WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Ny framsida på EgenSajt.se (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1040035)

Danielos 2010-01-15 18:02

Ny framsida på EgenSajt.se

Har precis uppdaterat framsidan för EgenSajt.se som är ett gratis webbhotell och skulle gärna ta emot kreativa synpunkter. Tanken är att sidan ska vara så enkel och informativ som möjligt utan att vara ful, samt vara snabbladdad.

http://www.egensajt.se/

ponting 2010-01-15 19:37

Man får genast lust till ett webhotell till :) snyggt och rent

BjörnJ 2010-01-15 19:42

Jag skulle gärna se bindestreck i php-stöd, eller kanske ännu bättre "stöd för php". Dito för mysql.

Webb-FTP borde väl stavas med två b på svenska.

Ta bort "som är reklamfritt!" och sätt "Reklamfritt" som en egen punkt. Det kanske var det som gjorde att jag vid första överblicken tänkte "ingår inte php i baspaketet?", innan jag såg att det stog faktiskt php på baspaketet också.

Det borde finnas någon förklaring till vad "Cloudkonto" innebär. Det känns för övrigt inte som ett svenskt ord.

Det står inget om huruvida backup görs, och om det i så fall är enkelt att själv återställa sin backup.

"html eller php filer" -> "html- eller php-filer"

Man brukar väl oftast ladda upp bilder också..?

Det låter som om man alltid måste ladda upp html/php, även om man använder sitebuilder.

"cloudhosting teknologi" ska vara ett ord, eller kanske bindestreck eftersom första delen är engelska.

Är det ok att kalla något för "privatpaket" och sedan skriva finstilt längre ner att moms tillkommer? Rubriken "Gratis Webbhotell för alla!" ger också intrycket att sidan (till stor del) riktar sig mot privatpersoner.

Danielos 2010-01-15 20:07

Tack BjörnJ för dina kreativa synpunkter! Jag har ändrat om lite nu, och på sidan http://www.egensajt.se/jamfor-konton/ har jag lagt in info om backup och kostnad för återställning och när det gäller moms och inte så är det många andra webbhotell som kallar paketen för privat och företagspaket. Tidigare hade jag satt priser inkl moms, men då de flesta andra webbhotell skriver ut exkl moms så blir en snabb prisjämförelse inte rättvis. Lösning skulle kanske vara att man kan välja att visa inkl eller exkl moms, alternativt att man skulle döpa om paketen.

Citat:

Ursprungligen postat av ponting (Inlägg 20339234)
Man får genast lust till ett webhotell till :) snyggt och rent

Tack så mycket och välkommen att skapa ett konto, det kostar ingenting ;)

BjörnJ 2010-01-15 20:33

Det står fortfarande "php stöd" på baspaketet (men jag ser att de andra paketen är ändrade).

I jämför konton skulle man kunna ha tool-tip för att förklara vad t.ex. "Optimerade klustrade webbservrar" och "Reverse proxy frontends" innebär.

I jämförelsen heter det "standard" och på förstasidan heter det "baspaket".

Danielos 2010-01-15 20:41

Ändrat igen, och tool-tip för vissa saker skulle vara bra, ska se vad helgen har att erbjuda :)

acidflash 2010-01-15 20:58

Jag kör Safari 4.0.4 och när jag trycker på Aktivera så får jag "Du m�ste f�rst fylla i Personlig Information under Generell Information f�rst."

BjörnJ 2010-01-15 20:59

Det framgår inte om man kan ha flera domäner, så jag antar att det bara är en domän per konto?

Får man skapa flera gratiskonton om man vill ha konton för flera olika domäner?

Ingo 2010-01-15 21:00

Som sagt ser till mer tilltalande ut än tidigare. Dock några punkter:

-Bilden vid Gratis 0kr, grön och röd? Nej blir inte så snyggt här.
-Trafik mäts inte står det på samtliga konton som erbjuds? Vad menas egentligen med detta, obegränsad trafik eller ingen mätare på antal besökare?
-Slutar texten med orden "EgenSajt är inte bara ett webbhotell med cloud-hosting högteknologi, utan ett Gratis Webbhotell utan reklam!", låter aningen märkligt och bör väl istället vara: "Ett gratis Webbhotell utan reklam med cloud-hosting teknik"

Frågan är dock om de som besöker webbsidan vet vad cloud-hosting handlar om, men det är en helt annan sak ;-)

Danielos 2010-01-15 21:11

Citat:

Ursprungligen postat av Ingo (Inlägg 20339245)
Som sagt ser till mer tilltalande ut än tidigare. Dock några punkter:

-Bilden vid Gratis 0kr, grön och röd? Nej blir inte så snyggt här.

Vilken bild är grön och röd? Den ska vara endast röd.

Citat:

-Trafik mäts inte står det på samtliga konton som erbjuds? Vad menas egentligen med detta, obegränsad trafik eller ingen mätare på antal besökare?

Det betyder varken eller, hur ska man bäst förklara det? På engelska skriver man unmetered traffic, eftersom obegränsad trafik inte existerar, det skulle ju innebära oändligt antal fiberkablar kopplade :D

Citat:

-Slutar texten med orden "EgenSajt är inte bara ett webbhotell med cloud-hosting högteknologi, utan ett Gratis Webbhotell utan reklam!", låter aningen märkligt och bör väl istället vara: "Ett gratis Webbhotell utan reklam med cloud-hosting teknik"

Ändrat!

Citat:

Frågan är dock om de som besöker webbsidan vet vad cloud-hosting handlar om, men det är en helt annan sak ;-)

Helt sant hehe, jag kommer senare att lägga in förklaring vad jag menar med det. Men generellt vad det handlar om är att hela systemet är klustrat och ett webbkonto kan teoretiskt utnyttja all ledig kapacitet från många servrar.

Danielos 2010-01-15 21:16

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ (Inlägg 20339244)
Det framgår inte om man kan ha flera domäner, så jag antar att det bara är en domän per konto?

Får man skapa flera gratiskonton om man vill ha konton för flera olika domäner?

http://www.egensajt.se/jamfor-konton/ uppdaterat!

Det stämmer att det är en domän per konto, men man kan skapa så många konton man vill, dock så kommer vår nya kontrollpanel att stödja flera domäner på samma konto, men informationen kanske borde skrivas ut.

Danielos 2010-01-15 21:23

Citat:

Ursprungligen postat av acidflash (Inlägg 20339243)
Jag kör Safari 4.0.4 och när jag trycker på Aktivera så får jag "Du m�ste f�rst fylla i Personlig Information under Generell Information f�rst."

Tack för den informationen! Generellt så har vi nästan den nya kontrollpanelen klar och då ska vi även testa med Safari.

Ingo 2010-01-15 21:32

1 bifogad(e) fil(er)
-Bifogar bilden där bilden använder sig av röd och grön vilket i detta fallet inte är det ultimata.

-Vad gäller den obegränsade trafiken som utländska sajter benämner Unlimited Bandwidth så orden trafik mäts inte. Kanske ska ta bort det helt och hållet eftersom du själv nämner att obegränsad trafik i verkligheten inte finns. Finns det andra saker att lyfta fram?

Annars är det som sagt en bra start till att bygga vidare på den här sajten, kolla igenom texterna lite.

BjörnJ 2010-01-15 21:41

Andra tankar som dyker upp som kan vara intressant att veta (för vissa avancerade användare) innan man skapar konto:

Måste man använda din DNS eller kan man använda egen? Har man en fast IP, eller kan det bli olika IP vid olika uppslag? (Med tanke på att det är klustrat.)

Kan man lägga in egna DNS-poster?

Kan man koppla subdomäner till kontot när huvuddomänen är hostad på annan plats?

Mail:
Hur många mailkonton?
POP3 och IMAP?
Kan man sätta forward?
Catch-all?
Kan man sätta egen MX?
Spamskydd och antivirus?

BjörnJ 2010-01-15 21:48

Vilken/vilka IP blir det på utgående trafik? (Om man via PHP anropar en extern server.)
Är det alltid samma?
Är det samma som ingående IP för det kontot man har?

Danielos 2010-01-15 21:48

Sant BjörnJ, den där informationen framgår inte, jag är lite osäker på om jag ska sätta ut det, då den nya kontrollpanelen medger väldigt mer, eftersom den kommer ha full dns stöd för de domäner man lägger upp. Forward och antal mailkonton och att catch all fungerar ska jag dock sätta ut.

Att sätta IP skulle gå, men jag vill inte låsa vid det, men cname ska fungera.

Danielos 2010-01-15 21:50

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ (Inlägg 20339259)
Vilken/vilka IP blir det på utgående trafik? (Om man via PHP anropar en extern server.)
Är det alltid samma?
Är det samma som ingående IP för det kontot man har?

Det är alltid samma IP in/ut.

Generellt tror jag att jag ska sätta upp en sida med frågor och svar på frågor som dessa.

Danielos 2010-01-15 21:53

Citat:

Ursprungligen postat av Ingo (Inlägg 20339256)
-Bifogar bilden där bilden använder sig av röd och grön vilket i detta fallet inte är det ultimata.

-Vad gäller den obegränsade trafiken som utländska sajter benämner Unlimited Bandwidth så orden trafik mäts inte. Kanske ska ta bort det helt och hållet eftersom du själv nämner att obegränsad trafik i verkligheten inte finns. Finns det andra saker att lyfta fram?

Annars är det som sagt en bra start till att bygga vidare på den här sajten, kolla igenom texterna lite.

Hur ser bilden ut nu?

Men jag anser att det är av vikt att nämna att trafiken inte mäts, och det är ju inte lika med obegränsad bandbredd, möjligtvis lika med "fri trafik"

Magnus_A 2010-01-15 22:29

När man ska skapa en Egenblog så står det Lägg till forum?

Ingo 2010-01-15 22:35

Ja bilden är densamma just nu.

Danielos 2010-01-15 22:50

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A (Inlägg 20339266)
När man ska skapa en Egenblog så står det Lägg till forum?

Jag hittar inte felet, förklara gärna mer var du ser "Lägg till forum"

Danielos 2010-01-15 22:52

Citat:

Ursprungligen postat av Ingo (Inlägg 20339267)
Ja bilden är densamma just nu.

Jag hittar inget grönt i bilden, är det någon mer som ser grönt i den röda bilden med stjärna och gratis samt 0kr?

BjörnJ 2010-01-15 22:55

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20339272)
Jag hittar inget grönt i bilden, är det någon mer som ser grönt i den röda bilden med stjärna och gratis samt 0kr?

Jag ser inget grönt. (WinXP, FireFox 3.5)

WebboT 2010-01-15 23:20

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20339272)

En tredjedel av bilden är grön för mig i:
- Firefox
- IE 7
- Chrome
- Safari
WinXP Pro

I Safari ser det ut så här för mig: (CSS problem?)

http://img62.imageshack.us/img62/4594/safarilf.jpg

Danielos 2010-01-15 23:29

Känns snarare som safari problem, se http://jigsaw.w3.org/css-validator/v...egensajt.se%2F

Men varken på sidan eller i den bild du bifogade kan jag se en tredjedel grönt dessvärre, så jag vet inte vad jag ska göra.

Så här ser safari ut för mig:

http://www.egensajt.se/egensajt.jpg

Men jag är inte förvånad över Safari problem, mina tre supportforum är överfulla med anmälningar över en massa konstiga problem med safari och speciellt när det gäller phpbb3 forum. Min rekommendation är att avinstallera safari och installera något annat.

WebboT 2010-01-15 23:37

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20339279)
Känns snarare som safari problem, se http://jigsaw.w3.org/css-validator/v...egensajt.se%2F

Bilden 'överlappar' lite i Firefox också:

http://img42.imageshack.us/img42/1410/firefoxwp.jpg

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20339279)
Men varken på sidan eller i den bild du bifogade kan jag se en tredjedel grönt dessvärre, så jag vet inte vad jag ska göra.

Mycket märkligt. bakom ÅN är det 100% grönt f6r mig.....

Danielos 2010-01-15 23:42

Skumt, så här ser det ut i FF 3.5.7 för mig:

http://www.egensajt.se/egensajt-ff.jpg

ChristofferP 2010-01-15 23:45

1 bifogad(e) fil(er)
Jag ser också det gröna, även i era skärmdumpar... om jag öppnar basic.gif och zommar in i PS syns det lite tydligare.

WebboT 2010-01-15 23:47

Jag använder:

Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US; rv:1.9.1.7) Gecko/20091221 Firefox/3.5.7 (.NET CLR 3.5.30729)
Upplösning: 1680 * 1050

om det kan va till nån hjälp.....

WebboT 2010-01-15 23:56

Test.

Kan du se den gröna 2;an i denna bilden?

http://img683.imageshack.us/img683/9897/gron.jpg

Danielos 2010-01-16 00:04

Jo det kan jag faktiskt hehehehe :D

WebboT 2010-01-16 00:07

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20339287)
Jo det kan jag faktiskt hehehehe :D

Det var bara en tanke...:D 8% av alla män kan nämligen inte se skillnad på rött och grönt...

Danielos 2010-01-16 00:14

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20339289)
Det var bara en tanke...:D 8% av alla män kan nämligen inte se skillnad på rött och grönt...

Oj, det visste jag inte är det så? Jag slog på mina bärbara också nu och ser ändå inget grönt hehe.

WebboT 2010-01-16 00:32

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20339291)
Oj, det visste jag inte är det så? Jag slog på mina bärbara också nu och ser ändå inget grönt hehe.

Citat från WikiPedia:
'Den vanligaste formen av färgblindhet är någon form av röd-grön färgblindhet. Detta innebär att den färgblinde endast med svårighet, eller inte alls, kan se skillnaden mellan rött och grönt. Detta förekommer hos 8 % av alla män och 1 % av alla kvinnor och ärvs könsbundet recessivt.'

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rgblindhet

Danielos 2010-01-16 00:42

Men då är det nån vajsing också med PS för jag använder noll grönt där.

BjörnJ 2010-01-16 01:37

Jag tror att jag kan se lite grönt i den mörka delen, beroende på vilken vinkel jag ser skärmen ifrån, men det är inget jag tänker på om jag inte tittar noga. (För mig syntes 2:an i testbilden mycket tydligt.) Det kanske beror på hur färgerna är kalibrerade på skärmen?

Men ska det vara rött överhuvudtaget? Det lyser stopp liksom.

För mig överlappar inte bilden i Firefox (som i WebboTs skärmdump).

Danielos 2010-01-16 10:38

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ (Inlägg 20339301)
Men ska det vara rött överhuvudtaget? Det lyser stopp liksom.

Du har rätt i det, jag tänkte på det också igår att rött lyser stopp, så jag bytte färgen till gult

BjörnJ 2010-01-18 08:36

Angående registreringen så gillar jag inte att det är fyra steg. Åtminstone inte när det inte går att tjuvkika på stegen som är längre fram. Då kanske man får ange en massa personlig information i de första stegen, för att sedan komma till sista steget där man måste ange kreditkortsnummer för att slutföra, eller kanske något annat som gör att man inte kan/vill slutföra.

Nu tror jag inte att det är så på din sida, men någon som aldrig har hört talas om sidan innan skulle kunna tro det. Och man kan ju inte veta säkert förrän man har gått igenom alla stegen. Det är inte direkt ovanligt med olika gratiserbjudanden på Internet som ändå kräver ett kreditkortsnummer, eller att det går att använda tjänsten gratis men det visar sig att man måste betala för att ha någon nytta av den.

Danielos 2010-01-18 09:23

Stegen behövs eftersom det är väldigt svårt för en robot att göra registreringen, och steg 2 är att ange webbadress, steg 3 är att email skickas som ska konfirmeras, och att konfirmera länken i emailet är steg 4. Alternativet är att köra captcha, men dessa steg är bättre för de flesta än att lägga in captcha tycker jag.

BjörnJ 2010-01-18 17:32

Ditt upplägg med stegen låter helt ok, men det skulle vara bra att se vad stegen innehåller redan från början. Kanske på något snyggt sätt lägga in ungefär vad du skrev i föregående inlägg. Texten för avklarade steg kan t.ex. vara grå, steget man håller på med är svart, och stegen man inte har gjort än är svarta eller någon annan färg. Eller något åt det hållet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson