![]() |
Playahead läggs ner
Kanske ingen jättenyhet, men ändå ett intressant faktum för oss som följer branschen. MTG lägger ner sitt community Playahead i mars i år. Har inte stenkoll på vad som har hänt i communitysvängen men detta lär väl ändå vara det första riktigt stora "Facebook-offret"? Rätta mig gärna om jag har fel.
I vilket fall som helst är det anmärkningsvärt att MTG:s storsatsning i längden inte bar någon större frukt. Samtidigt är det än mer uppenbart att trenderna hos användarna snabbt vänder. Frågan är när en eventuell potentiell Facebook-dödare dyker upp... Läs mer hos Realtid: http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid356.dbp.asp |
Måste kännas surt att betala 100 mille för en sajt man lägger ner efter bara 3 år.
|
Blir intressant att se hur länge LunarStorm klarar sig, de har ju i snitt 2000 besökare online numera också.
|
Jag var väldigt aktivt på Aftonbladet Chatt när det fanns och en dag la Aftonbladet ner detta och hänvisade till att det fanns andra sidor för dessa ändamål och att dom märker en nedgående aktivitet i chatten.
Men konstigt att många sexsajter klarar sig, titta på till exempel www.bodycontact.com, denna sajt snittar 2500-3800 inloggade samtidigt under kvällarna, alla dagar i veckan. Det är inte direkt dåligt. Dejtingsajterna verkar det gå bra för tills människor inser vad dom egentligen betalar för och hur mycket det kostar och hur stora pengar dom gör, bolagen som äger sidorna. Bolaget som äger E-kontakt omsätter nästan 60 miljoner och detta är inkomster från användarna bara, alltså abonnemang som användarna betalar. Med andra ord måste det vara rätt populärt att dejta framför datorn och kunna dölja sin anonymitet bakom dataskärmen. |
$online = heltal($users_online * 3);
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Jag och min sambo har ganska mycket diskutioner med varandra på vårt nystartade forum.
Jag ser inget fel med det... |
Citat:
Men ibland kan de ligga i gråzonen mellan rätt och fel Att själv använda flera konto för att få i gång ett forum tycker jag nog ligger i den ljusgrå zonen. Inte helt snyggt men ganska vanligt. Förutom att få igång diskussioner kan man även lägga grunden för samtalstonen på forumet, t ex att tacka för svar, moderera rubriker, dela trådar som innehåller många olika frågor ... Viktigt om man själv skriver i flera konto är att man har olika men konsekvent språk. Som besökare vill jag inte veta eller misstänka att det sker. Slutligen, att förhindra att fler konto registreras på samma IP-nymmer förhindrar inte samma person att registrera massor av konto. Fortfarande är vi en hel del som har dynamiskt IP-nummer. |
Det är ju en självklarhet att man skriver själv i nystartade forum. Kan ju liksom inte tro att användaren skriver på ett tomt forum.
När det gäller siffran "Online just nu" så fortstår att jag många "fejkar" den. Iaf i början. |
På en av mina sajter har jag valt att endast visa hur många som är online, om det är minst två. Ser så illa ut när det står 0 eller 1.
När jag får mer trafik kanske jag till och med höjer gränsen. |
Citat:
|
Sen beror det ju på hur man räknar också. Jag kör med en plugin till WP som heter OnlineCounter om jag inte minns fel, default är att räkna alla som hämtat en sida de senaste 10 minuterna som aktiva.
Brukar ligga på 200-300, rekordet är strax under 1000. Och det helt utan fusk. |
Personligen skulle jag inte göra det, registrera flera konton och prata med mig själv och ändra min stil att skriva är svårt.
|
Citat:
|
Om vi går tillbaka till ämnet nerlägning av Playahead pg a minskande antal medlemmar
Jag kan förstå att en del växer ur ett community och går till ett annat ställe Men var är de unga idag? För inte så länge sedan kunde man läsa att Facebook tappade i dessa grupper eftersom de inte ville vara på samma ställe som deras föräldrar |
Citat:
|
fan va ja avskyr sajter som ljuger om sitt medlemsantal...eller dom ljuger väl inte. Men antalet aktiva är ju ibland mindre än 5%
från Lunarstorm: "Kom in i värmen! Klart du ska bli medlem i Sveriges största community – LunarStorm! Logga in och häng med 1,2 miljoner sköna människor. " En annan sajt som är rätt död skiver så här: "Spelombudsmannen.com firar 9-årsjubileum i februari med över 13.900 medlemmar!" -max 100 av dessa konton är aktiva... (http://www.spelombudsmannen.com/) |
Citat:
När man läser om fejkad statistik, fula SEO-knep, köp av felstavningar av konkurrenters domäner och allt annat som anses vara accepterat av vanliga webmasters undrar man vad internet är för hederslös bransch egentligen. |
Citat:
|
Citat:
En stor del av kommunikationen och interaktionen mellan nätanvändare sker idag alltså istället i bloggvärlden, framförallt hos tjejer. Och sen har vi så klart den stora adressboken Facebook. Och fotoalbumet BDB. |
Citat:
Citat:
|
LunarStorm hade sina egna bloggfunktioner från start, och några var riktigt populära. Många skrev i sin dagbok, och då branschen listade de största bloggnätverken vann Lunar flera gånger.
Bilddagboken försöker skapa sin egen bloggtjänst (soclog) - det blir lite mer intressantare. |
Vi var uppe hos Playahead:aran för några veckor sedan och diskuterade att hyra in oss i deras lokal. Nåväl...
|
OM jag inte missminner mig så är väl Lunarstorm onlineräknare snarare "aktiva senaste timmen". Eftersom sidan laddar om en och håller liv i sessionen så blir man inte utloggad automatiskt.
Vi lär väl snart se en annons på blocket från Lunarworks där dom vill sälja av begagnade servers... |
Det är oerhört svårt att driva sidor utan innehåll såsom Lunarstorm i det långa loppet.
|
Citat:
Som i alla andra situationer här i livet så är det syftet som bestämmer om det du gör är fult eller ok. Fejkar du inlägg eller besökarstatistik för att kunna sälja sidan till ett överpris, eller för att lura annonsörer så är det att betrakta som oetiskt och förmodligen direkt olagligt. Men fejkar du inlägg för att få igång en diskussion på forumet så skulle de flesta förmodligen anse att du håller dig inom ramen för vad som kan anses var tillåtet. Ingen som du lurar kommer att lida skada. Internationellt så finns det en stor marknad där du kan köpa foruminlägg. Det är oftast företag i låglöneländer som erbjuder tjänster där deras anställda sitter och skriver inlägg på ditt forum för att öka aktiviteten. Här i Sverige är det mindre vanligt och de flesta nyblivna forumägare får därför göra det jobbet själva. Ingen skriver på ett tomt forum. Och ingen som har skrivit något stannar kvar på ett forum där aktiviteten är låg. Undantaget spammare och robotar naturligtvis. |
Jag får intrycket av att tjänster som Playahead som drivs av stora företag med mycket kapital har en tendens att växa ihjäl sig. I takt med att medlemsantalet och annonsintäkterna ökar, så ökar även företagets kostnader i och med att organisationen växer. Tillslut så krävs det en massa folk bara för att hålla ordning på organisationen. När tiderna sedan blir sämre och medlemmarna sviker så tvingas man dra slutsatsen att projektet inte längre är lönsamt. Inom alla andra verksamhetsområden så hade man släppt ur lite luft ur ballongen långsamt och krympt verksamheten för att anpassa sig till den sviktande efterfrågan. Inom tex tillverkningsindustrin så amputerar man både armar och ben om nöden så kräver. Men kapitalstarka företag på Internet verkar av någon anledning misslyckas med det. Istället för att pysa ut en massa luft ur ballongen så spricker alltihop i en enda stor smäll och sen finns ingenting kvar. Istället för att skära ner så pumpar man in mer pengar med bibehållen organisationsstruktur tills det inte längre är hållbart och revisorn tvingas meddela att nu är det kört.
Min analys kanske är helt felaktig just i det här fallet. Jag vet inte hur MTG har hanterat Playahead. Men inte bara företag på internet drabbas av kriser. Ändå så verkar företag på Internet vara extra känsliga och överlever sällan eller aldrig en kris. Jag tycker alltid att det är tråkigt när en webbsida går i graven och kan inte släppa känslan av att det inte borde behöva hända så ofta som det gör. |
Det har väl kanske också att göra med att det ofta är riskkapitalbolag som står bakom och de är givetvis bara intresserade av en rejäl vinst. Funkar inte projektet drar de sig ur och säljer om möjligheten finns.
Vad gäller forum så är det ju inte konstigare att man försöker fylla ett sådant med innehåll i början än vilken annan sida som helst. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Jag har reflekterat över en sak. Varför går dom flesta community under som typ playahead.se, snuttis.se m.fl när rena sex-kontaktsajter glider fram riktigt bra?
Både Klubb6, Bodycontact, IX m.fl flyter på bra har jag hört och användare kommer det titt som tätt. Samma sak är forum, fast det klassas inte som ett community, men ändå. Det finns Flashback och där pratar man om allt, varför väljer människor att starta forum då? Samma som t ex reseforum.se, varför finns travelpix.nu? |
Citat:
Din andra fråga är väl ganska konstig och meningslös dock? :) Vad finns det för poäng med mer än en enda webbplats? :) Det är i princip den frågan du ställer dig... |
Citat:
Vad är det för mening med att starta ett diskussionsforum? Finns bara Flashback dit alla vänder sig när dom har en fråga, fast det beror på vilket ämne det berör också. Har jag en datafråga, så går jag till min "php-kompis" och min kusin. Har inte dom svaret, ja då går jag till SweClockers för det finns inga andra alternativ. Min "php-kompis" och jag pratade om detta i helgen. Att till exempel lyckas ta användare från Bodycontact eller Klubb6 som exempel. Många har ju redan skaffat sina kontakter på dessa sajter och även vänner, så varför gå till en annan sajt för med samma innehåll? Samma gäller forum, om man är medlem på SweClockers, varför gå till webforum eller Flashback för? Ska man lyckas med ett forum eller främst en kontaktsajt inom sex så måste man ha en briljant idé, bra support, ren design och lätt-navigerat m.m. |
Forum fungerar normalt sett bara som komplement till en riktig sajt. Det finns givetvis undantag men det kräver både tanke och arbete. Inget är givetvis omöjligt.
|
Citat:
Anledningen till att Snuttis har gått under var mer eller mindre att Snuttis såldes till ett företag (Studentis Group) som hade helt andra planer för Snuttis än vad grundaren hade. Det första Studentis gjorde var mer eller mindre att sparka bort alla gamla trogna "medhjälpare". Vi som hade högre rättigheter fick helt plötsligt inga alls och kunde inte ge användarna den support dom hade. Folk hos Studentis slutade titt som tätt, och svarade inte på supportfrågorna. Från att ha haft som policy att alla skulle få någon form av hjälp inom 24h till att inte få någon hjälp alls gick väldigt fort. (Plus att ingen information gick ut till användarna.) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:25. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson