![]() |
Uppsägningstid för webbhotell
Det verkar som att det fortfarande finns webbhotell som tillämpar uppsägningstid. Vitsen med detta förstår jag inte och kan bara tolkas som att mjölka ut det sista från kunden. Man vill låsa in kunden till den grad att man helst önskar få den att ångra sig för att säga upp avtalet med webbhotellet.
Jag kan förstå uppsägningstiden för en lägenhet då det administrativt tar tid att utannonsera lägenheten och möjliggöra en inflyttning som överlappar utflyttning för att minimera förluster. Tillämpar man samma tankesätt inom webbhotelbranschen? Anser att detta är ett fruktansvärt svek mot kunden att dels betala en registreringsavgift/öppningsavgift (bestraffning för att man blir kund hos dem) och sedan betala uppsägningsavgift på tre månader för att man lämnar dem. |
Det är inte en avgift, det är en uppsägningstid.
|
Varför klagar du inte på uppsägningstiden på ditt mobil-
abbonnemang eller telefoniabbonnemang. Det är ofta samma sak där. Uppsägningstider är ett normalt förfarande. Detta är inget konstigt egentligen. Inte många abbonnemang man tecknar är helt löpande dag-för-dag. Det är ju alltid minst en månad i förskott man betalar sin månadsavgift.. |
Sen är det ju inte alla webbhotell som tillämpar uppsägningstid,
|
Exakt, det är inget konstigt alls, alla gör som de själva vill. Sen är det givetvis upp till kunden själv att bestämma sig för om de vill ha detta eller inte. Svårare än så är det inte...
|
Är man ett litet företag så vill man gärna kunna planera verksamheten utefter antal abonnenter.
Men oftast ger man ju kunder möjlighet att avsluta abonnemang om de inte är nöjda med något. |
Kristian - Även om telefoni och TV har uppsägningstider, och de vill få oss att känna att det är ett normalt förfarande - så är det lite oligopol över det hela och det är begränsad konkurrens i min mening. Inom webbhotell idag i Sverige känns det mer som regel att man inte har uppsägningstider.
Från ett finansiellt perspektiv hade säkert de flesta gärna behållt det - men från ett kundperspektiv är det solklart att man inte vill ha uppsägningstider. Tro mig - vi som kunder klagara ofta och mycket på dessa bolag om sina uppsägningsperioder mm. Råkade själv ut för det när jag flyttade senast. Skulle faktiskt vara förvånad om några av de större som fortfarande har det idag - har det även i slutet av 2010. Det finns helt enkelt för många bra webbhotell där det inte förekommer. |
Som Norman skriver så är det ju rätt självklart att man vill kunna planera sin verksamhet framåt. Se det som om du har ett arbete och en lägenhet, vad händer om du över natten förlorar ditt jobb?
Det är ju samma sak för företaget som agerar som ditt webbhotell i detta fall. Vad händer om de skulle förlora kunder över natten? Det skulle självklart bli svårt att planera framåt. En uppsägningstid är en säkerhet för företaget. Antagligen var du väl medveten om uppsägningstiden när du gick in i avtalet så varför klaga? |
Citat:
|
Citat:
|
Ha ! Du klagar på uppsägningstiden som finna hos vissa hotell. Skapa ett konto på 24-7webhosting, där kan du säga upp ditt konto pådagen, sedan har du 2 dagar på dig att kopiera dina filer innan dom raderar hela din mapp !
|
Citat:
|
Nä men det jag tycker är när man säger upp ett avtal, så ska man få typ 1 vecka på sig att kopiera sin mapp. Om du skulle säga upp ett hotell avtal, så vill ju du ha en liten tid på dig att kopiera dina filer. Eller vill du ha så att när du ringer eller mailar att dom raderar din mapp samma stund som du säger Hej då ! ?
Så här tycker jag att alla Hotell ska göra När kunden säger upp sitt avtal, så kopplas domänen bort från katalogen, kan pekas till en Tack och hej sida! Sedan har kunden typ 1 vecka på sig att kopiera sina filer. (Detta ska meddelas via mail eller brev) Efter en vecka så raderas även katalogen! När jag drev mitt första hotell så körde jag så, och det gillade mina kunder! Nu när jag ska starta upp ett nytt hotell så ska jag ha det igen, och det vet jag att mina kunder kommer att gilla ! Citat:
|
Citat:
Naturligtvis måste man göra vad man kan för att få igen dessa kostnader - med marginal så att man även går med vinst... |
Citat:
|
Citat:
|
Personligen så tycker jag inte uppsägningstiden på webbhotellen är något större problem. Jag använder mig hellre av ett webbhotell med uppsägningstid som går med hyfsad vinst och där allting fungerar som det ska än ett utan uppsägningstid som hankar sig fram och där saker och ting krånglar med jämna mellanrum. Det är bara en faktor av många som påverkar valet av webbhotell.
|
Citat:
Främst vill du få in en uppsägning för att veta att kunden verkligen inte har tänkt fortsätta. En utebliven betalning kan indikera att kunden inte vill fortsätta med tjänsten, men kan lika gärna betyda att fakturan inte kommit fram eller liknande. Det hela beror ju lite på målgrupp och upplägg. Att automatiskt stänga ner och avsluta utan en aktiv uppsägning är inte bra för de kunder som missat eller bara är sena med att betala. Det finns fördelar och nackdelar med allt. |
Det förekom jättediskussioner om ett webbhotell där kunden aktivt behövde förlänga sitt konto efter avtalsperiodens slut. Kunden förlängde inte och efter viss tid stängdes allt ner och webbplats och databas raderades. Därefter kom kunden på att de behövde ha all data som bara fanns på webbhotellet. I det fallet tyckte kunden att webbhotellet var elakt som hade raderat all data.
|
Jag tycker det är hemskt att värden är full av våld, det är ju fruktansvärt, kan du inte göra något åt det också fantomen?
|
Citat:
|
Citat:
Känns lite bakvänt. Jag brukar t.o.m radera filer/e-post själv, peka om domänen och se att allt kommer upp på nya hotellet innan jag säger upp det tidigare. |
Citat:
Möjligen skulle man kunna välja när man gör uppsägningen huruvida man vill att filerna ska ligga kvar ett tag. Åtminstone om man gör uppsägningen via ett formulär hos webbhotellet. |
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:28. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson