![]() |
I morgon tystnar den kommersiella radion
Ganska omfattande
I morgon tystnar den kommersiella radion Tänk dig en morgon utan Roger, Titti och Gert. Utan Adam och Gry. Ingen musik, inga intervjuer, ingenting. På torsdagen den 3 december blir det scenariot verklighet. Då gör samtliga kommersiella radiostationer i Sverige gemensam sak och de monstrerar mot villkoren för kommersiell radio. Resultat: radiotystnad mellan klockan sju och åtta. Sedan 1993 har den kommersiella radion betalat nästan två miljarder kronor till staten i koncessionsavgift, rätten att sända reklamfinansierad radio. Det handlar om 136 miljoner kronor som varje år måste betalas innan vi ens kan slå på mikrofonen eller betala en enda lön. Ingen annan medietyp har i dag en liknande avgift, och för kommersiell radio är den ett hinder för utveckling och mångfald. Inför valet 2006 lovade Fredrik Reinfeldt att säkra den kommersiella radions fortlevnad och för ungefär ett år sedan konstaterade regeringens utredning Kommersiell radio - nya sändningsmöjligheter, att dessa avgifter borde sänkas drastiskt i den nya Radio- och TV-lagen. - Nu backar reger ingen på sitt löfte och låter oss dras med denna straffskatt på obestämd framtid. Det betyder en oviss framtid för många radiostationer runt om i landet, säger Anna Berggren, VD för MTG Radio. Kommersiell radio har kämpat för sin överlevnad i 16 år. Redan nästa år kan flera kommersiella radiostationer tystna. Därför gör samtliga kommersiella radiostationer och nätverk gemensam sak och stänger ner verksamheten mellan klockan sju och åtta på torsdag morgon - en aktion som kommer att märkas av miljoner lyssnare i hela landet. - Regeringen har lovat att åtgärda de hinder som finns för den kommersiella radion men inget har hänt. På det här sättet hoppas vi få deras uppmärksamhet innan det är för sent. Den kommersiella radion begär inga bidrag. Vi vill bara klara oss på samma villkor som alla andra, säger Staffan Rosell, VD för SBS Radio. |
Tråkigt för dom. Och i min värld så gör dom rätt.
Annars har man inte ägt en radio på 6år. |
Synd att de inte gör uppehåll längre en 1 timme. Kommersiell radio är bland det värsta jag vet. Å andra sidan lyssnar jag aldrig ändå, så det gör ju varken från eller till för min del.
|
Ja, ja... men det är som den där bilfabriken alla vill bevara men ingen vill köpa från.
Är reklamradio viktigt, då kanske dom inte skulle "behöva kämpa för sin överlevnad i 16 år"? Det är lite tröttsamt faktiskt. *** Om en flerbarnsfamilj åker till stormarknaden och veckohandlar, då är dom ansvarstagande. Kanske de små affärerna inne i stan måste lägga ner...!? Ja, men det är så det är och det kan/vill ingen göra något åt. Men om en bilfabrik bara genererar utgifter så ska helt plötsligt staten dunka in hur mycket pengar som helst...??? Det är ju inga kaffepengar direkt. Lägg ner skiten. Det är min åsikt. Det är synd om alla i Trollhättan som får göra arbete ingen vill betala för. Friställ dom och dom kan göra nytta. Samma med reklamradio. Världen går inte under. Lägg ner! Klart att det finns samhällsnytta med reklamradio. Men om kostnaden är större än nyttan, är det då något värt att bevara? Folk kommer lyssna på strömmande musik från internet snart i alla fall. Dessa stationer kör inte samma snålt tilltagna spel-lista... |
Jag tycker också de kan göra ett längre uppehåll, ett år eller så. 9,5 av 10 kommersiella radiostationer sänder bara skit enligt mig. Jag står inte ut med de pensionerade TV-shop-säljarna till programledare, den kassa musiken och dåliga reklamen.
Jag lyssnar nästan uteslutande på P1, men det blir även lite P3 och P4. Jag kommer inte sakna dessa stationer under den tysta timman. |
MrBob, du argumenterar för något som ser ut att vara marknadskrafter, men samtidigt tycker du det är fånigt att reklamradion klagar på att de behöver betala 136 miljoner kronor om året till staten för att ens få sända? Det är oerhört mycket pengar som staten kräver in, till synes utan att radiokanalerna får någonting tillbaka. Är inte det en punktskatt då, som måste motiveras på något sätt?
Jag lyssnar inte heller på reklamradio, men det hör knappast till diskussionen. Det relevanta är varför staten belagt reklamradion med en punktskatt. |
Citat:
|
Citat:
Men de är väl lika troligt som att vi i Sverige får en talkshow med samma pondus som The Daily Show. |
Jag förstår inte problemet egentligen. Det är klart som f-n att det ska kosta att få en rätt att sända eftersom det rör sig om ett begränsat antal. I och med att det är "fri" konkurrens så måste man sätta vissa hinder för oseriösa spekulanter och det gör man genom att ta en ordentlig avgift. Då är det lika för alla intressenter.
Varför är de inte lika upprörda över dubbelbetalningarna till STIM? STIM tar betalt av radiokanalerna sen vill de dessutom ha betalt av alla som lyssnar på samma radiokanaler på jobbet, på sjukhuset, i skolan osv. Nej, de kan gärna stänga ned det är inget jag kommer att drabbas av ändå eftersom jag inte lyssnar på någon reklamfinansierad kanal. |
Tycker att 07 till 08 är en jäkligt lustig tid. Ja, folk åker till jobbet då, men sen då? Ungdomarna (som är den starka målgruppen under dagen) kommer inte att drabbas.
Skulle gärna sett att dom gjort detta under hela dagen. |
Citat:
|
Jaha, vad ska man lyssna på imöra då. Blir nog att ha morgontv:e på =)
|
Citat:
:-) |
Citat:
|
Antalet kommersiella radiostationer måste ju som sagt var begränsas på något vis och gör man det inte åtminstone delvis genom en avgift hur skulle det då ske på ett lämpligt sätt?
Sedan instämmer jag i kören att de kommersiella radiostationerna gärna får vara tysta övriga 364 dagar på året också för egen del :) |
Citat:
|
Citat:
Sen när det kommer nya tekniker så får man ju anpassa och försöka få folket att betala för den tekniken med eftersom deras material även finns där... Undrar vad som skulle hända om Google började skicka ut fakturor till alla som har en internetanslutning och använder argumentet att deras sökmotor finns ju tillgänglig på nätet och då måste alla betala... Detta blev ju ett litet sidospår, men jag tycker att det är att ta i att säga att SR producerar så bra program så att folk betalar. Hade inte tv-licensen funnits så hade nog SR haft en mycket liten budget. |
Citat:
|
Citat:
|
Det var en sur morgon i bilen utan Rockklassiker :(
|
Klart att det ska kosta att sända radio, eftersom det rent tekniskt inte går att trycka in alla aktörer som skulle vilja in på marknaden. Frågan är hur mycket det ska kosta att ha ett sändningstillstånd.
Gillar man inte det, är det inget som hindrar att man börjar sända på AM-bandet eller via internet. Eller ens att man söker tillstånd för ett eget frekvensområde och startar digitalsändningar. Just därför var auktionsförfarandet som var i uppstarten av privatägd radio bättre, eftersom det var marknadskrafterna som avgjorde avgiftens storlek. |
Citat:
Tydligen har de klarat sig i 16 år. Om inte alla klarar sig kanske det är marknaden som är överetablerad. Om avgiften var lägre eller togs bort skulle de väl bara plocka ut större vinster. Nu vet jag inte hur stor konkurrens det är om frekvenserna och hur rimliga avgifterna är. Det är inte nödvändigtvis fel att sänka avgifterna, men däremot tycker jag inte att de ska tas bort. |
Citat:
|
Avgiften verkar inte rimlig någon stans.
Verkar vara någon slags socialistskatt för att trycka ner alla förutom Statliga radion. Den lär ju hindra mindre radiostationer ifrån att överleva så det enda vi får drass med är RixFM och deras usla musik där både reklamen, musiken och programledarna är reklam. Utöver Sveriges Radio är det RixFM och Mix Megapol de enda som går få in i JKPG idag (inte säker) ... av den anledningen lyssnar man aldrig på radio. |
Citat:
En del av problematiken ligger dock i tidigare och till viss del nuvarande regler. Staten reglerar och ställer krav på innehåll. I den bästa av världar hade det funnits licenser till alla som velat ha. |
Citat:
Indirekt samma slags avgifter, även om de är lägre. Ett utgivningsbevis kostar 2000:- eller liknande. Men tekniska skäl gör att antalet utgivningsbevis inte är begränsas, till skillnad mot rätten att sända på FM-bandet. Den privata radion betalar koncessionsavgift för att så sända reklam - inget hindrar dem från att *inte* sända reklam och använda närradiofrekvenser. Som en parantes användes ju både Bonnier och SBS närradiofrekvenser som är avsedda för icke-kommersiell, ideell radio för kommersiellt bruk. Men slutsatsen är, ingen tvingar dem att betala koncessionsavgiften, de kan ansöka och få andra licensområden - om de är villiga att betala för det. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:49. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson