WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Lite skattefrågor kring enskild firma (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039583)

Geneva 2009-12-12 23:58

Lite skattefrågor kring enskild firma

Hej och hå.

I år startade jag en enskild firma och jag har lite skattefrågor nu innan året är slut.

Hur mycket skatt betalar jag på de pengar som är kvar i bolaget som jag inte har rört, d.vs. överskottet?

Vi säger att jag har flyttat över 100 000 SEK från företagskontot till ett annat och sen tillbaka till företagskontot igen. Måste det ändå deklareras som "eget uttagg"? Hur ska jag göra om det inte ska deklareras som det eftersom man måste betala mer skatt på lönen än om pengarna är kvar i bolaget. Eller har jag missförstått det?

Om man t.ex. har 600 000 SEK på kontot och för över t.ex. 300 000 SEK till en aktiedepå. Men skickar tillbaka dessa pengar till företagskontot innan året är slut. Hur går det till?

Hur är reglerna när man flyttar pengarna mellan olika konton?

Är lite novis på ämnet. Hade varit tacksam om någon hade kunnat svara på mina något dumma frågor :)

daniel_ 2009-12-13 00:03

Du skattar bara för vinsten i bolaget. Spelar ingen roll hur du flyttar och har dig, eget uttag påverkar inte resultatet.

Här finns lite mer information:
http://foretagarguiden.tillvaxtverke...b/d/476/a/1987

Geneva 2009-12-13 00:37

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_ (Inlägg 20335277)
Du skattar bara för vinsten i bolaget. Spelar ingen roll hur du flyttar och har dig, eget uttag påverkar inte resultatet.

Här finns lite mer information:
http://foretagarguiden.tillvaxtverke...b/d/476/a/1987

Vad är "eget uttag" egentligen isåfall? Vi säger att jag har 500 000 SEK i bolaget och jag vill "leka" med dessa innan jag ska betala skatt. Kan jag flytta dessa mellan olika konton bara jag betalar in den skatt i Maj/Juni som krävs för mitt resultat?

Kort sagt, att skatten för vinsten ska betalas antingen man gör eget uttag eller ej. Det är resultatet i verksamheten som är avgörande, inte uttagen? :)

daniel_ 2009-12-13 01:03

Eftersom du inte kan ta ut lön kallas det eget uttag. Tar du ut pengar och handlar aktier ska du bokföra detta som eget uttag.

Sen tror jag inte heller EF ens får äga aktier. Och skulle det vara möjligt så blir det ganska jobbigt att bokföra alla transaktioner och sen betala ~50% skatt på vinsten.

Geneva 2009-12-13 01:05

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_ (Inlägg 20335281)
Eftersom du inte kan ta ut lön kallas det eget uttag. Tar du ut pengar och handlar aktier ska du bokföra detta som eget uttag.

Sen tror jag inte heller EF ens får äga aktier. Och skulle det vara möjligt så blir det ganska jobbigt att bokföra alla transaktioner och sen betala ~50% skatt på vinsten.

Även om dessa pengarna eventuellt ska flyttas tillbaka sen till företagskontot? Depån står på mitt eget namn inte på företagets.

Det jag undrar är om jag har ca 600 000 SEK på företagskontot, och vill flytta över 400 000 SEK till min privata aktiedepå och leka med dessa, och sen kunna flytta tillbaka dessa 400 000 SEK senare under året. Hur ska det bokföras (om jag måste)?

JohanssonHenrik 2009-12-13 01:16

Nu är jag inte helt hundra på vad skatteverket skulle tycka om en sån här sak men jag antar att du menar följande:

Du tar ut 500K ur ditt företag och bokför detta som eget uttag i tex mars månad. Under ca 6 månaders tid kanske du daytradar eller något likannde med dessa och får ihop ett par hundra K till. När du är klar sätter du tillbaka dina 500K i företaget och bokför detta som egen insättning. Då har du typ räntefritt lånat 500K under ett antal månader för att göra vad du vill med medans det inte påverkar mer än likviditeten i bolaget.

I teorin skulle det väl inte vara några problem men jag kan inte svära på att det är så. Ett alternativ är att inte sätta tillbaka pengarna i bolaget igen utan bara skatta för dem när det väl är dags om du inte behöver dem i bolaget senare till annat.

Geneva 2009-12-13 01:23

Citat:

Ursprungligen postat av JohanssonHenrik (Inlägg 20335284)
Nu är jag inte helt hundra på vad skatteverket skulle tycka om en sån här sak men jag antar att du menar följande:

Du tar ut 500K ur ditt företag och bokför detta som eget uttag i tex mars månad. Under ca 6 månaders tid kanske du daytradar eller något likannde med dessa och får ihop ett par hundra K till. När du är klar sätter du tillbaka dina 500K i företaget och bokför detta som egen insättning. Då har du typ räntefritt lånat 500K under ett antal månader för att göra vad du vill med medans det inte påverkar mer än likviditeten i bolaget.

I teorin skulle det väl inte vara några problem men jag kan inte svära på att det är så. Ett alternativ är att inte sätta tillbaka pengarna i bolaget igen utan bara skatta för dem när det väl är dags om du inte behöver dem i bolaget senare till annat.

Det är PRECIS vad jag menar. Värt att nämna kanske är att det är 500 000 SEK inkl. moms. Men som jag har förstått spelar det ingen roll hur mycket man tar ut. Det är resultatet i verksamheten som är avgörande, varesig man göra egna uttag eller inte. Eller? Kan man göra som så att man "lånar" dessa pengar till sig själv? Är man tvungen att bokföra det som eget uttag bara för att pengarna har förflyttats från ett konto till ett annat (min aktiedepå i detta fall). Men det är precis som du menar som jag vill göra, så jag vill gärna veta det mest optimala sättet att göra det på.

JohanssonHenrik 2009-12-13 01:46

I regel har man väl ett separat företagskonto där alla företagets pengar rör sig och ALLA transaktioner på detta konto ska bokföras. Flyttar du 500k från detta konto till ett annat som inte tillhör företaget ska det bokföras som eget uttag om det inte är en kostnad som du kan dra på företaget. Jag hade själv dock aldrig fört tillbaka pengarna till företagskontot då jag misstänker att skatteverket skulle kunna lägga sig i syftet med transaktionerna. Tar du bara ut dem så borde de inte kunna säga så mycket så länge du skattar för dem i slutändan.

Geneva 2009-12-13 01:58

Citat:

Ursprungligen postat av JohanssonHenrik (Inlägg 20335286)
I regel har man väl ett separat företagskonto där alla företagets pengar rör sig och ALLA transaktioner på detta konto ska bokföras. Flyttar du 500k från detta konto till ett annat som inte tillhör företaget ska det bokföras som eget uttag om det inte är en kostnad som du kan dra på företaget. Jag hade själv dock aldrig fört tillbaka pengarna till företagskontot då jag misstänker att skatteverket skulle kunna lägga sig i syftet med transaktionerna. Tar du bara ut dem så borde de inte kunna säga så mycket så länge du skattar för dem i slutändan.

Okej. Problemet är att det troligtvis inte kommer finnas kvar pengar för att betala skatt på ett eget uttag på 500 000 SEK därför tänkte jag leka med dom under tiden och sen föra tillbaka pengarna. Men det verkar bli problem, och undrar hur man ska lösa detta.

Även om skatteverket hade lagt sig i så är det inga konstigheter man håller på med egentligen. Men ja...

BjörnJ 2009-12-13 04:36

Citat:

Ursprungligen postat av Geneva (Inlägg 20335288)
Okej. Problemet är att det troligtvis inte kommer finnas kvar pengar för att betala skatt på ett eget uttag på 500 000 SEK därför tänkte jag leka med dom under tiden och sen föra tillbaka pengarna. Men det verkar bli problem, och undrar hur man ska lösa detta.

Insättning på skattekontot från firmakontot räknas som eget uttag, så du kan sätta in pengar på skattekontot privat utan att gå via firmakontot (och då utan att bokföra insättningen).

BjörnJ 2009-12-13 04:46

Citat:

Ursprungligen postat av Geneva (Inlägg 20335279)
Vad är "eget uttag" egentligen isåfall? Vi säger att jag har 500 000 SEK i bolaget och jag vill "leka" med dessa innan jag ska betala skatt. Kan jag flytta dessa mellan olika konton bara jag betalar in den skatt i Maj/Juni som krävs för mitt resultat?

Du ska betala preliminärskatt varje månad. Hur mycket beror på din preliminära självdeklaration. Om firmans resultat kommer att skilja sig avsevärt mot vad du tidigare har angett ska göra en ny preliminär självdeklaration, och preliminärskattebeloppet justeras därefter.

Det kan för övrigt vara ganska riskabelt att köpa aktier för pengar som ska användas till att betala skatt.

Citat:

Ursprungligen postat av Geneva (Inlägg 20335279)
Kort sagt, att skatten för vinsten ska betalas antingen man gör eget uttag eller ej. Det är resultatet i verksamheten som är avgörande, inte uttagen? :)

Ja.

Geneva 2009-12-13 13:18

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ (Inlägg 20335298)
Du ska betala preliminärskatt varje månad. Hur mycket beror på din preliminära självdeklaration. Om firmans resultat kommer att skilja sig avsevärt mot vad du tidigare har angett ska göra en ny preliminär självdeklaration, och preliminärskattebeloppet justeras därefter.

Det kan för övrigt vara ganska riskabelt att köpa aktier för pengar som ska användas till att betala skatt.

Ja.

Ang. preliminär självdeklaration. Där kan man ange en mindre summa om man vill. Men då får man betala mer skatt sen i Maj/Juni.

Ja, det är helt klart riskabelt. Men det är skönt att jag fick en lösning på det hela. Tack!

jake 2009-12-13 14:28

lycka till.

off topic.
Vad har du haft för verksamhet? Verkar ha varit ett bra första år för firman. :)

Geneva 2009-12-13 15:05

Citat:

Ursprungligen postat av jake (Inlägg 20335328)
lycka till.

off topic.
Vad har du haft för verksamhet? Verkar ha varit ett bra första år för firman. :)

Webbutveckling. Har en fråga till. Det är endast pengar som har kommit in på kontot år 2009 som räknas som en intäkt, eller? Om man har kvar pengar på diverse affiliatenätverk som inte har blivit utbetalt än, hur räknas det då? Tänkte om man håller inne dessa till nästa år, betalar man då skatt på dessa pengar 2011?

BjörnJ 2009-12-13 15:49

Citat:

Ursprungligen postat av Geneva (Inlägg 20335318)
Ang. preliminär självdeklaration. Där kan man ange en mindre summa om man vill. Men då får man betala mer skatt sen i Maj/Juni.

Visst kan man göra så, men det betyder inte att det är rätt. Nu vet jag inte vilka summor det ska handla om för att Skatteverket ska bli griniga, men du pratar ju trots allt om att skjuta upp skattebetalningar på omkring 300 kkr om jag förstått rätt. Jag vet inte heller om det finns risk för straffavgifter eller liknande om den (senaste) preliminära självdeklarationen skiljer sig för mycket från verkligheten.

ConnyWesth kanske kan svara bättre på vad som gäller.

Geneva 2009-12-13 17:42

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ (Inlägg 20335341)
Visst kan man göra så, men det betyder inte att det är rätt. Nu vet jag inte vilka summor det ska handla om för att Skatteverket ska bli griniga, men du pratar ju trots allt om att skjuta upp skattebetalningar på omkring 300 kkr om jag förstått rätt. Jag vet inte heller om det finns risk för straffavgifter eller liknande om den (senaste) preliminära självdeklarationen skiljer sig för mycket från verkligheten.

Nä, det var bara en tanke. Och man kan inte veta exakt heller, intäkter från webbutveckling kan variera kraftigt från år till år.

Och ang min andra fråga: Det är endast pengar som har kommit in på kontot år 2009 som räknas som en intäkt, eller? Om man har kvar pengar på diverse affiliatenätverk som inte har blivit utbetalt än, hur räknas det då? Om dessa pengar betalas ut 2010, betalar man skatt på dessa pengar år 2011 då?

BjörnJ 2009-12-13 21:08

Citat:

Ursprungligen postat av Geneva (Inlägg 20335348)
Nä, det var bara en tanke. Och man kan inte veta exakt heller, intäkter från webbutveckling kan variera kraftigt från år till år.

Det är sant, men det är därför man ska göra en preliminär självdeklaration när man märker att det kommer att skilja sig mycket från vad man har sagt tidigare. I framtiden (2011 tror jag) kommer du att få betala preliminärskatt varje månad baserat på ditt resultat för 2009. Då kan det hända att du vill göra en preliminär självdeklaration för att få ner preliminärskatten om du tror att du inte kommer att tjäna lika mycket det året.

Citat:

Ursprungligen postat av Geneva (Inlägg 20335348)
Och ang min andra fråga: Det är endast pengar som har kommit in på kontot år 2009 som räknas som en intäkt, eller? Om man har kvar pengar på diverse affiliatenätverk som inte har blivit utbetalt än, hur räknas det då? Om dessa pengar betalas ut 2010, betalar man skatt på dessa pengar år 2011 då?

Om du skickar en faktura till en kund 2009, men fakturan betalas 2010 så ska den räknas till resultatet för 2009. Angående affiliate-pengar så har just den frågan diskuterats nyligen i någon annan tråd.

Geneva 2009-12-13 21:20

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ (Inlägg 20335357)
Om du skickar en faktura till en kund 2009, men fakturan betalas 2010 så ska den räknas till resultatet för 2009. Angående affiliate-pengar så har just den frågan diskuterats nyligen i någon annan tråd.

Om det inte har skickats ut en faktura (syftar nu på TradeDoubler) eftersom det inte finns några utbetalningsuppgifter? Jag har i alla fall inte skickat ut någon faktura. Mitt konto på TradeDoubler är just nu privat (men ingen utbetalning har skett). Men ska ändras till företag.
Hur blir det då?

KristianE 2009-12-13 21:31

Om beloppet mellan det verkliga och din prel. självdeklaration
skiljer sig med mer än ett basbelopp (har jag för mig), så är du
skyldig att skicka in en ny.

Att inte göra detta är ett skattebrott.

Ang. din bokföring för faktura från 2009 och betalning 2010 så
har det väl att göra med hur du valt att bokföra - antingen efter
kontantmetoden (mindre seriöst), eller faktureringsmetoden
(seriöst, och krävs av alla större bolag).

Kontantmetoden: Fakturan bokförs vid betalning.
Faktureringsmetoden: Fakturan bokförs på fakturadatum, samt
inbetalningen bokförs vid betalning.

Geneva 2009-12-13 21:34

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20335361)
Om beloppet mellan det verkliga och din prel. självdeklaration
skiljer sig med mer än ett basbelopp (har jag för mig), så är du
skyldig att skicka in en ny.

Att inte göra detta är ett skattebrott.

Ang. din bokföring för faktura från 2009 och betalning 2010 så
har det väl att göra med hur du valt att bokföra - antingen efter
kontantmetoden (mindre seriöst), eller faktureringsmetoden
(seriöst, och krävs av alla större bolag).

Faktureringsmetoden: Fakturan bokförs på fakturadatum, samt
inbetalningen bokförs vid betalning.

Okej givetvis ska man lämna in en korrekt preliminär självdeklaration, men det jag syftade på att det kan skilja rätt ordentligt från år till år.

Hur fungerar det med fakturor från exempelvis TradeDoubler? Kontot är privat hos TradeDoubler just nu.

BjörnJ 2009-12-13 21:47

Angående affiliate-utbetalning är det nog bäst om du läser tråden som handlar om det, och om något fortfarande är oklart så fråga i den tråden.
Det kan ha varit den här tråden: http://www.wn.se/t1039002.html
Men det kan finnas andra trådar också.

Moderator: Egentligen borde väl den här tråden flyttas till Företagsamhet, juridik och ekonomi.

BjörnJ 2009-12-13 21:58

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20335361)

Men viktigt att poängtera är att om fakturan skickas 2009 men betalas 2010 så är det resultatet för 2009 som ska påverkas, även med kontantmetoden.

KristianE 2009-12-13 22:06

BjörnJ:
OK, du har säkert rätt. Kör inte kontantmetoden.

Geneva 2009-12-13 22:28

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ (Inlägg 20335366)
Angående affiliate-utbetalning är det nog bäst om du läser tråden som handlar om det, och om något fortfarande är oklart så fråga i den tråden.
Det kan ha varit den här tråden: http://www.wn.se/t1039002.html
Men det kan finnas andra trådar också.

Moderator: Egentligen borde väl den här tråden flyttas till Företagsamhet, juridik och ekonomi.

Lite specialfall i mitt fall så jag har frågat i tråden nu. Även dragit iväg ett PM till ConnyWesth för att få lite mer klartecken i det hela.

Tack!

Torreman 2009-12-13 23:04

Har bara ett råd: Sök efter en lokal bokföringfirma på Eniro, ring dem och boka tid!

Att göra fel kan kosta jävligt mycket pengar! 40% i skattetillägg! Att köpa professionell hjälp kan återbetala sig väldigt fort.

Conny Westh 2009-12-14 17:36

Citat:

Intjänade intäkter som inte är utbetalda från Afiliatenätverket men som är "tillgängliga" (dvs du själv har valt att de ska stå kvar, ungefär som på ett konto i banken) då räknas det som "upplupna intäkter" som du ska ta upp som inkomst under 2009.

Du kan alltså INTE flytta pengar skattemässigt melan år (och följa lagen samtidigt, det är en praktisk (men inte juridisk elelr skattemässig) skillnad om du kan förskjuta det genom utlänskt bolag som skatteverket inte kan kontrollera, men det är farligt, inte att rekommendera!!!!).

Conny Westh 2009-12-14 17:47

Enskild firma är skattemässigt samma sak som du som privatperson, du kan inte planera skatteuttag genom att välja "lån från firman", "Eget uttag", "insättning på aktiedepå" allt är samma sak.

Det är resultatet (inkl egna uttag, ökade kontosaldon på aktiekonto, bankkonto m.m.) som räknas.

När du har så pass mycket pengar att använda borde du snarast fundera på om ett Aktiebolag vore en långsiktigt bättre lösning för dig.

Det är mer vattentäta skott mellan dig som privatperson och ett aktiebolag, ett aktiebolag kan även stå som innehavare av aktiedepåkonton m.m.

Det är lite kort om tid nu inför årsskiftet men om du har kontroll på din likviditet så borde du kunna registrera ett AB nu och börja nästa år med AB.

Har du AB så går det att agera lite mer flexibelt med kort varsel.

Ett tips kan ju vara att kolla hur det ser ut om du köper en kapitalpensionsförsäkring, eller pensionsförsäkring, de brukar i vart fall ge några procents skatteavdrag.

Avsättning till resultatutjämningsfond, ett annat tips, jag är dock lite osäker på regler kring enskild firma, då jag själv mest kört AB.

Geneva 2009-12-14 17:53

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20335514)
Intjänade intäkter som inte är utbetalda från Afiliatenätverket men som är "tillgängliga" (dvs du själv har valt att de ska stå kvar, ungefär som på ett konto i banken) då räknas det som "upplupna intäkter" som du ska ta upp som inkomst under 2009.

Du kan alltså INTE flytta pengar skattemässigt melan år (och följa lagen samtidigt, det är en praktisk (men inte juridisk elelr skattemässig) skillnad om du kan förskjuta det genom utlänskt bolag som skatteverket inte kan kontrollera, men det är farligt, inte att rekommendera!!!!).

Tack för ditt svar. Gäller detta även fast mitt konto på TradeDoubler just nu är registrerat som privatperson och har varit det hela tiden (har planer på att ändra till företag inom kort)?

KristianE 2009-12-14 17:54

Glöm inte att ändra dina karensdagar från 1 till 3. Då
sänker du din skatt med knappt 2%.

Det gör du hos FK.

Geneva 2009-12-14 19:55

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20335519)
Glöm inte att ändra dina karensdagar från 1 till 3. Då
sänker du din skatt med knappt 2%.

Det gör du hos FK.

Vad innebär detta egentligen, och vad är FK?

Tack :)

BjörnJ 2009-12-14 20:02

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20335514)
Intjänade intäkter som inte är utbetalda från Afiliatenätverket ...

Det där om att skjuta upp skattebetalning handlade om att ha angett ett lågt resultat i den preliminära självdeklarationen, och sedan vänta till den riktiga deklarationen med att betala skatten istället för att betala preliminärskatt varje månad. Jag menar att om man upptäcker att resultatet skiljer mycket från vad man har angett tidigare måste man göra en ny preliminär självdeklaration, och KristianE bekräftade att man måste göra det om det skiljer mer än ett basbelopp.

Är det skillnaden i resultat eller skillnaden i omsättning som ska vara minst ett basbelopp för att man ska vara skyldig att göra en ny preliminär självdeklaration?

Hur ser det ut med straffavgifter och liknande om någon får ett betydligt bättre resultat än vad han/hon har betalat preliminärskatt för?

Geneva ville dock ha svar angående att låta pengar stå kvar hos affiliatenätverk också, och det borde väl vara besvarat nu.

När det gäller AdSense (och andra), om man har innestående pengar, men inte kommit upp i gränsen för utbetalning (100 USD för AdSense) så behöver man alltså inte ta upp det som upplupna intäkter?

Vad händer om man kommer upp över gränsen under december, men utbetalningen sker 2010 (utan möjlighet att få ut pengarna under 2009)?

BjörnJ 2009-12-14 20:06

Citat:

Ursprungligen postat av Geneva (Inlägg 20335538)
Vad innebär detta egentligen, och vad är FK?

Hur många dagar du måste vara sjukskriven innan du får ersättning.
FK=Försäkringskassan.

KristianE 2009-12-14 20:18

Helt rätt, alla anställda har normalt 1 karensdag. Som
egenföretagare har du möjlighet att välja 1, 3 eller 30
dagar. Skillnaden mellan 3 och 30 handlar om några
tiondels procentenheter att det inte är värt det när
du ligger där i respirator av svinpesten..

BjörnJ 2009-12-14 20:23

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20335515)
Avsättning till resultatutjämningsfond, ett annat tips, jag är dock lite osäker på regler kring enskild firma, då jag själv mest kört AB.

Med enskild firma kan man avsätta upp till 30% av överskottet till periodiseringsfond, och därmed skjuta upp skatten för det beloppet i upp till 5 år.

Geneva 2009-12-14 20:26

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20335541)
Helt rätt, alla anställda har normalt 1 karensdag. Som
egenföretagare har du möjlighet att välja 1, 3 eller 30
dagar. Skillnaden mellan 3 och 30 handlar om några
tiondels procentenheter att det inte är värt det när
du ligger där i respirator av svinpesten..

Såhär står det på Skatteverkets hemsida:

"Egenavgifterna för dig som driver enskild firma eller handelsbolag och är född 1983 eller senare (vid årets ingång inte fyllt 26 år) är 15,07 procent av underlaget (om inte särskild karensdag begärts). "

Alltså bör jag inte pilla med karensdagar eftersom jag är under 26? Eftersom mina egenavgifter blir ca 15% mindre när man är under 26.

KristianE 2009-12-14 22:09

Du gör som du vill, men de blir ännu lägre om du byter.

Geneva 2009-12-14 22:22

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20335555)
Du gör som du vill, men de blir ännu lägre om du byter.

Det jag syftade på var: "(om inte särskild karensdag begärts)" kanske inte blir 15% mindre egenavgifter om man "ändrar" karensdagen, eller har jag missförstått den meningen?

KristianE 2009-12-14 22:49

Tror nog de syftar på att sänkningen blir 17% :P

Bara att gå in på FK och fråga.

Geneva 2009-12-15 15:01

När man matar in "Försäljning och utfört arbete" http://foretagarguiden.tillvaxtverke...b/d/840/a/3821

Ska det matas in i exkl. moms eller inkl. moms?

KristianE 2009-12-15 19:12

Alltid exkl. moms.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson