WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Kopiera text från annan sida (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039400)

StateCollapse 2009-12-02 11:22

Kopiera text från annan sida

Jag har publicerat en platsannons här inne som inom en kort tid kommer att publiceras, men det har inte med ämnet att göra.

Ska starta upp ett forum med tillhörande sida om ett land i världen. Nu är det så att jag kommer att ha olika länkar på startsidan med olika ämnen som avhandlar kort information som t ex,

*Vilka stränder är bäst?

Då undrar jag följande. Det finns en sida där denna fråga är ställd och jag undrar om jag får kopierar texten trots att texten finns på wikipedia, resesajter m.m men den är bara omformulerad. Om jag tar dessa texter och kopierar rakt av och lägger in på min sida, kan jag bli stämd då och dragen inför rätta? Eller kan jag kopiera texten rakt av med tanke på att den finns skriven på andra sidor och som sagt omformulerad.

En till fråga som har med sidans namn att göra. Om en annan sida har ett namn slagverket.se t ex och jag registrerat namnet slag-verket.se, kan jag bli tvungen att ändra det då eller får jag ha slag-verket.se?

Jonas 2009-12-02 11:48

Wikipedia är licensierad under Creative Commons, läs igenom avtalet.
Annat material kanske inte är så uppskattat att ta. Någon stackare som slitit sitt hår för att skriva en 24-sidors text om ett sandkorn i Sahara kanske inte blir så glad om du kopierar den. Gör som personen då, skriv om den. Behöver inte vara så mycket, bara du har gjort det. Hänvisa även till skaparen.

Om du har samma nisch som slagverket.se så kan du ev. förlora din rätt att ha namnet om slagverket.se tar det till en ATF.

StateCollapse 2009-12-02 11:54

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas (Inlägg 20333717)
Någon stackare som slitit sitt hår för att skriva en 24-sidors text om ett sandkorn i Sahara kanske inte blir så glad om du kopierar den. Gör som personen då, skriv om den. Behöver inte vara så mycket, bara du har gjort det. Hänvisa även till skaparen.

Med andra ord kan jag kopiera texten rakt av men omformulera den och sedan är det inget jag behöver bekymra mig över? Rätt?

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas (Inlägg 20333717)
Om du har samma nisch som slagverket.se så kan du ev. förlora din rätt att ha namnet om slagverket.se tar det till en ATF.

Om det skulle ske, tyder det på att företaget som har registrerat namnet är väldigt rädd om sitt varumärke och inser att det är värt mycket? Jag tänker främst på ett domännamn. Jag har tänkt att göra så som jag skrev, att bara sätta - mellan namnen eftersom jag för tillfället inte har kommit på något annat.

Vi tar slagverket som exempel igen. Om personen har registrerat slagverket.se och jag registrerar t ex sv.se som förkortning kan jag även bli dragen till ATF då också eller chansen minimal?

Jonas 2009-12-02 12:02

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20333718)
Med andra ord kan jag kopiera texten rakt av men omformulera den och sedan är det inget jag behöver bekymra mig över? Rätt?

Nej, skall det vara rätt. Du skall känna inspiration över texten och skriva din egen. Du får lov att göra citat.

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20333718)
Om det skulle ske, tyder det på att företaget som har registrerat namnet är väldigt rädd om sitt varumärke och inser att det är värt mycket? Jag tänker främst på ett domännamn. Jag har tänkt att göra så som jag skrev, att bara sätta - mellan namnen eftersom jag för tillfället inte har kommit på något annat.

Vi tar slagverket som exempel igen. Om personen har registrerat slagverket.se och jag registrerar t ex sv.se som förkortning kan jag även bli dragen till ATF då också eller chansen minimal?

För att komma till ATF så måste slagverket vara registrerat som varumärke, eller vara allmänt känt. Genom att sätta ett " - " kan vara en dålig ide eftersom folk skriver inte alltid " - " i domännamn.

Förkortningar och tex. slagv.se, sverket.se osv gör inget.

Tex:
coca-cola.se skulle dra dig till ATF om du registerat:
cocacola.se
cocacola-light.se
cocacola-zero.se
coca-cola-light.se
osv.

Men inte om du registrerat, cc-zero.se eller cc-light.se, eftersom det är inget av deras varumärken.

Läs lite här om ATF-förfarandet.
http://www.iis.se/domaner/tvistlosning-atf/

StateCollapse 2009-12-04 10:08

Googlade lite idag och fann två sidor som har med detta ämne att göra. Sidorna heter och lägg märke till det i fet text.

www.thailandforum.se
www.thailandsforum.se

Den sistnämnda har bara lagt till bokstaven s i sin domän men sidan ligger kvar utan rättsliga processer av någon part. Så det borde gå med andra ord.

Synpunkter på detta? Eller kan dessa två forums ägare har snackat ihop sig om att det är okej, och dom samarbeta med varandra?

Jonas 2009-12-04 10:16

Vart vill du komma? Vill du höra "Ja, det är okej att snylta på någon annans namn".

Vad skall du säga när du kommer till en ATF? "Jag tyckte det var okej, eftersom andra också gör det", njae. Kanske inte så smart va?

Anledningen till varför thailand(s)forum.se är kvar är nog enbart pga priset som man får betala i en ATF.

StateCollapse 2009-12-04 10:26

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas (Inlägg 20334017)
Vart vill du komma?

Vill komma dit varför många sidor använder identiska namn som andra har. Se de två exemplen jag skickade, bara ett s som skiljer sidorna åt. Sedan har du andra exempel, www.turkietsajten.se, www.turkietforum.se och www.turkietresor.se. Sedan har du två två exempel till, www.aftonbladet.se och www.dagbladet.se. Sidorna har turkiet i sig och bladet då borde jag kunna registrera följande adresser utan några problem,

www.turkiet-sajten.se
www.turkiet-forum.se
www.turkiet-resor.se

eller

www.turkiet.sajten.se
www.turkiet.forum.se
www.turkiet.resor.se

Finns många olika sätt man kan vända på namnen.

Citat:

Anledningen till varför thailand(s)forum.se är kvar är nog enbart pga priset som man får betala i en ATF.

Utveckla gärna.

Jonas 2009-12-04 10:36

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20334018)
Vill komma dit varför många sidor använder identiska namn som andra har. Se de två exemplen jag skickade, bara ett s som skiljer sidorna åt. Sedan har du andra exempel, www.turkietsajten.se, www.turkietforum.se och www.turkietresor.se. Sedan har du två två exempel till, www.aftonbladet.se och www.dagbladet.se. Sidorna har turkiet i sig och bladet då borde jag kunna registrera följande adresser utan några problem,

www.turkiet-sajten.se
www.turkiet-forum.se
www.turkiet-resor.se

Gör vad du vill, men när problemen kommer, så spring inte o gråt.
Det enda jag kan säga är att du får gå efter din egen moral & sunt förnuft.

Resebranschen är ett konkurrens utsatt marknad, där knappast domännamnen är den enkla biten, utan snarare SEO är det tuffare biten.
Du kan har turkiet.se som domän, men en annan person/företag kan ha restillturkietisommar.se och tjäna mer på detta.

Satsa på något eget istället för att försöka snylta på någon annan.

Citat:

Säg till när du registrerat desssa, eftersom det är subdomäner du nämner och domänerna i sig är säkerligen redan registrerade och personer/företagen bakom släpper nog inte dessa i första taget.

Citat:

Utveckla gärna.

http://www.iis.se/domaner/tvistlosni...kostnader-atf/

StefanBergfeldt 2009-12-04 10:41

Om turkietsajten är ett registrerat varumärke (vilket jag tvivlar på) så har du ingen laglig rätt att nyttja omskrivningar. Vill du registrera webbmasternetwork.se är det fritt fram eftersom webmasternetwork inte är ett registrerat varumärke (antar jag iallafall).

Att flera sajter (som handlar om turkiet) har turkiet med i domännamnet är väl inga konstigheter? De handlar ju om turkiet.

Samma med "bladet", de är ju tidningar från början, och heter så. Finns även en del tidningar med "tidning" i namnet, "Nya Wermlands Tidning", "Borlänge Tidning" osv.

Sen får du nog fundera lite på skillnaden mellan domännamn och varumärken.

StateCollapse 2009-12-04 10:50

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt (Inlägg 20334023)
Om turkietsajten är ett registrerat varumärke (vilket jag tvivlar på) så har du ingen laglig rätt att nyttja omskrivningar.

Om inte www.turkietsajten.se och www.turkietforum.se är registrerade varumärken så kan jag alltså registrera www.turkiet-forum.se? Hur får jag reda på om dessa är registrerade varumärken?

Ursäkta om jag ställer lite frågor. Självklart kommer jag att ha en egen och unik domän, saken är den att jag undrar lite vad som sker och hur det funkar.

StefanBergfeldt 2009-12-04 11:03

http://wwwm.prv.se/vmf/

StateCollapse 2009-12-04 12:31

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt (Inlägg 20334032)

kiitos paljon :)

BjörnJ 2009-12-04 18:17

Citat:

www.turkietsajten.se, www.turkietforum.se och www.turkietresor.se.

...

www.turkiet-sajten.se
www.turkiet-forum.se
www.turkiet-resor.se

Det är ju bra mycket större skillnad mellan turkietsajten.se och turkietforum.se än det är mellan turkietsajten.se och turkiet-sajten.se. Det är som sagt inte konstigt att olika sidor som handlar om Turkiet har turkiet som en del av domännamnet.

Sedan om din sida turkiet-sajten.se blir väldigt stor, eller om du gör reklam för den, så kan du förlora besökare till den bättre domänen turkietsajten.se.

Bättre att välja det nya alternativet turkietsidan.se, och kanske även registrera turkiet-sidan.se.

MrBob 2009-12-04 22:21

www.shortcut.se
www.shortcut.nu
www.whitehouse.com
www.whitehouse.gov
www.huston.org
www.huston.com
www.nasa.com
www.nasa.gov

Med flera...

Det finns rätt bra med exempel på webbplatser som kan förväxlas. Men gör man ett snyggt arbete, med starkt varumärke, kan det fungera i alla fall.

Vet folk var dom ska är det inget problem.

StateCollapse 2009-12-06 14:14

Saken är ju den också att jag vill ha ett stark domännamn som människorna lägger på minnet och kommer ihåg.

Har gjort en liten brainstorming och kommit på några intressanta namn med turkiet i domänen. Sen har jag märkt en annan sak, företaget som har turkietforum.se har registrerat tre domäner och dessa är turkietforum.com och turkietforum.info och varför har dom gjort så? Går man in på sidan så ser man att dom utvecklar forumet men hur kan dom ha utvecklat forumet sen i somras men ännu ligger inte det uppe?

Jag skickade ett e-post till den ansvariga för sidan www.turkietsajten.se och frågade vem som äger domänen och han visste inte det och då ställde jag en följdfråga, att han måste ju veta då han arbetar på företaget eller så är det något annat.

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ (Inlägg 20334111)
Bättre att välja det nya alternativet turkietsidan.se, och kanske även registrera turkiet-sidan.se.

Kan jag bli dragen inför rätta om jag registrerar turkietsidan.se och turkiet-sidan.se eller ligger jag säkert och kan sova tryggt på nätterna?

Thor 2009-12-06 17:11

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20334293)
Jag skickade ett e-post till den ansvariga för sidan www.turkietsajten.se och frågade vem som äger domänen och han visste inte det och då ställde jag en följdfråga, att han måste ju veta då han arbetar på företaget eller så är det något annat.

Står tydligt på iis.se vem som äger den domänen... D***d S*********g (tänker inte hänga ut killen här, du får helt enkelt kolla själv)

StateCollapse 2009-12-06 18:31

Citat:

Ursprungligen postat av Thor (Inlägg 20334310)
Står tydligt på iis.se vem som äger den domänen... D***d S*********g (tänker inte hänga ut killen här, du får helt enkelt kolla själv)

Jag fick tag på den riktiga ägaren och han är beredd att sälja domänen till "rätt" pris och jag har erbjudit honom 1000-1500kr.

Håll tummarna för mig nu :)

BjörnJ 2009-12-07 21:54

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20334293)
Kan jag bli dragen inför rätta om jag registrerar turkietsidan.se och turkiet-sidan.se eller ligger jag säkert och kan sova tryggt på nätterna?

Jag kan inte tänka mig att det kan vara något legalt problem att använda turkietsidan.se bara för att någon annan har turkietsajten.se eller turkietforum.se. Möjligen skulle det vara problem att använda volvosidan.se, men det beror i så fall på Volvo, och inte på volvosajten.se.

(Edit: Jag förutsätter att ingen har registrerat turkietsidan som firma eller varumärke.)

(Jag är dock inte jurist.)

tartareandesire 2009-12-07 22:07

Jonas breder på lite onödigt mycket här. Kort och gott - handlar det om generella ord och det inte finns ett registrerat varumärke så kan du göra precis som du vill utan att behöva oroa dig. Däremot får du som sagt var inte kopiera texter.

StateCollapse 2009-12-09 10:53

Någon pratade om att jag ska helst registrera två domäner samtidigt. Säg att jag registrerar turkietsidan.se och då ska jag gärna registrera turkiet-sidan.se också. Ska man alltid göra så, registrera två likadana domäner? Säg att jag vill ha en foto sida också, blir det då blandadebilder.se och blandade-bilder.se?

Är det ett tips att göra så?

Skickade ett meddelande till ATF och frågade hur det funkar med domänregistering. Då fick jag till svar, om jag registrerar turkietsidan.se så kan en annan komma och säga att han är mer lämpad för att ha den adressen och då kan han lämna in en anmälan om rättsprövning. Med andra ord kan jag inte registrera någon domän alls med turkiet i sig om någon lämnar in en ansökan om rättsprövning. Eller ska man köra en rövare kanske?

FredrikLund 2009-12-09 11:23

Så länge det inte rör sig om reg. varumärken är det inte troligt att någon skulle ta det till prövning. Det kostar en hel del pengar och negativt rykte. I annat fall skulle man inte kunna regga någon domän alls eftersom den teoretiskt skulle kunna gå till någon annan.

vco-systems 2009-12-09 11:28

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20334701)
Någon pratade om att jag ska helst registrera två domäner samtidigt. Säg att jag registrerar turkietsidan.se och då ska jag gärna registrera turkiet-sidan.se också. Ska man alltid göra så, registrera två likadana domäner? Säg att jag vill ha en foto sida också, blir det då blandadebilder.se och blandade-bilder.se?

Är det ett tips att göra så?

Skickade ett meddelande till ATF och frågade hur det funkar med domänregistering. Då fick jag till svar, om jag registrerar turkietsidan.se så kan en annan komma och säga att han är mer lämpad för att ha den adressen och då kan han lämna in en anmälan om rättsprövning. Med andra ord kan jag inte registrera någon domän alls med turkiet i sig om någon lämnar in en ansökan om rättsprövning. Eller ska man köra en rövare kanske?

Vem som helst kan ansöka om prövning hos ATF, men det är inte samma sak som att de får rätt till namnet. Och det kostar ganska mycket pengar 8000+moms för juridiska personer / 6400+moms för privatpersoner för den som begär prövning, varav hälften återbetalas om man vinner ärendet.

BjörnJ 2009-12-09 15:31

Citat:

Säg att jag registrerar turkietsidan.se och då ska jag gärna registrera turkiet-sidan.se också. Ska man alltid göra så, registrera två likadana domäner?

Det beror på vad det är för sida det handlar om och hur viktigt det är för dig att ingen annan registrerar samma domän men med bindestreck.

Citat:

Skickade ett meddelande till ATF och frågade hur det funkar med domänregistering. Då fick jag till svar, om jag registrerar turkietsidan.se så kan en annan komma och säga att han är mer lämpad för att ha den adressen

Du hade troligen fått samma svar oavsett vilken domän det gäller, även om det hade varit sidan.se eller kj4ngsiuywehhgsdlöktuyilvb7i4jtg.se

StateCollapse 2009-12-09 18:43

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ (Inlägg 20334746)
Det beror på vad det är för sida det handlar om och hur viktigt det är för dig att ingen annan registrerar samma domän men med bindestreck.

Tillräckligt viktigt. Eftersom det inte finns någon sån här webbplats i Sverige och vi är två st som kämpar om att bli först med det i Sverige. Så jag är ganska stressad om man säger så.

Ska registrera en vanlig domän och en med bindestreck tror jag i nuläget.

StateCollapse 2009-12-23 16:46

Jag såg till min förvåning att hans domännamn går ut 6 februari 2010, om jag samma dag, vid 00.00 registrerar domännamnet www.turkietforum.se vad händer då? Får han komma på ett nytt då eller vad sker?

Ara 2009-12-29 16:14

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20336583)
Jag såg till min förvåning att hans domännamn går ut 6 februari 2010, om jag samma dag, vid 00.00 registrerar domännamnet www.turkietforum.se vad händer då? Får han komma på ett nytt då eller vad sker?

Du måste först vänta 3 månader och sen när den "släpps" du kan du försöka att registrera domänen.

Så om nuvarande ägaren inte betalad domänen på 4månader så kanske den är din.

StateCollapse 2009-12-29 16:22

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20336985)
Du måste först vänta 3 månader och sen när den "släpps" du kan du försöka att registrera domänen.

Så jag kan alltså inte 00.00 den 6 Februari registrera den domänen utan jag måste vänta tre månader? Har dom tre månaders väntetid på alla domäner som går ut för att den tidigare ägaren ska få chansen att registrera den på nytt?

Ara 2009-12-29 16:28

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20336987)
Så jag kan alltså inte 00.00 den 6 Februari registrera den domänen utan jag måste vänta tre månader? Har dom tre månaders väntetid på alla domäner som går ut för att den tidigare ägaren ska få chansen att registrera den på nytt?

Mannen Google (eller sökfunktionen på wn.se) är din vän. Inte för att vara taskig.
Men lär dig leta reda på fakta istället för att ställa 10000 frågor, det tjänar du på i längden.

Helix 2010-01-02 11:42

Citat:

Vart vill du komma? Vill du höra "Ja, det är okej att snylta på någon annans namn".

Vad skall du säga när du kommer till en ATF? "Jag tyckte det var okej, eftersom andra också gör det", njae. Kanske inte så smart va?

Nej. Anledningen är att thailand(s)forum.se satte faktiskt upp en sida strax innan thailandforum.se och thailandforum.se var/är inget inarbetat varumärke.

Dessutom är thailand(s)forum.se inget större konkurrent, utan sidorna kompletterar varandra på sätt och viss, för de som surfar på båda.

Att ta till ATF är inga problem från ekonomisk synvinkel, men löjligt i alla andra aspekter.

StateCollapse 2010-01-02 13:35

Citat:

Ursprungligen postat av Terabyte (Inlägg 20337350)
Nej. Anledningen är att thailand(s)forum.se satte faktiskt upp en sida strax innan thailandforum.se och thailandforum.se var/är inget inarbetat varumärke.

Dessutom är thailand(s)forum.se inget större konkurrent, utan sidorna kompletterar varandra på sätt och viss, för de som surfar på båda.

Att ta till ATF är inga problem från ekonomisk synvinkel, men löjligt i alla andra aspekter.

Eftersom du gör ett så klarsynt inlägg så kvarstår frågan - ägare du någon utav dessa sajter?

För jag när ser ditt användarnamn kommer jag att tänka på:
http://www.terabyte.se/index2.php?set_lang=sv

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson