WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Skulle ni betala för att "slippa" telefonförsäljare (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039622)

YesBoss 2009-12-15 20:46

Skulle ni betala för att "slippa" telefonförsäljare
 
Jag riktar mig till företagare med denna fråga, jag slipar just nu på en affärsidé där jag kan reducera antal inkommande samtal från säljare som man inte är intresserad av att köpa något ifrån. Men jag skulle vilja höra med er om ni tycker att säljare tar så pass mycket tid av er så att ni kan tänka att betala för en sådan tjänst?

KristianE 2009-12-15 21:37

En liten heads up. På kontoret snackades det idag om dessa bluffakturor
och en hade gått med på en sån sak du nämner. En solklar bluff -
i efterhand - men just då tyckte han det var värt 600 kr/år i tre år.

Säljaren frågade: "Vill du slippa såna som mig?" -Ja "OK, Då har jag
en grej till dig..."

Sen hur du ska lyckas med att få säljare att sluta ringa till företag..
Grattis om du lyckas!

Danielos 2009-12-15 22:29

Jag kör 100% support per email och supportforumet så mitt svar är att jag inte är beredd att betala något.

tartareandesire 2009-12-15 22:41

Aldrig i livet. Jag skulle först och främst inte lita på att tjänsten skulle fungera och sedan så svarar jag helt enkelt inte när jag misstänker att det är en telefonförsäljare.

YesBoss 2009-12-16 00:26

Tack för att ni tog er tid att svara!

allstars 2009-12-16 08:10

YesBoss: Helt klart intressant men hur skall man säkerställa att det fungerar?
Är det bara genom de största telefonförsäljarbolagen man går efter?

hnn 2009-12-16 08:35

Ta och kika på nix.nu.

Där står det klart och tydligt:
Citat:

Ursprungligen postat av nix.nu
Det går ej att spärra företagsnummer


NIX-Telefon för företag finns inte
Företag kan ej ansluta sig till NIX-Telefon.

Efter diskussioner med flertalet företag och andra organisationer, ser vi att ett NIX-Telefon spärregister för företag skapar fler problem än lösningar för företagarna.

http://nix.nu/sp%C3%A4rra-f%C3%B...fonnummer.aspx

marcuslind 2009-12-16 09:41

Citat:

Ursprungligen postat av hnn (Inlägg 20335760)
Ta och kika på nix.nu.

Där står det klart och tydligt:


http://nix.nu/sp%C3%A4rra-f%C3%B6ret...fonnummer.aspx

Nu sa han väl inte att han skulle spärra numret, det han sa är att han hade en idé på hur man kan minska inkommande samtal från säljarna.

Jawn 2009-12-16 11:42

Ja man dampar ibland på företag som ringer hela tiden även om man lyfter luren och lägger på direkt om och om igen.

hnn 2009-12-16 11:44

Citat:

Ursprungligen postat av marcuslind (Inlägg 20335772)
Nu sa han väl inte att han skulle spärra numret, det han sa är att han hade en idé på hur man kan minska inkommande samtal från säljarna.


Principen är den samma. Läs på nix.nu så fattar du kanske

pilzecker 2009-12-16 11:53

Har suttit och sålt precis den tjänsten som du tänker sälja! Att ta bort alla telefonförsäljare går inte i sverige. Vilket gör att många av dessa företag svartlistas. MEn sannningen är att dom flesta går att stoppa. Men ett tips är att kolla i Norge i stället, där finns betydligt bättre stöd i lagen för att genomföra en sådan tjänst. Är även väldigt få aktörer på Norska marknaden så det är färskt fortfarande...

obe 2009-12-16 13:26

Finns det några större idioter än de som ringer och försöker sälja sånt via telefon.

En telefonförsäljare som ringer och frågar om man inte vill ha telefonförsäljare :)

FredrikLund 2009-12-16 13:30

Citat:

Ursprungligen postat av obe (Inlägg 20335823)
En telefonförsäljare som ringer och frågar om man inte vill ha telefonförsäljare :)

Påminner om beskyddar verksamhet. Betala en summa så slipper ni massa samtal från oss. :)

mistress 2009-12-17 19:18

Vi har helt slutat att svara i telefon utöver våra tio timmar öppettider, då endast 1 promille av samtalen är intressanta för oss. Alla vill sälja saker/tjänster vi inte vill ha till priser som vi tycker är utopiska... Inte bara från säljare från näringslivet samt även privatpersoner som vill sälja från sitt bohag, oattraktiva saker till fantasipriser.

Det är vår lösning. Skönt!
Vi är ju inte beroende av telefon då vi köper från auktioner o grossister samt endast säljer från fysisk butik. Annars hade vi nog fått psykbryt om man skulle behöva hantera dessa samtal.

En lösning jag skulle gilla är ett få en fullständig nummerpresentation med namn o adressuppgifter på vem som ringer, på vanlig telefoni, utan PC, ett plus om man oxå kunde se från vilken operatör de ringer från. Skulle dock inte vilja betala mer än typ dubbla pris på vanlig nummerpresentation...

Här finns ju många tekniker, jag bjuder på idéen, sätt igång och uppfinn nu, så ska ni nog tjäna storkovan ;-)
(Förresten fanns det inte en programvara som hette Televinken 1995-1996 som erbjöd ngt dylikt? Testade aldrig.)

Conny Westh 2009-12-17 20:21

Jag satt faktiskt idag och funderade på en tvärtomlösning till vad normala telefonsäljare gör:

Normala telefonsäljare ringer upp människor utan att ha ett vittens koll på vem de ringer och erbjuder saker som "kunden" inte har det minsta behov av.

Vänd på steken ring och fråga om kunden har ett problem som de vill ha en lösning på och fråga vad de är beredda att betala för att lösa problemet, då har kunden ett behov. Telefonsäljarföretaget ser till att leta upp en tjänst/produkt som löser kundens problem och kan då få betalt.

Sen tänkte jag vidare och kom fram till att det skulle vara omöjligt eftersom då måste företaget ändp ringa upp mig som kund i alla fall, skit blev det, men tanken var bra till en början.

se7en 2009-12-17 23:44

För oss som sysslar med försäljning är varje säljsamtal en utbildning. Man lär sig om upplägg, arbetsätt och paketeringar. Sen kan du alltid tacka nej. Kan du inte tacka nej så ska du nog inte heller driva ett bolag.

Ett tips till er som är på väg att nappa på ett erbjudande. Kolla vilket företag personen ringer ifrån (99 av 100 fall en underleverantör), dubbelkolla att dom är med i http://www.sccf.se. Tacka nej direkt annars.

Anders Larsson 2009-12-18 00:16

Citat:

Ursprungligen postat av mistress (Inlägg 20335967)
En lösning jag skulle gilla är ett få en fullständig nummerpresentation med namn o adressuppgifter på vem som ringer, på vanlig telefoni, utan PC, ett plus om man oxå kunde se från vilken operatör de ringer från. Skulle dock inte vilja betala mer än typ dubbla pris på vanlig nummerpresentation...

Denna lösning finns till mobiler.

http://www.118adressboken.se/
http://www.eniro.se/118118/vemringer/

Vill ni ha ett fastnätsnummer ut mot era kunder är det ju en tjänst som alla operatörer erbjuder idag, så det ska inte vara några problem.

Conny Westh 2009-12-18 01:16

Citat:

Ursprungligen postat av se7en (Inlägg 20336002)
För oss som sysslar med försäljning är varje säljsamtal en utbildning. Man lär sig om upplägg, arbetsätt och paketeringar. Sen kan du alltid tacka nej. Kan du inte tacka nej så ska du nog inte heller driva ett bolag.

Ett tips till er som är på väg att nappa på ett erbjudande. Kolla vilket företag personen ringer ifrån (99 av 100 fall en underleverantör), dubbelkolla att dom är med i http://www.sccf.se. Tacka nej direkt annars.

Jag har skaffat telefon för att mina kunder ska kunna nå mig, vil ljag ha tag i en leverantör så ringer jag själv upp dem.

Företag som inte kan låta bli att ringa onödiga säljsamtal skulle inte få bedriva näringsverksamhet. De måste åtminstonde veta basuppgifterna om den kund de ringer upp.

Exempelvis så är 95% av alla telefonsäljare totalt okunniga om rena basuppgifter som finns gratis på allabolag.se. De vet inte vilken branch man jobbar i och de vet inte företagsnamnet, orgnr eller ens adress för att tala om att de inte vet mitt namn ens.

De 5% som vet något är katalogföretag som påstår att jag varit kund hos dem i många år och de vill bara kontrollera att kataloguppgfterna stämmer, tack det kostar "bara 2995 + moms"!!!

I nästa steg så är 90% av alla spom ringer intresserade att söälja på mig Tele2-abbonemang trots att jag haft Tele2 som leverantör sedan 1994. IDIOTER!

Ett företag ringde och ville sälja på mig en lastpall med tvättmedel, fast jag då var reggad med endast en anställd (mig själv) och som IT-konsultbolag. Hjärnsläpp.... och noll koll.

Jag tror aldrig jag råkat ut för en enda seriös telefonsäljare i hela mitt liv och det ringer minst 2-3 varje dag, man blir så sabla trött... Sen tror de att man har tid att snacka med dem medan man sitter ute hos en kund och debiterar kunden, jag brukar säga att:
- Nej, jag har inte tid nu för jag jobbar, du kan ringa i kväll efter 18:30, ... nehej då har de slutat jobba... skit i att ringa över huvud taget då....

kw_wasabi 2009-12-18 02:20

Jag har bara erfarenhet av telefonförsäljare som privatperson, vilket jag tyckte var ett helvete till dess jag reggade mig hos NIX. För mig funkar det utmärkt, bara ett samtal från en telefonförsäljare under ca: 3 år (vet att det inte funkar för företag). Den personen blev inte trevligt bemött "kolla Nix ditt jävla svin!". Personligen värderar jag inte telefonförsäljare högre än skiten under mina skor.

Jävlas med dem så att ingen står ut med jobbet som telefonförsäljare, förnedra dem, lura dem. Be om deras hemnummer och säg att du ringer upp dem kl. 1 på natten när du slitit klart med företagandet för dagen. Så, nu tror jag att jag fått ur mig allt hat mot dessa stackars "människor".

tartareandesire 2009-12-18 13:56

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20336014)
Jag har bara erfarenhet av telefonförsäljare som privatperson, vilket jag tyckte var ett helvete till dess jag reggade mig hos NIX. För mig funkar det utmärkt, bara ett samtal från en telefonförsäljare under ca: 3 år (vet att det inte funkar för företag). Den personen blev inte trevligt bemött "kolla Nix ditt jävla svin!". Personligen värderar jag inte telefonförsäljare högre än skiten under mina skor.

Jävlas med dem så att ingen står ut med jobbet som telefonförsäljare, förnedra dem, lura dem. Be om deras hemnummer och säg att du ringer upp dem kl. 1 på natten när du slitit klart med företagandet för dagen. Så, nu tror jag att jag fått ur mig allt hat mot dessa stackars "människor".

På gränsen till hets mot folkgrupp? :)

Jonas 2009-12-18 15:36

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20336056)
På gränsen till hets mot folkgrupp? :)

Så stäm honom?

BjörnJ 2009-12-18 18:24

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20336012)
- Nej, jag har inte tid nu för jag jobbar, du kan ringa i kväll efter 18:30, ... nehej då har de slutat jobba... skit i att ringa över huvud taget då....

Hur man svarar när en försäljare ringer:
http://www.youtube.com/watch?v=VXjAIizqZNI

En snabb variant, men den kan nog vara farlig:
http://www.youtube.com/watch?v=45eHfCQIf6w

Och en längre variant om man har lite tid över:
http://www.youtube.com/watch?v=MOjDKfAU-k0

IceBear 2010-01-18 23:01

Finns ju en billig nummerpresentatör som plockar ner namnuppgifter från de vanliga söksidorna (hitta, enir0 mm ) helt automatiskt när det ringer.
Dock fungerar den inte med digitala växlar.
Den har räddat mig flera gånger :)
Googla på NIM som den heter

Här finns en antigrupp mot telefonförsäljning på F@cebook
http://www.facebook.com/group.php?gid=5911696542

aDonis 2010-01-18 23:26

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20336014)
Jag har bara erfarenhet av telefonförsäljare som privatperson, vilket jag tyckte var ett helvete till dess jag reggade mig hos NIX. För mig funkar det utmärkt, bara ett samtal från en telefonförsäljare under ca: 3 år (vet att det inte funkar för företag). Den personen blev inte trevligt bemött "kolla Nix ditt jävla svin!". Personligen värderar jag inte telefonförsäljare högre än skiten under mina skor.

Jävlas med dem så att ingen står ut med jobbet som telefonförsäljare, förnedra dem, lura dem. Be om deras hemnummer och säg att du ringer upp dem kl. 1 på natten när du slitit klart med företagandet för dagen. Så, nu tror jag att jag fått ur mig allt hat mot dessa stackars "människor".

Jag gillar din stil.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson