![]() |
Posten företagscenter läggs ner
Vart ska vi då lämna alla försändelser under 2kg?
Man får väl stå i kö på någon ICA affär (som egentligen inte vill ha det) i en timme varje dag. Det är service det!!!! not |
Ofta behöver man inte köa för sånt utan får lämna av det ändå.
|
Citat:
|
Säga vad man vill om Posten AB men de är bra på att ta bort de saker som faktiskt fungerar. Att få hjälp via telefon hos Posten är ofta som att skjuta sig själv i foten men pratar man med de på Företagscenter så får man snabbt hjälp med det mesta.
Postombuden är ett skit att ha att göra med för de kan inget och vill heller inte lägga två strån i kors för att hjälpa till utan hänvisar till att man måste kontakta Postens kundservice (telefonledes). Förståeligt egentligen för det kostar dem bara en massa pengar för de får lika mycket "betalt" oavsett om de hjälper till eller inte så varför lägga ned en massa tid man inte får betalt för. Kuriosa: Försökte leta på ett saknat paket (kolli 1 av 3) en gång och efter 5 samtal till olika delar av Posten så fick jag tag på en distributionsledare som sa: "Det går nog fortast om du kommer ned och letar själv" Det hade ALDRIG hänt på ett Företagscenter. (Jo jag åkte faktiskt ned och det tog inte ens fem minuter att hitta paketet som saknades. Det stod längst bak i samma rad som de andra paketen. Oj vad svårt...) |
Citat:
på företagscenter köar jag inte bara lämnar av (är ju där varje dag) På tex ICA känns det som man får stå i kö då man inte får samma personliga kontakt skulle jag tippa på. |
Var kan man läsa mer om att Posten företagscenter läggs ner?
|
Citat:
Bland annat här: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/po...er_4087233.svd |
Men suck. Är det alltså tänkt att vi ska åka till en ICA-butik?
Jag undrar om Postens utlämningsställen kan vara införstådda med detta? Om nu inte alla företag byter fraktbolag så kommer det att innebära att arbetsbelastningen på deras utlämningsställen ökar avsevärt. Tanken är alltså att min logistikpartner ska vara ett gäng 15-åriga prao-elever på ICA? Postens Företagscenter är i princip den enda delen av Posten som jag tycker fungerar bra. Jag har övervägt att byta fraktbolag i tre år nu, men aldrig vågat fatta beslutet. Men nu blir det garanterat av i samma stund som vårt Postcenter stänger. Det här känns så märkligt att jag inte ens orkar bli upprörd :) |
Ombuden lär väl bli måttligt glada över denna nyhet. Redan nu ser de inte alltför glada ut.
Problemet för mig blir om man inte är på kontoret när leverans ska ut, då kan man inte längre hämta ut dessa senare samma dag. Eller är det tänkt att postombuden ska ta hand om alla företagsleveranser också? Det lär ju inte vara hållbart i en liten ICA-butik i ett mindre samhälle. |
På radion sa de att anledningen till nedläggningen var att kunderna gör mesta delen på internet nuförtiden. Ska man lämna in paketet via internet då också eller?
|
Citat:
Tack vare att vi känner personalen på företagscentret så pass väl, slipper vi idag att massa paket går ut till ombudet som kräver fullmakter hit och diverse id-handlingar dit för att lämna ut paket till oss. Nu kommer de flesta returer och dylikt med postkillen som hämtar upp våra ordrar varje eftermiddag. Det är idag endast två saker som gör att vi inte tagit tag i att byta speditör: 1. Våra hjälpsamma kontaktpersoner på det lokala företagscentret. 2. Att Posten hämtar paket och brev hos oss varje eftermiddag. Försvinner båda fördelar vid en nedläggning startas omgående Operation Surdeg och speditörbyte blir definitivt ett faktum. Fraktkostnader på 150 000 kr/mån är inte mycket för Posten, men varför ge dom mer än nödvändigt när dom bara pissar en i ansiktet och tar bort det lilla positiva dom faktiskt har (snart hade) att erbjuda. Men men, kanske ska avvakta och se vad nedläggningen egentligen innebär supportmässigt innan man målar fan på väggen. |
Blir intressant att höra vad postombuden säger. Är ju inte direkt deras affärsidé från första början och nu blir det ännu mer att göra.
|
"Enligt Posten handlar det om att man vill anpassa sig till sina kunder. Många väljer i allt större utsträckning att gå till de 1 600 postombuden, butiker och bensinmackar eller att använda Postens internetservice. Större resurser ska därför läggas på dessa områden."
(svd) Tja tjena. Tror inte min videobutik kommer få mer resurser. Förmodligen så står det deras avtal att serviceställena har ansvar för företagsprodukterna också, vilket gör detta till en ren ekonomisk affär för posten. Postens nya svenska och danska IT system kostar väl för många miljarder så något måste dom spara på. Undrar vad dom gör när det inte finns något att spara på längre? Porto är väl nästa produkt som försvinner. |
Portot har ju höjts vid årskiftet.
|
"Vi skiter i allt och alla.
Med vänliga hälsningar, Posten E-handlarens bästa vän." |
Obekräftat rykte gör gällande att Postens egna tidning, "Posten & Co"-eller vad den nu heter hädanefter kommer som bilaga till ICA-kuriren.
|
Citat:
Det borde rimligen vara billigare/bättre för posten att ha en prisvärd "lämna av och hämta" tjänst för företag som skickar iaf 3 paket om dagen än att driva företagscenter. |
hmm vad händer då om man har en postbox?:/ ska ombuden skapa plats för även dom eller dör dom bara ut helt enkelt:P
Jag som precis skaffade mig en fin box=( får ringa och kolla detta=) |
Citat:
Kan inte tänka mig att kunder (eller brevbärare för den delen) skulle ha något emot att åka på hembesök för att kolla sin låda.. |
Läste detta i deras pressmeddelande,
"Postombud kommer att utbildas och certifieras i företagsspecifika frågor. " Det lär ju fungera jättebra när de flesta postombud idag knappt kan sköta nuvarande arbete med privatpersoner, även fast de är utbildade och certifierade... |
Citat:
Citat:
Här är hela pressreleasen: http://www.mynewsdesk.com/se/view/pr...nternet-361727 |
Citat:
1600 Postcenter kommer alltså att stänga. Det innebär så klart en enorm besparing för Posten. Varför tror jag ändå inte att vi kommer att få se några sänkta portopriser 2010-2013? ----------- Edit: Apropå att anpassa sig efter sina kunder. Jag har säkert framfört önskemålet om spårbara brev till Posten minst 100 gånger de senaste åren. Jag har dock aldrig framfört några önskemål om att de ska lägga ner alla sina Företagscenter. Hur många av er andra har gjort det? |
Helt otroligt alltså...
Såg att någon reggat "posten suger.se" , men den ligger vilande, kanske ägaren kan göra något vettigt av den nu :-) En namninsamling för att visa allas missnöje kanske... |
Hehe... undrar vem som äger den ;)
|
Citat:
Hahaha! Det var 2010 års bästa inlägg! Ska rama in det :-) |
Citat:
|
Tröttsamt med de långa köerna hos Ica/Coop ombuden och de är för det mesta fårjävligt långsamma. Det enda vettiga postombud jag varit på är Ica Focus i Göteborg, där går det fort och de vet vad de gör. Tyvärr bor jag inte speciellt nära det längre så istället går jag till Postens företagscenter vid mig... Vad ska jag göra nu? 15min kö + ingen koll @ Coop.
|
Citat:
Kunderna får i viss mån bättre service därför att öppettiderna kommer att öka. En del av personalen som jobbar på posten idag kommer nog sannorlikt att byta jobb till ICA-postombudet i stället. |
Citat:
Han började gnälla och säga att han knappt tjänade några pengar på att vara ombud osv osv men tog till slut emot dem:P |
Det har jag iofs råkat ut för även på ett företagscenter, då var det väl runt 250-300 försändelser (fyllde 3/4 postbur). Han tyckte inte att man "bara kunde komma in sådär" utan borde bli företagskund, trots att det var en engångsföreteelse.
Påpekade att det skulle kosta mig över 5000 kr att skicka allt och då gick det bra om jag vägde alla själv.. nåja, jag är glad att jag inte är ehandlare :) |
Citat:
|
I vårt närmaste postombud så måste man gå in i affären och sälla sig i kön i kassan. Blir skoj att höra reaktionerna från övriga köanden när man skall övertala ombudet att ta emot grejerna.
De har dessutom knappt plats nog i nuläget att förvara brev och paket. Blir intressant att se hur de skall handskas med en ganska rejäl ökning på grund av denna förändring. |
Jag kan på sätt och vis förstå det hela eftersom "mitt" företagscenter är rätt tomt och dött oavsett när jag kommer. Som mest har det varit två personer innan i kö.
Jag har lämnat in ett par tusen brev som direktreklam och det gick rätt bra. När jag däremot kom med 40-50 brev stämplade "porto betalt" och ville skicka fick jag först höra att då fick jag minsann sätta på frimärken själv. Detta på företagscenter. ;) |
En grej som jag tänkte på. De lär ju knappas kontrollera vikten/skrymmande enligt följesedeln man lämnar in. (alla fall inte vid en 30-50 försändelser)
Så vägen till att kanske fylla i en länge vikt då och då kommer ju vara vidöppen? |
Dom gör (såklart) stickprover på vikter och skrymmande/icke skrymmande.
|
Se Postens kontroll som kontrollerna på exempelvis ICA när du självscannar. Du får kontroll i början sedan slumpmässigt och gör du bort dig får du dem mer frekvent.
Men varför oroa sig när det är enklare att göra rätt direkt? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:50. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson