvar. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson