WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Vad säger konsumenköpslagen igentligen? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039913)

Jwradhe 2010-01-08 15:32

Vad säger konsumenköpslagen igentligen?
 
Jag har nu försökt söka reda lite mer på internet vad det gäller för mig i detta fall då jag och min sambo köpte en bärbar dator 24 dec 2008 och sedan dess har den varit inne för totalt 3 olika fel, varav ett av felet återkommit 3 gånger, alltså har vi haft samma fel 4 gånger och jag har reklamerat varan den 1a dec 2008. Problemet är att datorn stänger plötsligen bara av sig vid spel efter 1-2 timmar, och det felet har dom inte kunnat återskapa med sina memory & hdd stresstest, vilket jag förstår eftersom dom bör köra nåt grafikkrävande för att kunna återskapa felet. Datorn har varit inne totalt 4 gånger nu och 3 av gångerna i 2-3 veckor, sen nu senaste när jag ville reklamera produkten då den bara har varit problem med, så idag 8 januari, 5 veckor efter att jag lämnat in den, har dom fortfarande ingen status på ärendet, och dom försöker fortfarande återskapa felet. Säger inte konsumentköps laget att jag bör få pengarna tillbaka eller en ny vara med hyffsat samma komponenter? Eller har dom rätt att ta in datorn och försöka laga den även fast jag vill reklamera den nu då när jag tröttnat på att ha den inne på service jämt och ständigt?

vad har jag rätt till i detta fall, vad kan ja begära? Är rädd att dom kommer erbjuda mig vad den är värd idag vilket inte är mycket mer än 3000 ungefär då den köptes för 4990.
Får garanterat inte samma datorn för dom pengarna idag. Affären i fråga är Media Markt.

Hjälp mig någon! :)

BarateaU 2010-01-08 16:08

Jag tror gränsen går vid 3 eller 4 ggr efter man lämnat in, så har man rätt till en ny?

Jwradhe 2010-01-08 16:13

Jo det sa dom där oxå, men frågan är då varför dom håller på att laga den igen, kan ja kräva att sluta med det och ge mig en ny bara?

studiox 2010-01-08 17:25

Ja du kan ju googla

http://www.konsumentverket.se/Lag-ra...ument/Garanti/

Jwradhe 2010-01-08 17:52

Har pratat med media markt nu och dom försöker med det ena efter det andra, dom påstår att datorn inte är gjord för att spela, och det håller jag med om, men ett spel som heroes of newerth (som spelts på den) i lägsta grafik, ska datorn klara av, det gjorde den i 4-5 månader innan första felet kom. Dom säger oxå att för att kunna reklamera produkten så måste verkstad ha hittat felet dom 3 gångerna för att det ska gälla, men verkstaden har inte någongång hittat felet. Datorn plötsligt bara dör, som att en säkring eller nåt i nättaget bara slår ifrån, ingen blårutan ,ingen normal avstänging, den bara tvärdör.

Teknikerna har endast memory stressat och hdd stressat datorn, rensat fläktar, och satt på ny kylpasta på processorn, men forfarande inte återskapat felet.

Jag har vid varje gång förklarat att man spelat 30-60 minuter sen dör den oftast, men även bara när som helst när man surfar tex.

Men ändå har teknikerna inte lyckats återskapa felet och då tycker media markt att om inte teknikerna hittar felet denna gång, så kommer reklamationen ej gå igenom och jag får tillbaka min trasiga dator.

För mig känns det som att dom pissar på mig som konsument.
Datorn har varit inne på service 4 månader totalt tid av de 12 jag ägt datorn.
Oacceptabelt tycker jag, mer ok om dom erbjudit mig en lånedator under tiden, men de ville dom inte sa dom när jag pratade med dom nu.

Datorn är i holland för tillfället hos tekniker där, och dom vet inte hur länge till den kommer att va där.

Har jag inte någon jävla rätt att kräva pengarna tillbaka eller en ny dator?
Vill bara ha en dator att använda för dom 5000 jag ändå lagt ner på den.

Vet knappt vart jag ska ta vägen för jag blir så tokig på dom!

Westman 2010-01-08 18:10

Sätt dig på media markt med datorn och spela i en timme? Har den inte dött då så får du ta med dig burken hem och dör den så får de sitt "bevis".

Jwradhe 2010-01-08 18:16

Jo jag föreslog att jag kunde göra det, jag bad dom även att dom iaf kan försöka testa grafikkortet och nätagget på nåt sätt, för jag kan sätta min högra arm på att nåt av dom 2 är det.

Det roliga skulle va om man felet inte skulle bevisat inom en timme, kanske tar 2-3 timmar just den gången :D

Datorn i fråga är en Asus X59GL-2DAP 15.4"

Magnus_A 2010-01-08 18:19

Tror att jag hörde något om studenter på Gotlands högskola som går nånslags speldesignlinje hade liknande problem med sina datorer som de köpt via skolan på något sätt. Tror det vara Asus som nämndes och att det var en mardröm med att skicka datorerna hit och dit och ingen ville ta ansvar.

Jwradhe 2010-01-08 20:12

Jo, ska ringa konsumentköpsverket på måndag och se va dom tycker om saken, för om dom inte hittar något fel nu, så får sambon leva med en dator som kommer stänga av sig titt som tätt och det är inte hållbart, mycket skit för 5000:- tyvärr. Ska tänka mig för nästa gång vilken tillverkare och återförsäljare jag väljer.

Men tänker långt ifrån ge upp. dom ska banne mig laga datorn eller ersätta mig, desutom bor jag 5 resp 8 mil ifrån närmaste media markt, och det har ju kostat lite fram och tillbaka dessa 4 gånger, så det e ju grymt irriterande att inte få ut något av servicen.

Craxen 2010-01-08 21:56

Har haft liknande problem. Anledning till att datorn stängde av sig då var pga att den blev för varm.

Du bör ha en inställning i BIOS där du kan ändra temperaturen, men det löser ju inte problemet snarare att kringgå det så att du kan spela 10 minuter till. Har du haft samma fel 3 ggr och lämnat in den för reparation alla gånger så har du rätt häva köpet.

claeslund 2010-01-08 23:39

Om du köpt datorn på plats i butik gäller konsumentköplagen. Har du köpt den via deras hemsida (om detta går?) så häller hem- och distanslagen.

Enligt konsumentköplagen så har du rätt att reklamera en produkt i upp till 3 år. Efter 6 månader så övergår bevisbördan på dig att bevisa att det är produktfel. Innan dessa 6 månader så är det upp till säljaren att bevisa.
Är datorn såld med längre garanti än 6 månader så gäller den. Dvs om de sagt att det är garanti i 2 år så ligger bevisbördan på dem i 2 år.

När det gäller din dator så skulle jag tro att bevisbördan ligger på dig. Dock har du ju sagt vad som gäller för att få fram ett avstängande...

Mitt förslag är, och som nästan alltid fungerar, är att gå till Media markt och ställa dig i deras butik och vara högljudd. Be att få prata med chefen högt och tydligt och börja småbråka. Oftast så brukar de bli väldigt tillmötesgående då...

Om du inte vill göra detta så kan du faktiskt vända dig direkt till leverantören av datorn.

KristianE 2010-01-08 23:46

Datorer köper man i en datoraffär - inte i en butik som säljer spisar.

Jag antar dessutom att det är Media Markt själva som försöker laga
skiten åt dig? De importerar ju sin skit själva för att få ner kostnaderna
och då åtar de sig att sköta all service.

Köper du datorer i en riktig datoraffär så är det tillverkaren som sköter
all service, och de brukar ha lite mer koll på hur deras egna produkt
fungerar..

studiox 2010-01-09 00:39

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20338344)
Datorer köper man i en datoraffär - inte i en butik som säljer spisar.

Jag antar dessutom att det är Media Markt själva som försöker laga
skiten åt dig? De importerar ju sin skit själva för att få ner kostnaderna
och då åtar de sig att sköta all service.

Köper du datorer i en riktig datoraffär så är det tillverkaren som sköter
all service, och de brukar ha lite mer koll på hur deras egna produkt
fungerar..

Det där är faktiskt B-shit! Jag har så många kompisar som haft problem med "den lokala" datoraffären. Senast förra veckan sålde en idiot på en datoraffär en Win7 upgrade som är 32-bitars fast min kompis har en 64-bitars Vista. Dessutom sålde dom en home premium upgrade och han har Business Vista.

Conny Westh 2010-01-09 02:43

Konsumentköplagen är solklar i detta fall, det är alltid leverantören som har bevisbördan de första 6 månaderna.

När du lämnat in datorn för reparation av samma fel 3 gånger så har du rätt enligt lag att häva köpet. Du som kund har då rätt att få tillbaka alla dina pengar dvs HELA inköpsvärdet. Leverantören kan inte ensidigt begränsa denna rättighet.

Felet i sig känner jag igen från en dator jag köpte från BRIK i mitten på 90-talet. Då var det en lödloppa som gjorde att en krets korsslöts efter 2 timmars användning (när lödningen blev tillräckligt varm). Vi hävde köpet och fick alla pengarna tillbaks.

Felet som du råkar ut för upptäcks troligen inte av verksataden för de kör inte datorn så den bli lika varm som du gör. De arbvetar säkert i ett luftkonditionerat rum och de kör kanske inte lika länge med sina stresstester (som f.ö. brukar vara inriktade på att hitta minnesfel eller andra kretsfel vilket detta inte verkar vara).

Felet har upptäckts inom de stipulerade 6 månaderna så du bör helt enklt häva köpet rakt upp och ner och köpa en annan dator från en annan leverantör.

robertsson 2010-01-09 08:14

Ärende: Jag kunde inte låta bli, men det stavas EGENTLIGEN och ingenting annat!

claeslund 2010-01-09 08:21

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20338363)
Konsumentköplagen är solklar i detta fall, det är alltid leverantören som har bevisbördan de första 6 månaderna.

När du lämnat in datorn för reparation av samma fel 3 gånger så har du rätt enligt lag att häva köpet. Du som kund har då rätt att få tillbaka alla dina pengar dvs HELA inköpsvärdet. Leverantören kan inte ensidigt begränsa denna rättighet.

Vart hittar du lagtext om att man får häva köpet om samma fel uppstår 3 gånger?

KristianE 2010-01-09 09:24

studiox:
Det finns såklart seriösa och mindre seriösa aktörer inom alla
branscher. Men handlar man hos t.ex. Inet så finns det en sep-
arat rådgivningsdisk med folk som inte gör mycket annat på
fritiden än att pilla med sina datorer och hänga på Sweclokers..

Conny Westh 2010-01-09 09:58

Citat:

Ursprungligen postat av claeslund (Inlägg 20338371)
Vart hittar du lagtext om att man får häva köpet om samma fel uppstår 3 gånger?

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag.../Fel-pa-varan/

Citat:

Är det exempelvis fel på din nyinköpta telefon kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny. Men har i stället ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är förmodligen en reparation hemma hos dig den bästa lösningen. Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Om det är olika fel kan säljaren få göra fler än två reparationer innan du kan vägra fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig.

claeslund 2010-01-09 10:48

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20338377)

Låter mer som att de har gjort om en paragraf (typ 26) som säger att det inte får ta oskäligt lång tid, och att 3 gånger är oskäligt lång tid.

Men det skulle nog fungera.

Conny Westh 2010-01-09 17:42

Citat:

Ursprungligen postat av claeslund (Inlägg 20338380)
Låter mer som att de har gjort om en paragraf (typ 26) som säger att det inte får ta oskäligt lång tid, och att 3 gånger är oskäligt lång tid.

Men det skulle nog fungera.

Rättspraxis har utvecklats åt det hållet och det gäller lika giltigt som lag, även om det inte ståt uttryckligen i lagtexten.

BarateaU 2010-01-09 18:01

Man kan sätta loop i 3dmark om man har betalt för de för bencha "stressa" datorn.

Du kan testa detta, de skall vara GPU intensivt
http://www.daionet.gr.jp/~masa/rthdribl/

Att de byter kylpastan på CPU'n när det är GPU'n som överhettar :)

Anders Larsson 2010-01-10 00:22

Troligen är det just värme som är problemet och datorn stängs av för att skydda den mot skador.

Vill man då vara lite elak borde du kunna stänga av detta skydd i Bios, och datorn kommer istället att brännas sönder eller i värsta fall börja brinna. Förhoppningsvis "lagar" dem den då. :)

Jwradhe 2010-01-10 12:10

Jag har 1 års garanti på den, från 24/12 2008 till 24/12 2009.
Jag lämnade in datorn första gånge för detta problem efter cirka 4-5 månader, sen efter ytterligare 2 månader, sen sista gången för samma problem 1/12 2009.

dom har skickat datorn till leverantörens service, dvs asus.

Och som conny säger, nåt är fel där som dom inte lyckats upptäcka övriga 2 gånger jag lämnat in den, och dom verkar inte komma på denna gång, själv får jag det direkt efter cirka 1-2 timmars spelande på datorn.

Jag bad dom även att ge mig en lånedator under tiden och undrade varför dom inte erbjudit mig det tidigare men dom arbetar inte så fick jag till svar bara.

Jag sa till dom tydligt att jag vill häva köpet då jag vill ha en datorn jag kan använda, inte som ligger på service i 4-5 månader.

Får hoppas nu att dom hittar nåt, annars skickar dom tillbaka datorn till mig och jag får desutom betala för en service eftersom dom inte hittade nåt, som jag tror det kommer bli, då kommer jag bli tokig.

Killen jag snackade med över telefon va så jävla nonchalant så det va helt otroligt, han tyckte inte alls saken va nåt media markt hade å göra med. Och att åka mina 8 mil till mediamarkt där datorn är inlämnad känns bara bortkastade pengar på soppa.

Conny Westh 2010-01-11 06:36

Citat:

Ursprungligen postat av Jwradhe (Inlägg 20338510)
Jag har 1 års garanti på den, från 24/12 2008 till 24/12 2009.
Jag lämnade in datorn första gånge för detta problem efter cirka 4-5 månader, sen efter ytterligare 2 månader, sen sista gången för samma problem 1/12 2009.

dom har skickat datorn till leverantörens service, dvs asus.

Och som conny säger, nåt är fel där som dom inte lyckats upptäcka övriga 2 gånger jag lämnat in den, och dom verkar inte komma på denna gång, själv får jag det direkt efter cirka 1-2 timmars spelande på datorn.

Jag bad dom även att ge mig en lånedator under tiden och undrade varför dom inte erbjudit mig det tidigare men dom arbetar inte så fick jag till svar bara.

Jag sa till dom tydligt att jag vill häva köpet då jag vill ha en datorn jag kan använda, inte som ligger på service i 4-5 månader.

Får hoppas nu att dom hittar nåt, annars skickar dom tillbaka datorn till mig och jag får desutom betala för en service eftersom dom inte hittade nåt, som jag tror det kommer bli, då kommer jag bli tokig.

Killen jag snackade med över telefon va så jävla nonchalant så det va helt otroligt, han tyckte inte alls saken va nåt media markt hade å göra med. Och att åka mina 8 mil till mediamarkt där datorn är inlämnad känns bara bortkastade pengar på soppa.

Du ska givetvis vägra att betala och häva köpet, eftersom du lämnade in datorn första gången efter 4-5 månader så är det den tiden som gäller. Det gäller här att du står på dig och inte accepterar deras nonchalanta attityd. Du ska inte gå med på något annat än att få alla pengar tillbaks.

najk 2010-01-11 09:14

Asus kanske har samma problem som Acer, smältande datorer återkallas omedelbart

claeslund 2010-01-11 17:07

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20338591)
Du ska givetvis vägra att betala och häva köpet, eftersom du lämnade in datorn första gången efter 4-5 månader så är det den tiden som gäller. Det gäller här att du står på dig och inte accepterar deras nonchalanta attityd. Du ska inte gå med på något annat än att få alla pengar tillbaks.

Håller med. Stå på dig!

BjörnJ 2010-01-13 08:23

Jag vill bara säga att jag har mycket bra erfarenhet av Asus. Jag har direkt och indirekt erfarenhet av fem Asus-laptops av olika modeller. Jag tycker att de som ligger i hög och medelprisklass känns gedignare än budgetmodellerna. Jag tror dock inte att budgetmodellerna är sämre än budgetmodeller från andra tillverkare.

En av dem (en budgetmodell, X51R) hade problem att läsa vissa CD/DVD-skivor. Efter kontakt med Asus kom UPS (eller vilka det nu var) och hämtade datorn vid dörren och skickade den till Holland, och lite senare levererades den tillbaka till dörren med en ny DVD-drive som fungerade bra. Asus stog för fraktkostnaden åt båda hållen.

När jag köpte min första Asus var en starkt bidragande orsak till valet att Asus lämnade längre garanti än övriga tillverkare. Jag vet inte om det fortfarande är så. Även om MediaMarkt säger ett år så kan det mycket väl vara så att tillverkaren har längre garanti.

Jag är lite osäker på om jag kanske blandar ihop det med något annat, men jag tror att jag läste att min första Asus (en dualcore, som låg i övre delen av medelprissegmentet) drar ner på processorhastigheten om den håller på att bli för varm.

När det gäller budgetmodellen X51R (Celeron) så var fläkten igång väldigt mycket senaste tiden. Jag öppnade luckan i botten och det visade sig att man var tvungen att skruva loss fläkten för att kunna dammsuga ordentligt. Det dammet (ett tjockt lager över hela utblåset) såg man inte alls förrän man tog loss fläkten. Den har dock aldrig crashat vad jag vet.

lesoft02 2010-01-13 11:01

Referat från ett avgörande från ARN gällande garanti och upprepade reparationer, där kunden efter garantitiden begär hävning av köp.

http://www.bt.se/nyheter/mark/arn-ga...et(1720874).gm


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson