![]() |
Fundersam över ett företag
Jag har postat en annons på ett annat forum om det jag söker. Idag fick jag svar av ett företag som heter Inventor Solutions och jag sökte på företaget via google och ratsit men ingen information alls dök upp. Nu vore jag ytterst tacksam om någon här inne kunde hjälpa mig med att berätta vad det här är för företag, för det känns inte riktigt rätt, får en konstig magkänsla av att det är något lurt på gång. Ser man till hemsidan så är inte sidan utifrån min vinkel seriöst uppbyggd. Ska tillägga att dom har stavat fel på sidan och byggt meningar fel osv osv.
Webbadress till företaget: http://www.inventorsolutions.se |
Känns som om dom har använt google translation eller nått sånt. Känns inte seriöst.
|
Troligen Inventor Entertainment AB det är i alla fall det orgnr som har registrerat inventorsolutions.se. Vet dock inget om bolaget.
|
För på något sätt känns det inte bra när jag läser sidan och tittar mig runt. Till råga på allting så har han två anställda på bolaget som just är "expert" på det området som jag ska rikta in min sida på.
Vet inte hur jag ska göra egentligen. Om jag ska strunta i det och vänta in fler svar i den här tråden eller ringa skatteverket imorgon. Som jag sa, en konstig känsla har jag i magen att någon inte är som det ska. Ser man t ex här, http://www.inventorsolutions.se/portfolio.php är deras porfolio som inte direkt ser så seriös ut. Fann annan information också http://allabolag.se/5567091771, en del minus för bolaget visar det. Tycker ni att jag ska avvakta och ringa skatteverket imorgon och samtidigt vänta på fler svar i den här tråden? |
Inventor Entertainment AB verkar vara associerade med dessa två telefonnummer (plockat från deras företagshemsida samt från Gulex):
040-294669 08-51062006 Jag hittar även dessa två hemsidor när jag googlar på telefonnumren: http://lagstabud.se/About.aspx http://unikabud.net/ Samt förstås, företaget på Alla Bolag: http://www.allabolag.se/5567091771 Verkar vara en anställd. Portfolion är ju bara ett stort skämt. Inga länkar, ingen information om företagen bilderna gjorts till etc. |
Domänen registrerad i november om jag inte ser fel
Du får inte upp något på sökning Inte en person eller ett personnamn någonstans på deras sidor vad jag kan se Efter att sett deras portfolio blir jag än mer tveksam - med sådana kunder borde man ha varit med ett tag och lite konstigt är det att de inte verkar rikta sig till den svenska marknaden. Jag fick en känsla av att det inte var deras egen produktion - som sagt bara en känsla. Ser man på bildadresserna går till ett annat domän (nettrading.eu) som har identiskt innehåll - men den domänen är Maltaregistrerad ... Inget fel på Malta om man har verksamhet där, men. Är det inte lite märkligt att de har ett 08-nummer som inte går att hitta på eniro eller hitta och sedan boxadress i Malmö (om du googlar på boxadress+postnr+Malmö så finns det nog mer som ser lite underligt ut) Nja, lite lurt verkar det |
Om uppdraget har något med design eller webb att göra så hade jag hållit mig borta iaf. Varken designen eller koden var att hänga i granen
|
Citat:
Gör som så istället, jag avvaktar allting och ser vilka företag som hör av sig efter min annons här på WN och hoppas att dessa är bättre än bolaget som avhandlas i denna tråd*S* Eftersom detta är andra gången jag anlitar en som ska bygga en sida åt mig så är jag fortfarande lite oerfaren och rädd att det ska bli halvfärdigt och dåligt som min tidigare sida blev av denna person som byggde min sida www.beckisdesign.se. |
Med vad som sagts tidigare i tråden och att referenserna inte kände igen bolaget så står sig danile.s råd än starkare - håll dig borta från dem!
Hoppas du hittar någon som du kan lita på och som gör ett bra jobb Glöm inte att skriva avtal! Det är lika viktigt för dig som för den som ska göra sajten |
Jag tackar för informationen ni har givit mig. Vore tacksam ifall ni kunde ge mig som nybörjare tips på detta, vad man ska kolla efter när man anlitar en programmerare som jag nu har gjort här inne.
Ska man be om referenser? Ringa/Skicka e-post till dessa och höra efter vad de har att säga om han/hon/dom som tillverkade sidan? Ska man gå in på allabolag och ratsit för att även se efter där? Lite tips som sagt. För jag har bara anlitat en tidigare som gjorde min sida 2007 och den människan kan inte vara riktig i bollen om jag får säga min mening. Jag är väldigt väldigt missnöjd med sidan, när han levererade den var hela, just det hela sidan halvfärdig. Ingenting vara komplett och ingenting var som jag ville ha det. Därför är jag så rädd och försiktig med vem jag anlitar den här gången. Förstår inte riktigt hur företag kan få sina hemsidor så bra skapade och efter deras önskemål. Det är min dröm faktiskt, att få min sida som jag har annonserat om här inne så som jag vill och äntligen få bestämma allting och när programmeraren levererar sidan till mig så blir jag nästan tårögd för att han har gjort precis som jag tänkte och drömde om hur sidan/forumet skulle se ut. |
Jo, men vad är det du vill då?
Skriv en tydlig kravspecifikation, begär in offert från några stycken, sen väljer du priset i mitten. Inte det billigaste. Rent generellt, folk vill gärna ha en himla massa saker, men betalningsviljan är inte alltid syncad med de förväntade resultatet. Resultatet av detta är att du blir missnöjd med leverantören samt att leverantören gör sitt yttersta för att bli av med dig som kund... Det är liksom kontentan. **** På sidan du länkade ovan, på testimonials -sidan finns en felstavad copyright-adress längst ner. http://www.inventorsolutions.se/testimonials.html om man stavar rätt kommer man hit: http://www.b2btechnosolutions.com/testimonials.html men även på denna sidan är copyright informationen felstavad... det är humor med betoning på humor! *** Mitt råd till dig: Öppna plånboken och en annan värld öppnar sig för dig! :-) Lycka till! |
Inte nödvändigtvis lurendrejeri...
Jag kan hålla med om att det är lite konstigt med ett företag som har boxadress i Malmö och ett telefonnummer som börjar med 08. Men det betyder inte nödvändigtvis att de är oseriösa och vill dölja sig. Inte ens det faktum att eniro.se och hitta.se inte känner till deras nummer behöver medföra något: en bekant till mig har ett 08-nummer men bor i Umeå (typ 65 mil från Stockholm...) och hans nummer finns inte i någon onlinekatalog. Anledningen är i bekantens fall något jag känner till: han ringer via Skype.
|
|
Kanske Uffe ovan fokuserar mest på telefonnumret. Just telefonnumret är något som "originalsidan" inte fuskat med:
http://www.b2btechnosolutions.com/contact_us.html +91 eller 0091 går till Indien...!! *** Jag vet inte vad jag ska tro. Antingen är det en skapligt skön rip-of... Den svenska sidan skiljer sig trots allt en aning från originalet. Eller, för att vara mer exakt, den Indiska motsvarigheten. Jag tycker att rubriken på denna tråden är mycket underhållande!! Även Uffes inlägg ovan... är rätt roligt, faktiskt... Men kanske är det den sena timman som gör sitt till?? *** kolla portfolio på denna sidan http://www.b2btechnosolutions.com/vi..._category.html kolla denna, värsta spamsidan... http://www.thepreforeclosureexpert.net/ *** Till dig som skapade denna tråden: Ring eller maila till Indien. Där kanske du kan hitta en leverantör som fixar din drömsida inom en budget som bättre överensstämmer med dina ekonomiska utsvängningar... Eller snarare, saknaden av utsvängningar!! |
Citat:
Men jag kan hålla med om att man funderar en extra gång. |
I din platsannons så skriver du att du inte har företag, men att du erbjuder en projektanställning. Dina kontaktuppgifter består av en gmail-adress...
Skriv ut vad du tänker betala. Det behöver inte vara exakt på kronan, men ge en prisbild. Och skriv inte att du erbjuder en projektanställning om du inte är registrerad hos SKV för arbetsgivaravgifter. DET är oseriöst. Citat:
Det är inte seriöst att tro att man ska kunna försörja sig på ett reseforum om Turkiet... Du saknar verklighetsförankring och det skrämmer förmodligen iväg seriösa programmerare. Så det finns mycket som du kan förbättra för att hitta rätt företag för jobbet. Som det är nu så tänder din platsannons minst lika många varningslampor som Investorsolutions webbsida. Som man frågar får man svar. Om platsannonsen verkar oseriös så kommer mestadels oseriösa företag att höra av sig. |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Sen vill jag som vilken människa som helst - få valuta för pengarna! Betalar jag 50.000 eller 100.000 för mitt forum och startsidan, då förväntar jag mig att arbetet blir bra gjort. Men innan jag tar kontakt och bestämmer mig för ett företag så kommer jag att rådgöra med min kompis som redan är PHP-utvecklare och som själv driver eget företag. Han har tid att göra mitt forum och min startsida men inte under tidspress utan i sådana fall får han forumet i sina händer under Januari och sedan är han kanske färdig i April eller Maj och det är inget jag vill. |
Be din PHP-kompis om hjälp att skriva en tydlig kravspecifikation, och var noga med att ha ett påskrivet avtal på det som ska levereras. Be även om offert från olika webbfirmor, dvs kontakta dem direkt. Alla kollar inte annonser på webben.
Jag tror inte att någon backar bara för att du är 22. |
Citat:
Det är självklart möjligt att du blir nöjd med resultatet men jag skulle själv aldrig ens fundera på att anlita ett företag som medvetet försöker dölja uppgifter på det viset. |
Citat:
När det gäller företag och kontakta dessa direkt, så använder jag google och söker på "webbyrå" och "php-utvecklare" sedan kontaktar jag dessa direkt. Många hör av sig och det känns mycket kul faktiskt. De flesta faller på att dom inte kan något med Vbulletin eller arbetat med det tidigare och alla säger "Vi kan phpbb-forum" men jag vill inte ha phpbb-forum utan Vbulletin. Så för några timmar sedan drog jag iväg ett meddelande till supporten på Vbulletin och hörde mig för om dom kunde rekommendera mig någon svensk och kunnig php-utvecklare inom Vbulletin. Av tidsskillnaden att döma så lär jag ju inte få svar nu på dagen i alla fall, kanske fram mot kvällen svensk tid. Citat:
Om jag som utvecklare skulle få ett förslag från en kille mellan 20-25 med dessa krav som jag har ställt så ställer jag gärna upp. Sen om inte personen kan betala eller inte, det är ju inte mitt fel. Åldern har ju inte någon betydelse i tjänster som man beställer, förutom hemtjänst när man blir pensionär då. Citat:
Implementering av script 4068kr Design och layout 1356kr Optimering och test 3024kr Totalt: 7458kr Så nu sparar jag detta och väntar in fler offerter och referenser från olika företag så får vi se. Är ju ett bra tag kvar, 13 Januari bestämmer jag mig och sedan påbörjas arbetet så fort som möjligt. |
Jag är inte heller helt säker på att jag skulle vilja ha dig som kund...
Du verkar ha åsikter om precis allt. En lite mer ödmjuk inställning skulle du behöva. Men det är sånt som kommer med åren. Nu skriver du själv att du är 22, så nu behöver ingen gissa... Många väljer bort dig för din kaxiga "jag vet bäst" attityd. Det var ett attans gapande att du har mycket pengar... bla, bla... men du ser. när det väl kommer till avslut då är det nollspel som gäller. Du förlorar alla seriösa tomtar bara för din kaxiga attityd, om inte förr, så senare! jag är inte alls förvånad att du är missnöjd!! En snubbe som dig mäktar ingen på att tillfredsställa... Har du utländsk bakgrund? |
Citat:
Däremot ska jag ha allt perfekt och det är väl inget konstigt med det? Vilken människa betalar för en hemsida som sedan är halvfärdig och ser ut som en hej och kom och hjälp mig? Sen när jag drev mitt företag inom en viss bransch, fanns det oerhört många kunder som sa "Så vill jag ha, den vill jag ha, nej det är fel" osv osv så det är rätt vanligt. Om en kund kommer till min butik och frågar efter en sko t ex och uppträder lite arrogant och så, då är det väl min uppgift att lyssna på kunden ändå, för jag får ju pengar i slutändan ifall kunden köper varan. Är väl inte direkt sjyst och avvisa kunden för att den ställer orimliga krav? Om inte jag kan uppfylla kundens krav då hänvisar jag den till en annan butik som har det den efterfrågar. Citat:
Svensk Mamma och Svensk Pappa. |
"Jo, men är det inte så att jag som kund vet som bäst hur jag vill ha det?"
- Nej. Det är generalfelet nummer ETT som folk gör. Inköpskompetens ska inte underskattas! Kolla Försääkrningskassan... Kostade skattebetalarna 1.2 miljarder... och inget levererat. Men nog visste dom vad dom ville ha. Ja. Typ... Det är en vedertagen inställning som du absolut inte alls är ensam om, nämligen att du som kund vet vad du vill ha. Den attityden får du allt jobba lite med! Alltså förändra! "Tror inte att jag är mer besvärlig än någon annan kund." - Nej. Ingen 22 åring med din attityd skulle frivilligt sätta sig i en sån position. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag tycker du verkar skitjobbig och jag skulle BETALA dig för att INTE vara kund till mig... Hur mycket vill du ha??? "Däremot ska jag ha allt perfekt och det är väl inget konstigt med det?" - Jo. Om man är 22 år, har noll koll och har en dryg "jag vet bäst" -attityd. "Vilken människa betalar för en hemsida som sedan är halvfärdig och ser ut som en hej och kom och hjälp mig?" - En person som är 22 år, har noll koll och har en dryg "jag vet bäst" -attityd. För en sån person blir aldrig nöjd och kommer alltid få skitsaker levererade, oavsett vad som avses. |
Citat:
Jag mailade t ex med en kille för några månader sedan som hade en väldigt jobbig och påfrestande attityd via text. När vi väl träffades för att ta en fika tillsammans så var han en helt annan människa - trevlig, glad, öppen och positiv. Slutcitatet för min del i den här diskussionen blir följande: Citat:
|
Vänta nu här lite.. Skrev du precis ut i kronor vad en leverantör
offerererade till dig?! |
Citat:
(Intressanta nuffror, verkar som om det är avrundat från valfri valuta till SEK samt löjligt låga nuffror, tack för den prisdumpen) |
Citat:
Är det på något sätt en oskriven lag att man inte publiceras såna uppgifter eller har jag missat något? Jag kände att jag ville publicera denna offert för att få input från er andra och höra vad ni tycker eftersom jag är nybörjare inom detta. |
Jag tror att de mera reagerade på att det inte var jämna hundratal utan verkade konverterat från annan valuta och avrundat.
|
Citat:
Läser ju en del här inne om priser, hur det funkar och alla detaljer kring hur det går till när man ska komma i kontakt med en programmerare eller designer. Så jag är väl en nybörjare på detta område. Samtidigt har jag backup av en kompis som själv programmerar och designar sidor åt företag och privatpersoner. Så jag brukar rådgöra med honom ibland och prata lite. Känns skönt när man har en vän som man kan lita på, som inte bedrar en och som kan ge mig information om hur det fungerar i branschen. När det gäller "konverterat från annan valuta och avrundat" så har inte jag tänkt något på det alls. Läste bara offerten och tänkte "Jaha, så mycket ska dom ha". Sedan kan jag ju föreställa mig själv också, det som ska göras, designa en startsida, programmera Vbulletin lite och utveckla det, ja det kan ju inte kosta över 10 tusen, det är vad jag föreställer mig i alla fall. För så avancerat kan det ju inte vara. Skulle jag göra något sådant som jag har beskrivit i min platsannons här inne så skulle nog min offert hamnat på 5-7 tusen kronor i fast pris och sedan om jag anser mig själv vara duktig på design och ha en kompetens inom Vbulletin och arbetat med det tidigare, då kan jag ta mer betalt. Så jag är väldigt tacksam för att ni ger tips och synpunkter på saker. Man lär sig mycket och det är väl det forumet är till för kan jag tänka mig :) |
Citat:
Om du inte besitter den kunskapen så ställ frågan till din kompis om vilka summor som kan vara realistiska för hela projektet. Jag har själv inte arbetat med vBulletin så jag har inte svar på tal, tyvärr. |
Citat:
Citat:
|
1-2 veckor = 40-80 h och säg 5000 kr
62.5 - 125 kr / timme. Det låter i mina öron inte så realistiskt. Vet inte om du tog i med tiden eller hur du tänker. Ta din kompis då, då hans pris är så bra, kompispris eller ej. |
Citat:
En del kanske har ett heltidsjobb. När det finns tid över, kvällar och helger så kanske dom väljer att programmera och designa sidor åt kunder då istället. Han kanske tar 5000kr för min sida, men han kanske har väldigt många stamkunder eller engångsprojekt. Sedan kanske han ger bra service, är lyhörd och uppför sig på ett professionellt sätt gentemot sina kunder. Sen finns den andra halvan som tar 50000 eller mer för samma sida och har en eller två kunder per år och beter sig som svin mot kunderna. När jag drev mitt företag t ex då köpte jag in varorna, sålde dessa så att jag tjänade några hundralappar bara och detta gjorde jag för att det var kul och inte för att dra in miljontals kronor, bli ekonomiskt oberoende, äga en egen ö på Maldiverna och betjänter som springer efter mig. Alla är inte lika giriga i att tjäna pengar och fylla kontoutdraget med sexsiffriga belopp varje gång. Sedan ska man inte pissa mig på ryggen och låtsas som att det regnar. |
Citat:
125kr / timme är en väldigt låg summa för denna branch. Att leva på sitt företag och få det att gå runt betyder inte att man är ett kapitalistsvin.. |
haha vi räknar vidare här då... 6000kr för 2 veckors jobb det blir som sagt 62,5kr/h o det är ju givetvis inkl moms eftersom du är privatperson och då ska man alltid ange priser inkl moms. 62,5h - moms = 50kr. sen drar vi av egenavgifter och så är vi nere på 37,5kr innan skatt.. såna här gulduppdrag ger mig en månadslön på 6600kr brutto (vid 100% beläggning) och då har jag inte tagit hänsyn till all admintid tex fakturera, bokföra o sen tillkommer blabba i telefonen med dig när det blir några frågetecken etc. kapitalistsvin eller ej, men jag undrar vem det är som försöker pissa folk på ryggen :D
Kontentan: Antingen får du någon hemmapulare som bor hos mamma o därför kan sälja sig hur billigt som helst. Problemet är att såna ofta kan tröttna och gå under jord efter halva tiden, vilket innebär att du får börja om ytterligare en gång. Eller så får du något skumt offshorebolag som har anställt slavar eller nåt. Du kan glömma indier, de är svindyra ;), tar säkert över 150kr i timmen, de allra billigaste. De vill nämligen bli ekonomiskt oberoende de också o ha betjänter o köpa egna öar på maldiverna. Men jag önskar dig lycka till med ditt forum :) |
Citat:
Ät lite pepparkakor, det är snart jul. |
Citat:
Citat:
Däremot är det förbannat tråkigt när människor trycker ner en i bottenslammet när dom inte har en aning om vilka kunskaper man själv sitter på inom olika ämnen och vilka erfarenheter man har. Jag säger inte att ni är totalt värdelösa och inte duger åt någon kund, tvärtom - jag kan hysa väldigt stor respekt för er här inne. Samtidigt tacklar jag inte vad som helst med ena skridskon på isen. Citat:
Sen vill han inte bygga sidor ifrån ingenstans på rekordtid, utan samtidigt som han kodar och designar en sida så vill han lära sig också, komma ihåg det han har gjort och försöka förbättra det till nästa gång. Han har många många gånger berättat för mig om kunder som han mer eller mindre vill dräpa i en sunkig insjö i norrlands skogar. Samtidigt finns det guld och diamanter att hämta i den här branschen precis som i andra branscher, det gäller bara att ha "det" som det så fint heter. Citat:
Glömde ju svara på ditt inlägg, fy skäms på mig! :) Citat:
Sen kanske jag är jävligt jobbig att ha och göra med som kund. Men som inom alla andra branschen, betalar jag för 50 tusen för min startsida och mitt forum då förväntar jag mig ett väldigt väldigt gott resultat också. Betalar jag 100 tusen då ska företaget eller personen kunna läsa mina tankar hur jag vill ha det, förstå hur jag vill ha det efter första kontakten och även kunna Vbulletin på ett expert-nivå. Som det heter "Man får det man betalar för". Så är jag som kund också som jag skrev ovan. Betalar jag 50 tusen eller mer för min startsidan + design, inlägg av länkar, text och bilder. Sedan utveckling av Vbulletin, då förväntar jag mig något också. Annars ett mycket bra och konstruktivt inlägg av dig. Ska ta till mig det du skrev. |
Citat:
|
Citat:
När jag drev mitt företag t ex, så köpte jag in produkter och sålde sedan dessa och gick med vinst i några hundralappar bara. Samtidigt kunde jag höjt priserna också och haft det som heltidsjobb men jag ville testa mig fram och se hur det gick. Min "php-kompis" kanske gör samma sak, testar sig fram och ser hur det går och är det stor efterfrågan på hans tjänster, ja då kan man ju räkna ut själv vad priset blir för att anlita honom. Jag säger inte heller att jag ska anlita honom bara för att han är billig, bor nära och att jag kan säga till honom exakt hur jag vill ha det utan att han kastar ut mig, ignorerar mina önskemål och säger att det räcker nu. Samtidigt tycker han att det är roligt och bra att jag ställer höga krav på det jag vill ha på min sida för då utvecklas han och stannar inte i utvecklingen när det handlar om avancerade saker som han tidigare inte har gjort men däremot testat och läst om. |
Jag kodar gärna med glädje din vbulletin-site på fritiden, helt gratis. Borde absolut inte ta mer än två veckor. Fast då kan väl du renovera min lägenhet åt mig? Jag vill ha parkettgolv i eketrä i vardagsrummet och den fula oranga plastmattan i badrummet är jag trött på. Där vill jag ha kakel såklart. När du ändå håller på kan du väl byta ut toalettstolen också? Och installera en ny duschkabin.
Glöm inte att sätta upp markiser på balkongen. De måste vara röd-vit-randiga eftersom brfn kräver det. Dessutom kan det bli lite skitigt ibland så det är väldigt bra om du har med dig diskhandskar och dammsugare så att du kan diska och städa också. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:00. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson