WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   it hantverkarna är roliga (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1040156)

ssol 2010-01-23 14:31

it hantverkarna är roliga
 
Jag var bara tvungen att posta här i OT för att sprida lite glädje.
http://ssol.se/2010/01/it-hantverkar...-nojda-kunder/ haha.

Jawn 2010-01-23 14:50

Error 404 - Not Found

Jonas 2010-01-23 15:01

http://ssol.se/2010/01/it-hantverkar...-nojda-kunder/

Korrekt länk

Westman 2010-01-23 15:15

Ja de är ju rätt "roliga" öht. De påstår att de erbjuder spetskompetens men de flesta som jobbar på IT-hantverkarna tillhör den breda massan och inte spetskompetensen. Det är rätt skrattretande att se "specialister" sätta upp SBS och "säkra" den genom att slå brandväggen (som dock ej spärrar ett dugg mot annat än mot internetuppkopplingen) och installera antivirus. Administrator med lösenord secret däremot fick vara kvar. Vilka är de första lösenord man försöker med? Jo password och secret

jayzee 2010-01-23 19:09

Ja, det är värdelösa. Jag småskrattar varje gång jag ser de i sina små bilar... :)

Anders Larsson 2010-01-23 23:59

Äsch, de fyller ju ett stort behov. Och tjänar pengar på det. Creds för det.

Westman 2010-01-24 09:58

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20340230)
Äsch, de fyller ju ett stort behov. Och tjänar pengar på det. Creds för det.

Jag säger inte emot men man måste vara medveten om vad man som kund får för pengarna. Behöver man vanligt IT-stöd så fungerar de utmärkt men vill man ha spetskompetens bör de inte vara första valet direkt.

THL 2010-01-24 13:11

Fyller en funktion, tar inga överpriser och är trevliga!
Skrattretande? Knappast! Smarta, ja visst.

Captain Thailand 2010-01-24 13:35

Hej,

Jag (som boende utomlands) känner inte till deras verksamhet, men konceptet i sig känns ju klockrent (inte minst gentemot "normalkunden" som kanske har enklare problem än "oss" geeks).

Dock så ger deras webbplats i sig ett intryck av att de kanske inte levererar den kvalitet de själva påstår, men det är ju bara mitt högst personliga antagande och kanske inget som "normalkonsumenten" reflekterar så väldans över.

Westman 2010-01-24 13:56

Citat:

Ursprungligen postat av THL (Inlägg 20340256)
Skrattretande? Knappast!

Så det är inte skrattretande att de säljer specialisttjänster med spetskompetens utan att ha den kompetensen? Nej man kan ju gråta också...

Och innan någon får det till att jag påstår att hela verksamheten är skrattretande så vill jag citera mig själv:
Citat:

Behöver man vanligt IT-stöd så fungerar de utmärkt

jonny 2010-01-24 14:14

Problemet är väl snarare att deras prissättning innebär väl låga löner för "spetskompetensen".

KristianE 2010-01-24 14:23

Med 17000-18000 i ingångslön så får man också kompetens därefter.

THL 2010-01-24 18:44

Spetskompetens för t ex en byggare är ju en rackare som kan installera faktureringsprogrammet, få igång skrivarjäveln och göra en hemsida till honom.

tartareandesire 2010-01-24 19:54

Citat:

Ursprungligen postat av THL (Inlägg 20340289)
Spetskompetens för t ex en byggare är ju en rackare som kan installera faktureringsprogrammet, få igång skrivarjäveln och göra en hemsida till honom.

Det har väl de flesta en kompis som kan ordna om de inte kan fixa det själva? :)

Bjorne 2010-01-25 14:02

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20340265)
Med 17000-18000 i ingångslön så får man också kompetens därefter.

Inga "hantverkare" tjänar så dåligt. De har ju sina fack som håller lönerna uppe och gör deras tjänster exklusiva. IT-branschen har inte någon motsvarighet vilket jag tycker är sorgligt. Det är inget kul alls att ingångslönerna försämras år efter år och att professionaliteten i yrket urholkas.

tartareandesire 2010-01-25 14:17

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20340366)
Inga "hantverkare" tjänar så dåligt. De har ju sina fack som håller lönerna uppe och gör deras tjänster exklusiva. IT-branschen har inte någon motsvarighet vilket jag tycker är sorgligt. Det är inget kul alls att ingångslönerna försämras år efter år och att professionaliteten i yrket urholkas.

Nja, vet inte om ingångslönerna försämrats särskilt mycket, däremot kanske kunskapskraven har ökat. De flesta jag känner som anställts som utvecklare på bland annat SAAB, Ericsson och större konsultbolag är utbildade civlingenjörer och alla har inte ens haft programmering som ett särskilt stort intresse. Trots det har ingångslönerna varit helt okej.

Westman 2010-01-25 15:38

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20340366)
Inga "hantverkare" tjänar så dåligt. De har ju sina fack som håller lönerna uppe och gör deras tjänster exklusiva. IT-branschen har inte någon motsvarighet vilket jag tycker är sorgligt. Det är inget kul alls att ingångslönerna försämras år efter år och att professionaliteten i yrket urholkas.

Jo "IT-hantverkare" har så dåliga ingångslöner. :)

KristianE 2010-01-25 18:11

En outbildad adidastekniker på kommunen har nästan högre lön..

Med utbildning får man lite till.

THL 2010-01-27 11:20

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20340366)
Inga "hantverkare" tjänar så dåligt. De har ju sina fack som håller lönerna uppe och gör deras tjänster exklusiva. IT-branschen har inte någon motsvarighet vilket jag tycker är sorgligt. Det är inget kul alls att ingångslönerna försämras år efter år och att professionaliteten i yrket urholkas.

Stackars IT-branschen, underbetalda och utan fack....

xLnT 2010-01-29 07:43

Westman vet du hur deras lönesystem fungerar?
Jag vet många säljare som har en ingångslön på bra mycket mindre.

Sen är det väl inget som säger att spetskompetensen finns hos alla? Men företaget kan väl erbjuda det ändå?

Det är ett jävligt smart koncept, eftersom den största delen av alla företag är just småföretagare. Där det kanske inte finns resurser att betala en konsult som har spetskompetens, 1000+/h för att få hjälp att rensa bort virus, installera en skrivare, sätta upp trådlöst nätverk mm.

Sen undrar jag vilka konsulter som har bred spetskompetens.

IT-Hantverkarna riktar sig till ett visst segment, detta segment passar lite kunskap om mycket till lågt pris, inte mycket kunskap om lite till högt pris.

Westman 2010-01-29 10:44

XLNT: Jag har väl aldrig påstått att jag vet hur deras lönesystem fungerar - var gör jag det?. Däremot hävdar jag att de har dåliga ingångslöner och det vet jag att det stämmer. Att jämföra en tekniker med en säljare är en extremt haltande jämförelse även om teknikerna i det här fallet har provision på vissa saker.

EDIT: I övrigt så säger jag inte emot dig, tvärt om, och det har jag påpekat tidigare i tråden.

patrikweb 2010-01-29 11:46

Citat:

Ursprungligen postat av xLnT (Inlägg 20340829)
Westman vet du hur deras lönesystem fungerar?
Jag vet många säljare som har en ingångslön på bra mycket mindre.

Sen är det väl inget som säger att spetskompetensen finns hos alla? Men företaget kan väl erbjuda det ändå?

Det är ett jävligt smart koncept, eftersom den största delen av alla företag är just småföretagare. Där det kanske inte finns resurser att betala en konsult som har spetskompetens, 1000+/h för att få hjälp att rensa bort virus, installera en skrivare, sätta upp trådlöst nätverk mm.

Sen undrar jag vilka konsulter som har bred spetskompetens.

IT-Hantverkarna riktar sig till ett visst segment, detta segment passar lite kunskap om mycket till lågt pris, inte mycket kunskap om lite till högt pris.

Och det är fel att kalla det spetskompetens, det kan du ta in valfri 13 åring för att klara idag nästan som har något intresse för datorer. Även om jag tycker att dagens ungdomar blir allt dummare och bara kan spela WOW :P

Westman 2010-01-29 11:58

För att utveckla mitt argument tidigare så hävdar jag att om man säljer spetskompetens så ska man också leverera den. Man skickar helt enkelt inte en adidastekniker med baskunskaper och säljer den som spetskompetens. Har man inte den själv eller hos någon samarbetspartner så hyr man in en tredje part.

patrikweb: Spetskompetens är spetskompetens och jag skulle vilja se den 13-åring som klarar av att göra en ordentlig "härdning" av vilket OS som helst.

tartareandesire 2010-01-29 14:52

Citat:

Ursprungligen postat av THL (Inlägg 20340615)
Stackars IT-branschen, underbetalda och utan fack....

Det är faktiskt ganska illa ställt på sina håll oavsett om du tror det eller ej.

För en gångs skull håller jag delvis med dig, Patrikweb :) Vet inte om ungdomar blivit dummare men däremot så saknar allt fler grundläggande allmänbildning. Mattekunskaperna är ofta katastrofala, vilket inte minst märks när "duktiga elever" börjar på universitetet, och många vet inte ens i vilken världsdel andra länder ligger.

PerD 2010-01-29 19:20

Själva affärsidén är lysande. Skulle inte förvåna om det dyker upp liknande företag som vänder sig även till privatpersoner. Såg ett repotage på CBS för något år sedan om en sådant företag i USA tror det var "Geek Squad" och det gick hur bra som helst. Så länge vi bara får mer och mer prylar och användbarheten kommer i andra hand så kommer det finnas en marknad.

rhuse 2010-01-29 20:35

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20340873)
Mattekunskaperna är ofta katastrofala, vilket inte minst märks när "duktiga elever" börjar på universitetet, och många vet inte ens i vilken världsdel andra länder ligger.

Geografi och matte är väl knappast speciellt sammankopplade? :)

tartareandesire 2010-01-31 15:33

Citat:

Ursprungligen postat av rhuse (Inlägg 20340893)
Geografi och matte är väl knappast speciellt sammankopplade? :)

Inte direkt men det var väl mest för att peka på att grundläggande kunskaper alltför ofta saknas och allmänbildning inkluderar samtliga ämnen. Var kanske dumt att dra in universitetet där men det är matten flest har problem med i början.

patrikweb 2010-01-31 23:10

Men mycket av det arbete dom gör skulle även många ungdomar klara av att göra, och betydligt billigare.

Visst dom skulle duga till skitjobb som att dra kablar eller starta om servrar, men det funkar valfri "idiot" för med i stort sätt.

Mycket av sakerna är ju så pass standard som den nya generationen är uppväxta med, så frågan är om deras marknad inte kommer minska med åren.

Westman 2010-02-01 10:19

Jag tycker nog att de flesta ungdomar inte har en susing om hur en dator fungerar, de är däremot jäkligt bra på att lusa ned dem. De har heller ingen som helst drivkraft att försöka undvika att lusa ned datorn utan installerar och klickar på allt som kompisarna skickar... (trots upplysningar om varför deras dator kraschar med jämna mellanrum)

ddaarruuddee 2010-02-04 12:05

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20341135)
Jag tycker nog att de flesta ungdomar inte har en susing om hur en dator fungerar, de är däremot jäkligt bra på att lusa ned dem. De har heller ingen som helst drivkraft att försöka undvika att lusa ned datorn utan installerar och klickar på allt som kompisarna skickar... (trots upplysningar om varför deras dator kraschar med jämna mellanrum)

Jag måste hålla med. Det är inte många unga som faktiskt vet hur en dator fungerar tekniskt eller vilka "faror" som finns ute på nätet. Datorer kan liknas med bilar på många sätt. De flesta kan köra dem (mer eller mindre bra) men inte många kan reparera/vet hur de faktiskt fungerar under skalet.

Cykelpedal 2010-02-04 12:33

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20341135)
Jag tycker nog att de flesta ungdomar inte har en susing om hur en dator fungerar, de är däremot jäkligt bra på att lusa ned dem. De har heller ingen som helst drivkraft att försöka undvika att lusa ned datorn utan installerar och klickar på allt som kompisarna skickar... (trots upplysningar om varför deras dator kraschar med jämna mellanrum)

Beror väl också helt på vart man kollar. Visst att de flesta kanske inte har så bra koll, men det räcker med att gå in i valfri IT-klass för att få hoppet tillbaka.

Westman 2010-02-04 14:52

Citat:

Ursprungligen postat av Cykelpedal (Inlägg 20341615)
Beror väl också helt på vart man kollar. Visst att de flesta kanske inte har så bra koll, men det räcker med att gå in i valfri IT-klass för att få hoppet tillbaka.

Hopp? Säg DOS och du har minst 50% fågelholkar. :p

StefanBergfeldt 2010-02-04 15:20

Jo fast hur ofta har man nytta av att kunna några dos-kommandon idag?
Det enda jag använder kommandotolken (som den ju heter idag) till är ipconfig /renew eller kanske någon tracert

KristianE 2010-02-04 19:40

Det blir ju lite inloggnings-script och liknande för Windows-servrar.

Inte mycket mer avancerat än 'net use', men ändå. :P

Westman 2010-02-04 19:50

Jag får min dagliga DOS, garanterat, men så har jag serverdrift (windows) som huvudsyssla också. Skulle inte gå bra alls utan det. Det finns så mycket man kan göra snabbt och enkelt som är ett smärre helvete eller omöjligt att göra via gui. Ta kommandon som net, netsh, ping, tracert osv.

mkj 2010-02-04 22:16

inte svårt o va IT expert idag. Bara att Googla.

För 10 år sen hade ja inte kunnat sätta upp & confa en linuxserver med mina kunskaper idag. Men idag kan jag det tack vare Google.

tartareandesire 2010-02-05 00:34

Citat:

Ursprungligen postat av mkj (Inlägg 20341693)
inte svårt o va IT expert idag. Bara att Googla.

För 10 år sen hade ja inte kunnat sätta upp & confa en linuxserver med mina kunskaper idag. Men idag kan jag det tack vare Google.

Det var varken lättare eller svårare förr men IT-människor kanske inte kommer ihåg att böcker fanns en gång i tiden :) Trots, eller kanske tack vare, internet så är det dock en hel del som gör klantiga misstag när det gäller mycket. Övning ger färdighet gäller allting från programmering till stavhopp.

rhdf 2010-02-05 15:02

Citat:

Ursprungligen postat av Cykelpedal (Inlägg 20341615)
Beror väl också helt på vart man kollar. Visst att de flesta kanske inte har så bra koll, men det räcker med att gå in i valfri IT-klass för att få hoppet tillbaka.

ja eller så blir man ännu mer bedrövad ;)

htiawe 2010-02-05 18:02

Fast nu riktar sig väl inte IT-Hantverkarna riktigt till problem rörande Windows-servrar eller dylikt..

mkj 2010-02-05 18:16

dom är ju så pass billiga att man nästan kan använda dom som bud


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson