WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Försen betalning av faktura (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039705)

RickardP 2009-12-22 11:57

Försen betalning av faktura
 
Jag skickade en kund en faktura på 10 dagars netto och det ser ut som dem inte kommer betala i tid (förfallodag idag och inga pengar på kontot ännu).

Såg dock att jag inte lagt in något på fakturorna om förseningsavgift, men vad säger lagar om detta?

Det står ett förfallodatum och det står "Betalningsvillkor 10 dagar netto" på fakturan.

Just detta fall kommer kunden betala (hoppas jag) men kom och tänka på detta för framtida fakturor hur man ska göra.

StefanBergfeldt 2009-12-22 12:09

Om kunden inte har godkännt 10 dagar, så har kunden rätt till 30 dagar.
Du har ingen juridisk möjlighet att kräva pengarna tidigare.

StateCollapse 2009-12-22 12:16

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt (Inlägg 20336436)
Om kunden inte har godkännt 10 dagar, så har kunden rätt till 30 dagar.

Jag som kund har alltid 30 dagar på mig att betala? Så det spelar ingen roll om jag har beställt en tjänst och jag har 10 dagar på mig, utan det är 30 dagar som gäller för mig?

BjörnJ 2009-12-22 12:34

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20336439)
Jag som kund har alltid 30 dagar på mig att betala? Så det spelar ingen roll om jag har beställt en tjänst och jag har 10 dagar på mig, utan det är 30 dagar som gäller för mig?

Du kanske har godkänt ett avtal där det står något annat än 30 dagar och då är det avtalet som gäller.

BjörnJ 2009-12-22 12:36

Citat:

Ursprungligen postat av RickardP (Inlägg 20336435)
Såg dock att jag inte lagt in något på fakturorna om förseningsavgift, men vad säger lagar om detta?

Du har inte rätt att ta ut förseningsavgift om ni inte har avtalat om det.

emilv 2009-12-22 13:09

Du kan debitera dröjsmålsränta enligt räntelagen. Vilket datum som gäller som start för räntan beror på hur avtalet ser ut och vilka uppgifter du lämnar på fakturan. Wikipedia sammanfattar det (men dubbelkolla gärna med en jurist eller sakkunnig ändå, så inget fel smugit sig in i artikeln):

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dröjsmålsränta

marcuslind 2009-12-22 15:31

Kan låna tråden direkt och fråga hur ofta det händer att ni får in försena/obetalda fakturor? Tidigare frilansarerfarenhet är hemsk när det gäller sånt här och vissa fakturor har jag fått in över en månad försent!

Väntar just nu på en gammal faktura som hade 40 dagar (Han bad om lite extra) som fortfarande inte är betald... Till skillnad från andra människor så har jag pengar sparat så jag klarar mig absolut men det är bara så enormt irriterande.

dotvoid 2009-12-22 16:18

Det krävs avtal för att man ska ha rätt till att ta ut förseningsavgift och då maximalt 50 kr. Det räcker inte ens att man skriver att man tar ut förseningsavgift på fakturan.

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt (Inlägg 20336436)
Om kunden inte har godkännt 10 dagar, så har kunden rätt till 30 dagar.
Du har ingen juridisk möjlighet att kräva pengarna tidigare.

Det finns ingen sådan "rätt". 30 dagar är vanligt men kunden har inte "rätt" till den kredittiden. 49 § köplagen säger att om tidpunkten för betalning inte följer av avtalet, ska köparen betala när säljaren kräver det. I detta fall alltså 10 dagar.

Dock rekommenderar nog de flesta att använda 30 dagars betalvillkor då det är absolut vanligast.

RickardP 2009-12-22 21:54

Okej, för att sammanfatta det hela så om inget avtalats så skall köparen betala när säljaren kräver det enligt köplagen paragraf 49, dock inte förens kunden fått varan/tjänsten utförd och kunnat granska det.

Och om inget annat avtalats så får man enligt räntelagen paragraf 6 inte begära mer än 8 procentenheter över gällande referensränta, vilket jag googlat fram är 0,5% sedan den 1 juli 2009.

Så vad jag förstår av detta är det alltså endast 4% dröjsmålsränta man får ta ut?

Så säg en faktura på 6000kr exkl. moms får man begära en dröjsmålsränta på 240kr exkl. moms ?

Rätta mig om jag förstått detta fel!

Jag är som sagt bara intresserad för kan vara roligt att känna till om man nu skulle komma i en sån situation.

En följd fråga är ju dock hur vanligt det är att företag betalar sina fakturor endast en gång per månad och skiter i förfallodatum osv?

qson 2009-12-22 22:40

Citat:

Ursprungligen postat av RickardP (Inlägg 20336494)
Och om inget annat avtalats så får man enligt räntelagen paragraf 6 inte begära mer än 8 procentenheter över gällande referensränta, vilket jag googlat fram är 0,5% sedan den 1 juli 2009.

Så vad jag förstår av detta är det alltså endast 4% dröjsmålsränta man får ta ut?

Nja, 8 procentenheter över 0,5% är 8,5%

KristianE 2009-12-22 23:28

Dessa 8,5% gäller också per år.

Vissa företag kör med en månadsränta på 1%, t.ex.
Men står inget annat är det per år.

StefanBergfeldt 2009-12-23 08:34

Citat:

Ursprungligen postat av dotvoid (Inlägg 20336461)
49 § köplagen säger att om tidpunkten för betalning inte följer av avtalet, ska köparen betala när säljaren kräver det. I detta fall alltså 10 dagar.

Dock rekommenderar nog de flesta att använda 30 dagars betalvillkor då det är absolut vanligast.

OM TIDPUNKTEN FÖR BETALNING INTE FÖLJER AVTALET, dvs när de första 30 dagarna har förfallit. Har vi inget avtal (räcker inte att det står 10 dagar på fakturan) så gäller 30 dagar. Har vi ett avtal så gäller avtalet. Har jag en gång betalat din faktura på 10 dagar, när du har begärt det så har jag accepterat det villkoret, och det gäller nästa gång.

studiox 2009-12-23 11:29

Om det första man tänker på om en kund inte betalar i tid är att vidta juridiska åtgärder kommer du inte behålla den kunden länge. Vad skulle hända om din bredbandsleverantör stängde av din internetanslutning PRECIS PÅ DAGEN då fakturan förföll och du inte hunnit betala?

Min erfarenhet är att det är bättre att påpeka för kunderna att dom borde betala i tid än att skicka en massa räntefakturor. Jag väntar hellre 10 dagar på att kunden betalar hela beloppet än lägger tid på att skicka räntefakturor (som kunderna ändå inte betalar)

studiox 2009-12-23 11:30

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt (Inlägg 20336436)
Om kunden inte har godkännt 10 dagar, så har kunden rätt till 30 dagar.
Du har ingen juridisk möjlighet att kräva pengarna tidigare.

Tyvärr stämmer detta inte. Det är du själv som anger betalningsvillkor om inget annat har definierats. Företag hävdar själva att dom kanske har en företagspolicy att inte reglera fakturor snabbare än 30 dagar, men det är inget som jag behöver hålla mig till om inte detta reglerats i avtal.

http://www.konsumentverket.se/Svar-f...llkor-faktura/

dotvoid 2009-12-23 11:45

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt (Inlägg 20336522)
OM TIDPUNKTEN FÖR BETALNING INTE FÖLJER AVTALET

Du ändrar texten till något helt annat. Det ska vara "följer av avtalet". Dvs om avtalet inte stipulerar något betalvillkor så ska köparen betala när säljaren kräver det. Det finns inga tider angivna alls.

Texten ser ut som följer

Citat:

49 § Följer tidpunkten för betalningen inte av avtalet, skall köparen
betala när säljaren kräver det. Köparen är dock inte skyldig att betala
förrän varan hålls honom till handa eller ställs till hans förfogande i
enlighet med avtalet.

Innan köparen betalar har han rätt att undersöka varan på det sätt som
följer av sedvänja eller bör medges med hänsyn till omständigheterna, om
inte det avtalade sättet för avlämnandet och betalningen är oförenligt
med en sådan undersökning.

Xamda 2009-12-23 12:56

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt (Inlägg 20336522)
OM TIDPUNKTEN FÖR BETALNING INTE FÖLJER AVTALET, dvs när de första 30 dagarna har förfallit. Har vi inget avtal (räcker inte att det står 10 dagar på fakturan) så gäller 30 dagar. Har vi ett avtal så gäller avtalet. Har jag en gång betalat din faktura på 10 dagar, när du har begärt det så har jag accepterat det villkoret, och det gäller nästa gång.

Du har fel. Om man inte har ett avtal som stipulerar betalningsvillkoren så bestämmer säljaren när han vill ha betalt, omedelbart, 10 dagar, 30 dagar eller precis vad han vill. Om man har ett avtal är det avtalet som gäller.

Conny Westh 2009-12-30 22:12

Citat:

Ursprungligen postat av studiox (Inlägg 20336548)
Tyvärr stämmer detta inte. Det är du själv som anger betalningsvillkor om inget annat har definierats. Företag hävdar själva att dom kanske har en företagspolicy att inte reglera fakturor snabbare än 30 dagar, men det är inget som jag behöver hålla mig till om inte detta reglerats i avtal.

http://www.konsumentverket.se/Svar-f...llkor-faktura/

Man får inte ta ut dröjsmålsränta förrän det gått 30 dagar om man inte avtalat om annat.

Påminnelseavgift får inte tas ut alls om man inte har avtalat om det. Endast EN påmionnelseavgift får tas ut om man avtalat om att påminnelseavgift får tas ut.

Påminnelseavgift är en finansiell tjänst upp till 50 SEK och därmed momsbefriad upp till 50 SEK. Min tolkning är att man inte kan ta ut en påminnelseavgift som är högre än 50 SEK om det inte uttryckligen har avtalats om högre avgift.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson